Populært innlegg Tor-Erik-L-77 Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 (endret) Dagens tur gikk til en av de høyeste utkiktspunktene her i Lardal, hele 450 moh... Jadda, vestlendinger og nordlendinger får bare le Uansett er dette en av de toppene som gir best panoramautsikt i kommunen! Jeg har gått opp her mange ganger men da kun fra den mest brukte stien fra nordsiden. Det går også en sti fra sør siden som er noe lenger og har litt heftigere høydemeter og ulendt terreng. Runden jeg gikk er delvis en rundløype via en annen kolle og opp til vettakollene. Altså første gangen jeg går denne fra sør siden. Turen er omlag 9km lang. Jeg parkerte på angitt plass og fulgte rødmerket sti oppover. Jommen var det en tøff start på denne løypa! Høydemeterene kommer tett og gjevnt oppover - blodpumpa stiger raskt men stabiliserer seg greit på omlag 160/170 bpm. Turen går oppover et fint skogsterreng og etterhvert går det relativt bratt oppover den siste stigningen opp mot første topp som heter "den rike kilde" og ligger omlag 415 moh. Opp hit har det blitt rett i underkant av 400 høydemetere og det kjennes! Første stopp "Den Rike Kilde" 415 moh: Jeg skriver meg inn i boka og setter kursen noen hundre meter videre hvor det er et utsiktspunkt ned mot lågendalen og bygda. Utrolig herlig følelse å skue uttover når man har svettet seg disse høydemeterne Utsiktspunkt ned mot lågendalen noen hundre meter over "den rike kilde": Etter litt vann og en kort pause ved utsiktspunktet så setter jeg kursen videre den siste biten opp mot vettakollene. På veien videre opp så passerer jeg en gammel koie som absolutt har sett sine bedre dager.... Koie nedenfor vettakollene: Videre herfra er de siste bratte stigningene opp til selve fjell platået på vettakollen. Det er ganske ulendt og stavene må brukes flittig for å klatre opp de siste fjellknausene. Men enedelig så er man på turens høyeste punkt og det føles herlig! Det blåser friskt oppe på toppen så litt varme klær skiftes til. Jeg finner en litt lun plass der oppe og rigger meg til og nyter medbrakt niste og kaffe. Jammen er det deilig nå med litt påfyll av kallorier. Så sprettes det en medbrakt pils som nytes i lange drag sammen med den fantastiske utsikten. Vettakollen, utsikt mot vest: Vettakollen, utsikt mot nord: Vettakollen, postkasse med turbok: Vettakollen, utsikt mot øst: Etter endel fotografering og avslappning så var det på tide å sette kursen nedover igjen. Turen ned gikk uten de store uhell selv om det var noe småbanning i de bratteste partiene nedover Det går i greit tempo ned og jeg nyter fortsatt det fine været og solen som varmer godt. Halveis nede mot Oddberg, høydemeterne raser godt unna: Vel nede ved bilen igjen kan jeg konstatere at jeg har godt hele rundturen på ganske nøyaktig 2t i effektiv gange. Altså 2t raskere en hva angitt på ut.no - får konstatere at formen vertfall er relativt grei til tross for sommeren utskeielser Kommer garantert til å ta denne ruta flere ganger da det er en fin tur som gir veldig god trening og har litt distanse og mange høydemeter! Endret 6. august 2017 av Tor-Erik-L-77 15
Populært innlegg Trine RS Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 Hohoi, jeg har vært masse på tur, men vært dårlig her på forumet! 1: Skiturer: Måtte jo bruke de der fjellskiene mens det var snø, siden jeg hadde brukt så mye penger på de! Fikk tatt noen kommunetopper og hadde en tipp topp tur til Hurrbreatinden, Storbreatinden, Veslfjelltinden og Veslbreatinden på SKI! Søstra mi dauer , nesten så hun krever bildebevis når jeg har vært på ski! Vel, den turen var fin, foruten at jeg for første gang opplevde total white out, og i tillegg misunte de med randoski der de suste ned,mens jeg lå på trynet et par ganger etter knall og fall. Dere skjønner, jeg kan ikke å snu i nedoverbakke. Så når det er litt bratt, og vi må renne sikksakk, må jeg snu i oppoverbakke, og det er litt knotete og ender ofte med et fall! Fjellskosesongen startet ordentlig i Hellas faktisk. Hvorfor ikke kombinere syden med fjell? Vi oppholdt oss i Samos, men leide bil og kjørte så vi fikk gått på øyas høyeste fjell, Mount Kerkis på 1434 moh. Fantastisk tur, om enn meget varmt. Hjalp ikke på vei ned at vi starta