Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode skiforhold på Valdresflya 30. juni. Startet på ettermiddagen i strålende sol, og snøen bar turskia overraskende godt. Gikk opp på Kalvehøgda Ø2+Ø1+Munken. Tok bare av skia 5 steder, og da for max 50 meter. Antar ski vil være bedre enn fottøy her fram til siste halvdel av juli. Var nede ved hytta halv 10 på kvelden, og fikk meg dagens middag og rom for meg selv for bare 300 kr. Anbefales, men gjør obs på at de ikke har øl, kun dårlig Ringnes lettøl

Dagen etter tok jeg båten inn til Gjendebu, og hadde en super fottur opp til Nålene, Platået og Nordre Knutsholstind samt Burcharts. Vil virkelig anbefale denne rundturen - en av de flottere med noe småklyving ;-)

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Var du på Søre Nål? Nå er det jo stor forskjell på folk, men vil du virkelig hevde at Søre Nål er småklyving? Store Skagastølstinden er vel da klyving og klatring er noe man stort sett bare gjør i Trollveggen?

Er for øvrig enig i at de andre nålene og resten der oppe kan betegnes som klyving eller småklyving, men stusset litt på småklyving til Søre Nål. Da er etter min mening mer eller mindre hver eneste topptur i Jotunheimen også de som normalt gjelder som "klatretopper" kun småklyving :wink:

Skrevet

Det var snø i Svartdalen og hele veien opp til Store Knutsholstind. Men opp til Nordre der jeg gikk var det kun i skråpartiet under Nålene det var snø (skikkelig råtten). Mye snø har nok forsvunnet i varmen siste to uker, men du må nok like lange bratte snøfelt for å ha glede av Store fortsatt.

Neida, jeg var ikke oppe på Søre Nål. Var på en nål nordøst for Søre nål, ca 11-12 meter primærfaktor på øyemål. De to nålene rett nord for søre så ut til å mindre enn 10 meter primærfaktor så jeg oppsøkte ikke disse. Søre så ut til å ha ca 15 meter primærfaktor. Ble veldig overrasket vel hjemme da jeg så at excel-lista med 300 topper tok med disse, men stoler ikke særlig på at det er rett da den viste 25 meter primærfaktor på den jeg besøkte. Noen som har mer presise data om nålenes primærfaktor?

Skrevet

Morten hadde det, men han mistet dataene. Så han skal en ny tur opp dit...

Men jeg kan opplyse om at Søre nål har 25-30 m i pf, den sørligste av de tre "trillingsnålene" ca. 10 eller 12, og den nordøstre som du også var på rundt 15 som du sier.

Robert husker det kanskje mer nøyaktig...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var greit å vite Vidar.

Har vurdert den toppen i sommer, men ikke hvis den er så nedsnødd. Vel-vel, det smelter vel ute i august en gang.

Skrevet

Jeg skal gå gjennom Svartdalen og mest sannsynelig telte der i begynnelsen av neste uke. Er det så mye snø at det ikke lar seg gjøre? Har planlagt en tur opp på Store Knutsholstind også. Skal videre til Spiterstulen gjennom Urdadalen, noen som vet snøforholdene der?

Skrevet

Svartdalen opp fra Torfinnsbu til det høyeste er helt sikkert snøfri. Videre blir det blanding av snø og bart nå. De som hadde gått fra Leirvassbu til Gjendebu for 13 dager siden klaget på mye råtten snø å gå i - men nå må det være bedre. Beregn bare litt ekstra tid og bruk gamasjer. Skal selv til Torfinnsbu lørdag og satser på Kvitskartind og evt. Mesmogtind.

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud så pysete folk er mtp snø. Litt utpå sommeren blir jo snøen fast og fin å gå på, og er ofte mye bedre enn røys, spesielt nedover!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.