Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger vs. Ski


Abnorm

Anbefalte innlegg

Kan du gå på ski?

For mitt vedkommende er svaret helt klart: ski.

Sjøl om du setter deg i "hocke" i utforbakkene går trugene forferdelig sakte. Skal du tråkke ned bakkene sideveis fordi du er livredd ski kan du like gjerne gå på truger!

Skal jeg være litt "djevelens advokat" så vil jeg vel kanskje ut fra spørsmålet ditt anbefalt en kortere tur bare for å teste ut alternativene.

 

"Det er bedre å sitte på stranda og ønske seg utpå havet, en å sitte på havet og ønske seg inn på stranda!"

 

Eirik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alpinist og ikke vandt med "flatt" terreng.

De turene som jeg har vært på (f.eks Mont Blanc) ble det kun benyttet stegjern.

 

Har derfor ikke erfaring med ski eller truger.

Av den grunn ville jeg førhøre meg om beste fremkomstmiddelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dummere å gå med truger enn ski over vidda, det spørs bare hva man er ute etter. Det er uvanlig å bruke truger, men det har vært gjort med suksess. En trugetur med pulk eller ryggsekk ville være flott, og mer krevende enn de fleste skiturer.

Det fulgte en turrapport med linken under, men den er ikke å finne. Det er flere år siden @Mayhassen var aktiv på forumet, tror jeg, så det spørs om vi får se noe mer til den rapporten. Jeg leste engang rapporten, og turen var fin den.

http://www.fjellforum.no/topic/5354-truge-tur-over-hardangervidda-spørsmål-om-telt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ski går du mye billigere enn på beina (på truger). Glidefasen gir mye gratis. Dette gjelder mest nedoverbakke, men også litt på flatmark. Jeg merket det sist da jeg gikk en lengre skitur mens jeg var dårlig trent. Samme distansen hadde jeg ikke kunnet løpe med samme mangelende trainingsgrunnlag... 

Hvis du ikke føler deg stødig i nedoverbakker, er truger et alternativ. Men husk at Hardangervidda (litt avhengig av hvor du går) ikke har de mest skumle nedkjøringer. Og du kan alltid går sidelengs ned på skiene om det er for ille til å kjøre.

På truger kommer du til å se ut som en utenlandsk turist. Men du kan få bestemme selv om du bryr deg om det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte noen tyskere med truger i Rondane i påsken, og må si at jeg var glad der og da at jeg hadde ski og ikke truger. Det er jo så tregt og klønete å gå på.  Men er det sånn at du ikke kan gå på ski så har du egentlig ikke noe alternativ - evt kan du legge opp til at du er på en hytte og lærer deg det/trener i nærområdet/ går kortere distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg labber regelmessig inn til hytta med truger og tung pulk med 40 l parafin, mat mm. > 50 kg. De gir bra drakraft uansett føre, som du bare får med ski med feller og da blir forskjellen i hastighet ikke så stor. Utfor er ski selvsagt mye raskere, men med diverse svinger og kamp utfor med tung pulk og feller av og på, jevner det sig noe ut.

Flere inkl. utlendinger (tyskere, nederlendere) har gjort turen over Hardangervidda med truger.

Nå står det vel ikke noe om tidspunktet? Er de nå på vårføre og kommende råtten snø, kan truger jo gjerne ha noe for sig?

Vel, jeg hadde valgt ski og tidligere på året.

Men smørefri ski og truger betraktes åpenbart som et unorsk fenomen uansett de kan ha visse fordeler. Derfor trenger ideen jo ikke å bli avvist.

Abnorm må bare beregne realistisk god tid til turen.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke er vant med ski, vil det bli mye fall.. Jeg ville satt på feller og beholdt dem på. Da er det relativt enkelt i det flate terrenget på Hardangervidda.

 

Jeg ville også gått for pulk i stedet for sekk. Truger og tung sekk er ikke en god kombinasjon, og om man har dårlig balanse på skiene er det heller ikke bra å få tyngdepunktet høyt oppe på ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Heeelt uerfaren på ski er jeg ikke. Jeg tar meg gjerne en tur i marka på langrenn (har også gått birken). Grunnen til at jeg fremstilte meg selv som uerfaren med ski, er at jeg anser denne turen som annerledes og med andre typer ski en langrenn.

Foruten dette er jeg en Snowboarder og normalt jakter jeg pudder og urørt terreng.

 

Synes det hadde vært spennende med en tur over vidda. Har ikke alt av utstyr enda, mangler bl.a. som sagt ski vs. truger.

Skal også ha med meg en pulk, som jeg heller ikke har kjøpt meg enda. På dette området heller jeg veldig mot Fjellpulken X-Plorer 188, eller en Acapulka i karbon.

 

Selve turen blir ikke føre vinteren igjen, når snøen legger seg. November?

 

Burde kanskje diskutert dette i en annen tråd, men hvilke ruter kan dere anbefale?

Selv ser jeg for meg en tur fra Geilo til Rjukan, er dette realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løfte mye mer på beina med truger, selv med feller er ski mye mindre energikrevende å gå med. Ski og pulk går nok raskest, og med erfaring fra langrenn vil du neppe få store problemer med andre typer ski.

 

Truger har sin sjarm. Jeg bruker dem ofte, men de kommer best til sin rett i skogen synes jeg. Man har større bevegelsesfrihet, og kan komme seg mellom trær og opp/ned småskråninger som fort blir vanskelig med ski. Å gå langt i flatt/åpent terreng med truger synes jeg blir demotiverende. Lange, bratte nedoverbakker er heller ikke særlig behagelig med truger. Du får ikke satt hælen ned i snøen først, og blir gående med en unaturlig bøy i knærne, samtidig som tærne trykkes mot tuppen av skoen. Mistet et par tånegler etter en slik tur med tung sekk, ikke særlig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste rutene er realistisk. November ville eg derimot setje eit spørsmålsteikn ved. Det er godt mogleg at det er nok snø så tidleg, men det er også stor sjanse for at det er heilt eller delvis bart. Det er véret som avgjer dette. Er du fleksibel på tidspunktet og kan reise når snøen er komen, kan det godt skje i November. Men dersom du skal planlegge lang tid i forvegen, ville eg planlagt eit seinare tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med afe. Du vil nok profitere på senere start. Vannene er ikke islagte, og det er slett ikke sikkert det er snø nok.. Jeg ville ventet til februar. I desember og januar er dagene veldig korte. Det blir mange timer i teltet...

 

Søk litt på forumet om Hardangervidda på vinteren, så er det nok av forslag.

 

Med den skierfaringen du har vil det garantert være lettere på ski. Ville satset på å skaffe et par litt brede ski som ikke synker for dypt. Fine pulker du ser på. Har du råd til Acapulkaen ville jeg tatt den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.