i mørket midt på natta, dagen og varmen tok oss igjen- og det holdt såvidt med 6 liter vann. Da vi kom hjem var det planlagt at turen skulle gå til Jotunheimen. Planen var å plukke 12 2k topper på en og samme tur. Det gikk fint, men ruta ble en annen enn den vi tenkte.Vi gikk Munken,og de 7 neste på rekke og rad, til vi kom til Leirungskalven. Der var det stopp for Trinesen, så da var det bare å snu da! Turfølget manglet to av toppene fra Mugna mot Rasletind, jeg hadde ingen, så da ble avslutningen disse 4 og det ble 12 tilsammen allikevel. Jeg kan skrive under at den burgeren på den grillen kl 23 på teltplassen ( teltet ved tyskerplassen i Leirungsdalen ) etter nesten 15 timer på tur var fantastisk god! Neste tur var til Dovre. JohnB og Harald skulle på Bruri, og jeg skulle komme etter fredag da vi skulle prøve oss på Larstind. Jeg er ingen klatrer, men hadde prøvd bittelitt å rapellere en ettermiddag i forkant- med litt variabelt hell. Gutta hadde satt opp telt ved elva v Bruri, jeg hadde med grillmat inn. Koselig kveld i fint vær. Fint vær også lørdag. Og for å gjøre historien kort, så knota jeg meg bort til Nørdre Larstind, og bort til der man setter rapellen for å komme seg til Larstind. Hadde nok bestemt meg allerede lenge før at dit skulle jeg ikke, så var forberedt på å sitte og vente mens gutta gikk. Det endte med at ingen gikk, og det var kanskje like greit, for det kom et helsikes regnvær da vi kom ned på flata. Teltet ble raskt pakka ned, og vi rakk siste buss ut fra Snøheim. For min del er det nok minst to topper som skal få stå ifred på Dovre, og det er Hettpiggen og Larstind. Siste uke med ferie denne uka, og vi skulle til Jotunheimen. Først bare JohnB og meg, deretter opp for å hente min yngste datter. Hun hadde lyst på Glittertind. Nå ble ikke været som ønsket og håpet, så vi ble i nærområdet og plukke kommunetopper i Ørland, Bjugn, Hitra og Frøya. Fin sommer! Legger ved noen bilder av noen av turene. Kos dere videre på tur alle! 13
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 Elvepadling på flatt vann. Jeg tror jeg har misforstått alt dette med padling 😂 Men vi fikk med oss regnbuen 🌈 I dag var det padling på vannet ved Solheimstølen, ved inngangen til Hardangervidda. PS: Solheimstølen leies ut til noen som vil drifte den. Herlig sjarm over stedet. 19
Trine RS Skrevet 6. august 2017 Skrevet 6. august 2017 På 3.8.2017 den 11.42, Vandrefalk skrev: I går kveld her: Så vakkert! Hvor? 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 Bilder fra turer de siste dagene. Kommunene er Holtålen og Røros, og turene er en miks av fisketur, topptur og skogtur. Turfølge er min kjære og favorittsønnen. 15
Populært innlegg Tittei Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 (endret) I dag har mine to minste og jeg vært på nærtur. Og disse turene blir det mange av fremover! jeg fikk lyst til å teste pressenningen fra Biltema, men oppdaget at jeg hadde kjøpt den minste i farten, så denne ble veldig liten. Vel, vel. I morgen kjøper vi en som er større . Det er bare 500 meter unna husveggen vår. Vi pakket liggeunderlag, "tarp" og laget pizza og dro av gårde for å spise lunsj i skogen. Og jammen så vi ikke både tuser og troll der! Vi fant ulike bær og sopp og masse annet gøy vi ikke hadde tatt oss tid til å bry oss så mye om før nå. Tilslutt fannt mminstemann en glassflaske som vi tok med oss hjem, og begge guttene var opprørt over at noen kunne gjøre dette med naturen... Det ble en lang samtale om forsøpling, brannfare osv. Lærerik, og utrolig bra lunsj i det fri. Og mor fikk dekket litt av behovet for uteliv mellom regnskyene. I kveld sa barna: Kan vi gjøre dette igjen i morgen mamma? Dette var så utrolig fint! Å, ja, det skal vi når vi så klart! Nå har mamma lært: Det er det enkleste og nærmeste som oftest er best for de små 😍. Vi lager også turdagbok, og dette gjør at vi legger merke til flere detaljer der vi er, for ungene er flinke til å minne meg på at vi må ta bilder så vi får det inn i turboken vår (som er fysisk ringperm med bilder i, og som de elsker) Endret 6. august 2017 av Tittei 30
