Gå til innhold
  • Bli medlem

Keiserstien Sundal blir traktorvei.


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Akkurat hjemme fra tur Sundal-Keiserstien-Breidablik-Fonnabu-Over breen og ned til Odda. Gått den nydelige veien før, men nå trodde jeg ikke mine egne øyne. Grunneierene, holder på å lage Keiserstien om til en standard norsk traktorvei. Forstår det slik (av et papir som lå på Fonnabu) at dette er med Fylkesmannen i Hordaland sin velsignelse til tross for protester fra lokallaget av DNT.

Dette må da være kulturvandalisme? Utrolig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei!

Først vil eg retta navnet frå Keisarstien til Gardshammarvegen.

(det er berre dei femten siste åra vegen er blitt kalla Keisarstien.)

Du kan berre ta det heilt roleg, denne vandalismen som du kallar det gror nok i igjen med tre og buskas om nokre år. Skal me ha fotturisme i Bondhusdalen og i Folgefonna nasjonalpark lyt

vegar og stiar restaurerast.

Flott er det også når folk i rullestol kan ta turen i Bondhusdalen og få oppleva den flotte naturen vår.

Helsing lokal fjellturentusiast frå Sundal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hjemme fra tur Sundal-Keiserstien-Breidablik-Fonnabu-Over breen og ned til Odda. Gått den nydelige veien før, men nå trodde jeg ikke mine egne øyne. Grunneierene, holder på å lage Keiserstien om til en standard norsk traktorvei. Forstår det slik (av et papir som lå på Fonnabu) at dette er med Fylkesmannen i Hordaland sin velsignelse til tross for protester fra lokallaget av DNT.

Dette må da være kulturvandalisme? Utrolig trist.

Hei,

hvordan var turen? Har gått Folgefonna på langs, men bare på ski. Da sov vi i Sauabrehytta og på Fonnabu. Nå lurer jeg litt på om jeg kan gå vanlig fottur over hele breen, eller om man tar skia med opp Keiserstien ( som jeg synes er et flott navn på stien! ). Venter spent på turreferat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det ikkje bråk der for eit års tid sidan? syns å hugse eit nyhendeinnslag om traktorveg som vart bygd for langt/restaurering av sti vart til bygging av veg...

når vi er inne på grunnar til å bygge veg, kan nokon fortelje meg kva lofthusbøndene treng vegen til nosi/munketreppene for? har ikkje sett eit felt tre, og kan knapt hugse å ha sett nokon traktorspor heller, men traktorveg til 700moh er det...

einaste fine med den vegen er at han er fin å postere i når harebikkja losar i lia...

når vi er inne på området... for dei som går turen stavali - lofthus i finver: gå evt ned til nosi og kjekk utsikta, men ta den alternativer ruta frå opesjo og ned til lofthus, den er mykje finare, men med litt meir dramatisk og mindre bruka sti,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Evan. Takker for retting av navn. Er helt enig i at restaurering må til og er stort sett bra de fleste steder, men kan ikke med beste velvilje forstå at den traktorveien har noe med restaurering å gjøre, alt gammelt blir jo borte vekk når en vei av den standarden kommer opp den lia.

Veibygging og restaurering er to helt forskjellinge ting. Var umulig å se igjen noe av den opprinnelige veien der som traktorveien med snuplasser og greier er ferdig. Så poenget mitt er at som kulturminne blir den første delen av turen Sundal-Fonnabu av liten eller ingen verdi. Men finnes heldigvis rester av gammel ridesti lenger oppe også.

Noen etterlyste turreferat. Her er et kort:

Fem timer opp fra Sundal til Fonnabu (1449 m) i dårlig vær. Kjempefin natur, godt merket. Litt ulendt siste time. Overnatta på Fonnabu.

Fra Fonnabu går føring over breen (uten ski og ca tre timer på bre) til Holmaskjær kl ti hver dag med retur. 300 kr en vei. Sjekk Bergen Turlag for når det er føring, mener å huske at det er tre uker i sommer. Bratt ned på andre sida til Odda, men fin utsikt og greit å gå. Så buss gjennom tunellen tilbake til bilen i Sundal. Ca 15-20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Til Evan. Takker for retting av navn. Er helt enig i at restaurering må til og er stort sett bra de fleste steder, men kan ikke med beste velvilje forstå at den traktorveien har noe med restaurering å gjøre, alt gammelt blir jo borte vekk når en vei av den standarden kommer opp den lia.

Veibygging og restaurering er to helt forskjellinge ting. Var umulig å se igjen noe av den opprinnelige veien der som traktorveien med snuplasser og greier er ferdig. Så poenget mitt er at som kulturminne blir den første delen av turen Sundal-Fonnabu av liten eller ingen verdi. Men finnes heldigvis rester av gammel ridesti lenger oppe også.

Noen etterlyste turreferat. Her er et kort:

Fem timer opp fra Sundal til Fonnabu (1449 m) i dårlig vær. Kjempefin natur, godt merket. Litt ulendt siste time. Overnatta på Fonnabu.

Fra Fonnabu går føring over breen (uten ski og ca tre timer på bre) til Holmaskjær kl ti hver dag med retur. 300 kr en vei. Sjekk Bergen Turlag for når det er føring, mener å huske at det er tre uker i sommer. Bratt ned på andre sida til Odda, men fin utsikt og greit å gå. Så buss gjennom tunellen tilbake til bilen i Sundal. Ca 15-20 min.

Flott turreferat om turen Sundal - Fonnabu - Odda.

Gardshammarvegen skal no restaurerast vidare oppover lia. (c.a 750m foreløpig)

Det blir IKKJE traktorveg men stien skal restaurerast mest mogleg til opphaveleg standard som i 1893. Under streng kontroll.Traktorveg er bygd i starten av vegen dels for uttak av ved.

Skogen veks over evne her å det må fjernast noko skog.

Entreprenør med gravemaskin har ein tøff jobb i denne bratte lia og det set sjølvsagt sine spor etter seg. Men diverre så orkar ikkje vi menneska å laga ridestiar og rydda skog lenger UTAN MODERNE MASKINAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Man kan lure på om den "egentlige" grunnen for traktorvegbyggingen som ødela både munketrappene og nå gardshammervegen/keiserstien er ønske om å komme opp med henholdsvis snøscooter og ATV?

undrende.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.