Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Absolutt! Eneste usikkerhetsmomentet synes å være ventileringen, får tråle litt blogger. Men det så jo i utgangspunktet ut som et flottt telt. 

 

Larsdx:

Jag har sett på Terra Nova Voyager XL i butik. Såg bra ut. Problemet är att man måste sätt upp innertältet först och det är därför bara användbart i fint väder.

Men lätt är det!

 

Ett tält som går att slå upp även i regn och snöväder utan att få in nedebörden i tältet är Mountain Hardware Skyledge 2DP. Inte lika lätt, men skapligt. Det har dock bara nät i taket på innetältet, så det kanske inte är helt optimalt som vintertält. Gott om plats.

 

Hilleberg Akto anävnds även på vintern av folk som tydligen överlever med god marginal. Stort som ett soulo ungefär, men 1,3 kg utan extra bottenduk (vilken jag skulle ta med på vintern, och då är vi uppe i 1650gram.

 

Jag är själv på jakt efter något som går att tälta med på fjället i hårt väder och som inte väger något men har insett att akto är ungefär det närmaste jag kan komma. Går man ned i vikt blir det i minsta laget (Terra Nova Laser 1) eller så blir det för vindkänsligt eller så måste innetältet sättas upp först = går bara att använda i fint väder eller en kombination av alla dessa nackdelar.

Man overlever nok både i Akto og Soulo,men det blir vel ikke plass til å fyre i innerteltet i Akto heller? Og det er litt kjipt synes jeg. 

Til dette med oppsett av innertelt først, jeg opplever dette som nokså uproblematisk på vinterturer der det ikke er fare for at nedbør kommer som regn. Er det så varmt trenger jeg heller ikke et telt der jeg kan fyre inne da har jeg flere andre gode alternativ :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville i alle fall vera meir betenkt på å fyre i Akto enn i Soulo. På Akto kan duken slå i vinden, og det er ikkje bra når primusen står rett under. På Soulo er i alle fall takhøgda konstant så lenge det ikkje er ekstremvær. Begge telta er nok bra telt, med ganske ulike eigenskapar. Så er det bare å vege dei eigenskapane ein har bruk for. Til 3-sesongsbruk (haust, vinter og vår) i fjellet, ville eg valgt Soulo av desse. Nettop pga av vindeigenskapane. Eg har sjølv Soulo til haust og vårbruk. Eg driv ikkje med lettpakking på vinteren, så då har eg eit større og tyngre telt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som skjønner noe av hvorfor det er flere lette vintertelt i kuppelform enn tunell på markedet? Altså to-personers telt med fortelt og hel innerduk og tilstrekkelig lufting? 

Jag tror det är lättare att sälja kupoltält än tunneltält. Kupoltält tål mer vind och framför allt tål det mer vind från "oväntat" håll.

Men jag tror alltså att det främst är av marknadsskäl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som skjønner noe av hvorfor det er flere lette vintertelt i kuppelform enn tunell på markedet? Altså to-personers telt med fortelt og hel innerduk og tilstrekkelig lufting? 

Da har nok med evnen til å tåle snølast å gjøre. Selvstående telt med kryssende buer har, sammen med bedre vindstabilitet, en betydelig bedre evne til å takle snøvær. Jo flere kryssende punkter på buene, jo sterkere, mener jeg å ha hørt. Da blir det smått med tunnelteltenes null krysningspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er en smule sent å svare på dette nå, men la merke til at ingen hadde kommentert det ennå. :) Og det er vel på tide å begynne å planlegge neste sommer nå. :)
 

og er noe skeptisk til 1-duks telt om sommeren (det man trenger mest da er å komme seg vekk fra insektene og noe mot regnvær!).


1-duks telt betyr ikke nødvendigvis at det ikke er myggsikkert. Det er flere produsenter som tilbyr telt med integrert netting, her er noen fine eksempler.

Tarptent contrail 1+p

ct-7.jpg

Tarptent Moment DW 1p

mtdw-1.jpg

 

Tarptent Notch 1p

nt-10.jpg

 

Tarptent Rainbow 1+p

rb-4.jpg

 

Tarptent Sublite 1p

sub-1.jpg

 

Tarptent StratoSpire 1+p

ss1-10.jpg

 

Flere av disse finnes også som 2p versjoner hvis du trenger mer plass.

