Populært innlegg a_aa Skrevet 22. september 2015 Populært innlegg Skrevet 22. september 2015 Nok en liten rekonvalesensutflukt i dag etter jobben - denne gang med innlagt middag av enkleste sort, krydret med fururøyk (vi har passert 15. sept, folkens!): Greit nok (nesten), så lenge kveldsmaten tar seg av behovet for protein og fett, antar jeg (Og ja, du observante leser, "ovnen" står opp ned - og nei, det var ikke med vilje Var snodig at den ikke ville tenne så kjapt denne gangen, men fikk plundret den i gang - og da så jeg jo at luftehullene var øverst istedet for nederst... Gluping. Det var for sent å vende den, så jeg stakk tre pinner inn under for å lage en luftespalte helt nederst - da ble det litt mer fart på sakene ) 14
Populært innlegg LeneG Skrevet 27. september 2015 Populært innlegg Skrevet 27. september 2015 Saksa (1073 moh). Populær topp på Sunnmøre for tida. Relativt lett tur med mykje utsikt fra toppen. Urke camping kan anbefalast. Enkle hytter men veldig koselig. Hyggeleg pris og alt ein treng. 16
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 27. september 2015 Populært innlegg Skrevet 27. september 2015 På Fingeren 1180 moh og på Storhornet på 497 moh. 20
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 28. september 2015 Forfatter Populært innlegg Skrevet 28. september 2015 Helgens Børgefjelltur måtte i siste liten avlyses grunnet masse vind og regn. Forumets værgaranti slo til igjen da vi i stedet samlet oss i en hytte inni Lomsdal Visten. Forumets værgaranti slår aldri feil! Dagens utflukt med dattra som manglet en topp for å kvalifisere til krus i den lokale fjelltrimmen. Guromannen på kanskje 320 meter var lett match. 15
Dag G - Evje Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 Kjell Iver skrev (På 28.9.2015 den 11.27): Helgens Børgefjelltur måtte i siste liten avlyses grunnet masse vind og regn. Forumets værgaranti slo til igjen da vi i stedet samlet oss i en hytte inni Lomsdal Visten. Har fjellforum blitt hytteforum pga vind og regn ??? 4
Populært innlegg borgern Skrevet 28. september 2015 Populært innlegg Skrevet 28. september 2015 Ikke tur i dag men i går. Ble en dagstur på Blefjell. 1.45 å kjøre fra Oslo men pyttsan. Får tåle å være på tur noen timer i slikt vær. 18
Tessatroll Skrevet 28. september 2015 Skrevet 28. september 2015 Herleg luftar i Eiksund med like delar kaffikos og padling 7
HegeJohnsen Skrevet 29. september 2015 Skrevet 29. september 2015 Ikke i dag, men på fredag var jeg på en ekstremt våt tur fra Rus til Staurskarstølen i Etne sammen med 8 damer som jeg møtte på en vandringstur på Tenerife i 2009. Planen var egentlig Olalihytta, men pga en koffert som Norwegian ikke hadde klart å få med til Haugesund kvelden før, ble oppstart for sent i forhold til planer senere på ettermiddagen, så helt dit rakk vi ikke. Regnet bøtta ned, stien var som en bekk og myra som et basseng. Traurig med andre ord. Heldigvis møtte vi en reddende engel i form av karen som eier ei lita hytte på Staurskarstølen. Der fikk vi komme inn og spise matpakken vår før vi returnerte til Rus og videre program utover kvelden. Også jeg som trodde vi hadde tung myr i Trøndelag.... Vi er IKKE alene om det. 7
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 29. september 2015 Populært innlegg Skrevet 29. september 2015 Rundtur med x antal toppar med Trollvasstind 1280 som den høgste. God sikt i dag gjorde at me skoda langt både sør, vest og aust, og kjendisar som Lodalskåpa og Snønipa, Myklebustbreen og Jostdalsbreen steig fram, i tillegg til Sunnmørsalpane. Desse fjella mellom Volda og Nordfjord har mykje fin utsikt å by på! 15
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 29. september 2015 Populært innlegg Skrevet 29. september 2015 Ble en drøy mil vandring rundt i Vestfolds dype skoger sammen med Idapelsen idag, med Knappen som topptur på sine 380 moh. Det begynner såvidt å bli høst i lufta her hjemme nå, så er ikke mange ukene før skogen har fått på seg høstuniformen i gult og rødt Akkurat som ifjord høst så var det endel Hjortelusfluer i denne skogen som fant det for godt å slå seg ned på meg, har aldri opplevd at de har stukket meg dog. 13
GBS Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Lørdagsturen ble rundt Gråkallen i dag, mye folk i Bymarka! Men vi hadde stien nesten helt for oss selv, og spiste frokost halvveis rundt. Sola kom etterhvert og tross søkkblaut sti ble det en flott tur. 9
