Gå til innhold
  • Bli medlem

Snöläge i Oslo/Nordmarka?


AnnaS

Anbefalte innlegg

Är det fortsatt mycket snö överallt, eller börjar det bli åtminstone fläckvis barmark...?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag bodde i Oslo under förra året och saknar mina turer i trakten - därför hade jag planerat att åka dit nu kommande helg och tälta några nätter... När jag planerade detta och bokade mina tågbiljetter för ca en månad sedan räknade jag kallt med att våren skulle ha hunnit komma i slutet av april, men den har ju varit väldigt sen här i Stockholm och jag såg på en väderrapport att det snöade i själva Oslo för mindre än en vecka sedan, vilket borde betyda att det är ännu mer snö uppe på fjället...?

 

Min utrustning klarar det så länge jag kan sätta upp tältet på barmark och det inte blir mer än någon enstaka minusgrad på natten, men blir det mer snö eller kallare än så blir det svårare, då måste jag nog stanna hemma. :(

 

(Jag hade tänkt mig turen i området kring Maridalen/Movatn och uppåt Trehörningen, men om det är andra områden i Oslotrakten där våren hunnit längre så är självklart detta intressant, tågbiljetterna är ju redan bokade och betalda...)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er stedvis bart i Østmarka. Jo lavere du kommer jo mindre snø er det, i hvertfall i området nær Oslo. Jeg var ute og gikk i helgen og stiene i området nært Oslo er gått opp og enkle og gå på.

Det er fortsatt mye is på vannene, men trolig finner du åpne bekker. Det er meldt over ti varmegrader nå frem mot helgen, det hjelper også mye.

Ut fra hva skiforeningen skriver på sine sider er det fortsatt nokså mye snø i Nordmarka, så jeg ville heller valgt Østmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet på ofa.no (Oslomarkas fiskeadministrasjon) har to tråder med oppdatering av isforhold på vannene i henholdsvis Østmarka og Nordmarka. Her er det nesten daglige oppdateringer med bilder. Ta en titt der så vil du fort få et overblikk over hvor langt våren har kommet :)

Men man er ikke avhengig av åpent vann for å dra på telttur! :D En åpen bekk eller liknende holder fint. Dessuten er det en egen sjarm å ligge ved et vann og høre at isen går. Håper å få med meg det i år også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man er ikke avhengig av åpent vann for å dra på telttur! :D En åpen bekk eller liknende holder fint. Dessuten er det en egen sjarm å ligge ved et vann og høre at isen går. Håper å få med meg det i år også.

 

Nei, absolutt ikke. Men trådene der har bilder som gir en god indikasjon på hvor det er bar mark og ikke, hvis man ønsker å sette teltet på bar mark og ikke på snø, slik som tilfellet var her. Men nå på våren trenger man jo egentlig ikke telt, telt er jo for å holde myggen unna. Høst, vinter og vår holder det lenge med en presenning i Oslomarka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå på våren trenger man jo egentlig ikke telt, telt er jo for å holde myggen unna. Høst, vinter og vår holder det lenge med en presenning i Oslomarka :)

Enig i det! Tarp er den beste måten å sove ute på og spør du meg er høsten og våren den flotteste tiden i Oslomarka.

Hvis man ikke har en presenning kan man kanskje ta ut innerteltet og spare litt vekt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nesten daglig en liten tur på Bygdøy (som ligger ved Oslofjorden). Mange stier der er bare, men i skyggepartiene ligger det et snølag/hålkelag igjen. Siden Nordmarka ligger høyer opp, er det trolig mye snø igjen. Hvis hagen min 35 km utenfor Oslo er representativ, så ligger det ca. 30 cm der.

Jeg kan anbefale deg å se på kyststien rundt Oslofjorden. Det er litt annerledes med overnattingssteder enn i Nordmarka pga, mye privat grunn. Men jeg vil tro at det på mange steder kan være bart. Men for eksempel på Bygdøy ikke helt.

Kyststien skal være angitt på turkart, f. eks. Turkart Vestmarka 1:50000 som jeg har, dekker stien fra nordvestsiden av Oslofjorden.

