Gå til innhold
  • Bli medlem

Primaloft eller ull?


Anbefalte innlegg

Har lest litt forskjellig om primaloft og syntetisk fyll generelt på nettet i det siste. Litt med tanken på å skifte ut tunge ullgensere med lettere syntetiske jakker, og muligens bytte ut dunposen med en syntetisk..

Slik jeg skjønner det så skal PrimaloftOne holde på varmen ganske godt når det er vått og tørker mye raskere enn ull. Det som jeg ikke helt får tak i er holdbarheten av primaloft. Leser feks at noen opplever å få luftigheten (loft) redusert med halvparten etter bare 2 års bruk og at isolasjonsevnen reduseres deretter....det virker jo litt drøyt og for meg knuser det argumentet om å bruke primaloft over ull.

 

Noen som har langtidserfaring med primaloft? Primaloft one er vel mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest litt forskjellig om primaloft og syntetisk fyll generelt på nettet i det siste. Litt med tanken på å skifte ut tunge ullgensere med lettere syntetiske jakker, og muligens bytte ut dunposen med en syntetisk..

Slik jeg skjønner det så skal PrimaloftOne holde på varmen ganske godt når det er vått og tørker mye raskere enn ull. Det som jeg ikke helt får tak i er holdbarheten av primaloft. Leser feks at noen opplever å få luftigheten (loft) redusert med halvparten etter bare 2 års bruk og at isolasjonsevnen reduseres deretter....det virker jo litt drøyt og for meg knuser det argumentet om å bruke primaloft over ull.

 

Noen som har langtidserfaring med primaloft? Primaloft one er vel mest aktuelt.

Har vel en hel del å si hvordan stoffet behandles. Det har vel bevist sine egenskaper i soveposer, så hvorfor ikke i plagg. Skeptisk til rapporter fra menigmann, han har det med å kimse av eller underslå hvordan han har behandlet sakene og da er det fyllmassen som må lide... Seriøse tester gir nok det beste bilde, vil jeg tro. Beklager at jeg ikke har noe mindre luftig å komme med, men synes det er et poeng verdt å ta med seg!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sovelenge.

Jeg har hatt forskjellig utstyr med primaloft, bl.a. en Ar'teryx Fission SV jakke som jeg kjøpte i 2007. Nå er Goretex'en på denne temmelig slitt og jakken har fått sine rifter oppigjennom men jeg kan ikke si at det virker som jakken isolerer dårligere. 

Jakken ble kjøpt til bruk i de kalde våte årstidene og jeg har vært så fornøyd at jeg nå kommer til å kjøpe en ny som erstatning for den utslitte.

Likeledes har jeg en Nanok sovepose med primaloft, 6-7 år gammel. I denne er isolasjonen helt på høyden, men jeg skylder å gjøre oppmerksom på at denne posen ikke har vært veldig mye brukt. 

Så personlig kan jeg ikke si at det virker som om primaloft mister sin isolasjonsevne etter ekstensiv bruk, og jeg har ingen betenkligheter med å kjøpe meg produkter hvor dette er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har gjennom tiden eiet et par soveposer med primaloft og har en mystisk Ajungilak jakke (har aldri sett den maken noe sted!?)med primaloft fyll. Den ble valgt som alternativ for dunjakkke, nettopp for bedre å holde på varmen når våt. Jeg har prøvd både våt dunjakke og -sovepose. Lang tid om å tørke og klumper, når en er på tur.

Ved flere års bruk blir ryggen av soveposen litt flatere, men det gjør dun poser også - nesten mer. Jakke som ikke blir ligget i har stadig fin spenst, selvom den transporteres i kompresjonstrekk. Litt risting av soveposer og jakken hjelper. Etter flere års bruker hjelpervask og passe tørking i tørketrommel også - lissom på dun.

Ull blir også slitt og mister fylle, hvor vask også hjelper. jeg ville ikke ha betenkelighet ved å velge klesplagg med primaloft.

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Patagonia Nano Puff® Jacket i 2 år nå. Elsker den, og har gått til innkjøp av en Mountain Hardwear Zonal Jacket. Bruker den ene over den andre og det er helt konge. 10 ganger bedre enn fleece og veier nesten ikke noe. Har en tekniske langarmet trøye under, HH eller Hagaløfs. 

 

Tåler ekstremt mye vann og likevel varm. Tørker på et vips, spesielt Zonal jakken. Trenger ikke dunjakke på vinteren, så min Lyngen 750 er nesten ikke lenger i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre ting: 

 

1. En sovepose i primaloft er god og varmer godt, men blir stor i sekken. Komprimerer dårligere enn dun.

2. Mellomplaggene er behagelige, lette og varme, men kan "bråke" litt i forhold til en genser. Les jakt og fluefiske. Tåler dårligere bål, og fluer som dasker deg i ryggen etter et slurvete kast. Holdbarheten er omtrent den samme som en genser. Fine å sykle i til jobben og denslags. 

3. Det egner seg dårlig til vinterbruk under sterk kulde, da de har lettere for å bli våte og fryse/knekke. De vil samle mere kondens enn en ullgenser. På dagsturer i moderat kulde kan de funke greit, men obs obs! Jeg hadde ikke satset på det i høyfjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i punkt nr. 3 i forrige innlegg. Primaloft fungerer meget godt i høyfjellet og er et sikrere valg enn dun hva angår fukt. Versus en ullgenser så blir den ikke lettere våt men en ullgenser tåler en del mer fukt før den føles våt så dermed merkes kondensen bedre. Så om en tenker at en skal bevege seg en del med plagget på(eks i kaldt vær) så vil jeg si meg enig i innlegget over at en genser i ull er bedre men som rent pauseplagg fungerer primaloft utmerket. (Merk også at det er klammere å gå i en vindtett primaloftjakke enn en ullgenser så det er den altså ikke godt egnet til.) Jeg kjøpte en primaloft jakke på tampen av 08 og siden da har jeg nesten bodd i den frem til den ble utslitt i år. Kjøpte da en ny syntetjakke fra  Mountain Hardwear og er så langt også strålende fornøyd med den. Angående kulde så har jeg ikke hatt problemer med primaloft i til dels rimelige kjølige temperaturer(ned mot minus 30, også lengre turer). Så lenge du er klar over at det ikke er høy intensitet som er primaloftjakkenes beste bruksområde(sett opp mot en ullgenser) så er det et meget godt alternativ som plagg i pausene(en tykk dunjakke er selvfølgelig varmere så i kalde/sure temperaturer bruker jeg gjerne enten en dunjakke eller en genser i tillegg). Tykkelsen på jakkene varierer så her må du også huske å velge ut i fra bruksområde. Min erfaring er at en syntetjakke har omtrent samme varmeeffekt som en ullgenser men har fordelen at den ofte er litt lettere og også vindtett, så en kan ofte sitte med bare den på eller trekke den utenpå vindjakka.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.