Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda vest i juli


TrulsR

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer fjelltur i siste uka i juli, og har hittil pekt ut vestsida av Hardangervidda som et mulig mål. Vi er tre stykker, og har 3, kanskje 4 netter til rådighet. Har ikke fått kikka alt for mye på rute enda, men har sett litt på mulighetene til å gå fra Middalsbu og innover. Jeg for min del ønsker gjerne å være innom Sagfloegga og Hårteigen på samme turen. Vi må avslutte turen på samme sted som vi starter, pga. parkert bil.
Av det jeg har sett på av kart, ser det ut til å være greit med stier i området, men har aldri vært på den kanten av vidda så jeg veit lite om terrenget og hvor mange km. det er mulig å gjøre unna på en dag.
Jeg mistenker at 3 netter blir i minste laget hvis vi skal innom både Sandfloegga og opp Hårteigen. VI kommer til å ha med telt, så vi står forholdsvis fritt i forhold til overnatting. Det er allikevel alltid hyggelig å ta en natt på hytte.

 

Har noen av dere vært mye i området og sitter på gode ruteforslag, og kan fortelle litt om hvordan terrenget er, og hvor lange strekker en gjeng i 20-åra med varierende kondisjonsnivå har mulighet til å unnågjøre på en dag?
Vi er glade i å fiske, men vet lite om mulighetene der. Er det fisk i så og si alle vann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Gikk ut fra middalsbu siste halvdel av juli i 2011. Fantastisk flott i området der. En del mer kuppert enn f.eks ved kalhovd og mer variasjon i været. Dette medførte at fremdriften ble ganske treg for vår del, på tross av at vi er to personer som er ganske vant til å bevege seg i fjellet. Nå hører det med til historien at vi hadde pakket for 10-12 dagers tur, så derav, sikkert mye tyngre sekker enn det dere vil gå ut.

Kombinasjonen med at det er ganske kuppert, kan bli en del regn, samt at det var ganske mye snø i området (spesielt over 1400-1500 meter) så tror jeg personlig at dere kanskje ikke skal ha alt for store ambisjoner om å nå over alt for store områder. Vi ble også overrasket av en del tåke, og ved noen anledninger så var jeg veldig glad for at vi hadde med oss en bra GPS, då merkingen var vanskelig å følge (som følge av mye snø og tåke).

 

Men, ting er nok veldig avhengig av de individuell sin fysiske form, at dere pakker lett, og været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Gikk ut fra middalsbu siste halvdel av juli i 2011. Fantastisk flott i området der. En del mer kuppert enn f.eks ved kalhovd og mer variasjon i været. Dette medførte at fremdriften ble ganske treg for vår del, på tross av at vi er to personer som er ganske vant til å bevege seg i fjellet. Nå hører det med til historien at vi hadde pakket for 10-12 dagers tur, så derav, sikkert mye tyngre sekker enn det dere vil gå ut.

Kombinasjonen med at det er ganske kuppert, kan bli en del regn, samt at det var ganske mye snø i området (spesielt over 1400-1500 meter) så tror jeg personlig at dere kanskje ikke skal ha alt for store ambisjoner om å nå over alt for store områder. Vi ble også overrasket av en del tåke, og ved noen anledninger så var jeg veldig glad for at vi hadde med oss en bra GPS, då merkingen var vanskelig å følge (som følge av mye snø og tåke).

 

Men, ting er nok veldig avhengig av de individuell sin fysiske form, at dere pakker lett, og været.

Takk! Tenkte ikke så mye på at snøen fortsatt kan ligge over merkinga, og det har vel ikke akkurat vært en snøfattig vinter i det området?

Med det følger vel også mulighetene for islagte vann og begrensa fiskeområder? Synes området ser veldig flott ut, og Hårteigen virker som et spennende mål (men bestigning kan vel bli vanskelig hvis det er mye snø?). Ser for meg at vi burde klare en tur-retur på 4 dager, og da ha grei tid til camp og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Valldalen (innerst i Valldalsvatnet i Røldal) parkerer dere like før der  elva går under veien. Herfra over brua og oppover mot Vivassdalen mot Litlos. Er ca. 21km til Litlos går dere om Vassdalen (ta av ved skilt ved Holmavatn). Fra Litlos kan dere klare Hårteigen som dagstur. Å få inn Sandfloegga på samme tur  på 4 dager og attpåtil få tid til å fiske, skal godt gjøres, men er dere spreke så kanskje.

 

Fra Litlos tar dere mot Hellevassbu. Ca. 1km før Hellevassbu tar dere inn Hellevassdalen forbi Vassdalsvatnet. Her kommer dere etter hvert opp i rundt 1500m høyde og kan klare en bestigning av Sandfloegga vil jeg anta. Nedturen nedover Middalen forbi Middalsbu.

 

Merk dere skal IKKE forbi Middalsbu på vei inn mot Litlos (det er en omvei).

 

Jeg har aldri vært på Sandfloegga, men gått forbi mellom Hellevassbu og Middalen.

 

Mine turer i området finner du på bloggen min.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Tenkte ikke så mye på at snøen fortsatt kan ligge over merkinga, og det har vel ikke akkurat vært en snøfattig vinter i det området?

Med det følger vel også mulighetene for islagte vann og begrensa fiskeområder? Synes området ser veldig flott ut, og Hårteigen virker som et spennende mål (men bestigning kan vel bli vanskelig hvis det er mye snø?). Ser for meg at vi burde klare en tur-retur på 4 dager, og da ha grei tid til camp og fiske.

Hei, det virket ikke som snøen var noe hinder for fiskinga. De fleste vann var is og snø - frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ takk for innspill! Har sett for meg at det er lettere å komme seg opp Sandfloegga via Trossovdalen i vest, og gå ned igjen på østsida og komme ned på stien mot Hellevassbu, altså i starten av turen. Men jeg har som sagt aldri vært i området. Er enig i at det skal godt gjøres å ta begge på en firedagers, og jeg kjenner Hårteigen frister mer. Ville dog vært surt hvis vi hoppa over Sandfloegga og snø eller noe annet gjør det vanskelig å bestige Hårteigen, og dermed ikke få til noen av de.

 

@larbrevi godt å høre! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ ser forresten på kartet (http://ut.no/kart?sommerstier=true&vinterloyper=false&zoom=13&lat=60.06578273298884&lng=7.09390640258789) at det går en sti fra Holmavatnet og over Vassdalsvatni som ikke er uthevet. Er det en sti å satse på? De ser ganske like ut avstandsmessig.

Stien over Vassdalsvatni er tydelig og fin å følge. Nevnte denne i innlegget ovenfor her. Den er tydelig skiltet ved Holmavatnet (se bildet). Blir et par km kortere. Litlosfolket bruker mest denne stien har jeg fortått.

 

DSC00646.jpg

 

Bildet er hentet fra dette blogginnlegget: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2011/07/hardangervidda-vest-2011.html

 

Her er også et blogginnlegg som inneholder beskrivelse av turen innover til Litlos over Vassdalen: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/07/hardangerviddatur-22-29-juli.html

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.