 

Six Moon Designs Skyskape 1p (3 versjoner)

Skyscape___Trekk_4da4b95cbff46.jpg

 

Six Moon Designs 1p/2p (4 versjoner)

Lunar_Solo_4f07684349fcf.jpg

Noen som har flere forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....masse telt....

Men ingen er vindbeskyttet ? (alle har relativt stor glippe ned mot bakken). hvordan funker disse i norske fjell ?

Er jo noe annet i varme strøk, men selv der har jeg erfart at myggnettet fungerte som sil for sanden som føyket i blåsten. Endte opp med bittesmå sandkorn på utsiden og sand-mel på innsiden. Skikkelig nice.

 

I dette, Sea to summit Dart II - ikke direkte UL, men ganske lite

 

g4_4f30badcd271f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen er vindbeskyttet ? (alle har relativt stor glippe ned mot bakken). hvordan funker disse i norske fjell ?

Er jo noe annet i varme strøk, men selv der har jeg erfart at myggnettet fungerte som sil for sanden som føyket i blåsten. Endte opp med bittesmå sandkorn på utsiden og sand-mel på innsiden. Skikkelig nice.

Luftens fart avtar jo nærmere man er bakken så det er faktisk ikke så ille. Om vinteren har man også muligheten til å bygge opp litt snø, selv om dette selvsagt kompromitterer luftingen av denne typen telt.

 
Nå er vel sand heller ikke det største problemet i norge med mindre man parkere i et sandtak. :) Men Tarptent leverer også noen av sine modeller med helt innertelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok med evnen til å tåle snølast å gjøre. Selvstående telt med kryssende buer har, sammen med bedre vindstabilitet, en betydelig bedre evne til å takle snøvær. Jo flere kryssende punkter på buene, jo sterkere, mener jeg å ha hørt. Da blir det smått med tunnelteltenes null krysningspunkter.

Jeg kjøper ikke denne forklaringen helt. På de fleste sydpolekspedisjoner brukes for eksempel tunnelltelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt enig og "det perfekte teltet" er en spissformulering. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor vi finner kuppeltelt som veier 2,5 kg og som tilsynelatende tilfredsstiller krav om ventilering og muligheter til fyring, dobbelt duk etc., men ikke tunneltelt. 

Soulo har jeg og det er et fint telt, men det er som du sier trangt, så trangt at man ikke kan fyre inne i innerteltet på en måte som jeg synes gjør det forsvarlig. Seinhøst og vår synes jeg det er et fint telt og på sommerturer hvor man skal opp i høyden. 

 

100 gram over kravene dine, men et godt tunneltelt:

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-abisko-lightweight-2-p-116.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke denne forklaringen helt. På de fleste sydpolekspedisjoner brukes for eksempel tunnelltelt. 

Nå regnes vel strengt tatt store deler av kontinentet Antarktis som en ørken, så snølast er nok ikke problemet på slike ekspedisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden @squidman lukket opp luken for sommer og jeg har et av teltene Tor Magnus lister opp (Skyscape Trekker, sil-nyl), så kan jeg underskrive på at nettingen holder mygg og knott ute.

Det finnes også småbedrifter som lager nettingtelt tilpasset diverse tarp'er og deres avleggere.

 

Vind på sommerstid er, så langt jeg vet, ikke noe større problem enn ved andre telt. Vinden helt nede ved bakken er noe helt annet enn bare 20-30 cm lengre opp. Jeg finner det uansett fornuftig å plassere teltet bak hva jeg kan finne av ly, om det nå er en litt stor stein eller en grusrygg.

 

Så ingen misforstår; nei, jeg vil ikke føle meg vel til mote på vidda i januar med Trekker i sekken. Skulle nok gått på et vis hvis været var bra, men "snø" er et fremmedord i den konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Vet du hvordan ventilene er plassert på dette teltet? 

De står høyt, men som du ser har dette skrånende ender. Høyt nok til vanlig vintertelting. Skal du krysse Svalbard ville jeg kanskje velgt noe tyngre, men for en vanlig norsk vinternatt med litt ruskevær holder det mer enn bra nok.

 

Om du vil ha dem litt høyere kan du se på Skule. Det er et par hundre gram tyngre. Forteltet er mindre.

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-skule-rs-2-p-377-c-146.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.