Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 17. september 2016 Populært innlegg Skrevet 17. september 2016 Det ble en langtur med klatring i pinakkler under Skarfjellet, samt opp til Skarfjellet (1790m) og videre langs egga fra Skarfjellet mot Nordre Trolla. Passerte blandt anna Trollporten før jeg gikk ned i Snøskar og videre ned til Grasdalen igjen. En tur på nesten 11 timer, litt over 1800 høydemetre oppoverbakke. Mye tid ble brukt på klatring og klyving i pinakklene nordvest for Skarfjellet (Jutulgubben og Kjerringi). Innerdalstårnet "Jutulgubben", en 50-60m høy pinakkel under Skarfjellet. Denne klatret jeg ikke opp på da jeg gikk uten sikring. "Kjerringi" var ganske enkel å bestige fra motsatt side. Nedre Kjerringi var helt på kanten å klatre opp på uten sikring, men gode hyller og ei sprekk tvers gjennom pinakkelen gjorde bestigningen nesten ansvarlig! Utsikt fra Skarfjellet mot Store Trolla (1850m) og Tåga/Satbakkollen (1840m). Trollporten mellom Skarfjellet og Nordre Trolla. 23
a_aa Skrevet 17. september 2016 Skrevet 17. september 2016 Þróndeimr skrev (På 17.9.2016 den 18.48): bestigningen nesten ansvarlig Ekspander Huff, da. Jeg har akkurat selvdiagnostisert meg med hjernefeil. Det er ingen tvil om at øynene mine rapporterer "a-n-s-v-a-r-l-i-g", men jeg får altså opp heeeelt andre ord i hjernebarken? Av typen "vill", "helsikes tøff", "stein hakke toillat" osv. Må google litt, det finnes sikkert en mirakelkur et eller annet sted 4
Populært innlegg martin.m Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 På tur. Tok en spontan tur i går da jeg og samboer snakket om den første aleneturen jeg hadde i fjellet som 14 åring. Vi dro til Voladalen mellom Venabygdsfjell og Rondane og sov på akkurat den plassen i natt, 36 år etter første gang. 26
Svandal Skrevet 18. september 2016 Skrevet 18. september 2016 martin.m skrev (På 18.9.2016 den 9.00): På tur. Tok en spontan tur i går da jeg og samboer snakket om den første aleneturen jeg hadde i fjellet som 14 åring. Vi dro til Voladalen mellom Venabygdsfjell og Rondane og sov på akkurat den plassen i natt, 36 år etter første gang. Ekspander Nydelig teltplass. Håper ikke vannstanden steg ila natten 😉 1
Populært innlegg Heriks Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 Labber rundt i Nore, blir ikke lei denne plassen. 18
Populært innlegg Lar5 Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 Dro opp til fondsbu på fredag. Aldri vært på de kantene så tok det mest som en liten rekognoserings tur. Hadde en plan om og gå inn til olavsbu på lørdag og ligge der til søndag. Fin tur innover mot store mjølkedalsvatnet , 400høydemeter til frokost, ikke noe gratis der.. Lufta var bløt.. Skyene la lavt.. Gikk inn til stidelet mot olavsbu, før jeg snudde. Det var ikke meldt noe mindre tåke i dag.. Og Kåle rundt i steinrøysa der, med tåka på bakken frista lite.. Ikke noe særlig markert sti, og varding som ikke var dårlig sikt vennlig.. Så da får en ha det til gode:) MEN, Fikk et solgløtt i det jeg kom opp på ryggen som holder store mjølkedalsvatnet på plass, og det utsynet mot mjølkedalsbreen kommer langt opp på lista:) det varte ikke lenge.. De to avlange bildene er det 4 minutter mellom.. Det ser ut som, på instagram, at det var mye klarere vær lengre nordøst i Jotunheimen i helga.. 22
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 Ettermiddagskaffe, nybakt eplekake og funn av min sterkt etterlengtete glorie i dag på Kolsåstoppen. Sikkert tur nr 7436 på den toppen for min del, men det er det eneste stedet med litt utsikt i nærområde. Fjellabstinenser må vite. Gikk en runde rundt nordre og søndre Kolsås. 17
