mariussteen Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Hei! er det noen der ute som vet om man kan spise karuss og om den er god?? Siter
Hermansen Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Den kan spises, finnes ikke noe giftig i den overhode. Om den er god er det bare en måte å finne ut på. Ser for meg en beinete hvitfisk med greit innslag av gjørme. Lever stort sett i små dammer og er vel veldig få vann i Norge den blir spesielt stor. Finnes selvfølgelig noen unntak. Siter
Da9 Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Bestemora til min bedre halvdel påstår at pilgrimene satte ut denne fisken i små tjern for å ha mat mens de var på vandring. Vet ikke om det er noe i det. Har søkt litt på nettet men finner ingenting som støtter denne påstanden. Noen som har hørt lignende? Siter
Hermansen Skrevet 15. mai 2013 Skrevet 15. mai 2013 Er iallfall noe karpefisk som er satt ut for matens del. Om det gjelder karuss vet jeg ikke Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Siter
Jan Inge b Skrevet 18. mai 2013 Skrevet 18. mai 2013 karuss er ikke no god smaker gjørme. Mulig den er bedre hvis den får "gått seg rein" i en dam med reint vann og steinbunn? Siter
Phaser Skrevet 18. mai 2013 Skrevet 18. mai 2013 Prata med en Polakk. Der var julemiddagen karpefisk av ett eller annet slag. Han syns Ribbe var mye bedre Hørte snakk om at Norgesrekord i Karus var ved ett vann like ved meg her. Kan jo være slått nå for den slags skyld. Bergstjern heter det. Ett vann uten gjennomstrømning Bare ett innløp/utløp eller overløp om man vil med noen 100meter bort til ei elv. Edit googla litt og ser ut til å ha blitt tatt Karus på over 2,7kg i dette vannet. Har fiska litt der selv men bare fått aborre. Også mener jeg det er gjedde der også. Fatter'n har vell tatt opp noen tonn med karus med teiner opp gjennom åra i ett vann. Siter
Holm Skrevet 19. mai 2013 Skrevet 19. mai 2013 Da9 skrev (På 15.5.2013 den 21.07): Bestemora til min bedre halvdel påstår at pilgrimene satte ut denne fisken i små tjern for å ha mat mens de var på vandring. Vet ikke om det er noe i det. Har søkt litt på nettet men finner ingenting som støtter denne påstanden. Noen som har hørt lignende? I Malvik går pilegrimsleden forbi Karrussdammen på veien mot Nidarosdomen. Det jeg har lest om den dammen støtter din teori Siter
arnbjuga Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 har hørt om et lite tjern i malvik som det er karrus men vet ikke hvor kan du hjelpe meg med det ? Siter
Nils Martin Skrevet 9. juni 2013 Skrevet 9. juni 2013 Sikkert Karussdamman på Leistadåsen like under Jobu, gapahug ved turstien. Vet ikke om der er Karuss, men det mulig. Lett å gå fra Vikhammeråsen gangbru over E6 eller fra Fjølstadtrøa, gammel bevaret gård, husmannsplass. Like ved E6 øst fra Leistadkrysset. Finnes og Karuss i noen vann i Bymarka. Kanskje i Kobberdammen? Hva er bakgrunn for interessen for denne fisken?? Siter
Oz Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Karuss, som stort sett all karpefisk, er som regel dårlig matfisk. Den er fullt spiselig, men karpefisk finner mye av maten sin på bunn, og siden det som regel er mudderbunn i vann der de finnes tar de smak av dette. Tror det var karuss Cato Bekkevold snakket om da han beskrev smaken "som å bli driti i kjeften". Nå har han det med å smøre tjukt på, men det er ikke noen særlig god reklame for karuss som matfisk uansett... 1 Siter
borgern Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Fordel med å karuss i mindre dammer er at den takler bunnfrost i stor grad. Kanskje derfor den ble satt ut i tidligere tider som damrenser på steder hvor andre fiskelag ikke greier seg. Den produserer vistnok etanol istedenfor melkesyre når det blir oksygenmangel.Da unngår den både frysning og død. Hadde vært noe for oss på vintercamp. Bare lagt seg kaldt om kvelden så laget kroppen den spriten du helst ikke vil dra på i sekken Sies vel at karuss smaer like ille som den lukter. Så kanskje du skal lukte på den først. Siter
Phaser Skrevet 10. juni 2013 Skrevet 10. juni 2013 Så den smaker best om man fisker den på vintern Siter
Holm Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Det er muligheter for å spørre og grave vedr Karrusdammen idag http://www.tt.no/activity.php?ac_id=49394 Siter
GeirMU Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 En svensk kamerat av meg pleide å koke ut fks. grassmak i fisk med eddik. Har ikke tips om hvor mye man må bruke. 1 Siter
Holm Skrevet 17. juni 2013 Skrevet 17. juni 2013 Dagens oppdatering, ifølge lokal kjentfolk skal det fortsatt være Karrus i Karrusdammen. Siter
Periskop Skrevet 10. oktober 2021 Skrevet 10. oktober 2021 På 1700tallet hadde man visst en annen mening om smaken. https://spydebergprestegaard.com/join-us/wilses-formalhage.html «Presten Jacob Nicolai Wilse var en av de ivrigste misjonærene for hagebruk i Norge på 1700-tallet. [Han var] en ekte ”potetprest” i opplysningstidens ånd. Hagen på prestegarden i Spydeberg var basis for hans virksomhet. […] Dammene [i hagen] ble benyttet til oppdrett av karusser, som på den tiden var ansett som herskapsmat i motsetning til ”gemene” fisker som abbor, ål, sik og gjedde. Wilse kan kanskje betegnes som den første i landet som drev med kommersiell fiskeoppdrett, siden karussene fra Spydeberg ble solgt i Kristiania. Siter
Fenrisfrøya Skrevet 10. oktober 2021 Skrevet 10. oktober 2021 Før i tia, da jeg var 12år og var på fisketur uten matpakke , lagde vi mort på bålet. Er man sulten nok, spiser man allt, også Karrus. Siter
Lars Stenseth Skrevet 11. oktober 2021 Skrevet 11. oktober 2021 Kan spises, det blei gjort under krigen ifølge hva min bestefar fortalte meg. Ikke god i det hele tatt å rett å slett nød/krigsmat visstnok. Siter
Lars Erik Moen Skrevet 11. oktober 2021 Skrevet 11. oktober 2021 Ellers takk. Smaker like vondt som den lukter. Siter
Skogens Stønn Skrevet 11. oktober 2021 Skrevet 11. oktober 2021 Tja, jeg har aldri prøvd å spise karuss, men i følge mitt "Sportfiskerens leksikon" fra 1975 ble den i eldre tider (når nå det var) "høyt anskrevet som matfisk og ble mange steder ansett som bedre enn for eksempel abbor og ål, men i våre dager er den svært lite verdsatt". Jeg har en misstanke om at det da dreide seg om større karusser fra innsjøer (insjøkaruss som kan bli opp i 3-3,5 kg) og ikke de små damkarussene på 50 gram som man får i dammer og tjern rundt omkring. Abbor og ål er godt da, så da må jo karuss være veldig godt vil jeg tro. 1 Siter
Omnilite Skrevet 12. oktober 2021 Skrevet 12. oktober 2021 https://m.youtube.com/watch?v=J6deUbS0bDo Her er en snutt når Crocodile Dundee spiser Karuss..🙂 2 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.