Populært innlegg larka Skrevet 10. mai 2013 Populært innlegg Del Skrevet 10. mai 2013 Så et innslag på Dagsrevyen i kveld hvor en ansatt i Mattilsynet viste en aldeles rørende omsorg for kongekrabba. En fisker fra Kjøllefjord på Finnmarkkysten fikk ikke lenger lov å vise fram utysket til turistene om bord på Hurtigruta. Dette da vesenet, slik jeg forsto det, nærmest ville pådra seg PTS, posttreumatisk stressyndrom, ved å være borte fra sitt naturlige miljø i en halv times tid. Etter mange underlige påstander, toppet intervjuet seg med at representanten for Vesenet slo fast at krabba kunne bli sjøsjuk under frakten ut til Hurtigruta. Undertegnede må ærlig innrømme at sympatien ville vært atskillig større hvis et eller annet offentlig Vesen hadde ivaretatt f.eks. skolebarn som blir sjuke ved å bli fraktet milevis med buss til skolen hver dag etter at skolen deres har blitt lagt ned. Men kongekrabbas ve og vel er tydeligvis et viktig offentlig anliggende. Det samme er alskens andre kreaturer som nærmest blir tillagt menneskelige egenskaper. En grunn til denne utviklingen, hvor dyr og mennesker nærmest blir satt i samme kategori, må nok tilskrives fanatiske dyrevernere. Pga. noen brodne kar har de klart å diskreditere en hel næring, pelsnæringen, og er sikkert vel fornøyd med det. Neste skritt på veien er å gjøre dyr til egne rettssubjekter. Det betyr at i det øyeblikk det blir forbudt å bruke meitemark som agn på kroken, kan du risikere å bli saksøkt av samme. Tydelig at vi fjerner oss mer og mer fra naturens realiteter. 11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Skulle tru at et par sjøsjuketabletter hadde ordnet saken.......... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Litt snedig sak som jeg også reagerte på. Kongekrabben reagerte på sterkt lys Ingen som nevnte hvordan den reagerte når den ble fanget.. http://www.nrk.no/nordnytt/forbudt-a-vise-frem-kongekrabba-1.11022461 (I parantes - snedig å se at ditt innlegg datert for 30 minutter siden alt ligger som nummer 2 etter det NRK innslaget - når man søker på "mattilsynet kongekrabba" på google ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Vi folk er jaggu rare ja. Lurer på om dette er ett tema i mesteparten av resten av verden. Eller jeg lurer ikke. I Japan spreller fisken etter at den blir servert. Trodde ærlig talt at kongekrabben var en art vi ikke vil ha her i landet. Kan vi ikke gjøre med den som med andre arter vi ikke vil ha her? Vanskelig med skuddpremie under vann kanskje? Ett eksempel på at folk er rare kan man se i kirka. Nattverden som jo skal være å få tilgivelse for sine syder blir vel som regel bare brukt av de aller frommeste av oss Endret 10. mai 2013 av Phaser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Mattilsynet skal jo føre tilsyn med maten. Muligens liker de ikke at vi leker med den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hokus Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Problemet er vel at vi har regler som gjelder for alle dyr, tydeligvis også kongekrabbe, og siden dyr er forskjellige må de også behandles forskjellig. Er ingen ekspert på slikt, så det blir vanskelig å uttale meg bastant på om kongkrabben tar skade av det eller ikke. Bare fordi uttalelsene var "underlige" betyr det ikke at de var feil, det betyr bare at du (OP) antagelig ikke kan særlig mye om kongekrabber. På generelt grunnlag synes jeg ikke at dyr skal pines bare for at rike turister skal slippe å bevege seg, vil de se dyret (her krabben) kan de vel dra dit der den måtte ha det bra, i et akvarium eller noe slikt. Jeg er stor fan av å la folk som kan sine ting gjøre det og hvis noen sier krabben kan bli sjøsyk ser jeg ingen grunn til å betvile det, de jobber med det og har ofte relevant utdannelse. Man er kanskje litt høy på seg selv om man påstår at man vet bedre i slike situasjoner. Endret 10. mai 2013 av Hokus 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plukk Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Politisk korrekthet på sitt beste imho. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larka Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Respect! Godt vi har vesener som gjør jobben sin. Hvordan skulle verden sett ut ellers? Kra, kra: http://www.dagbladet.no/2013/05/11/nyheter/dyrehold/innenriks/dyreliv/dyr/27063947/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hurra for Mattilsyn og gode naboer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan2000 Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Mattillsynet är 1500 anställda. Det klart att alla dom måste försöka få dagarna att gå på något sätt... Minska antalet anställda till en nivå som motsvarar i örvigt liknande länder som Tyskland eller Österrike... Då räcker det med 300. Och dom andra 1200 blir plötsligt lediga till utföra produktivt arbete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.