Tessatroll Skrevet 6. august 2017 Skrevet 6. august 2017 50 minutter siden, Tittei skrev: I dag har mine to minste og jeg vært på nærtur. Og disse turene blir det mange av fremover! jeg fikk lyst til å teste pressenningen fra Biltema, men oppdaget at jeg hadde kjøpt den minste i farten, så denne ble veldig liten. Vel, vel. I morgen kjøper vi en som er større . Det er bare 500 meter unna husveggen vår. Vi pakket liggeunderlag, "tarp" og laget pizza og dro av gårde for å spise lunsj i skogen. Og jammen så vi ikke både tuser og troll der! Vi fant ulike bær og sopp og masse annet gøy vi ikke hadde tatt oss tid til å bry oss så mye om før nå. Tilslutt fannt mminstemann en glassflaske som vi tok med oss hjem, og begge guttene var opprørt over at noen kunne gjøre dette med naturen... Det ble en lang samtale om forsøpling, brannfare osv. Lærerik, og utrolig bra lunsj i det fri. Og mor fikk dekket litt av behovet for uteliv mellom regnskyene. I kveld sa barna: Kan vi gjøre dette igjen i morgen mamma? Dette var så utrolig fint! Å, ja, det skal vi når vi så klart! Nå har mamma lært: Det er det enkleste og nærmeste som oftest er best for de små 😍. Vi lager også turdagbok, og dette gjør at vi legger merke til flere detaljer der vi er, for ungene er flinke til å minne meg på at vi må ta bilder så vi får det inn i turboken vår (som er fysisk ringperm med bilder i, og som de elsker) Vert varm om hjartet 🌼 så flink du er! 3
Vandrefalk Skrevet 7. august 2017 Skrevet 7. august 2017 7 timer siden, Trine RS skrev: Så vakkert! Hvor? Yttersia av Senja, ved Mefjordvær..
Truant76 Skrevet 7. august 2017 Skrevet 7. august 2017 På 7/28/2017 den 18.14, a_aa skrev: Jepp - det er det jeg kaller "standardbiildet" mitt fra "standardturen" min Må ha postet dusinvis av bilder med omtrent samme utsnitt, men motivet er likevel forskjellig fra gang til gang. Se feks: https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?do=findComment&comment=348888 https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?do=findComment&comment=388297 https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?do=findComment&comment=381558 https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?do=findComment&comment=386761 https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag/?do=findComment&comment=351894 Se der ja Jeg er jo litt fersk her inne på forumet og må innrømme at jeg ikke har trålt meg gjennom 130+ sider med dagens tur poster. Uansett fornøyd med å kjenne igjen motivet da jeg ikke har veldig mange turer i det området selv, til tross for at jeg bodde 6 år i Lien ved Danmarksplass... Men fikk nå tatt noen turer over "vidden" i denne perioden, fantastisk tur når været og utsikten er bra. 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 7. august 2017 Populært innlegg Skrevet 7. august 2017 Ikke tur i dag (nåja, dagen er jo ikke over ennå), men fra helgen. Bare mobilbilder, droppet å ta med systemkamera på disse turene. Fredag kveld pakket jeg ryggsekken med båt, fiskestang og overnattingsremedier og kjørte til parkeringen ved badeplassen ved Sørgutvikvatnet på Austra. Like før sju fikk jeg sekken på ryggen og begynte på turen opp til Tyskenghatten (538 moh). De knappe 17 kg på ryggen var tyngre enn jeg vanligvis har på tur, men det gikk greit - og egentlig ikke særlig mye saktere enn når jeg tidligere har gått med en tredjedel av vekten. Da jeg nådde toppen, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta med klippekortet for å vise at jeg hadde vært på enda en topp i Fjelltrimmen - heldigvis var der to unge damer fra Leka som kunne knipse et bildebevis av "bragden" (Heilhornet sees over varden). Det var flott utsikt nordover i lav sol og småtruende skydekke: Jeg vandret videre fra Tyskenghatten mot Krudalsheia, som jeg skulle følge nedover mot Svartvatnet. Ankom nordøstenden av Svartvatnet tidsnok til at båten var klar akkurat ved solnedgang, og jeg padlet til andre enden av vatnet med masse vaking rundt meg. Fikk satt opp Trailstar og fant fram insektbivyen (ble en del mygg etterhvert) før det ble mørkt. Sov litt stykkevis og delt til morgenen kom, det var varmt i sommerposen. Etter at jeg sto opp lørdag morgen, tok jeg med en tom iskremboks jeg hadde med og padlet tilbake for å "hente" en kilo av multene jeg passerte på turen ned Deretter ble litt padling just4fun, og til slutt litt fisking. Det