Populært innlegg BSD Skrevet 7. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 7. juli 2017 Øyungen - Hemmelsjøen - Storbekkfjellet - Godlidalshytta - Øyungen Som vanlig ble avreisen tre til fire timer forsinket, noe som resulterte i at kombinert middag og kveldsmat måtte inntas på IKEA, med dertilhørende napoleonskake. Turen startet fra Øyungen hyttefelt i Ringsaker, hvor vi i snillt terreng gikk øst for Øyungen-vannet og opp til Svartkampen. Deretter gikk store deler av kveldsetappen i myrområder i Åmot og Stor-Elvdal, hvor vi ved flere anledninger mistet stien, før vi til slutt fant en halvtørr flekk ved nordspissen av Hemmelsjøen, hvor vi slo opp teltet. Dagen etter våknet vi til finværet. Her er vi på vei mot Gråberget og senere Storbekkfjellet, mens vi titter oss tilbake på Hemmelkampen, en liten topp som også frister. Det berømte finværet forsvant visst fort. På vei opp Storbekkfjellet så vi ei fin lita steinhytte som dessverre var låst. Er det noen som vet hvem som eier denne? Fra Storbekkfjellet på 1123 moh. har man 360 graders utsikt, og man kan se langt. Mesteparten av turen tilbake til Godlidalshytta gikk utenfor sti, og vi var spent på om vi ville havne i myra når vi krysset stiene til Hemmelkampen og Taterungskampen. Ingen ble bløte på beina denne gangen, og jeg ser helt klart fordelen ved at man kan diskutere både rutevalg og navigering underveis. To tenker visst bedre enn en. Turen ned mot Øyungen-vannet gikk raskt, og jeg fikk fisket en drøy time uten fangst, før vi ruslet ned til bilen. Jeg her en slags konkurranse med sønnen til en tidligere kollega av meg, hvor vi gjetter hvorvidt noe er knekt eller ikke knekt. Så langt har det stort sett gått i knekte kjeks og skosåler, men jeg klarte ikke å dy meg når jeg fant denne båten. Her er ruta vi gikk som er 27-33 km lang, alt etter hvem du stoler på. For de av dere som bor i nærheten og ennå ikke har vært i området så er det absolutt verdt en tur. Nordeca’s Norges-serie Øyer 10058, dekker hele området og mye mer. 18
Populært innlegg annaerbest Skrevet 8. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 8. juli 2017 Tatt med kompis og kommet oss på fjellet. Helt alene! 💃🏽 det er nå det er deilig å være mamma 😂 I dag har vi bare tatt det lugn og gått en laaang tur, badet litt. I morgen bærer det forbi Eriksbu til Sigrudsbu over Blefjell 😄 Ikke noen selfiehund Badeplassen vår 😍 Aner ikke hva han ser annet enn lyng og skog, men spennende var det hvert fall! 20
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 9. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 9. juli 2017 (endret) I går ble det "Sandfjellet rundt" på Sørøya, med unger, bestemødre, tanter osv. En tur innom Gamvikhytta for å inspisere ble det også tid til. Nærmere stedsangivelse for evt interesserte: https://kart.finn.no/?lng=23.37149&lat=70.80230&zoom=13&mapType=normap Endret 9. juli 2017 av Espen Ørud 17
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 9. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 9. juli 2017 I dag har har ungene dratt med bestemødre og venner og bekjente på tur til Tindstua på Seiland. Det er bare en ting å konkludere med: Sommeren er den fineste dagen i året i Finnmark!! For et fantastisk vær og med kjempeflaks var sommeren i år på en søndag! Dagen ble avsluttet med grilling i fjæra og båttur hjem... For kartnerdene: https://kart.finn.no/?lng=23.49665&lat=70.41633&zoom=10&mapType=normap&markers=23.49973,70.49494,r,Brukerdefinert 16
GBS Skrevet 9. juli 2017 Skrevet 9. juli 2017 Kinnartjønna, nydelig lite vann. Her var vi i helgen i nydelig vær. 9
Populært innlegg AltHåpErUte Skrevet 10. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 10. juli 2017 Spontantelttur til heia inn mot Oggevatn i Birkenes: 12
