Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er "friluftsliv"


REJOHN

Anbefalte innlegg

Hva er friluftsliv.

Jeg har i en annen tråd, ”Alene innover i vinterfjellet”, kort fortalt om en skitur til en turistforeningshytte, hvor jeg ikke ble alene.

Dette medførte en del innlegg av forskjellig art. Jeg oppfatt noen som ”trolling”, og har ikke svart, men har etter nærmere ettertanke kommet til at det i hvert fall ikke er ment som trolling, men mer som forsøk på (noe uheldig) å spissformulere innleggene.

Men tråden tar opp spørsmålet om hva som er friluftsliv.

 

Er en tur til en turistforeningshytte friluftsliv?  

En ting er helt sikkert, det er mange ganger flere som er på tur til turistforeningshytter i Norge enn det som ligger i telt, snøhuler, under tarp eller liknende.

Og noen "purister" gir uttrykk for at "hordene" av folk som går T merkede stier egentlig burde holde seg hjemme - det er de ekte friluftsmenneskene som har "retten" til fjellet. (Kan jeg ha misforstått?)

 

Er det ”friluftliv” å ta inn til en ubetjent/selvbetjent hytte.

De aller fleste hyttene i DNT systemet er ubetjent/selvbetjent. Bare de største er betjent.

 

Er det friluftsliv om turen er over en viss lengde eller tar en viss tid?

STF har over 40 hytter de aller fleste ligger en eller flere dagsmarsjer fra folk og vei, men noen hytter ligger kort veg fra bilvei/folk (Børsteinen 20 minutter fra Lyseveien som er vinterstengd.)

 

Hva er minsteavstanden til en hytte for at det skal være ”friluftsliv”?

 

Blir det først ”friluftsliv” om en er alene (eller få) på en turistforeningshytte?

I mange sammenhenger blir det påstått at turistforeningshytten er fulle av folk og at stiene er overbefolket. Det stemmer muligens i de mest beferdete områdene i jotunheimen og på Hardangervidda, men ellers er det ikke uvanlig å være alene på hytten (spesielt midt i uka) og ikke treffe en kjeft på turen.

 

 

For min egen del gir jeg egentlig ”blanke” i hva andre mener om min form for ”friluftsliv”.

Jeg setter stor pris på å få anledning til å treffe fjellfolk både på hyttene og i stien.

Det gir en egen form for felleskap å leve tett inn på andre ukjente mennesker for en kveld, natt og morgen. Det skaper (kortvarige) vennskap og gir rik innsikt i andre mennesker til egen utvikling og berikelse.

Det hindrer selvsagt ikke at det er en annen stemning og opplevelse å gå alene uten å treffe folk, oftest i dårlig vær, og ligge ensom på en hytte langt fra folk, i det som blir betegnet som ødemark,

Begge deler er opplevelser jeg ikke ville være foruten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Friluftsliv er etter min mening å være umotorisert aktivt ute i naturen. Hvis du overnatter på hytte, bedriver du friluftsliv på vei dit, men ikke mens du er der. Å telte er mer friluftsliv enn å være i en hytte. Men på vei dit, er det like mye.

Ettermin definisjon er en times løpetur i skogen hjemme også friluftsliv og jeg kan bekrefte at det også føles slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det ligger mye i navnet!  >FRILUFT<

Dette vil si at når du er ute i friluft, driver du med friluftsliv. Er du innendørs er du det.. Men en form for friluftsliv er å gå fra hytte til hytte i DNT sitt rutenett.

Hvorfor noen velger det ene fremfor det andre.. For hver enkelt av oss gjøre et valg på. Det ene er ikke mer riktig en det andre og det går ann å variere.

Dette er min mening da..

 

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gjør som det gjør etter ønske, behov og kunskap.
 Rødmerkede stier og turisthytter er ikke min greie, derfor benytter jeg meg heller ikke av det (så langt det lar seg gjøre).

Tror det er like mange defenisjoner på friluftsliv/villmarksliv som det er folk som praktiserer det.