var fisk etter sluken på nesten hvert eneste kast, men bare to ble med til land - to bittesmå ørreter. Det er nok ikke mye storfisk i dette vatnet, blitt for lite fisking her. Etter fiskingen var det spennende å se om leir og båt igjen fikk plass i 65-litern, det ser jo i utgangspunktet utrolig ut. Men når jeg tok meg tid til å få ut mest mulig luft av alt som skulle i sekken, kom alt på plass atter en gang på ryggtavlen. Da gikk turen videre nedover til familiens fristed, der jeg fikk skyss for å hente bilen igjen - og var klar for nye eventyr Søndag formiddag ble det ny Fjelltrimtur, med den gjeveste av de 14 toppene på menyen: Heilhornet (1058 moh) i Bindal kommune. Da gikk jeg svært lettpakket - en halvlitersflaske i baklomma på shortsen, litt ost og spekemat, mobil og "fotostaven" min. Ville sjekke formen litt Da jeg kom til parkeringen litt før kl 11, var det såpass fullt av biler at det ble jukseparkering langs veikanten på meg. Startet kl 10:58 og var på toppen 12:45 og passerte 25 - 30 personer på turen opp. Tiden på 1:47 er så å si den samme som for to år siden, og jeg er fornøyd med det - jeg er jo tross alt snart et halvt hundreår og har mine tresifrede antall kilo uansett hvor mye lettpakking jeg forsøker Det ble faktisk noen få store regndråper fra en superlokal byge på turen ned, men når jeg ser på værmeldingene er jeg så langt veldig happy med å ha dratt fra Vestlandet til Nord-Trøndelag på ferie i disse tider 21
+Memento mori Skrevet 7. august 2017 Skrevet 7. august 2017 Dagens tur var med sykkel og fjellsko. Nok en ti på topp tur, denne gangen med sykkel i ei lang lysløype på Eggemoen og over til Jevnaker. Fin tur, og noen steder drev de med tømmerhogst, slik at det ble en del trilling av sykkelen. Utsikt opp mot Nordmarka nord. Blir mye lysere og fint der hvor de tar ut tømmeret. Litt rufsete der de holder på men veldig bra på lang sikt. Når de tar ut tømmeret faller også snøen på bakken og det blir bedre skiforhold. 8
HegeJohnsen Skrevet 7. august 2017 Skrevet 7. august 2017 Ferien går mot slutten og siste krampetrekninger pågår. I dag rakk jeg t/r Tamnesvola mellom regnbyger i et flott værvindu på et par timer. Ny topp på Røroslista i boks. 5
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 7. august 2017 Populært innlegg Skrevet 7. august 2017 Jeg har kanskje en litt annerledes turstil? 🤔 Men tur er tur og naturen er mitt lekeland. Jeg er nok litt bajas 😂 Så i dag ble det juving. Seriøst hysterisk morsomt. Skli, rappellere og hoppe ned små fosser, jettegryter og vannfall med mer. Tre timer brukte vi fra toppen av juvet og ned, så det ble trasketur også. Rumpa var ikke glad for fire timer i bil etterpå, men så verdt det 👍🏻 Juvet var ved Uvdal opp mot Immingfjell. 20
Populært innlegg AK74 Skrevet 8. august 2017 Populært innlegg Skrevet 8. august 2017 Endelig Senja på langs. Fra tirsdag kveld til mandag. Jeg og Ulva. Kun mobilbilder. En tur som kan anbefales. Heldig med været stort sett. Skal skrible et lite blogginnlegg etterhvert. 25
Populært innlegg lettskremt Skrevet 8. august 2017 Populært innlegg Skrevet 8. august 2017 Tur til Storviglen i dag, høyeste topp i Røros kommune med 1561 moh. 14
+Memento mori Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Dagens ti på topp tur gikk til Røysås 530 MOH. Det er en gammel brannvakthytte som du skal kunne se 8 kirkespir fra. Er i prinsippet bare en bakke opp. Gikk turen med sekk for trimmen sin del, så fikk primusen også luftet seg litt. luftig utedo på toppen Alltid mange furutrær som har fått seg et lynnedslag eller to. Denne hadde også blåst over ende, men ikke gitt seg. Artig brakke str xxs med vedovn str XS Valgte å gå en annen vei ned, via Hjelmerudtjernet. Selvfølgelig lå fiskestanga hjemme, da det ble en annen returvei en planlagt. 9
Populært innlegg Terka Skrevet 8. august 2017 Populært innlegg Skrevet 8. august 2017 Skulle sykle langtur i dag, men av diverse årsaker havna jeg her. Ca 10 m fra verandaen må vel kunne komme inn under definisjonen av nærtur? 🤣 3 10
Trine RS Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 4 timer siden, lettskremt skrev: Tur til Storviglen i dag, høyeste topp i Røros kommune med 1561 moh. Greit med sykkel inn et stykke ser jeg?
