Gå til innhold
  • Bli medlem

Utanlandske nettbutikkar


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det nokon som har erfaring med bruk av utanlandske nettbutikkar? Kor mykje kostar frakt frå t.d. USA, og må ein rekna med å betale toll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp kjøpt en ny ryggsekk fra Lowe Alpine, via en nettbutikk i England. Selv om butikkprisen lå vesentlig lavere enn den norske (for en tilsvarende sekk), kommer allikevel endel tillegg:

- Shipping.

- Toll.

- Mva.

NB: Den engelske mva. ble trukket fra under bestillingen, og den norske mva. blir lagt til når varen tollklareres i Norge. Jeg sparte allikevel noen hundrelapper på kjøpet! :)

___________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er det nokon som har erfaring med bruk av utanlandske nettbutikkar? Kor mykje kostar frakt frå t.d. USA, og må ein rekna med å betale toll?

Jeg prøvde å bestille meg en sovepose fra USA - men det hele ble bare rot;

de skulle absolutt ringe banken min og høre om dekning på Visa kortet mitt; etter en del dager spurte jeg hva som skjedde;

nei de hadde ikke fått kontakt med banken min nei, men de skulle da prøve igjen.

Da det viste seg at disse ringingene kun foregikk om kvelden sånn i 19 tida norsk tid ga jeg opp :wink:

Men jeg bestilte ei gtx bukse fra England det gikk kjapt - bortsett fra at den ble dyrere enn i butikken hjemme så kan jeg trygt anbefale England!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte sovepose fra www.backcountry.com

Betalte 55 $ i frak (rundt 350 kr) og hadde posen på døra 36 timer etter at kjøpet var registrert og godkjent! (Tror frakten var noe subsidiert da den ville vært gratis hvis jeg hadde bodd i USA.)

Fikk senere en regning med fortollingsgebyr på 100 kr og mva på 25% fra UPS, slik jeg hadde fått vite på forhånd etter ett par telefoner!

Upåklagelig service og ingen problemer!

Backcountry.com trakk ett par dollar fra kontoen min etter at bestillingen var registrert og de sendte ikke ut varen før jeg hadde gitt dem en bekreftelse med det eksakte beløpet de hadde trukket! For å få vite dette ringte jeg bare banken som oppgav det med en gang!

I og med at det er Visa/mastercard kjøp tror jeg ikke de trenger å sjekke at du har dekning. Hadde i hvertfall ikke problemer med dette!

Eneste minuset var at jeg ikke fikk igjen disse to dollarene eller hva det var, men det kan jeg leve med..... Posen endte på rundt 40 % under butikkpris i Norge alt inkludert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bestilt mye varer over nettet, spesielt musikk og klær fra USA. Jeg blir forbanna over alle avgiftene den norske sosialiststat drar inn i forbindelse med dette - snakker om nasjonalistisk og umoralsk politikk. Argumentet om at man skal beskytte norsk handelsnæring (nasjonalistisk og umoralsk) henger jo ikke på greip. Mange av varene er jo ikke å få kjøpt i Norge uansett, så ingen norsk tulling av en kjøpmann taper en dritt.

Nei, la oss få en fri og åpen verdenshandel uten tollmurer og barrierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg blir forbanna over alle avgiftene den norske sosialiststat drar inn i forbindelse med dette.

Jeg synes det er bare bra :D Det norske samfunnet tjener på at importen fra utlandet er så lav som mulig.

Det er litt det samme som når man skal på tur, og har valget mellom å gjøre innkjøpene på billig supermarked i byen eller på den dyrere landhandleren i Venabu eller Grungedal. Jeg er villig til å ofre en del kroner for å sponse mindre lønnsomme prosjekter i distriktene istedetfor kun å tenke maksimering av egen profitt. Og synes det er kjempeflott at den norske stat tenker litt på samme måte :wink:

De fleste nordmenn har ikke vondt av å betale litt ekstra uansett. Men man bør kanskje ikke diskutere politikk og sånn i fjellforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bestilt mye varer over nettet, spesielt musikk og klær fra USA. Jeg blir forbanna over alle avgiftene den norske sosialiststat drar inn i forbindelse med dette - snakker om nasjonalistisk og umoralsk politikk. Argumentet om at man skal beskytte norsk handelsnæring (nasjonalistisk og umoralsk) henger jo ikke på greip. Mange av varene er jo ikke å få kjøpt i Norge uansett, så ingen norsk tulling av en kjøpmann taper en dritt.

Nei, la oss få en fri og åpen verdenshandel uten tollmurer og barrierer.

Jeg vil gjøre oppmeksom på at det er veldig mange vareslag som ikke har toll lenger (joda, vet at klær fremdeles er tollbelagt, men ikke musikk). MEN: Alle varer som omsettes i Norge skal man betale moms for uansett om man kjøper de i butikk eller importerer selv. Det er jo ikke favorisering av noen, og moms er ikke toll. Dessuten beskytter ikke toll norsk handelsnæring, men norske produsenter. Forøvrig kan jo de som er interesserte finne ut av tolltariffene her: http://www.toll.no/tariff/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjøre oppmeksom på at det er veldig mange vareslag som ikke har toll lenger (joda, vet at klær fremdeles er tollbelagt, men ikke musikk)

Feil, det er toll som bare faen på musikk. Det er kun bøker og magasiner som er fritatt. Lær deg reglene før du er stor i kjeften, bonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjøre oppmeksom på at det er veldig mange vareslag som ikke har toll lenger (joda, vet at klær fremdeles er tollbelagt, men ikke musikk)

Feil, det er toll som bare faen på musikk. Det er kun bøker og magasiner som er fritatt. Lær deg reglene før du er stor i kjeften, bonden.

Se punkt 84.25 i tolltariffen. Grammofonplater, CD'er, DVD'er etc er tollfri. Bøker og magasiner er fritatt for MOMS. Moms er ikke det samme som toll. Jeg tror nok det er du som trenger en gjennomgang av regler og begreper.

PS: Er det ikke noe umodent å bruke yrkestittelen "bonde" som skjellsord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.