HegeJohnsen Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Endelig hyttehelg igjen etter en travel høst på reisefot. Dagens tur gikk til Litjskarven fra Killingdal Gruve. På returen tok vi med oss Gaulåsen også. Nydelig høstdag i fjellet. Kald, men vakker. Nysnø på toppene. Utsikt mot Sylmassivet viste et helhvitt massiv. 9
VictorG Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Preikestolen idag. Vi startade att gå från Preikestolen Fjellhytte kl 09 med litt overskya. Det var var førvånande lite folk, vi gikk ikapp og forbi en grupp på 15st når det var 2km igjen. Himmeln klarnade og solen lyste høyt, vi kommer opp på preikestolen og det er totalt 4 personer der! Etter ett sykt sug i magen etter å ha dingla litt med beinen over kanten å massor av fine bilder så tok vi en lunsjpaus. http://i62.tinypic.com/rbhctz.jpg[/img Kort stund etter så startet det å bli en del folk Påveien ned så var det lemmeltog hele veien ned till parkeringa. 6
Johan2000 Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 En liten tur på Oslofjorden. Till min tora glädja så hade nästan alla motorbåtsägare tagit sitt förnuft till fånga och tagit upp sina farkoster på land, där dom hör hemma. Så det var en relativt stilla och trevlig tur. Efter det så blev det lunch innan jag for iväg till Solfjellstua och flög paraglider. Förvånadsvärt östlig vind och lite rörigt i luften. Troligtvis massor av vind högre upp som störde. Kul ändå att få flyga lite igen. Så, en smått äventyrlig dag. I Oslo(!). Nästan. Jag räknar allt inkl. Asker som Oslo... 4
steingrd Skrevet 3. oktober 2015 Skrevet 3. oktober 2015 Hjemme fra høstferie, ikke på fjellet, men ved sjøen. Høstferie i Østfoldskjærgården er ganske fint det og, lite folk og supert vær hele uka. Masse turer hver dag, med primus og pølser og godt humør. Hadde også en dag i en klatrepark der vi klatret og balanserte rundt i tretopper 8-10 meter over bakken, noe som var skikkelig gøy! 7
Populært innlegg Dag G - Evje Skrevet 4. oktober 2015 Populært innlegg Skrevet 4. oktober 2015 Ubegripelig fint vær i dag og vandretur på Hekkfjell i Hægebostad kommune. Her i sydenden av Setesdal Vesthei har vi plukket topper som blåbær. Rekker nok bilen før mørket kommer. 11
HegeJohnsen Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Hvor tok gårsdagens nydelige vær veien?? Gråvær med regnbyger i dag og ingen utsikt, så vi tok kun en liten tur opp til bua ovenfor hytta mens fårikålen laget seg selv på komfyren. 6
TerjeH Skrevet 4. oktober 2015 Skrevet 4. oktober 2015 Helgas tur gikk til ei turlagshytte på Ringvassøya i Troms. Vanlig høstvær opp til 150m, resten nysnø på steinete underlag. Mye vær på turen : Sludd, regn, snø, vind sol, vindstille. Bare å glede seg over. 9
a_aa Skrevet 5. oktober 2015 Skrevet 5. oktober 2015 Etter først å ha tatt det piano i vel to uker med antibiotika-kur for å bli kvitt noen hissige borrelia-jyplinger, så fire dager senere kjøre på en bil på sykkel med skikkelig forslåtte lår som resultat, ser det nå ut som jeg endelig er kommet i gammel form igjen (ikke at den var/er all verden, da ) I dag lastet jeg opp sekken med mer enn nødvendig - 14 kg - og la i vei for å kjenne hvordan det gikk med litt belastning. Fire nære (og for meg svært så velkjente) fjelltopper - Damsgårdsfjellet, Olsokfjellet, Holefjellet og Gravdalsfjellet - ble passert i greit tempo, og uten å merke noen smerter fra "lårhønelåret" Det ble to pauser, på første og siste fjell. Hadde pushet på oppover til Damsgårdsfjellet, så jeg var god og svett da jeg satte meg for å nyte været og utsikten - Askøy til venstre, Bergen til høyre og Byfjorden i midten: Da jeg kom til Gravdalsfjellet, så jeg at jeg kunne rekke å lage en kopp ettermiddagskaffe og likevel nå bussen i Nipedalen så jeg kom meg hjem i god tid før solen gikk ned. En neve med "tørrtupper" fra einer (tror jeg leste at @REs anbefalte det, og det er en glimrende anbefaling når det er litt småfuktig rundt omkring) og en TinderStick oppdelt til fliser fikk kokt opp vannet på no time: Kaffen ble god, jeg rakk bussen, og kom meg hjem i fin tid Fin tur! 6
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 6. oktober 2015 Populært innlegg Skrevet 6. oktober 2015 Tur til Store Smørstabbtinden (2208m), Storbreatinden, Veslbreatinden, Hurrbreatinden og Veslfjelltinden på lørdagen som var i helga. Ved Leirbrean, Store Smørstabbtinden til vesntre. På tur opp til Store Panorama fra Store Isete på tur opp Storbreatinden 17
