Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørpeskred


TL

Anbefalte innlegg

Tenkte å stikke til fjells i pinsen på ski, men må si jeg blir noe betenkt når det meldes om fare for sørpeskred:

 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.11028183

 

Husker med gru da det for noen år siden gikk flere sørperas på mine trakter, og tok livet av fire fjellvandrere. Bildet under er fra Skardmodalen i Hattfjelldal.

 

post-1580-0-12586600-1368641945_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er meldt innkommende varme over Nord-Norge de kommende dagene. Det kan bety en repetisjon av 2010, hvor fjellet bokstavelig talt gikk i oppløsning før tela var gått av jorda, og vannet måtte finne alternative veier ned. Jeg tror man kommer langt med fornuftige trasèvalg. Unngå fordypninger, bekkefar, elvedaler hvor slike skred potensielt kan gå. De som ble drept i Nordland befant seg vel i et elveleie hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Her er forresten en flott film som også viser hvordan forholdene var i fjellet 17.mai helga 2010.. Rimelig ekstremt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.