Gå til innhold
  • Bli medlem

Geiranger- og Nærøyfjorden på verdensarvlista

Erling

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mykje positivt med at desse fjordane kom på UNESCO si verdsarvliste. Kanskje dempar dette den millitære aktiviteten på Undredalshalvøya mellom Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden på sikt. I nærområda til Nærøyfjorden, og truleg Geirangerfjorden óg, gnir mange seg i nevane og tenkjer på ein kraftig auke i turismen. Eg kan ikkje heilt sjå at desse fjordområda treng endå meir turistar enn det dei har i dag. Fleire dagar er turiststraumen så stor at kapasiteten på Flåmsbana tilsynslatande held på å bryta saman. Sjølv om det er positivt med mykje turisme i desse regionane, slik at fleire får syn for desse fjordområda. er eg eigentleg litt usikker på om områda tåler meir turisme.

Uansett, eg set pris på at desse fjordområda synest lettare å taka vare på for ettertida, med sine plassar på verdsarvlista.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Aftenposten.no:

Sitat:

Men varsellampene blinker for Geirangerfjorden. På de mest hektiske sommerdagene - med opptil 15 000 besøkende - er utslipp og bråk fra cruiseskip, hjelpebåter, helikoptre og busser blitt så betydelig at det kan forringe opplevelsen. I dag er 35 av stedene på verdensarv-listen i fare for å bli forringet eller ødelagt av plyndring, forurensing eller masseturisme. Men turistnæringen i Norge mener den kan forvalte statusen slik at fjordene ikke havner på denne listen.

- Jeg tror ikke det vil være bra for Geiranger å få 200 000 flere turister på sommeren. Det vil ikke gi dem den opplevelsen de kommer dit for. Utfordringen blir derfor å trekke til seg flere besøkende i mer stille perioder på året, mener påtroppende direktør i markedsføringsselskapet Fjord Norge, Terje Devold.

Sitat slutt.

Men all mulig respekt for turistnæringen, er jeg redd de er de siste som bør forvalte noe her. Det er alltid hyggelig med festtaler og gode intensjoner, men turistnæringens hovedformål er å maksimere inntjeningen, ikke ta vare på naturen.

Jeg får forøvrig assosiasjoner til enkelte populære nasjonalparker i utlandet (Krüger, Yosemite) der det har blitt såpass populært at man ikke bare har innført avgift for å komme inn men også besøksbegrensninger - og nåde den som tråkker utenfor den oppmerkede stien! Vedder en hundrings på at dette er realiteten i deler av Jotunheimen innen 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistnæringen er Bukken og Havresekken altså.

Her i Valdres har vi familien Hovi, som har grafset til seg nesten hele Beitostølen, og som finner på stadig nye ting for å trekke til seg "late" turister med penger.

I år arrangerte de 17. mai lunsj på Raslet mot Rasletinden, med scootertransport av mat,bord og kokker selvsagt. Slepphendte kommunen Øystre Slidre som Hovi har halvveis i lomma si (største privat arbeidsgiver i kommunen etc.) ga disp. og unnskyldte seg med at det ville være et engangstilfelle pga. 100 årsjub. for unionsoppløsningen. Hoviene har selvsagt allerede gått ut i media og sagt at de håper det blir årvisst. De har og en tendens til å markedsføre ting før endelig godkjenning foreligger fra Øystre Slidre nikkedukkekommune, tegn på å være i lomma???

Hoviene har selvsagt uttalt seg positivt til større cruisebåter på Gjende og hyppigere trafikk og enklere regelverk og kort sagt alt som kan bidra til å kommersiallisere Jotunheimen. Så disse turistgutta bør holdes langt unna naturarven vår, i alle fall i beslutningsøyemed.

Et lite innspill til slutt: Hoviene har bygd en asfaltert bilbane i alpinbakken sin på Beitostølen, for øvrig ikke noen stor sak, men når man tenker på at liksom Beitostølen skal være et tradisjonelt norsk fjellsted kan man lure på hvorfor de har installert en tyskinspirert bayersk "pølsebod" med Bratwurst i bånn av bakken?

Tyskere og Sveitsere ville vel aldri plassert et "norsk" stabbur med geitost salg midt i sine tradisjonelle turiststeder.

Hvis noen synes dette var litt negativt ovenfor Hoveie, er nok det riktig, jeg misliker en del av fremgangen og fremtreden deres på Beitostølen, noe som er min personlige og oppriktige mening.

Når det gjelder temaet i tråden. Flott at fjordene kom med som første naturarvsteder. Endelig en bekreftelse på unikt naturlandskap i Norge. Røros kom jo med for kulturen og ikke naturen. Så får heller myndighetene passe på og holde næringen i tølyene. Kanskje ikke så realistisk hvis blodrøde arbeiderpartiet kommer til makta, et parti som er rimelig stutt-tenkt og blasse i miljøpolitikken (om de har noen reell miljøpolitikk da). Tenker med gru på hvordan turistnæringa kan komme til å få herje og rote i fjellheimen om AP kommer til makta.

Hehe, sterke meninger her - kommer vel noen mothugg fra Panda eller andre :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensarvstatusen Nærøyfjoden har fått får me håpa fører til trafikk i større delar av året. I dag er det svært lite om vinteren.

Forhåpentlegvis klarar dei å forvalte dette på ein måte som ikkje berre vernar og brakklegg heile fjorden, men heller at ein klarar å oppdretthalda ein viss busetnad og vedlikehald av landskapet.

Nærøyfjorden er bra trafikkert midt på sommaren men ikkje meir enn ein auke er til å leva med. Det er elles sjølve fjorden som er brukt, fjella rundt er det lite folk som får med seg.

post-433-1334743951_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan det der være den samme "smårare" engelskmannen jeg nettopp så svømme "rundt" Nordkapp på NRK2 for fem minutter siden? For en stund siden var det et program på en eller annen kanal som viste den samme mannen svømme ut hele Sognefjorden, tok seg en dukkert i vannet ved Nigardsbreen som "oppvarming" :roll:

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.