Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrådalskyrkja. Et spørsmål.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi er et par stykker som har lyst på en fjelltur på ettersommeren. Og jeg har foreslått Tverrådalskyrkja, uten at jeg vet noe mer om den enn at den ser storslått ut. (Jeg så den for første gang i fra en skitur over Sekkebreen og videre over Jostedalsbreen.)

Etter å ha søkt litt på nettet i morgentimene, har jeg skjønt at en må over litt bre før en kommer opp på ryggen. Så jeg lurer på hvordan denne breen er i år? Er det tilrådelig å bevege seg over den med bare brodder og øks? Det er jo ikke etter boka, men vi har ikke noe mye erfaring med å gå i tau. Og siden det var lite snø i vinter og det har vært langvarig varme i sommer så er det vel ikke så mange skumle snøbruer?

Annonse
Skrevet

Vi var på Tverrådalskyrkja en septemberdag for noen år siden da fjellet var dekket av nysnø, og vi hadde ingen brepassering. Utgangspunktet var Sota Sæter, og vi gikk inn Tverrådalen til vestsiden av fjellet. Vi holdt oss da øst for Austre Kollebreen til vi var rett nedenfor skaret mellom hovedtoppen (2088 m) og sørtoppen (2034 m). Herfra var det klyving bratt opp til skaret, veldig bratt noen steder, men ved å søke letteste vei opp gikk det rimelig greit selv med nysnø for oss. Sørryggen opp til toppen er luftig med litt klyving, men uproblematisk.

Det blir mindre bratt hvis en holder seg nede i fjellsiden ved Austre Kollebreen og går lengre sør og opp i skaret sør for sørtoppen (2034 m). Da må man først over sørtoppen, før en begynner på ryggen mot store. Det var her vi kom ned etter å ha vært på toppen på 2018 m også.

Nils

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var på Tverrådalskjyrkja i slutten av juli. Vi gikk 'normalveien' fra Sota, over breen på østsiden (husker ikke i farten hva breen heter) og opp til toppen fra øst. Breen var helt grei uten tau. Blåis hele veien, slak, og ingen sprekker langs den aktuelle ruten. Stegjern er nødvendig. Dette er nok den enkleste ruten til topps, og de bratteste partiene like under toppen er i fast og fint fjell.

OleG

Skrevet

Den vanlegaste og raskaste ruta til Tverrådalskyrkja 2088 fylgjer den T-merka løypa innover Steindalen mot Fortundalsbreen og opp aust-ryggen til topps. Imidlertid går denne ruta over nokre hundre meter av Fortundalsbreen for å runde ein berghammar før ein kjem seg opp på ryggen. Denne brekryssinga er sikrast dersom ein held seg godt inntill fjellet (til høgre sida når ein går oppover). I år er all snø smelta på breen slik at ein har full oversikt. Vær spesielt obs på ei breelv som kjem ned berre 40-50 meter frå fjellet. Sjølv om breen er slak kan broddar vere greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.