Populært innlegg a_aa Skrevet 3. september 2017 Populært innlegg Skrevet 3. september 2017 (endret) Da ble det både nattinaturen og komdegut-dag på meg i helgen Kjørte fra Bergen i 14-tiden i går (lørdag), og stoppet ca 2 kilometer før bommen på tindevegen rundt 4 timer senere. På kart og flyfoto hadde jeg sett et lite vann bare ca 1 km fra veien som så ut som det hadde gode muligheter for telting, og som også kunne være et flott utgangspunkt for en tur til Austanbotntindene. Det viste seg å holde stikk, det var et ganske idyllisk sted og jeg fant meg en fin plass for teltet. Null mobildekning var vel eneste minus. Hadde jeg ikke glemt fiskestangen, hadde jeg nok forsøkt noen kast her - rundt solnedgang plasket det fisk over hele det lille vatnet. Etter å ha stekt karbonader til middag/kvelds, fortært med rødvin, ble ble det slaraffenliv med lesing, radio og litt mer rødvin - først ute, og når kveldskulden begynte å sette inn, trakk jeg inn i det svææært romslige teltet. Det ble en god natts søvn Kom meg ikke opp før i nitiden i dag (søndag), og en halvtime seinere kom solen høyt nok til å varme teltet - som siste bilde ovenfor viser. Litt over ti hadde jeg fått i meg en kopp god kaffe, pakket dagstursekken og la i vei mot Vestre Austanbotntind, første bilde nedenfor viser tilbakeblikket mot telt og vann, og lengre bak sees Tindevegen og høyspentlinje der bilen står. Etter hvert som jeg fikk se tindene, så jeg også et tungt skylag som akkurat touchet nedi dem, håpet at de ville trekke opp eller bort etterhvert. Men det ble mer og mer skoddete etterhvert som jeg nærmet meg Vestre Austanbotntind, og da jeg kom til toppen var utsikten ikke helt som jeg hadde håpet. Men plutselig, idet jeg iførte meg vindjakke og skulle til starte nedturen etter en spisepause, løftet lokket på seg, gitt - og under det kunne jeg se langt østover i Hurrungane. Kult! Turen ned gikk fint, kom ned til teltet ca tre og en halv time etter at jeg startet. Slappet av litt, og pakket deretter leiren opp i ryggsekken. Merket at den ikke var pakket mhp å være særlig lett, men for en drøy kilometers gange spiller det ikke så stor rolle. Det ble nok en lang biltur til Bergen, men opplevelsen var verdt kjøringen, synes jeg (Et par ekstrabilder som jeg lastet opp, men ikke passet inn i teksten: alle bilder vises i større format ved å klikke på dem, selvsagt) Endret 3. september 2017 av a_aa 23
Lars M Skrevet 4. september 2017 Skrevet 4. september 2017 @a_aa - Det ser ud til, at der er opstået lidt navneforvirring omkring Austabotntindene. For den, som hedder Midtre (2100) på dit kart, har jeg aldrig hørt andet navn end Vestre. Den, som hedder Vestre (2020) på dit kart, bliver oftest kaldt Vestreste. Når du først var på Vestreste (2020), kunne du lige så godt have fortsat tværs over det øverste af snørennen til Vestre (2100). Det er først fra Vestre videre til skaret mod Store (2204), det bliver lidt brat nedklatring.
