Gå til innhold
  • Bli medlem

En steikanes varm tur til Hovsnebba (1554m)


Þróndeimr

Anbefalte innlegg

Midt oppi eksamenslesinga skulle selvsagt været bli alt for bra, så droppet leksene og tok turen ned til Sunndalsøra. Hadde håpet å satse på å gå opp Hovsnebba i joggesko

etter de siste varme dagene, å jo, det gikk helt fint! Kjempefin og luftig tur opp. Prøvde først å finne stien som gikk opp ved Fagerhaugan men fant den ikke, gjengrodd?

Kjørte så til Hydro Sunndal og gikk opp stien til Flaggnuten og videre opp til toppen. 5 timer opp, 2 timer ned. Var noe fuktig mose å jord enkelte steder, sklei langstrak flere

ganger på turen ned, men berget fint utenom noen skrubbsår.

 

Ellers så var været sykt bra, gikk ut tidlig fra Sunndalsøra, men 'bare' 18c, og det holdt seg rundt 20c/22c opp hele fjellet unntatt akkurat på toppen hvor vinden tok litt bedre.

Tilbake nede i Sunndalsøra var det 27c.

 

Kjettingklatring første del av turen.

hovsnebba3.jpg

 

Utsikt vestover mot Sunndalsfjorden og spisse Fulånebba.

hovsnebba5.jpg

 

Utsikt sørøst med Hydro Sunndal

hovsnebba4.jpg

 

Utsikt fra Flaggnuten (431m). Stort Bilde

hovsnebbapanorama1x1100.jpg

 

Sentrum av Sunndalsøra

hovsnebbapanorama1x1100.jpg

 

Fra 700m

hovsnebba6.jpg

 

Fra 1400m

hovsnebba7.jpg

 

Panorama fra toppen. Stort bilde

hovsnebbapanorama2x1100.jpg

 

Sunndalsøra fra toppen

hovsnebbapanorama2x1100.jpg

 

På turen ned hørte jeg ett voldsomt spetakkel nede i fjellsiden ett sted, men ekkoer som kom fra alle fjellsidene i rundt gjorde det vanskelig å lokalisere hvor det raste. Ikke

mindre enn 20min senere, da jeg gikk ned stien fra Flaggnuten forsvant plutselig stien forran meg. Tok meg faktisk 3-4 sekunder å forstå at det ikke så slik ut på turen opp og

at det var her det hadde gått ras. Var vel ikke så dumt å ta den 20min lange pausen for litt tilbake alikevel! ;)

hovsnebba8.jpg

 

hovsnebba9.jpg

 

hovsnebba10b.jpg

 

Raset hadde gått på rundt 400m. Noen av steinene traff en fabrikk nede i Sunndalsøra.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder fra et nydelig sted, men jækla skummelt da! Og godt det gikk bra. Er jo rimelig rasutsatt flere av fjellsidene i området der, men har aldri fått med meg at ruta opp til Flaggnuten er spesielt utsatt. 

Jeg bodde selv på Sunndalsøra i to år midt på 90-tallet, og ble veldig glad i stedet. Men det ergrer meg at jeg ikke hadde vett nok til å utnytte naturen like mye som jeg ville gjort i dag. Forresten interessant det med den plutselig høye temperaturen. Tror fenomenet skyldes en slags "kjele-effekt" som kommer av beliggenheten midt imellom de bratte fjellsidene. Dermed kan det bli veldig varmt der, andre ganger veldig kaldt. Mener å huske at det ble målt tropenatt på Sunndalsøra i oktober 1996, noe som var Norgesrekord på det tidspunktet. 

Jeg kjørte forresten ned dalen fra Oppdal på gjennomreise for en måneds tid siden. Holdt på å kjøre av veien fordi jeg ikke klarte å la være å kikke opp på det mektige skuet. Da lå snøen fortsatt langt nedover liene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hvor langt opp snøgrensa gikk på nordsiden (mot Tjuvdalen og Sandviksdalen), og var ryggen bort til postkassa greit farbar?

 

Lite snø, bare små flekker mellom hytta ved Sandvikelva og Tussdalsnebba. Mye snø på nordsiden av Hovsnebba såklart, men nesten ingenting langs ryggen fra Tussdalsnebba til Hovsnebba. Ryggen bort til postkassa var veldig grei. Om du kommer utfor en kant (ca.5m ned) mellom noen av toppene like før postkassa er det bare å gå noen meter tilbake for så å gå ned på sørsiden for å passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.