Gå til innhold
  • Bli medlem

Boikott DNT!


Balle

Anbefalte innlegg

@REJOHN , det er jo akkurat dette jeg skriver. Men det å "oppfylle ønskene" har også en kommersiell effekt og ved denne typen tilrettelegging vil man tiltrekke seg flere som ellers ikke ville gått i fjellet. Dette har positive og negative sider.

Spørsmålet da er hvor man skal trekke grensene, for DNT kommer åpenbart ikke til å gjøre dette på egen hånd. Jeg ville sagt at myndighetene i hvert fall bør si konsekvent nei til flere betjente tilbud innenfor nasjonalparkene og generelt å være svært restriktive i forhold til å utvide hyttenettet og merkingen utover det som allerede finnes, i hvert fall her i Sør-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@REJOHN , det er jo akkurat dette jeg skriver. Men det å "oppfylle ønskene" har også en kommersiell effekt og ved denne typen tilrettelegging vil man tiltrekke seg flere som ellers ikke ville gått i fjellet. Dette har positive og negative sider.

Spørsmålet da er hvor man skal trekke grensene, for DNT kommer åpenbart ikke til å gjøre dette på egen hånd. Jeg ville sagt at myndighetene i hvert fall bør si konsekvent nei til flere betjente tilbud innenfor nasjonalparkene og generelt å være svært restriktive i forhold til å utvide hyttenettet og merkingen utover det som allerede finnes, i hvert fall her i Sør-Norge.

Dette kan vi sikkert diskutere lenge. Og vi er egentlig enige. Jeg ønsker ikke en masse tilrettelegging. Jeg ønsker at naturen forblir nettopp "natur", og aller helst slik den var da jeg startet å gå i heia.

 

Men jeg vet at det er "tilrettelegging" som må til for å få flere ut i naturen. Og det er tross alt vesentlig flere som overnatter i hyttene enn som ligger i telt eller liknende. Terskelen for å få folk på tur er vesentlig lavere når de kan komme til en hytte - og fler og fler ønsker at denne skal være betjent.

Ut fra personlig erfaring, vet jeg at selv en svært enkel 3 timers tur til hytte med utedo og stearinlys, blir for mye for en del mennesker. Det blir en engangsopplevelse.

Og for "folkehelsa" sin skyld, så burde flere komme seg "ut". Og jeg ønsker sterkt at også andre får oppleve det samme som meg ute i naturen.

For meg er det å være på tur en vesentlig del av "det gode liv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REJOHN, jeg tror ikke vi er veldig uenige nei. Men DNT har allerede et godt utbygd nettverk av betjente hytter i Sør-Norge, Hardangervidda, Nordfjella/Hemsedal, Trollheimen, Jotunheimen og Rondane. Dette er mer enn nok. I den grad DNT ønsker flere betjente hytter bør de sidestilles med andre kommersielle aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøheim kände jag inte till. Passar säkert utmärkt för dom som skall till Dovrefjell (där jag uppfattat det som att Snøheim ligger).

Rödmålade stigar passar mig utmärkt. Ofta går stigen på platser där det är lätt att gå och man slipper besvärliga vad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med årsrapporten for 2012 til Trondhjems Turistforening. Her har de flere prosjekter på gang.

 

Eksempelvis står det om Nauståbu: "Bvk har jobbet fram et prosjekt for ny selvbetjen hytte ved Naustådalsvatnet. Prosjektet er godkjent av områdestyret for Trollheimen, men reindriftsnæringen og Naturvernforbundet har påklaget vedtaket til departementet. Behandlingstid for slike saker, kan i verste fall trekke ut to år i tid."

 

Ramsjøhytta: "Sikringshytte og uthus. Igangsetting av 1. byggetrinn ved Ramsjøhytta 2012, møtte på flere utfordringer. Begrensning på helikopterflygning i kalvingsperioden for tamreinen i området, samt kommunalt vedtak med begrensning på bruk av egnet gravemaskin. ... Prosjektet ble derfor utsatt ett år til 2013, tilpasset trekktider og kalvingsperioden for tamrein i området.

 

Dette er jo klassiske eksempler som viser en nedbygging av fjellet. I tillegg er det også andre småprosjekter på gang, og det er videre ønskelig med å oppføre ytterligere flere hytter rundt om i landet, der hvor hvermansen ellers ikke får tillatelse til å bygge.