Det som skremmer meg litt er hvor lite kunskap mange har om omgivelsene sine. De har sekken og kroppen full av siste mote, men kan lite eller ingenting om omgivelsene de beveger seg rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser ofte ved forholdsvis vanlige fremstillingen her inne av DNT-medlemmer, hvor man gjerne antyder at de er flokkdyr som er så voldsomt begeistret for å nærmest gå i kø.
De fleste av mine overnattingsturer er langs merkede stier og på ubetjente/selvbetjente hytter, men allikevel er det å være for seg selv svært viktig når jeg (og som regel samboeren) går i fjellet. Langs hyttenettet er det min erfaring at man svært sjelden møter folk, selv i ferier og helger. Allikevel prøver vi å legge turer til litt uvanlige tidspunkter i det vi antar er de mest populære områdene. På i overkant av 60 overnattinger på DNT-hytte de siste årene, har vi bare opplevd å måtte dele hytte med noen andre i ett eneste tilfelle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjoner på friluftsliv finnes det fler av, det er tross alt et akademisk fagfelt også. Så om en går inn i den literaturen finner man opptil flere innfallsvinkler og definisjoner. Personlig slutta jeg å drive med friluftsliv for mange år siden. No drar eg bare på tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent aldri i høyfjellet, så DNT-hytter har jeg nesten aldri sett, og når jeg har vært der så har det ikke vert i min regi. Liker best turer som tar et par timer og som ikke engang krever at man har drikke med seg en varm sommerdag. Gjerne et par hundre høydemeter i stigning. Ellers synes jeg at turer i kystlandskap er fint. Finner ikke DNT der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er omtrent aldri i høyfjellet, så DNT-hytter har jeg nesten aldri sett, og når jeg har vært der så har det ikke vert i min regi. Liker best turer som tar et par timer og som ikke engang krever at man har drikke med seg en varm sommerdag. Gjerne et par hundre høydemeter i stigning. Ellers synes jeg at turer i kystlandskap er fint. Finner ikke DNT der heller.

DNT har flere fyr og noe hytter langs kysten, jeg har ikke benyttet meg av dette, men min bror har brukt det og skryter masse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er etter min mening å være umotorisert aktivt ute i naturen.

Støtter denne.

Jeg ferdes både på og utenfor T-merkede stier, og her i Trøndelag opplever jeg ofte at jeg ikke møter noen på tur - enten jeg er på eller utenfor sti. Ja, selv i nærmarka her hjemme klarer jeg utmerket godt å unngå å gå i kø. Redselen for kø langs opparbeidede (og tildels merkede) stier er høyst ubegrunnet, spør dere meg. Men klart... du går ikke Besseggen midtsommers i håp om å få gå alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er vel i bunn og grunn det du vil det skal være. Men at det har noe med "fri", "luft" og "liv" å gjøre, er vel få uenig i.

 

Selv oppfatter jeg begrepet friluftsliv som et utvunget opphold av en viss varighet utendørs, helst - men ikke nødvendigvis - litt borte fra byens larm. Derimot behøver ikke friluftsliv å ha noe med villmark å gjøre, og kan godt foregå i kulturelt påvirkede landskaper. Som en ovenfor nevnte, så er også jeg først og fremst på TUR. Om det er friluftsliv eller ikke tar jeg ikke så høytidelig :)

 

Da jeg studerte i Trondheim bestemte jeg meg en vakker høstdag for å følge Nidelva fra utløpet i fjorden, gjennom byen og helt oppover mot Tiller bru. Fra hektisk aktivitet på havna tidlig på morgenen passerte jeg pittoresk trehusbebyggelse på Bakklandet, Nidarosdomen, kirkegårder, et utall av bruer, gangveier langs elva, osv osv. Virkelig en opplevelsesrik tur, men om det var friluftsliv? Tja, vet ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv er etter min mening å være umotorisert aktivt ute i naturen. Hvis du overnatter på hytte, bedriver du friluftsliv på vei dit, men ikke mens du er der. Å telte er mer friluftsliv enn å være i en hytte. Men på vei dit, er det like mye.

Ettermin definisjon er en times løpetur i skogen hjemme også friluftsliv og jeg kan bekrefte at det også føles slikt.

Jeg jobber ofte ute i naturen. Tar meg frem uten motor. Er det friluftsliv da, etter din definisjon?  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skikkelig følelse av friluftsliv når min mentale avstand til siviliasjonen er så stor at det faller seg helt naturlig å hilse på fremmede folk jeg møter, og kanskje til og med slå av en prat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ofte ute i naturen. Tar meg frem uten motor. Er det friluftsliv da, etter din definisjon?  :-P

Da ser jeg at min definisjon mangler noen som en annen person har nevnt, dette med frivillig opphold. Kanskje har du bevist oppsøkt en slik jobb og ligger det mye frivillighet i å være ute. Men du kan ikke drive med akkurat det du vil på det øyeblikket.

 

Nytt forsøk:

Friluftsliv er etter min mening å være umotorisert aktivt ute i naturen på fritiden.

 

Jeg synes at min tur ute lunsjpausen nesten er friluftsliv, bortsett fra at jeg stadig må se på klokka for å se at jeg ikke bruker for lang tid. Men dette kan en gang i bland også være tilfellet når du er på tur i skogen og har en avtale etterpå. Eller det holder på å bli mørkt uten at du er utstyrt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap er på god vei til en definisjon :)

 

 

Skjønner ikke helt negativiteten mot DNT.

Du har kødannelse

 - på de kjente stedene

 - med motorforbindelse

 - i høysesongen

 

Bortsett fra på disse tidene og stedene støter man i "verste" fall på likesinnede. Forekommer meg at hvis eremittene kommer i kontakt med de parfymerte horder, er det et resultat av dårlig planlegging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.