Gå til innhold
  • Bli medlem

Hårteigen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som vet noe om Hårteigen nå? Denne snøfonna som skal kunne være plagsom - er den det ? Vil det være en god ide å ta med en øks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått opp til Hårteigen både med og uten den berømte snøfonna i kløfta mot øst og syntes det var enklere å komme opp der med fonna tilstede. Uten snøfonna ble det endel klyving på våte, bratte svaberg helt øverst i kløfta. Dersom fonna er veldig hard, kan den være et problem med å få skikkelig fotfeste med vanlige fjellsko, om det ikke finnes noen gamle spor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp til Hårteigen både med og uten den berømte snøfonna i kløfta mot øst og syntes det var enklere å komme opp der med fonna tilstede. Uten snøfonna ble det endel klyving på våte, bratte svaberg helt øverst i kløfta. Dersom fonna er veldig hard, kan den være et problem med å få skikkelig fotfeste med vanlige fjellsko, om det ikke finnes noen gamle spor der.

Tror vi tar en tur allerede neste uke - det blir ihvertfall ikke lenge til. Vi er to som skal opp. Bør vi ta med tau? Stegjern er vel ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var på Torehytta 19. juli, og pratet med to som hadde vært oppe på Hårteigen om morgenen. De hadde fått med bikkja opp også, og fortalte at fonna i oppgangen var helt grei. Det har smeltet mye snø de siste dagene, og er greie forhold på hele vestvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfonna var der men var relativt mjuk så det var ikke noe problem å komme opp. Vi var der 18.juni.

Ellers så var det vel ikke så mye snø egentlig...men markert mer på vestsiden, og spessielt på sørvestsiden av Hårteigen. Litt artig å se fra toppen faktisk - den enorme forskjellen i snømengen øst-vest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt meg opp på tirsdag (19. juli), men slo det fra meg da skylaget låg ned til foten av fjellet...

men var innom torehytten og fikk te av hyttevakta, før eg trava aleine videre til stavali. høyrte det var fleire som hadde vore der mandag, men fekk høyre på hadlaskard at det var lite lurt å gå opp...

den halvbetjente ordninga på stavali var forøvrig merkelig,,, det er sjølvbetjente hytter som er tingen!

var det noen av dere som låg i eit blått telt ved eit vatn omlag ein kilometer nordvest for torehytta, ved stien mot hadlaskard?

vil forresten slå eit slag for "alternativ rute" frå opesjo til lofthus, om nokon les "til fots i norge", spar nosi og munketrappene til hausten, når det ikkej er så tett som no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde tenkt meg opp på tirsdag (19. juli), men slo det fra meg da skylaget låg ned til foten av fjellet...

men var innom torehytten og fikk te av hyttevakta, før eg trava aleine videre til stavali. høyrte det var fleire som hadde vore der mandag, men fekk høyre på hadlaskard at det var lite lurt å gå opp...

den halvbetjente ordninga på stavali var forøvrig merkelig,,, det er sjølvbetjente hytter som er tingen!

var det noen av dere som låg i eit blått telt ved eit vatn omlag ein kilometer nordvest for torehytta, ved stien mot hadlaskard?

vil forresten slå eit slag for "alternativ rute" frå opesjo til lofthus, om nokon les "til fots i norge", spar nosi og munketrappene til hausten, når det ikkej er så tett som no...

Har ikke kommet meg avgårde ennå... Men har tatt meg noen flotte turer i kajakken om dagene. Vi har flott vær for tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.