 

I tillegg er det jo gjerne den berømte turen over besseggen som ligger midt mellom Gjendesheim og Memburu hvor to kommersielle aktører har full kost og losji. SNO punget ut ca 1,2 mill. kroner for å kunne restaurere stien. Dette ble riktignok gjort i samarbeid med fylkesmannen, DNT og fjellstyret i Lom og Vågå. I forvaltningsplanen for området står det at restaurering av stiene vil kreve offentlig tilskudd. Synes det er noe påfallende at det offentlige ikke setter nærmere krav for de kommersielle aktørene ved å faktisk pålegge disse de utgiftene! Det som omtales om DNT var mer eller mindre dugnadsarbeid. Mye annet om bessegen og jotunheimen kan dere finne her!

 

Bare at Trondhjems turistforening sitter med egenkapital på over 10 millioner sier sitt. De har riktignok gjeld på omkring 10 millioner også, men det er jo bare enda mer gunstig for dem ved at man får skattefradrag for store deler av egenkapitalen.

 

Men tilbake til det som er allerede nevnt. Graden av tilrettelegging må begrenses for å verne om det vi har av uberørt natur! Men det går vel for døve ører for mange...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT Oslo og omegn sin store inntekt er medlems kontigenten.

De 18 ubetjente  hyttene i marka er også en grei inntekt da det her er veldig små utgifter.

All drift og vedlikehold av disse forgår på dugnad og det er utrolig mange timer.

Her er det også en helt utrolig dugnadsgjeng som vedlikeholder stier, bruer og en tau flåte, uten disse menneskene kunne ikke DNT Oslo og omeng fungert.

DNT har fått et fond av Olav Thon her er det masse kriterier for å bruk pengene bla. Dette skal gå til ubetjente og selvbetjente hytter og 50% skal foregå på dugnad.

Så dugnad er det som driver DNT selv om det er dyrt å ligge på disse hotellene i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mat på hyttene.

Her hos oss er det ikke så mange betjente hytter og de hyttene som ligger lettest tilgjengelig er stort sett hytter uten mat. Men det er jo ganske greit å kunne komme inn på en hytte etter en dag i fjellet, hente ut en boks bacalao fra hylla, og for en gangs skyld spise noe du nesten ikke vil fornedre deg til å se på når du er hjemme.

Til denne retten trenger du bare bære med deg en chili i sekken og den veier jo ikke så mye.(Uten litt ekstra chili så blir den litt slapp.)

Men selvfølgelig kan du jo bære med deg det du trenger, sette opp teltet på en liten morenerygg ved et ørretvann eller en bekk og være din egen kokk. 

 

post-4220-0-72598400-1367042969_thumb.jp

post-4220-0-48907300-1367043007_thumb.jp

post-4220-0-91976800-1367044373.jpg

post-4220-0-32876200-1367044388_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar Snøheim först, så finns ju redan bekväm stig in i Dovrefjell från Kongsvoll, mot Reinheim, Minns jag rätt går det farväg till Snøheim, och det rimliga är väl att spränga bort den, om det inte är för dyrt. Det är nu inte det enda området med störande vägar. I Jotunheimen skulle jag gärna se att vägarna till Leirvassbu och Styggedalen försvann; vill minnas att det även finns väg och busstrafik ända fram till Spiterstulen. Vägen kunde väl åtminstone kortas?

 

Stugor intresserar mig inte; i fjällen är det tält som gäller. Från år 2001 till 2011 (2012 blev det ingen Norge-tur) erinrar jag mig övernattningar i betjente hytter endast på Fondsbu (vid väg!) och Finsehytta (vid järnväg och cykelväg, efter avslutad tur), en natt i en jaktstuga, e.d. i Reinheimen,

(jag var magsjuk och hade fått gå långt för att hitta tältvänlig mark) samt Trulsbu, av ungefär samma skäl. Ett år ville jag undvika landsvägen där Fondsbu ligger, men då hade jag behövt korsa en älv av okänd svårighet - och där vill förstås inte de som driver stugorna ha några broar!

 

Den tillrättaläggning som är svårast att vara utan är väl broar. Jag har gått genom Breheimen från Nysætri till Sognefjellsvegen

och tror att det varit omöjligt utan broar. T-märkningen anvisar då strängt taget den enda möjliga vägen, men är en hjälp på högre höjder, i dålig sikt. I övrigt har jag märkt att man på flera håll (efter direktiv av myndigheterna) lägger ner stigmarkeringar; motivet ska vara att kanalisering av vandrandet minskar slitaget och påverkan på djurlivet. Stugpersonal jag talat med ifrågasätter detta.