Populært innlegg Trine RS Skrevet 18. september 2016 Populært innlegg Skrevet 18. september 2016 Endelig en frihelg, og god værmelding! Så derfor bruker man da fridagen til å stå opp kl 0530 for å rekke buss inn til Snøheim kl 0830 Ruta var Snøheim- Snøhetta Vesttoppen- Bruri- Snøheim. Fantastisk vær, fullt på bussen, og prøving av lave tursko på langtur. Fint og lettgått til Vesttoppen. Fra den sto vi ei lita stund og så på noen som rapellerte ned fra Hettpiggen, iiiiik ! Møtte 3 stk på vei opp, da vi var på vei ned, ander ikke hvor mange som var her denne dagen, men folksomt var det ikke. Ferden fortsatte nedover mot en dal og et vann ( her får turfølget evt kommet med navn og distanse, jeg dilter som regel bare etter ). Kom oss over elva, helsikes mye fluer der, de som ikke lå i dvale på steinene eller døde i vannet fant oss! Satte igjen sekkene ved foten av Bruri. Kikket litt og bestemte oss for å følge den grønne renna. Herregud for et steinhelvete.....fryktelig løst. Grudde meg til nedturen før jeg var ferdig med oppturen Fant en annen vei ned og berget greit. Stakkars Bruri fikk mange nye, ikke pene navn av meg denne dagen. Gikk på oversiden av vannet på returen, og traff på t stien. Fulgte den til Snøheim i et litt for raskt tempo for å rekke bussen kl 1945 fra Snøheim. Jeg er med på dytt kampanjen som går nå. Logget 42500 skritt på denne turen, har slitt med å få til 10000 idag Bildet er av Bruri på returen. Som noen sa i et annet forum: Det er ikke andre enn 2k samlere som finner denne toppen verd en tur 21
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 19. september 2016 Populært innlegg Skrevet 19. september 2016 Fikk en flott høsttur opp Hovsnebba (1554m) i går sammen med min bror og kjæresten hans. Vi tok oss god tid opp da klyvinga var helt på kanten luftig til noen av oss. Min 7 tur opp, så det begynner å bli lekende lett å gå opp normalveien fra Hydro nede ved fjorden. Galleriet på 575m, ett av de luftige partiene opp mot Hovsnebba. Ved v2, en av fortoppene før selve hovedtoppen. Posering med flytt lyssetting fra toppen av Hovsnebba. Kveldslys på Fulånebba mens vi fikk ned. 22
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 19. september 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. september 2016 Det går an å gå i fjellet uten å bli fanget av et webkam her e 10 bjørnfjell men kan jo også bli med 18
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 19. september 2016 Populært innlegg Skrevet 19. september 2016 (endret) Ble en tur til Grytøyas høyeste topp. Nona 1012 moh. Lå i telt øverst i dalen å beundret fjellet utover natten. Var forberedt på nordlysshow og stjernehimmel, men det ble det lite av. Fjellet sugde til seg tåke tjukk som grøt på bestigningen. Ble ikke den utsikten jeg var forberedt på. Noe må holde deg sulten til neste gang. Endret 19. september 2016 av Mørkeblå 14
Trine RS Skrevet 19. september 2016 Skrevet 19. september 2016 Þróndeimr skrev (På 19.9.2016 den 13.11): Fikk en flott høsttur opp Hovsnebba (1554m) i går sammen med min bror og kjæresten hans. Vi tok oss god tid opp da klyvinga var helt på kanten luftig til noen av oss. Min 7 tur opp, så det begynner å bli lekende lett å gå opp normalveien fra Hydro nede ved fjorden. Galleriet på 575m, ett av de luftige partiene opp mot Hovsnebba. Ved v2, en av fortoppene før selve hovedtoppen. Posering med flytt lyssetting fra toppen av Hovsnebba. Kveldslys på Fulånebba mens vi fikk ned. Ekspander Åh, det der så ut som en super tur! Hvordan er den tidsmessig? Legges i bunken for ønsketurer, takk for inspirasjonen
Þróndeimr Skrevet 19. september 2016 Skrevet 19. september 2016 Trine RS skrev (På 19.9.2016 den 15.37): Åh, det der så ut som en super tur! Hvordan er den tidsmessig? Legges i bunken for ønsketurer, takk for inspirasjonen Ekspander Normalt bruker man 4-5 timer opp (1550 høydemeter/3.0km fra parkeringa), men om man er sprek kan man bruke 3 timer. Neddover kan det gå fort, men ettersom det er mye bratt neddoverbakke hele veien blir det fort tungt til lår og kne om man ikke er vant til slikt terreng i så mange høydemeter. Turen bør så absolutt gjøres på en tørr og fin dag, mye av klyvinga er enkel, men blir fort mye skumlere når det er vått.