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 11. oktober 2015 Populært innlegg Skrevet 11. oktober 2015 Kaffe og brødskive med brunost. Alltid stas 1262 moh 18
Populært innlegg arnnie1980 Skrevet 11. oktober 2015 Populært innlegg Skrevet 11. oktober 2015 (endret) I helgen ble det Østmarka på tvers. Fra Bysetermåsan til Fladeby, vandring på (gjengrodde) stier, blant kvist, kvast og myk høstgrønn skogbunn med hint av blåbær her og der. Overnatting på Kjerringhøgda, med natt-besøk opp i tårnet fredag kveld. Lørdag labbet jeg videre mot Deliseter. Skogens katedral gir en andektig stemning i Deliseterdalen. Fikk oppleve det sammen med @steingrd, som senere vartet opp med bål og kaffe. Ferden gikk videre i historiske tråkk. Teigen i Østmarka er til tider hard å vandre i, det går mye opp og ned. Tankene går lett tilbake til det som må ha vært harde og mørke år, hvor mange gikk for livet gjennom disse traktene.. Å vandre i fotsporene til Max Manus på slippstedet "Akeleie" forsterker bare inntrykket, og det gjør dypt inntrykk å se rester fra slippet til Milorg 121. Søndag bar det mot Fladeby etter en fantastisk natt under torvtak. Takk for lånet av Kneika, dit skal vi tilbake @steingrd! Jeg drister meg til å avslutte med en sekvens fra Reidar Mullers bok "Det som ble Norge", og betraktninger rundt naturen, typisk norsk og fremmedordet geofromhet. At boken anbefales på det varmeste taler for seg selv. "Typisk norsk: Naturen er noe vi tar for gitt, likevel dras vi mot den. Den polsk-norske professoren Nina Witoszek kaller den norske tilhørigheten til naturen for «geofromhet» i sin bok Norske naturmytologier. Det er en følelse av nær og dyp tilknytning til et landskap og dets tradisjoner. Geofromheten skaper «erstatningsguder som for eksempel fjell, fjorder eller bjørker i storm», skriver hun. Men til tross for vår geofromhet, naturen er likevel noe som bare er, noe mange av oss ikke er opptatt av å forstå. Det er som å lytte til et vakkert musikkstykke gang på gang uten å bry seg om hvem som har skrevet det eller hvilken epoke det tilhører. Vitner det om kunnskapsløshet hos nordmenn? Er det en slags ignoranse? Er kunnskap om naturen uviktig eller uinteressant?" Håper vi ses paa gjengrodde stier der ute Endret 11. oktober 2015 av arnnie1980 10
a_aa Skrevet 11. oktober 2015 Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Det ble en klassiker i dag - Turen over vidden. Fra Ulriken til Rundemanen (eller rettere sagt fra Haukeland sykehus til Fløyen). Jeg tok ikke Ulriksbanen opp - det hadde jeg egentlig tenkt å gjøre, men på stasjonen var det såpass mye folk som ventet i kø, at jeg bestemte meg for å gå opp derfra istedet - med 12 kg på ryggen, var jeg temmelig varm og svett da jeg var oppe ca tre kvarter senere. Måtte ta en stopp lgodt over halvveis for å forevige Bruse, den en av de to gondolene i Ulriksbanen (den gule Perle skimtes helt nederst i bildet): Tok to avstikkere, en til varden på Storhaugen, og en til krigsminnesmerket ved ruinene etter Norrønahytten - der er det blant annet fin utsikt til både Ulriks- og Rundemanen-masten: Etter å ha passert Øvre Jordalsvann, kunne jeg se ned på Eidsvåg - og følge pilen mot Fløyen: Passerte Rundemanen, og kom ned til Fløyen - og da jukset jeg og tok banen ned for å rekke 1800-bussen hjemover igjen. Flott tur! Endret 12. oktober 2015 av a_aa Lastet opp bildene på nytt med filendelser med små bokstaver 9
Kjell Iver Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Skrevet 11. oktober 2015 Supre bilder @@a_aa - det er en liten bug som jeg ikke har fått fikset enda. Bilder med filendelse med store bokstaver (slik som du har her) blir ikke lastet i den bildeviseren som heter Lightbox. Man må ha små bokstaver i filendelsen. Dette gjelder kun bilder fra den versjonen vi kjører nå.
HegeJohnsen Skrevet 12. oktober 2015 Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Toppturer i nærområdet til hytta i helgen. To nye topper på "Holtålen PF >100 meter" kan krysses av: Storskarven (1265 moh) og Gjårdvola (1121 moh). Var også oppom Bønskneppen på hjemvei etter Gjårdvola. Nysnø på toppene, og små myrtjern og bekker er i ferd med å fryse til. Det går ubønnhørlig mot vinter i fjellet. Det første bildet viser punkt nord for selve toppunktet på Gkårdvola. Finest utsikt herfra, synes jeg. Bilde 2 er fra Bønskneppen, og siste bilde fra Storskarven. Endret 12. oktober 2015 av HegeJohnsen 9
Anbefalte innlegg