Mellan Sjoa och Torfinnsbu är markeringen nedlagd fram till sluttningen mot Svartdalen, och det är  först där det märks skillnad, ty det tryggaste vägvalet ned är inte särskilt lätt att se. På Raudalsbandet är det tätt med markeringar, och där är vägvalet verkligen känsligt - ändå tror jag inte den markerade vägen är tryggast.

 

Jag har gått en del utanför lederna, fr a i Dovrefjell och Reinheimen, och en observation är att där inte DNT markerar så gör andra det, och kanske mer! I norra änden av Dovrefjell finns en naturlig färdled ned mot Eikesdalen (tror jag det är), ej markerad enligt kartan. I själva verket är den rösad på bägge sidor om älven! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TT-medlem har jeg ingen planer om å boikotte organisasjonen!

Jeg er enig med de som i tråden mener at DNT sitt arbeid er viktig for å få flere folk ut på tur, og for folkehelsa er det ekstremt viktig at aktivitetsnivået til den jevne nordmann øker. Man trenger ikke være rakettforsker for å se hvilken vei utviklingen går i form av overvekt og livsstilssykdommer.

Selvsagt ønsker jeg ikke tilrettelegging overalt, og jeg er en av dem skulle ønske at Snøheim aldri ble bygget ut, men jeg ser likevel ingen grunn til å boikotte verken DNT Oslo, TT eller DNT generelt på grunnlag av enkeltsaker. DNT sitt arbeid er viktig for folkehelsa!

Tilrettelegging ER nødvendig for å få flere folk ut på tur, enten man liker det eller ikke. Å være imot nesten alt som smaker av tilrettelegging minner om egoisme og elitisme. Selvfølgelig vil jeg gjerne ha fjellet helt for meg selv, men er det bra for nasjonen? Niks. Vi må innse at den jevne nordmann aldri kommer til å dra på fjelltur med telt i sekken og kart og kompass rundt halsen. Han har verken kompetanse eller motivasjon til det. Dørstokkmila blir mye kortere om man kan overnatte på en hytte og gå dit på en merket sti, og dersom hyttene ikke ligger milevis fra hverandre øker sjansene for flere dager på tur hos de fleste.

Når dette er sagt, så ønsker jeg altså ikke hytter på hver en knaus i fjellheimen, og jeg ser gjerne at de nye hyttene som blir bygget er selvbetjente eller ubetjente da dette medfører en mindre påvirkning av miljø og natur enn store betjente hytter.

For egen del bruker jeg helst hytter når jeg går i fjellet. Synes det er fantastisk trivelig med telt, men med en kropp som stadig vekk streiker, er det begrenset hvor tungt jeg kan bære og hvor langt jeg kan gå per dag, så jeg er veldig takknemlig for at DNT gjennom sitt arbeid likevel gjør det mulig for meg å være i fjellet.

Sitter her med årsrapporten for 2012 til Trondhjems Turistforening. Her har de flere prosjekter på gang.

 

Ramsjøhytta: "Sikringshytte og uthus. Igangsetting av 1. byggetrinn ved Ramsjøhytta 2012, møtte på flere utfordringer. Begrensning på helikopterflygning i kalvingsperioden for tamreinen i området, samt kommunalt vedtak med begrensning på bruk av egnet gravemaskin. ... Prosjektet ble derfor utsatt ett år til 2013, tilpasset trekktider og kalvingsperioden for tamrein i området.

 

Dette er jo klassiske eksempler som viser en nedbygging av fjellet. I tillegg er det også andre småprosjekter på gang, og det er videre ønskelig med å oppføre ytterligere flere hytter rundt om i landet, der hvor hvermansen ellers ikke får tillatelse til å bygge.

 

Bare at Trondhjems turistforening sitter med egenkapital på over 10 millioner sier sitt. De har riktignok gjeld på omkring 10 millioner også, men det er jo bare enda mer gunstig for dem ved at man får skattefradrag for store deler av egenkapitalen.

Så noen kommentarer til Henrik sitt innlegg:

* Ramsjøhytta: Her står det allerede en hytte og et anneks, så det kan neppe kalles nedbygging av fjellheimen å oppgradere en allerede eksisterende hytte. Den gamle hytta er i ferd med å synke og er skakk og skeiv så det holder, så en oppgradering er på sin plass.

