TL Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Tenkte å stikke til fjells i pinsen på ski, men må si jeg blir noe betenkt når det meldes om fare for sørpeskred: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.11028183 Husker med gru da det for noen år siden gikk flere sørperas på mine trakter, og tok livet av fire fjellvandrere. Bildet under er fra Skardmodalen i Hattfjelldal. 1 Siter
Veidemannsblod Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Ja det er meldt innkommende varme over Nord-Norge de kommende dagene. Det kan bety en repetisjon av 2010, hvor fjellet bokstavelig talt gikk i oppløsning før tela var gått av jorda, og vannet måtte finne alternative veier ned. Jeg tror man kommer langt med fornuftige trasèvalg. Unngå fordypninger, bekkefar, elvedaler hvor slike skred potensielt kan gå. De som ble drept i Nordland befant seg vel i et elveleie hvis jeg ikke husker helt feil. Her er forresten en flott film som også viser hvordan forholdene var i fjellet 17.mai helga 2010.. Rimelig ekstremt. 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.