a_aa Skrevet 4. september 2017 Skrevet 4. september 2017 (endret) @Lars M: Ser jammen at du har helt rett! En pussig sak var at det kom et trivelig følge på tre personer noen minutter etter meg opp dit, og vi diskuterte om dette virkelig var "Vestre" - og Eniro-kartet på mobilen min (der jeg hadde tracking påsatt) avgjorde diskusjonen Jeg antar at de, i likhet med meg, regnet seg som middels klyvere og ingen klatrere, og slett ikke ønsket å bevege seg inn i terreng som krevde klatreferdigheter og -utstyr. Og beskrivelsene sier jo at nettopp det trengs om du vil videre fra "Vestre", så vi gikk nedover igjen, overbevist om at det var der vi hadde vært Jeg fikk nå uansett en fin tur og oppfylt målet om minst en 2000-meter pr år, og har nå i tillegg et opplegg som er 95% ferdig testet for en topp til i samme område - denne gang til 2100 moh Etterskift: Pussige greier, men Statens kartverk, som altså er en slags nasjonal myndighet på skrivemåte og plassering av stedsnavn, er enig med mobilen min - ifølge dem var vi altså på det som offisielt og formelt heter Vestre Austanbottstind: http://kartverket.no/Kart/Stedsnavn/ . Samtidig ser jeg jo at beskrivelsen i feks "Opptur Jotunheimen" med flere i stedet bruker stedsnavnene som Lars M nevner. Konklusjonen må vel være at Lars M har helt rett når han sier at det har oppstått navneforvirring der... Endret 4. september 2017 av a_aa La til etterskrift 2
Populært innlegg lettskremt Skrevet 4. september 2017 Populært innlegg Skrevet 4. september 2017 Flott tur over Romsdalseggen i dag! 22
Populært innlegg Izzy Skrevet 4. september 2017 Populært innlegg Skrevet 4. september 2017 Gabby og jeg tok en helgetur på Kløsa i Østfold med kano. Vi padlet ut til en bitteliten øy og hadde den helt for oss selv. Det var kun en fin flat teltplass der, les kuppeltelt vennlig men det var helt perfekt for oss. Været var fint, noen få regndråper og lite vind. Det var noe trafikk på Kløsa av motorbåter og kanoer så det blir ikke noe "favorittsted" for mitt vedkommende men var absolutt verd en helg der. Stedet er veldig lett tilgjengelig, man kjører til en parkeringsplass rett ved vannet så det er såre enkelt å sette ut kanoen der. 16
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 4. september 2017 Populært innlegg Skrevet 4. september 2017 Denne helga var det tid for den årlige venners-vennerturen (tredje gang i år, så nå er det tradisjon) der man samler med seg tenåringer og bikkjer og drar på helgetur til et sted ikke alle har vært før. I år gikk turen til Ånderdalen med startsted Hyttekroa. Siden vi somlet til etter skolestart blei det en del frafall i troppen, men vi var mange nok til at det blei trivelig. Været blei ikke helt som ønsket (tror det er natt-i-naturen som trekker til seg regnværsskyer år etter år), men sola tittet fram på heimturen i allefall. Dette er en typisk tungvektstur der fedrene drive one-up-manship når det gjelder sekkvekt og siste nytt på utstyrsfronten. Leiren var som vanlig så rikelig utstyrt med telt, tarp, fjelduker, lenestoler og assortert utvalg kokeapparater at man skulle tro man befant seg i utstillinga på XXL. Heimturen gikk i rasende fart når tenåringene fikk ferten av 4G og det var brei enighet om at de hadde for lette sekker. Takk for turen! 16