* EK/gjeld: TT er såvidt jeg vet ikke en skattepliktig organisasjon og har således null nytte av gjeldsrenter. De er utelukkende en kostnad for dem.

* Hyttebygging i regi av DNT kontra "hvermannsen": Personlig er jeg veldig glad for at det er DNT som bygger hytter i områder hvor det er diskusjon rundt bygging og ikke Hr. Olsen. DNT sine hytter er åpne for alle. Det er ikke hytta til Hr. Olsen. Dette fører til at flere får tilgang til en hytte i fjellet og at antall hytter begrenses.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mangler litt perspektiv i denne ensidige kritikken av DNT. Sett at vi kuttet ut all tilrettelegging og fjernet alle hyttene. Hvordan skulle vi få som da er igjen klare å overbevise resten av befolkningen om at det er viktig å ta vare på naturen. Det man ikke selv bruker har man gjerne ikke noe forhold til, og jeg tror det er svært mange i Norges land som ikke så veldig opptatt av hvordan naturen forvaltes.

 

Jeg tror også det er som Amelie00 sier at veldig mange ikke drar på tur dersom det ikke er organisert/tilrettelagt. Mange i denne gruppen får gjerne øynene opp for det skattkammeret vi har rett utenfor stuedøra, og kanskje forteller de om sine gode opplevelser til kollegaer under lunsjen. Dette er etter min mening også med på å bidra til at flere får et positivt forhold til naturen.

 

DNT driver, slik jeg ser det, også med folkeopplysning og det er det ikke så mange av oss "enstøinger" som gjør. Vi er ute i naturen og får kjempegode opplevelser, men sier ikke et pip til omverdenen. Nå er det jo ikke slik at jeg er enig i alt DNT foretar seg, men hvis vi summerer opp alt så synes jeg at de havner godt inne på den positive siden.

 

Jeg tør påstå at naturen hadde sett litt verre ut idag uten DNT og alle de lokallagene det består av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mangler litt perspektiv i denne ensidige kritikken av DNT. Sett at vi kuttet ut all tilrettelegging og fjernet alle hyttene. Hvordan skulle vi få som da er igjen klare å overbevise resten av befolkningen om at det er viktig å ta vare på naturen. Det man ikke selv bruker har man gjerne ikke noe forhold til, og jeg tror det er svært mange i Norges land som ikke så veldig opptatt av hvordan naturen forvaltes.

 

DNT driver, slik jeg ser det, også med folkeopplysning og det er det ikke så mange av oss "enstøinger" som gjør. Vi er ute i naturen og får kjempegode opplevelser, men sier ikke et pip til omverdenen. Nå er det jo ikke slik at jeg er enig i alt DNT foretar seg, men hvis vi summerer opp alt så synes jeg at de havner godt inne på den positive siden.

 

Jeg tør påstå at naturen hadde sett litt verre ut idag uten DNT og alle de lokallagene det består av.

 

Uten at jeg vil blande meg inn i en boikottaksjon mot DNT, er jeg ikke enig i at DNT er en forutsetning for hverken tilrettelegging eller informasjon om Naturen. Nasjonalt er DNT den mest synlige aktøren, og andre som ofte gjør mer forsvinner i skyggen av DNTs massive markedsføring. Lokalt er det ofte Friluftsrådene, JFF foreninger og Fjellstyrer som står for informasjon og tilrettelegging. 

 

Om en, for eksempel, legger sammen hytter fra private aktører, fjellstyrer, statskog, JFF og andre åpne hytter snakker vi om langt flere overnattingsmuligheter i fjellet. Fjellstyrene er de som står for lokal forvaltning av jakt og fiske, og ofte også merking og skilting av turstier du ikke finner i DNTs rutenett. Merkingen og stiene som Marmota nevner vil jeg tro er vedlikeholdt av Fjellstyret. For nærfriluftslivet, som er det de fleste driver med til daglig, er det gjerne kommuner, fylkeskommunen og friluftsrådene som merker og legger opp til aktiviteter. 

 

Når det gjelder informasjon om større problemstillinger og forvaltning av natur gjør DNT litt, men etter min mening handler det som regel om store symbolsaker, og ikke helhet. Da vil jeg si SNO, villreinsentrene, og naturveilederne i SNO gjør mer for å informere om problemstillinger og legge premissene for forvaltning.