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 11. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2017 (endret) Ein dag for seint men eg var for sliten i går til å poste. Tok ein tur frå osavatnet opp katladalen til sletteggen saman med eit par andre. Var i elendig form så det var såvidt eg klarte å slepe meg og 19kg med sekk opp. Glad eg slapp å gå ned igjen. Obligatorisk elendig mobilbilete Endret 11. juli 2017 av mr.elendig 11
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 11. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2017 Igår ble det dagstur til Kvelde med Musekollen som topptur - to jenter og tre barn og en meg selv. Damene fikk æren av å bære barnevogn med en sovende guttebass opp den siste biten på noen hundre meter til toppen. Det var unødvendig å tilby damene noen hjelp til bæring da de er av den spreke crossfit typen som syns det er gøy å bære tungt og langt 😄 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 11. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 11. juli 2017 Det ble standardturen i kveld også - opp Damsgårdsfjellet, over til Olsokfjellet og retur over Holefjellet. Lå skyer over Bergen og videre østover stort sett hele ettermiddagen, men i kveldingen syntes jeg det så ut som det kunne bli fint turvær noen timer Tok med en ullskjorte i hoftesekken, den småkraftige nordavinden var temmelig sur når solen gjemte seg bak en sky. Og så måtte jeg jo forsøke å få tatt noen selfies med den nyanskaffede mobil-gorillapoden : Ikke lenge etter siste bilde, gikk solen bak skyene i horisonten, og jeg var happy med å ta på ullskjorten. Videre nedover Holefjellet ble det noen stopp for å spise blåbær, de er faktisk modne. Men skikkelig søte blir de nok først etter å ha fått seg noen soldager til med fotosyntese på høygir. Kjennes ut som jeg har fotosyntese jeg også, det er godt med solskinn på hud og netthinne i alle fall 14
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 12. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2017 Langhelg på hytta forrige uke, og jammen var det godt at jeg hadde tatt fri torsdag og fredag, for det var da finværet endelig fant det for godt å komme på en snarvisitt til Trøndelagen. Lørdag og søndag var været tilbake til normalen; kaldt og vått. Favorittdatteren var turfølge de første to dagene, deretter overtok min kjære. Nydelige Mira (finsk lapphund) hadde jeg fått låne fra en kollega hele langhelgen Flotte turer i Holtålen og Røros kommune alle dagene hvor vi hadde fjellet for oss selv. Har alle forlatt Trøndelag og reist til det store landet syden?? 10
Populært innlegg annaerbest Skrevet 12. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 12. juli 2017 Hvor skal man begynne... Vi kan begynne med slutten. Etter 2.6 mil til fots opp og ned alt mulig slags terreng er jeg overbevist om turgåerne jeg møtte trodde jeg gikk med noe i rævva 🙄🙄🙄 topp7turen over Drammensmarka og Finnemarka har jeg lenge siklet på, og i dag byttet jeg den ut mot Gaustatoppen. Vet ikke helt hva jeg synes om det egentlig, jeg har aldri vært så sint og lei som på slutten av den turen... Den startet for meg ved Mjøndalen stasjon, bussen mot Krokstadelva og jeg satte på trackeren på Bjørkedokken. Her går det rett opp meget fort! Blid og fornøyd med bøttevis med selvtillit trasket jeg hurtig, og bestemt mot de to første toppene. Det gikk radig. Og så var det de neste toppene, de to neste var kanskje de jævligste... jeg hadde forestilt at dette skulle bli sykt gøy og inspirerende. Men det var faan meg TUNGT! Bena ville ikke det jeg ville oppover! For å toppe turen midtveis så møter jeg selvfølgelig en kvalmende kjekk mann på min alder, som ser ut som han nettopp kom ut av dusjen, mens jeg var blodrød, sikkert flakete i ansiktet av salt svette og klarte bare kaste ut er hei så tungt jeg kunne... Det ble litt bedre da jeg nærmet meg Drammensmarka - kjent område ❤️❤️❤️ Da begynte jeg selvfølgelig å bli våt i skoene, føttene mine trenger hjelp Etter de nest siste toppene, begynte det å gå nedover, ordentlig nedover! Og da sviktet bena! Såklart. Jeg jukset da jeg nærmet meg Landfalltjern og tok en snarvei, sparte et par km her. Nedover og forbi Spiralen. Og nederst ved zikkzakken rett ovenfor Drammen sykehus skal jeg selvfølgelig møte en eks jeg ikke har snakket med siden et aggressivt og passe stygt brudd for halvannet år siden! Men jeg kan feire avslutningen med at jeg slo DNTs varighet med en time! Snarveien med i beregningen 🤓 Det hjalp litt at det lå en kylling i ovnen og ventet på meg da jeg kom hjem. 17
Populært innlegg BSD Skrevet 13. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 13. juli 2017 (endret) Her kommer noen bilder fra gårsdagens Rondane på langs. Kikker oss tilbake på Dovrefjell. Når underlaget er godt er det viktig å hvile litt. På vei ned til Grimdalshytta på jakt etter en god teltplass. Utsikten fra Gravhøtangen. Endelig inne i skyggen i Dørålsglupen. Snart fremme ved Dørålseter. Dagens siste etappen mot Rondvassbu. Rondvassdalen med Digerronden helt til venstre, deler av Rondeslottet rett frem, og nord-siden av Rondvatnet til høyre, hvor mange tar båten fra (trykk på bildet for å gjøre det større - det er visst en panorama). Det er fint på tur, men det er jaggu godt å komme hjem også Endret 13. juli 2017 av BSD 23
annaerbest Skrevet 13. juli 2017 Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, BSD skrev: snipp Såå nydelig! DNT tur eller fritt valg?
BSD Skrevet 13. juli 2017 Skrevet 13. juli 2017 3 hours ago, annaerbest said: Såå nydelig! DNT tur eller fritt valg? Ruta vi gikk er en av to varianter av "Rondane på langs" som du finner her https://www.ut.no/tur/2.2746/ Turen var ikke i regi av DNT, men vi fulgte ruta relativt slavisk. Jeg gikk over Rondhalsen, mens kameraten min tok båten over Rondvatnet til Rondvassbu, med et skranglete kne. Dagen etter gikk (les: løp) vi fra Rondvassbu til Spranget (navnet er i alle fall passende) for å rekke bussen ned til Otta. Man kan like gjerne leie sykler på hytta og sykle den 6-7 km lange strekningen fra Rondvassbu til Spranget. Det fine med hele ruta er at man kan ta toget til Hjerkinn, rusle gjennom fjellheimen, sykle til Spranget, hoppe på bussen til Otta, og ta toget hjem, hvor enn det er. Lignende kollektivmuligheter har man man også på Dovre, og sikkert mange andre steder som jeg ikke kjenner til. Jeg skulle ønske jeg hadde muligheten til å redigere tidligere poster når jeg oppdager skrivefeil. Det er ikke så kult å se dyslektisk ut Samtidig forstår jeg grunnen til at muligheten for å redigere en post etter hvert forsvinner, ellers kunne det jo blitt fullstendig kaos. 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 13. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 13. juli 2017 Skulle bare ta en kjapp testtur i kveldingen for å sjekke hvordan min nyervede MLD Trailstar lot seg sette opp - men turen fikk i starten et helt annet fokus... Hadde ikke gått mange metere oppover stien på Holefjellet før jeg så noe velkjent som var hengt opp i et tre like ved: TarpPonchoen min! Undret på hvor jeg hadde lagt den i går... Den så litt molefonken ut der den hang hardpakket ned i pakkposen sin, som var blitt skitten og vasstrukken - men jeg var strålende glad TUSEN TAKK til deg som fant den og hengte den opp! Gikk i godt humør videre oppover for å sette opp Trailstaren, første forsøk ble avbrutt da jeg så hvor stor flate jeg trengte - det ble alt for trangt der jeg prøvde først. Neste forsøk ble akseptabelt, tror nesten jeg vil si veldig bra når jeg tar i betraktning forholdene. Tynt vegetasjonslag over fjell, og ikke særlig mer halvflat plass enn det man trenger. Blåbærlyng istedet for gress må vi jo se positivt på Testet med Borah Bug Bivy og Xtherm Max underlag Fortsatt ikke helt overbevist om at den er stor nok til å være komfortabel for meg, men jeg skal gi den sjansen til å "win me over" ifm noen overnattingsturer som jeg må komme meg ut på rimelig kjapt. Kanskje greier jeg til og med å sette den opp helt stramt etterhvert? 15