Populært innlegg Phoney Skrevet 8. september 2017 Populært innlegg Skrevet 8. september 2017 Lang 3 dagers roadtrip - Oslo-Vinstre-Trollstigen-Geiranger-gml Strynefjellveien-Sognefjellet-Oslo sammen med en kompis. Ble en våt tur med mye skyer og regn. Leting etter teltplasser i skumringen gav visse utfordringer med ukjente telt langs ukjente veier. Hvorfor så mye vei og så lite tur? "Tilbakebetaling" for at jeg fikk låne bilen hans da min stod i august og jeg hadde desperat behov for en bil jeg kunne ha hunder i. Fikk testet det nye teltet, fungerte ypperlig - glad for at jeg ikke gikk for 2pers versjonen. 13
a_aa Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 "Standardturen" etter jobb i dag, trodde jeg skulle rekke den uten regn - men litt over halvveis (på Olsokfjellet) ble det tydelig at nedbøren ville ta meg igjen - så da jeg tok "standardbildet" fra Holefjellet var jeg allerede ganske våt: Men når man går der våt av regn (og svette), i t-skjorte og shorts, og ikke fryser det minste grann - da tenker jeg at det fortsatt er rester av sommer her 9
Populært innlegg lettskremt Skrevet 8. september 2017 Populært innlegg Skrevet 8. september 2017 Tur til Ryten og Offersøykammen i dag. Mitt første besøk i Lofoten. Veldig spesielt her, vakker natur! 17
Populært innlegg BSD Skrevet 9. september 2017 Populært innlegg Skrevet 9. september 2017 Vi drar til Tafjordfjella, sa en kollega av meg. Jeg ble velvillig med, uten å helt vite hva jeg gikk til. Det viste seg å bli kjærlighet ved første blikk, tross dårlig vær og fire 1900+ moh. topper som aldri ble besteget, slik den opprinnelige planen var. Fra Tunga til Pyttbua var været dårlig, med både regn og mye vind. Dagen etter var det i det minste opphold nok til å få tatt et par bilder, før regnet igjen meldte sin ankomst. Her har vi så vidt startet på turen fra Pyttbua til Veltdalshytta. Vel fremme ved Veltdalshytta dumpet vi sekkene, før vi tok turen innom den artig lille Fieldfarehytta, som er en tro kopi av Kompani Linges krigskvarter. Her bodde det tre sabotører i perioden 1944-1945. Grunnet tåke droppet vi å gå Karitinden, Høgstolen og Puttegga, men tok turen tilbake til Pyttbua via Karihøa i stedet. Litt fisking ble det også tid til, og tre små ørret havnet på kroken. Den ene ble en del av et bedre Real turmat-måltid med laks og ørret. Tåka ligger lavt på dag tre, men selv tåke har sin sjarm. Tidlig oppe var jeg også til en forandring Heldigvis letter tåka og vi setter kursen mot toppen Høgtunga, mens vi ser oss tilbake på Pyttbua, hvor jeg tror vi satte Tafjordrekord i Yatzy, med hele åtte Yatzy i en og samme runde med tre spillere. Det er noe magisk med terningene på Pyttbua. Høgtunga er som alle andre topper i området fortsatt surret godt inn i tåke og vi legger derfor kurset om til Vakkerstøylen. Med et slikt navn må det jo være pent, og det viser seg at navnet absolutt ikke er noen tilfeldighet. Både hytta og området er rett og slett vakkert. Turen ned mot Vakkerstøylen byr på bratt terreng, noe min gode kollega får kjenne litt på. Av og til lurer jeg på om han på trass sender steiner rullende ned mot meg der jeg står og tar bilder. For å komme oss over vannet til Vakkerstøylen måtte vi ro ca. 500 meter x 3, slik at det fortsatt lå en båt på hver side av vannet når vi gikk i land på Vakkerstøylen. Men hva gjør vel 1500 meter roing når utsikten underveis ser slik ut. 23
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 11. september 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 11. september 2017 4 topper i den lokale fjelltrimmen for en nydelig dag 11