 

Et eksempel er veien inn til Snøheim, der det ikke er DNT som har tatt noen avgjørelse angående bruk og transport. Bussen er et kompromiss, som ikke er knyttet til DNT på andre måter en at den ender inne ved Snøheim. Denne er like mye for det store flertallet av passasjerene som ikke skal besøke Snøheim, men ta en topptur til Snøhetta eller rusle litt i området i håp om å se moskus. For DNT blir det selvsagt en liten bonus om noen tar turen innom for en kopp kaffe.

 

Jeg liker ikke særbehandlingen DNT ofte får på bekostning av private aktører (f.eks. DNT får tilatelse til organiserte turer i områder private ikke får), men mener DNT gjør mye bra for turlivet. Mest synd er det at de som gjør mest for å få folk ut i aktivitet i naturen forsvinner i skyggen av en massiv organisasjon som DNT.

 

Jeg kommer likevel til å følge Turiststier i sommer, besøke turpostene til friluftsrådet og muligens overnatte på en statskogkoie. Sannsynligvis kommer jeg til å si det til omverden også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TT sitt prosjekt med Ramsjøhytta har både likheter og ulikheter med planene for Nauståbu.

 

Idag er Ramsjøhytta i dårlig stand, store skjevheter pga dårlig grunn gjør den trekkfull og kald. Ramsjøhytta ble bygd for å dele den lange etappen mellom Storerikvollen og Schultzhytta ( 33 km ) i 2 kortere etapper. Det er også et av argumentene for ny Nauståbu, å dele etappen mellom Kårvatn og Trollheimshytta ( 27 km ) i 2 kortere etapper.

 

Men det er ikke alltid at de lokale turistforeningene er enige, TT har ikke vært enig med KNT i deres utvidelsesplaner for Loennechenbua:

http://www.fjellforum.no/topic/15846-ferdsel-i-kalvingstida-full-strid-om-loennechenbua/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ment at DNT er en forutsetning for tilrettelegging eller info om naturen. Selvfølgelig finnes det andre som jobber for å ta vare på naturen, men i denne tråden var det nå DNT som var skyteskiven, og da ønsket jeg bare å nyansere bildet litt.

 

Når det gjelder private aktører i naturen så må jeg nok innrømme at jeg kanskje er litt fordomsfull. De skal vel tjene penger på sin investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av dette temaet, noe som ikke er hensikten, så vil jeg bare si at Ola Borten Moe ganske sikkert er en større trussel mot norsk natur og miljø enn Turistforeningen.

Nå kan det jo også nevnes at det ikke bare var Don Quijote som sloss mot vindmøller, men også DNT og her lokalt Stavanger Turistforening. 

http://www2.turistforeningen.no/article.php?fo_id=10098&ar_id=32741

http://www.stavanger-turistforening.no/article.php?ar_id=35216&fo_id=248

Mange har et nermest religiøst forhold til disse gigantene, men Turistforeningen har, i likhet med meg, en kraftig skepsis til om dette er fornuftig fremtidsrettet satsning.

Jeg er faktisk villig til å akseptere både rødmerka løyper og en og annen rødmalt hytte på fjellet hvis de klarer å stoppe et vindmølleanlegg eller to.

 

 

 

post-4220-0-75274100-1367143252_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du i dette regnestykket tok med hvilke hytter som har størst belegg og hvor det er flest som går på tur, vil det nok se annerledes ut. Et eksempel: Jeg gikk hytte til hytte i Rondane i skoleferien i Oslo/Østlandet høsten 2011. På Eldåbu og Bjørnholia var det selvbetjent på denne tiden av året. Frem til Rondvassbu møtte jeg totalt seks andre. På Rondvassbu var det stinn brakke.

Det er nokså åpenbart at DNT ønsker flest mulig selvbetjente hytter i de områdene som brukes mest og at dette har en forsterkende effekt fordi dette tiltrekker mindre fjellvante folk.

Jeg har vært på Bjørnholia og da var det betjent der. De nedbemanner mao når det er lite folk. At de ikke har nedbemannet Rondvassbu forklarer jo seg selv, det hadde jo blitt kaos med hundrevis av besøkende og selvbetjening.