martin.m Skrevet 14. juli 2017 Skrevet 14. juli 2017 En litt annerledes tur i går, men friluftslivsrelatert nok etter min oppfatning. Dro rundt Lindesnes med stiv kuling, 15-18 ms. rett imot fra vest. Friskt nok 😊 VIDEO0064.mp4 6
Populært innlegg Jaahan Skrevet 14. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2017 Mitt friluftsliv består stort sett av å vandre rundt med fiskestang. Har derfor blitt lite toppturer i løpet av livet. I år bestemte jeg meg for å prøve å endre på dette. Allierte meg i den anledning med ei sprek fjellgeit - min 60 år gamle far! Han sa seg villig til å ta med meg og hunden - Gjøa - opp på et par vestlandsfjell. Første etappe ble Hornindalsrokken. Spektakulært, og fryktelig bratt for en som ikke er vant til slikt! Stoppet for å ta bilde gjennom Jomfrusteinen, men skydekket ville ikke samarbeide.. Stien går i den grønne leia opp til snøflekkene, ca midt på bildet. Derfra går den rundt til baksiden av toppen og opp. Var usikker på hvordan hunden kom til å takle terrenget da det er litt småklyving inne i bildet, men det viste seg selvfølgelig at hun var både smidigere og sprekere enn begge de tobeinte! Hadde i anledningen tatt med meg speilrefleksen for å ta noen skikkelig fine bilder, men det ble glemt igjen i bilen. Det samme skjedde dagen etter 🙈 Snart fremme! Prøve å få hunden til å posere sammen med meg på bildet, men hun var altfor opptatt med å kikke ned den loddrette fjellveggen ved siden av. Så sikkert en saueflokk i det fjerne! Far ville ikke posere med varden. "Har tatt bilde her før, så trenger ikke flere" På tilbaketuren kom sola for alvor frem bak skyene, så da ble det bading i Store Luka nærmest til venstre på vei nedover. Vel tilbake i bilen etter 5,5 time vendte vi nesen mot campinghytte på Urke Camping for å pleie slitne knær og lade opp til morgendagens tur over Urkeegga. 20
Populært innlegg Phoney Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2017 Nytt forsøk på å fiske ved Stuttjern i Østmarka - huska snella denne gangen. Masse vaking, men alt jeg fikk var en liten abbor. Fin utsikt da. Gamlingen passer på peanøtter og whisky Grått fuktig i morges Ziploc fail... må finne noen bedre poser Nær matenopplevelse 18
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2017 Dagstur inn i Femundsmarka fra Langen til Lortholbua. Oppom Femundsåsen på veien innover. Nok en listetopp for Røros kan krysses av 🙂 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 15. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 15. juli 2017 La i vei fra parkeringsplassen ved Fjell kirkegård på Sotra i går, og penset meg inn på Nordsjøløypen. Bommet litt på stien i startet, men kom meg videre. Passerte mange fine vann på turen til Morland, men stoppet ikke for å fiske selv om stangen var med - i vannene nærmest Fjell må man kjøpe fiskekort, og siden jeg kom meg avgårde senere enn planlagt droppet jeg det. Mye flott natur langs stien (dog merket av brann hist og pist). Ved Morland gikk man gjennom to-tre grinder for å komme seg videre nordover, og der var det lagt opp med bukker for å klatre over de elektriske gjerdene. Jeg gikk til toppen av Knappskogfjellet og en bratt nedstigning til Fjæreide, og tror at jeg avvek fra Nordsjøløypen med det. Back on track fra Fjæreide. På Spjeldsfjellet (ikke mindre enn 165 moh, gitt ) ble GPS-trackingen stoppet og leirplass lokalisert. MLD Trailstar ble satt opp som ly mot regn, men jeg planla å sove under åpen himmel i utgangspunktet. Spiste Real (med karbis) skylt ned med