Gå til innhold
  • Bli medlem

Instillinger på GPS


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har en Garmin 62s. Når jeg bruker denne på tur måler den tid i bevegelse og stillestående. 

 

Er det mulig å stille inn hva GPS'en skal regne som stillestående? Nå tror jeg den regner ganske mye (ellers er jeg sykt rask når jeg først er i bevegelse) 

I tillegg lurer jeg på om den tar hensyn til høydemeter når den regner distanse?

 

Håper noen kan hjelpe meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Jeg har en Garmin 62s. Når jeg bruker denne på tur måler den tid i bevegelse og stillestående. 

 

Er det mulig å stille inn hva GPS'en skal regne som stillestående? Nå tror jeg den regner ganske mye (ellers er jeg sykt rask når jeg først er i bevegelse) 

I tillegg lurer jeg på om den tar hensyn til høydemeter når den regner distanse?

 

Håper noen kan hjelpe meInstillinger på GPS - posted in Navigasjon - kart og GPS: Heisann. Jeg har en Garmin 62s. Når jeg bruker denne på tur måler den tid i bevegelse og stillestående. 

 

Er det mulig å stille inn hva GPSen skal regne som stillestående? Nå tror jeg den regner ganske mye (ellers er jeg sykt rask når jeg først er i bevegelse) 

I tillegg lurer jeg på om den tar hensyn til høydemeter når den regner distanse?

 

Håper noen kan hjelpe meg  ;)

Hei Ida.

Først,gjør oppmerksom på at jeg har forgjengeren til 62'ern, 60 CSx.

Mye av det samme datasettet er brukt på disse to.

Distanse regnes horisontalt, det vil si at det ikke taes hensyn til høyde når denne utregnes. 

 

Jeg har ikke funnet noen måte å editere beregning for stopptid. Oppdateringsfrekvensen er på 1 sec. normalt hos Garmin.

Virker det som om din GPS beregner for mye stopptid?

 

Du kan innstille enheten din så den beregner din posisjon med større nøyaktighet, dette bruker noe mer batteri. Denne funksjonen kalles WAAS/EGNOS (WAAS=Wide Area Argumentation System) Denne funksjonen gir deg tettere posisjonsangivelse, ned mot 2-3 meter, som i sin tur kan påvirke tripregistreringer (deriblant fart/stopp).

For å igangsette denne funksjonen går du til Hovedmeny - Oppsett - System. Org.innstilling for WAAS/EGNOS er Nei, endre denne til Ja.

Test dette og se om det kan ha noen innvirkning på tripregistreringene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ida.

Først,gjør oppmerksom på at jeg har forgjengeren til 62'ern, 60 CSx.

Mye av det samme datasettet er brukt på disse to.

Distanse regnes horisontalt, det vil si at det ikke taes hensyn til høyde når denne utregnes.

Jeg har ikke funnet noen måte å editere beregning for stopptid. Oppdateringsfrekvensen er på 1 sec. normalt hos Garmin.

Virker det som om din GPS beregner for mye stopptid?

Du kan innstille enheten din så den beregner din posisjon med større nøyaktighet, dette bruker noe mer batteri. Denne funksjonen kalles WAAS/EGNOS (WAAS=Wide Area Argumentation System) Denne funksjonen gir deg tettere posisjonsangivelse, ned mot 2-3 meter, som i sin tur kan påvirke tripregistreringer (deriblant fart/stopp).

For å igangsette denne funksjonen går du til Hovedmeny - Oppsett - System. Org.innstilling for WAAS/EGNOS er Nei, endre denne til Ja.

Test dette og se om det kan ha noen innvirkning på tripregistreringene dine.

Ja, jeg synes den beregner mye stopptid på meg. Også på turer hvor jeg egentlig ikke har stoppet.

Et eksempel er en tur til Geitdalstind i Rosendal.

Dette er en tur med litt over 1200 høydemeter stigning.

Total tid: 4:30

Tid i bevegelse: 2:29

Stopptid: 2:06

(disse tidene er kun opp til toppen)

På denne turen hadde vi en god matpause på rundt en halvtime. Utenom det gikk jeg kontinuerlig. Jeg brukte ikke noe tid på å ta bilder og kan ikke skjønne at jeg har stoppet halvannen time ekstra.

Med dette regnesettet påstår den altså at jeg løp omtrent 500 høydemeter i timen. Jeg har vært i form til 500 høydemeter i timen tidligere, men med halv lungekapasitet på grunn av lungebetennelse kan jeg love deg at dette ikke var tilfelle på denne turen. Jeg fokuserte på å gå jevnt.

Jeg skal teste innstillingene du nevner. Jeg har vært litt lei meg for at den tilsynelatende ikke måler nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest fjellfinn

En utfordring...

jeg har en Garmin oregon 600, og prøver ut Nærhets Alarmen, enhetene er instillt på meter, men når jeg skal angi radius, så vises den på skjermen  i miles...

er det noen som har peiling?

 

vis noen har erfaring med nærhetsalarm, så mottar jeg tips med takk.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.