Populært innlegg Vidar Brenden Skrevet 20. september 2016 Populært innlegg Skrevet 20. september 2016 Er i Zermatt og dagens tur gikk til Schönbielhütte på ca. 2695 moh. Hytta ligger tvers overfor Matterhorns mindre kjente "bakside", eller nordvest om du vil (bilde #2). Turen var på ca 20 km, ca 1000 høydemeter opp og det samme ned. Kanskje min favoritt-tur i Zermatt 23
Populært innlegg Hege P. Skrevet 20. september 2016 Populært innlegg Skrevet 20. september 2016 (endret) Ryggen min liker ikke tunge ryggsekker, men det finnes løsninger. På tur med vogn fra NordicCab langs skogsstier funker udmerket. Trekker vogna selv, med hundene som drahjelp. Oppi ligger ryggsekken, så kan jeg legge igjen vogna et sted om jeg velger å ta en avstikker bort fra stiene. Her er morgenstemningen fra i morges. Natta ble tilbragt under en 3.5x3.5 tarp fra Dovrefjell, og hengekøye fra Ticket to The Moon. Bamse underlag og en dunpose. Myggen var ikke der, så det ble ei herlig natt. (Ikke veldig bra bilde da jeg kun hadde med meg mobiltelefonen.) Endret 20. september 2016 av Hege P. 20
Populært innlegg a_aa Skrevet 20. september 2016 Populært innlegg Skrevet 20. september 2016 (endret) a_aa skrev (På 28.8.2016 den 16.57): 3 turer til før jul må da gå greit, vel ?! Ekspander I hvert fall 2 turer... Det er det som nå gjenstår før hele dusinet med turer over vidden er gjennomført 2016 - tok tur nr 10 i dag (med banejuks i begge ender ). Da jeg kom til Rundemanen, måtte jeg prøve å fange det spesielle lyset. Tett skylag som forsvant ute ved horisonten, og dis i luften. Her er Askøybrua: Og her er et tjern - helt til venstre stikker toppen på Løvstakken så vidt opp som en slags linselus Endret 20. september 2016 av a_aa Linselus til "venstre", ikke "høyre"! 22
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 23. september 2016 Populært innlegg Skrevet 23. september 2016 Fløy fra Oslo til Munchen og videre til Vancouver i går. Ikke akkurat mye til trim, 12 timer sitting på fly og noen timer sitting på flyplasser. Men uansett, er alltid flott å se utsikten over nordlige delene av verden, spesielt når jeg endelig fikk sett Beerenberg på Jan Mayen som jeg har flydd forby to ganger tidligere uten å få sett. Beerenberg på Jan Mayen Nord-Grønland Nordvestpassasjen Rocky Mountains i British Columbia. 20
Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 23. september 2016 Populært innlegg Skrevet 23. september 2016 3 timers kajakktur i solnedgangen i Fanafjorden 21
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 24. september 2016 Populært innlegg Skrevet 24. september 2016 (endret) Den årlige Skjomenturen i grensetraktene mot Sverige. Lappland/Abisko området. Har brukt å tatt turen alene opp hit hver høst men fikk storebroren min med meg iår. Ble bare 3 dager da han måtte rekke et fly. Vi fikk likevel se mange spreke farger både dag og natt. Innmasjen fra Norddalen. Blant mine første forsøk på Nordlys/stjernebilder. Fikk se mange satelitter surrende rundt på himmelen med det nakne øyet. Hilleberg vs Helsport Å stirre på bålet med en liten skvett cognac i koppen da kan man løse alle livets spørsmål. Endret 25. september 2016 av Mørkeblå 26