Populært innlegg +Blaser Skrevet 11. september 2017 Populært innlegg Skrevet 11. september 2017 Da er første uken av rypejakta 2017 over- Dessverre ! På lørdag ble det til å gå opp til basecamp og kose seg utover kvelden. Fikk prøvd ut mitt Hilleberg Soulo med footprint for første gang. Dette var en udelt positiv overraskelse. ( Vi hadde mye regn og sikkert storm i kastene på natta, og jeg sov bekymringsløst) Søndagen regnet det hele dagen, og det var i alle fall det ikke YR hadde prediktert. Så jeg fikk svi litt pga. softshell bekledningen. På mandag var været så mye mye bedre. Rype ble det også på oss. Til slutt et farvel bilde fra jaktterrenget vi har brukt i mange mange år. Nå har gamlingen fylt 75 år og slike hardhaus turer er nok over for han. 19
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 12. september 2017 Populært innlegg Skrevet 12. september 2017 Vi rakk ikke noen lang fjelltur på lørdag og planla i stedet at undertegnede skulle få sin første overnatting under tarp. Planen var åpen tarp, utsikt over fjellvann, bål, fullmåne, nordlys, eplekake lagd på primus og en lengre fjelltur på søndag. Siden den planlagte toppen lå i Balsfjord blei Holmevatnet ved Seljelvnes valgt som teltplass. Allerede der burde vi tenkt oss om. Alle som har bodd i Tromsø veit at "Balsfjordvind" er et begrep og den blei meir og meir påtrengende jo nærmere start vi kom. Frisk bris og vel så det gjorde at vi måtte sette lett sjøbein når vi kom opp på moreneryggen ved vatnet. Etter litt leiting nedi bjørkelia fant vi oss ei lun dump å sette opp tarpen i. Oppsettet blei lavt og delvis lukket, fungerte ypperlig i vinden (selv om det kanskje ikke var så estetisk vakkert) og mye meir stille enn om vi skulle ligget i telt under samme forhold. Utsikta var rett i et kjerr. Bål fikk vi så det holdt. - Det var verre å få det slukket i den gode trekken. Skydekket tok med seg måneskinn og nordlys så vi krøyp heller tidlig til køys. Utrolig deilig å ligge i god og varm sovepose "under birkerot" og høre på blåsten. På søndag var det brei enighet om at når vinden var så sterk på 400 moh så gadd vi ikke å forsøke oss 1000 meter høyere opp. Etter en lang frokost med påfølgende frokosthvil dro vi heller heim og lagde eplekaka i vanlig steikovn. Og alle var enige om at det hadde vært en artig tur! 18
Populært innlegg lettskremt Skrevet 13. september 2017 Populært innlegg Skrevet 13. september 2017 På mandag hadde jeg en helt fantastisk tur til Heilhornet! Kjempeartig fjell med nydelig utsikt. Gårsdagens tur derimot, den var ikke fantastisk i det hele tatt. Myrvassing på Fosen til Dåapma og Finnvollheia, kommunetopper i Roan og Åfjord. 13
Populært innlegg AK74 Skrevet 14. september 2017 Populært innlegg Skrevet 14. september 2017 I dag var jeg heldig å få med ungdommen på tur, og det er stas førr ei turmamma😊 Gikk inn Sandfjorden (der Monsen kom i land i tvserien), opp ura mot Torstind på 559. Deretter fulgte vi flågan ned mot Nakkesletta utenfor Torsvåg. 3 timer i et flott landskap. Til tider vindfullt men et nydelig kveldslys. Ble mørkt, så måtte lete litt etter en trygg vei ned, men gikk fint 11
Populært innlegg a_aa Skrevet 16. september 2017 Populært innlegg Skrevet 16. september 2017 Fantastisk høstvær i Bergen i dag - det ble en tur "Over vidden" på meg og mange andre. Og jeg jukset ikke med å ta baner i endene, nei - selv om det fristet å ta Fløibanen ned; hælen min er fortsatt ikke helt bra, begynner å verke etter 10-12 km. Flott tur! 14