 

Oh ja, at du bodde her i fjor gjør at du kan ha fått et feil inntrykk. Både i fjor og året før hadde vi ekstrem korte vintere og veldig tidlig snøsmelting. I år har det vært kaldt relativt lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en siste skitur i går i Lillomarka fra Solemskogen og litt innover. litt isete noen steder men ellers ok. Snøen er som på denne tiden. Full av møkk og barnåler.

Vet de kjørte løypemaskin fra Movann og mot Tømte senest i går. Skal du gå innover marka må du nok bruke de veiene som brøytes om vinteren. Kart finner du her

Høyere inn i marka er skiføret ok enda, dog begynner det bli noe vann i løypene en del steder. De skal fremdeles kjøre opp løyper til helgen nord i marka og i høyden.

Åpent vann finner du nok i liten grad unntatt litt større bekker og elver. Godt med snø innover marka enda men holder du deg i sydhellinger er mye borte. Beste tips er nok å satse på Østmarka og ikke Nordmarka denne gangen. Er vesentlig mindre snø der. Isen på vannene har vært tykk og solid i år. Tviler på åpent vann de neste 5-7 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Lillomarka igjen i går, ikke der jeg gikk på ski men samme sted jeg var på mandag. Har smeltet mye nå bare på de 2 dagene. Mandag var det mye is i stiene men nå hadde den "råtnet" i stor grad. Og mindre snø i terrenget.

Med regn i natt og nå på morgenen så blir enda mer borte. Men det er veldig vått i marka nå. Nordmarka vil du nok finne en del snø i helgen. Men Østmarka ser jo klart bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack så mycket för svaren, allesammans!

 

Det låter helt klart som om det är en bättre idé att satsa på Østmarka den här gången! 

 

Då är problemet bara att jag känner till de områderna väldigt dåligt - är det någon som kan rekommendera litet mer specifika ställen dit jag kan ta vägen? Vad är en lämplig utgångspunkt dit jag kan ta mig med kollektivtrafiken från Oslo? Jag hade inte tänkt mig att gå så väldigt långt, någonstans mellan 25-30 km totalt (Jag är inte så väldigt van vid att bära packning så jag blir fort trött, märkte jag när jag var ute och provade tältet och sovsäcken här i Stockholmstrakten nu för några dagar sedan... Samma sak med tältet, utelivet är ett relativt nytt intresse så jag har inte så stor erfarenhet av att sova ute än så långe, så det känns än så länge tryggare med tält :) )  

 

(Jag ska kika runt litet på UT.no för turförslag, men det är ju alltid trevligt med litet mer personliga rekommendationer)

 

Tack igen för all hjälp!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg har bare gått korte turer i Østmarka, typisk til et vann for å overnatte og så hjem igjen morgenen etter. Men jeg har lenge tenkt at en fin helgetur kan være å starte på blystadlia (buss fra Oslo bussterminal) også gå inn til Oslo.<br /><br />Da får du med deg Ramstadslottet naturreservat der blåtjern kan være et fint sted å slå opp teltet. Så går du bare videre innover i marka via Elvågå til Oslo. Masse små og store vann og mulig å ta noen avstikkere på veien. Et annet alternativ kan være å ta toget for eksempel til Kolbotn og gå oppover og innover og ende opp for eksempel på Furuset. En fordel med Østmarka er at du sjelden eller aldri er langt fra sivilisasjonen.<br /><br />I Oslo-området er det fint å slå leir på østsiden av Hauktjern. Odden nord på kroktjern er også fin og det er også flere bra leirsteder på Lauvtjern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du en (bitenliten) sjanse til å treffe vårt nye ulvepar som har etablert seg i Østmarka. :smile:

 

Det er kanskje ikke like eksotisk for en Svenske som det er for oss. Dere har jo mange flere ulver...

 

 

Kjenner du forresten til kartet på skiforeningens webside?

 

Her har jeg søkt på Østmarka, inngangsporter og klikket på et vilkårlig treff:

 

http://www.skiforeningen.no/marka/showpoi.cgi?id=259

 

Du kan navigere bort i kartet og finne buss/tog forbindelse, stier, hytter osv. Fint for å planlegge turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.