den ene ølboksen jeg hadde med, samtidig som sola gikk ned og knotten ble skikkelig livlig. En Borah Bug Bivy og en DAB-radio er da god å ha for å holde på godt humør Våknet i halvfire-tiden av "lensebehov" og merket at vinden hadde økt en del samt at skyene så lett morske ut. Jeg flyttet derfor inn under Trailstarens beskyttende duk, og ble belønnet med applaus en time senere i form av langvarig regntromming på nevnte duk . Fint å ha fått første overnatting under Trailstaren, og veldig greit å våkne tørr (litt kondens på duken selvsagt) i dag morges: Deretter gikk turen til en kompis som trengte en ekstra hånd eller to ifm arbeid på huset, det ble en fin liten tur på under 4 km dit - men de 4 tok nok mer tid enn vanlig når stien blir såpass "uklar", blir en del sjekking av mobil-GPS-en da. Etter arbeidsøkten, fikk jeg skyss tilbake til bilen ved utgangspunktet ved Fjell - småsliten men fornøyd 17
Populært innlegg Haoverla Skrevet 16. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 16. juli 2017 Gikk opp Ulriken i Bergen på fredag ettermiddag, la meg til rette og nøt etter en lang jobbuke. 26
Populært innlegg Izzy Skrevet 16. juli 2017 Populært innlegg Skrevet 16. juli 2017 (endret) Gabby og jeg dro på tur seint fredag kveld. Meningen var å padle inn til Langen for å overnatte der og tilbake på lørdagen for å hente ei veninne med hennes to hunder som skulle være med på noen timers kanotur. Jeg strevde som en gærning i to timer for å sette sammen Allyen men det virket som duken hadde krympet i løpet av vinteren (har stått lagret innendørs), midtstangen i bunnen sto som et ess og ikke tale om at jeg fikk på plass den øverste mot vannlinjen. Til slutt kunne jeg ikke se mere, måtte gi meg og pakke ned kanoen igjen. Det var mørkt og stien var vanskelig å se så jeg måtte bryte mine egne grenser og ligge i nærheten av andre folk ved Børtevannet. Jeg gadd ikke å slå opp telt siden det var fint vær så jeg la meg bare i bivybaggen og bandt hunden i et tre så hun kunne ligge ved siden av meg. Bivybaggen er av militær type og dermed stor nok til at hun kan ligge sammen med meg i den men hun blir for varm og vil heller ligge ved siden av. Jeg sov godt men våknet et par ganger fordi Gabby alarmerte om folk..eller dyr i nærheten. Lørdag morgen kokte jeg vann til kaffen og havregrøten og gikk så tilbake for å gjøre et forsøk til på å sette sammen kanoen. Fortsatt vanskelig men enklere når det er dagslys og man ser hva man driver med. Jeg fikk det til etter noe strev. I fjor gjorde jeg dette på en 30 min, null problemer, helsikkes duk som åpenbart trekker seg sammen når den ikke blir brukt på lenge. Venninna mi kom, dermed var vi to mann og tre bikkjer pluss ryggsekker i kanoen. Fin liten prøvetur for hennes som ikke er kanovante. Den ene er en Irsk Ulvehund. Vi sa takk for turen etter et par timer og skilte lag, Gabby og jeg ville gjøre et forsøk på å komme oss opp i Langen for å overnatte der til søndag. Men akk nei...Gabby, jeg og ryggsekken veier ikke nok i kanoen og vinden sendte oss gang på gang rundt, sidelengs og tilbake. Vi gikk i land og ventet noen timer i håp om at vinden skulle løye...men nei da, ingen flaks der og null dekning på mobilen, så jeg kunne ikke få en oppdatert værmelding. Tur blir ikke alltid som man ønsker, men sånn er det bare. Vi hadde en fin fin tur likevel Endret 16. juli 2017 av Izzy Stavefeil 17
annaerbest Skrevet 17. juli 2017 Skrevet 17. juli 2017 En særdeles gretten unge som ikke var å få ut dørstokken. Vi kom så langt i dag. Men hun insisterte på teltutstyr, ikke snakk om noe annet! 6
mr.elendig Skrevet 17. juli 2017 Skrevet 17. juli 2017 Liveblogging av middag med utsikt og gjester: 6
a_aa Skrevet 17. juli 2017 Skrevet 17. juli 2017 15 minutter siden, mr.elendig skrev: middag med utsikt Hva heter spisestedet?
Anbefalte innlegg