 

Formålet for DNT er jo: "at lette og udvikle Turistlivet her i Landet", som er nettopp det de gjør. Med tanke på mengden frivillig arbeid som blir gjort for de og bl.a. Røde Kors må jeg si jeg gremmes av de som vil trekke disse organisasjonene ned i sølen på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Bjørnholia og da var det betjent der. De nedbemanner mao når det er lite folk. At de ikke har nedbemannet Rondvassbu forklarer jo seg selv, det hadde jo blitt kaos med hundrevis av besøkende og selvbetjening.

Bare for å presisere: Rondvassbu er også selvbetjent i perioder i året. I tillegg har de helt stengt en kort periode av hensyn til reinen. Det er vel svært få DNT-hytter som er betjente hele året da dette neppe er lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackbrrd, on 29 Apr 2013 - 00:50, said:

Formålet for DNT er jo: "at lette og udvikle Turistlivet her i Landet", som er nettopp det de gjør. Med tanke på mengden frivillig arbeid som blir gjort for de og bl.a. Røde Kors må jeg si jeg gremmes av de som vil trekke disse organisasjonene ned i sølen på generell basis.

Pussig at du tar utgangspunkt i mitt innlegg da. I likhet med de fleste andre på dette forumet er jeg tilhenger av en viss grad av tilrettelegging. Jeg går selv mye på merkede stier, men også litt utenom. Og jeg benytter meg av og til av DNTs hytter, men har stort sett med telt og nødvendig utstyr for en natt ute.

Jeg har forsøkt å påpeke at det selvsagt er sånn at DNT også tar kommersielle hensyn når det gjelder driften av de større selvbetjente hyttene (Rondvassbu er et eksempel på det). Jeg synes det er helt OK at det finnes slike tilbud på fjellet, men jeg er kritisk til å utvide det. Altså mener jeg at man stort sett bør si nei til å utvide Turistforeningens tilbud i Sør-Norge.

I tillegg bør myndighetene også se på i hvilken grad tilskuddene til DNT er konkurransevridende ettersom Turistforeningen nå spiser seg inn på fjellsportmarkeder som tidligere var forbeholdt de private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bør myndighetene også se på i hvilken grad tilskuddene til DNT er konkurransevridende ettersom Turistforeningen nå spiser seg inn på fjellsportmarkeder som tidligere var forbeholdt de private.

 

 

Hvilke private drev stort før Turistforeningen kom på banen?

Da må vi vel tilbake til fjellførere som Knut Lykken &co  sist på 1800tallet!

 

Turistforeningen betalte folk for å drive fjellføring for godt over 100 år siden og det var Øyvind Kulberg som i regi av Turistforeninen startet de første brekursene på begynnelsen av 60 tallet. 

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg bør myndighetene også se på i hvilken grad tilskuddene til DNT er konkurransevridende ettersom Turistforeningen nå spiser seg inn på fjellsportmarkeder som tidligere var forbeholdt de private.

 

Det må da vel gjelde alle organisasjoner og lag/foreninger som får støtte fra det offentlige og driver med "greier" i konkuranse med andre. (private) Det blir temmelig håpløst, og i alle tilfeller vil mange gode formål lide.

 

Nå kjenner ikke jeg til hele DnT systemet, og det kan være store regionale/kommunale forskjeller, men i STF, som jeg har et vist kjennskap til, er mesteparten av støtten "prosjektrelatert". Det vil si til ny hytter (ikke generelt, men spesifikk.), spesielle tiltak, som turer i nærmiljø, merking av spesielle stier, eller ungoms/eldre prosjekter - det er en hel mengde tiltak som får støtte.

 

Vurderingen går selvsagt på samfunnsnytten. Og hvorfor skulle STF stå i en særstilling her sammenliknet med f. eks idrettslag/fotballklubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på utviklingen av fjellsportkurs, toppturkurs etc.

 

Som vel sprang ut fra Bregruppen og diverse fjellsportgrupper. "Noen" fant ut at dette var en nisje de også kunne tjene penger på, men utviklingen av fjellsportmiljøet startet med hobbyvirksomhet og kurs ledet av ildsjeler.

 

Det er helt greit å være mot DNT, men da bør du kjenne litt til historien og hvordan organsisjonen fungerer rundt om i Norge. DNT er noe mer enn betjente hytter og "forretningsvirksomhet" i de større lokalavdelingene.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikw, on 29 Apr 2013 - 11:24, said:

Det er helt greit å være mot DNT, men da bør du kjenne litt til historien og hvordan organsisjonen fungerer rundt om i Norge. DNT er noe mer enn betjente hytter og "forretningsvirksomhet" i de større lokalavdelingene.