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 25. september 2016 Populært innlegg Skrevet 25. september 2016 Vært på fisketur i Valdres i helgen. Uten å røre fiskestanga... Men når man drar med en venninne som ruger og er kvalm og som fant ut at hun kastet opp bare av synes av mark, så ble det bare rotur på oss 😜 var uansett deilig med en rolig helg vekk fra byen. 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 25. september 2016 Populært innlegg Skrevet 25. september 2016 Idag var det "trening" med vask, rens, polering og voksing av bilen uten en eneste elektrisk duppedings - brukte nesten 4 timer på den gamle Subaruen, og nå er den impregnert for en Bergensvinter Blir mør i skuldrene av sånt arbeid. Flott og varmt vær, men mye vind i dag - fant ut at jeg uansett måtte ta en tur i vante trakter før solnedgang; Damsgårdsfjellet og Holefjellet ventet. På tur opp til toppen av Damsgårdfjellet passerte jeg blant annet en dame som dro med seg en terrengsykkel oppover. Da jeg var gått over til Holefjellet, hadde hun kommet seg til topps, spent på sikkerhetsutstyr (håper jeg), og satte i gang med å kjøre ned samme vei hun hadde gått opp (måtte croppe bildet mye, dessverre): Ganske tøft Det å se sykler på Damsgårdfjellet var for et tiår siden helt utenkelig - men nå treffer jeg på syklister kanskje et par-tre ganger i året der. Selv vil jeg nok fortsette å bruke apostlenes hester, tror jeg 12
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 26. september 2016 Populært innlegg Skrevet 26. september 2016 (endret) Ble byvandring og tur inne i Stanley Park, Vancouver's svar på New York's Central Park idag. En utrolig flott park skal sies! Ble forøvrig fanget i en folkemengde på ett par titusner da jeg skulle gå igjennom havna og plutselig sto Prins William og hustruen Kate 3m unna meg og hilste på en eldre dame mens godt voksne folk i rundt meg hylte som om det var Justin Bieber! Stanley Park møter Vancouver Skyline Endret 26. september 2016 av Þróndeimr 13
REs Skrevet 26. september 2016 Skrevet 26. september 2016 Vidar Brenden skrev (På 20.9.2016 den 16.20): Er i Zermatt og dagens tur gikk til Schönbielhütte på ca. 2695 moh. Hytta ligger tvers overfor Matterhorns mindre kjente "bakside", eller nordvest om du vil (bilde #2). Turen var på ca 20 km, ca 1000 høydemeter opp og det samme ned. Kanskje min favoritt-tur i Zermatt Ekspander "Heldiggris", og hvorfor sitter jeg her og er misunnelig når jeg er arbeidsledig og kunne ha reist hvor som helst, når som helst? Kanskje fordi guttungen var på tur i helgen, for første gang alene. Fløy fra Stavanger til Gardermoen, videre med flytoget til Oslo for å ta danskebåten tur retur Danmark. Minikrus kun for å høre konsert med noen favorittband ombord i båten. Da er det kanskje helt normalt at far tenkte litt mer på sønnen enn på tur denne helgen. "Og så kjøpte han ikke taxfree kvote en gang ! " 3
+Memento mori Skrevet 27. september 2016 Skrevet 27. september 2016 Liten tur opp i lyset, vekk fra tåka. Ringkolltoppen, flott utsikt i dag. Det er en stor grillhytte på toppen med salg av knall tørr bjørkeved. Betaling med vipps eller giro. Dattera tente bålet og grillet pølser. Vi gikk om Kolltjern hjem, da skyet det over, men med et smil om munnen. 9
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 29. september 2016 Populært innlegg Skrevet 29. september 2016 (endret) Tur til en liten topp nord for Vancouver idag, 1000 høydemeter opp fra parkeringa. To grizzlyer inne i ett gjerde på toppen, ikke store arealet de hadde heller, men her hadde de vært siden de ble funnet. Utsikt mot Vancouver Endret 29. september 2016 av Þróndeimr 13
Anbefalte innlegg