Populært innlegg Trine RS Skrevet 8. august 2017 Populært innlegg Skrevet 8. august 2017 Siden jeg jobber på bor i Trondheim, men jobber på Orkanger, var det helt innafor med en ettermiddagstur til Hestgrovheia idag, høyeste i Agdenes kommune. Flott sti opp, sjeldent lettgått. Selvfølgelig tåke på toppen, sol lengere ned 11
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 9. august 2017 Populært innlegg Skrevet 9. august 2017 Fra føringstur til Store Austanbotntinden for litt siden. Startet seint den dagen da Yr meldte ett mulig vindu i tåke kl 15.00 den dagen. Det viste seg å stemme på minuttet og vi kom oss på toppen akkurat da tåka letta litt. 20
lettskremt Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 10 timer siden, Trine RS skrev: Greit med sykkel inn et stykke ser jeg? Absolutt! Kan sykle helt inn til Ljøsnåvollen seter, det er ca. 12 km fra parkeringen ved enden av Feragen. Du går Opp24 du også?
Trine RS Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 6 timer siden, lettskremt skrev: Absolutt! Kan sykle helt inn til Ljøsnåvollen seter, det er ca. 12 km fra parkeringen ved enden av Feragen. Du går Opp24 du også? Fikk endelig lasta ned appen, da ble det litt mere morro å samle. Nå har jeg bare igjen sånne som er et stykke unna....Har ikke hengerfeste på bilen, så sliter litt med sykkel men ser de fleste sier det hadde vært greit med sykkel inn. Blir kanskje en skitopp til vinteren isteden den der
Populært innlegg Tor-Erik-L-77 Skrevet 9. august 2017 Populært innlegg Skrevet 9. august 2017 Fikk klemt inn en liten to topperstur i går også. Denne gangen i Siljan over Middagskollene og Blåfjel. Fin rundløype på omlag 12km. 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. august 2017 Populært innlegg Skrevet 9. august 2017 Kanskje denne skulle vært under temaet "Barn på tur" - i hvert fall var jeg (altså barnet ) med min mor på hennes første "topptur" etter at det tredje hjerteinfarktet rammet for en måned siden, og turen gikk fint, den Vi la listen lavt, og valgte en lav topp i "Fjelltrimmen"; Abeltuva (164 moh) øst for Abelvær i Nærøy kommune. Egentlig kom vel listen litt høyere enn vi trodde, for selv om stien til Hestvika var høyst overkommelig, var det faktisk både bratt og tidvis ulendt (med utlagt tau) derfra og opp til Abeltuva. Men opp kom vi, i rolig tempo og flott vær - her skuer vi vestover mot bebyggelsen i Abelvær: Vi kom oss ned igjen uten uhell - og sanket til og med litt kantareller på vår vei. Mye stor og svært søt blåbær ble spist på direkten Vi konkluderte med at dette ble en flott tur som viste at såfremt man holder seg i form, og tilpasser ambisjonene litt, skal det mye til før man trenger å legge friluftslivet på is 12 4
lettskremt Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 5 timer siden, Trine RS skrev: Har ikke hengerfeste på bilen, så sliter litt med sykkel men ser de fleste sier det hadde vært greit med sykkel inn. Blir kanskje en skitopp til vinteren isteden den der Skitopp er absolutt et alternativ, for dere som driver med sånt. Forøvrig er det mulig å kjøpe sykkelstativ til bil som kan brukes uten hengerfeste.
Anbefalte innlegg