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 16. september 2017 Populært innlegg Skrevet 16. september 2017 Lørdag, nydelig høstvær og melisdryss på topper over 1000 meter. Passende for en rolig tur til Nonsbu. Vi var ikke aleine om den ideen. Unger, pensjonister, hunder, syklister og joggere i skjønn forening med oppakning som varierte fra 2dl vann til tung overnattingssekk. Alle er i godt humør i marka og vi blei sittende en time i solveggen på hytta og rive kjeft med et gjeng spreke pensjonister. Tre av dem (i alderen 70 til 80) hadde forrige helg gått på "Den sovende soldat". Respekt! Nesten nede endte vi bak et sauesankelag. Det gikk fint til vi møtte en familie med ei lita gneldrebikkje. Hunden var i band og under kontroll, men høgmælt. Da kan det hende det var noen som så sitt snitt til å stikke av. Som han sa guttungen: "Pappa, den sauen hoppa bra høgt!" Hva sankeren (med ettermiddagskaffe og lørdagskveld i blikket) sa egner seg ikke på trykk. 20
Populært innlegg +ost Skrevet 17. september 2017 Populært innlegg Skrevet 17. september 2017 Fin tur med minstejenta inn til gruven på østsiden av Sognsvann. Dessverre er det ikke søppelfritt i marka så vi tok med litt vi fant på vei hjem. 20
Populært innlegg aamodt Skrevet 17. september 2017 Populært innlegg Skrevet 17. september 2017 Er nettopp kommet hjem fra en helgetur i Njardarheim! Var ingen fisk å få, men det var en fin plass å se nordlys for første gang 22
Populært innlegg a_aa Skrevet 17. september 2017 Populært innlegg Skrevet 17. september 2017 En bedagelig kveldstur opp til Gravdalsfjellet, for å få gjort en aldri så liten markering av at 15. sept er passert 10
Populært innlegg Phoney Skrevet 17. september 2017 Populært innlegg Skrevet 17. september 2017 Det som skulle være en kjapp tur til Stuttjernet tok sin tid... Tanken som slo meg da jeg gikk ut var "trenger jeg å ta med hodelykt? - Neida, skal bare ut i noen timer, drikke kaffe og kanskje slenge ut en dupp". Vel, det ble jævlig mørkt på vei tilbake, klarte å holde meg på beina Pocketrocket dingsen fikk ligge i sekken 13
Populært innlegg REs Skrevet 19. september 2017 Populært innlegg Skrevet 19. september 2017 (endret) Litt forsinket, men søndagens fine vær måtte bare benyttes og da ble det en sving med kanoen. På grunn av familiens situasjon så blir det ikke tid til de helt store utskeielsene, men noen få timer midt i kjerketida bør man vel kunne koste på seg. Vi er midt i "sopptember" og hjemme planlegges det middag med baconsurret svinefillet. Da må jeg bare innom noen av mine "hemmelige" kantarellsteder for å se hvordan det står til der. Ikke særlig oppløftende, men jeg fant likevel nok til en liten smak. (Jeg spiste ikke denne.) Om ikke utbyttet ble så bra så var i hvert fall opplevelsen som "manna for sjelen". Et fantastisk vær og helt flatt vann. Endret 19. september 2017 av REs 17
REJOHN Skrevet 19. september 2017 Skrevet 19. september 2017 På 02.09.2017 den 13.50, incognito skrev: Latmannsliv i fidjadalen akkurat nå Jeg trodde jeg var godt kjent i Fidjadalen, men her ser jeg faktisk ikke hvor bilde er tatt...
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 19. september 2017 Populært innlegg Skrevet 19. september 2017 Her ble det bare en kjapp tur rundt fjellet bak huset for å se om det var noe fjellrype her enda, men det var det ikke. Ellers så trykket de svært godt. De er fortsatt mye mer grå enn hvite og vanskelige å spotte, men i sånn være så er det nesten viktigere å nye en tur ut enn å faktisk spotte fugl... Kvelden kommer fort nå så det er tydelig at det går mot vinter. Forhåpentlig enda en god stund til snøen komme dog... 13
Svein Tore Skrevet 20. september 2017 Skrevet 20. september 2017 16 timer siden, REJOHN skrev: Jeg trodde jeg var godt kjent i Fidjadalen, men her ser jeg faktisk ikke hvor bilde er tatt... Vi vasset over elven i enden av sletta ved Mån. Slo opp telt sånn ca der det er markert på bildet. 3
Anbefalte innlegg