Les det jeg skriver. Hvor står det at jeg er mot DNT? Jeg er skeptisk til å utvide med flere betjente hytter i Sør-Norge. Dessuten synes jeg myndighetene bør vurdere påstander fra kommersielle tilbydere om at DNT har konkurransevridende fordeler seriøst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, tok utgangspunkt i trådnavnet.

Jeg tror vel at tiden har løpt fra nye betjente hytter, å bygge opp et slikt tilbud er veldig dyrt i forhold til inntjening. 

 

Je er turleder i en lokalforening, mener du at vår forening bør ta "markedspris" for å ikke utkonkurrere andre i vårt distrikt som kunne tenke seg å lage den samme turen?

Alt annet vil jo være konkurransevridende?

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøheim har hatt over 5000 besøkende den første sesongen så jeg forstår at her er det mange utfordringer.

Diskusjonene har foregått i 5 år og er fortsatt ikke ferdige, bussen er et prøve prosjekt som blir revurdert senere.

Trenden hos DNT er at flere og flere ønsker å ha disse hotellene med 3 retters middag og vin etter en topp tur eller en rusletur.

 

Min mening er at behold medlemskapet i DNT og bruk stemmen din på lokallaget og få DNT til å holde litt igjen for du får ikke stoppet det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at du tar utgangspunkt i mitt innlegg da. (...)

I tillegg bør myndighetene også se på i hvilken grad tilskuddene til DNT er konkurransevridende ettersom Turistforeningen nå spiser seg inn på fjellsportmarkeder som tidligere var forbeholdt de private.

 

Det var nok ikke mange private som drev stort før Turistforeningen kom på banen, men mange enkeltindivider .

Private har drevet overnattingstilbud og føring i fjellet i mange hundre år før turistforeningen ble stiftet. Noe var statlig organisert, som skysstasjoner, annet var overnatting på gårder i området rundt fjellet og setre i fjellet. Når reisende, og senere pionerene innen friluftsliv skulle over fjellet ble lokalkjente ansatt som førere for turene. Friluftsliv som overskuddsfenomen, med kjentmenn og førere, var vel først på begynnelsen av 1800 tallet. Omtrent 50 år før DNT ble stiftet. Før den tid var det stort sett et nytteperspektiv over turene.

Før bregruppa ble kostituert i 1962 var det uavhengige (og patentførere) breførere som stod for opplæring og føring over bre. DNT var riktignok delaktig i fremveksten av patenførervesenet, og senere opplæring av brefører før bregruppa ble startet. (Bare for å være litt off-topic og bedrevitende).

 

Det er helt greit å være mot DNT, men da bør du kjenne litt til historien og hvordan organsisjonen fungerer rundt om i Norge. DNT er noe mer enn betjente hytter og "forretningsvirksomhet" i de større lokalavdelingene.

Som Larsdx er jeg ikke motstander av DNT. I bokhylla står 14 sammenhengende år med DNTs årbok. At jeg er medlem på 15. året betyr ikke at jeg ikke kan være kritisk til organisasjonen. Om ingen sier fra blir det jo bare en liten indre gruppe som står for politikken og uttaler seg på vegne av over 200 000 stemmeløse medlemmer.

Jeg er også kritisk til mye av særbehandlingen og konkurransevridningen som DNT får på bekostning av mindre kommersielle tilbydere. Dette er et vanskelig tema å løse i praksis. På den ene siden er jeg positiv til frivillig arbeid og folk som leder turer på dugnad. Dette er kjernen i lag og organisasjoner. Det vil heller ikke være rett å ta fra DNT eller andre tilskudd for å "skape" et marked for private. I de tilfellene hvor kommersielle aktører ønsker å tilby turer og kurs, om det er fjellsport eller generelle turer, bør de tilby en mer profesjonell løsning i form av kunnskap og innhold.

Problemet oppstår når DNT blir særbehandlet i form av byggetilatelser, hvor de får drive organisert friluftsliv, markedsføringtilskudd, o.l. For eksempel kan ikke jeg som friluftsveileder lede en organisert tur med 5 personer i enkelte nasjonalparker, mens DNT kan gjennomføre gruppeturer i samme området.

For å ro meg inn mot temaet i tråden:

Min mening er at behold medlemskapet i DNT og bruk stemmen din på lokallaget og få DNT til å holde litt igjen for du får ikke stoppet det helt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.