Populært innlegg AK74 Skrevet 1. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 1. desember 2018 Tur i Dividalen i Troms, fra torsdag til lørdag. Lite sny, men akkurat nok til å få et par treningsturer med hundene. Varierende temperatur, fra -6 til +3. Et område som en bare blir enda mer glad i. 11 1
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 6. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 6. desember 2018 Når man har jobbet for mye og gått for lite på tur, så tar man seg fri fra jobb og pakker sekken. Trillemarka måtte testes. Og den beryktede Madonnastien, som visstnok skal være Norges fineste sti. Vel det så jeg ikke mye til. Heldigvis for G4 og GPS for det ble mye surr og rot og tryning i snøen og sånt. Mest strabasiøse 6 km jeg har gått 😂 Neida. Det er en veldig fin tur. Men det var ingen spor i snøen og merkingen, som de skryter av, var så som så. Samt at folk hadde laget varder over alt. Dårlig tid hadde jeg også siden snøvær var på vei. Brukte 75 mins opp og 45 mins ned. Så det ble mye bil for en kort tur. Men det var godt å komme seg opp og ut. Og det var jo veldig idyllisk med harespor og revespor som hadde krysset mine spor underveis på turen. Synd jeg aldri så pelsdottene 17
Populært innlegg Bendikb Skrevet 8. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 8. desember 2018 Tilbragte en uke på en liten "off the grid" hytte i svinndal skogene. Mye flott natur og veldig artig å se været skifte fra grønt til hvit på under 2 dager. Fikk testet alkohol brennerne også, kjøpt vs hjemmelaget. Konklusjonen er at den kjøpte fungerte bedre i praksis, da det var lettere å fylle på sprit og antenne. Den hjemmelagde slet litt med å bli varm nok til å antenne skikkelig, men ble flotte flammer etter litt tid. Litt suppe og reinpølse var en helt innafor frokost / lunsj etter en tung gange 21
Populært innlegg varmtvann Skrevet 9. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 9. desember 2018 Hadde ikke tid til en skikkelig tur men måtte ut i den fine nysnøen, så da ble det ei natt i køya i skogen som ligger ganske nærme huset vårt. Nå nyter jeg morgenkaffen. 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 9. desember 2018 I serien "Fruktspising på toppene" har vi kommet til episode 2: "Pære på Olsokfjellet" Det lå forresten en del appelsinskall der, som jeg plukket opp og tok med ned - mange vil nok mene at slikt raskt blir kompostert, men skall fra sitrusfrukter tar faktisk en halv evighet å bryte ned, og det ser jo ekstra "søplete" ut pga fargen. Grav ned, brenn opp eller ta med hjem. Ellers en fin liten tur med sol og medvind på turen opp, og motvind fra nord med litt regn/sludd på turen ned. 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 12. desember 2018 Det har vært et nydelig turvær de siste dagene, og jeg har daglig fått en fin dose med frisk luft. På mandag var jeg på Trælneshatten og skiftet turbok. 567 meter på skrå oppover i snø og is var tungt, men alltid godt når det er gjort. 2800 som har skrevet seg inn i boka her i år. På Tirsdag var jeg på en isdekket Torghatten som den første siden det kom is/snø. Til venstre i dette bildet ser vi fjellet jeg var på dagen før. Til høyre ses Sømnas høyeste fjell Lysingen, som vi vurderer å ta en tur opp på en gang - ikke sant @graham Det er flott utsikt oppover fjellryggen her, men mye is i stien Isen ligger løst over stien/fjellet, så jeg må være svært nøye med hvert et steg oppover her. Jeg er kjent med hver en knaus opover, så det er ikke noe stort problem, men usikker på om det anbefales for alle. 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 23. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 23. desember 2018 En rask tur utover fra Rørvik til hytta ved Langvatnet i Vikna, nesten blitt en juletradisjon: Det var isete i stien, men jeg gadd ikke stoppe for å ta på broddene som lå i sekken - så dermed falt jeg selvsagt så lang jeg var. Tok derfor en stopp like etterpå, ved "Einarhytta", og satte på noen Grivel-brodder som jeg aldri har prøvd før. Grove saker som funket knall - eneste aberet er at de er litt tunge. Så ble det en tur opp på Vattatua, videre til gapahuken i Bardalen (der jeg skrev meg inn i boken), før ferden gikk videre til hytta ved Langvatnet. Skikkelig flott og tykk is jeg gikk på det siste stykket - det var vel -8°C i natt, og fortsatt rundt -6°C da jeg ankom ved lunsjtider. Fyrte opp i både kjøkkenovnen, og peisovnen på stua, temperaturen kom raskt over på plussiden, og kaffen var nytrukket da jeg satte meg ned for å skrive litt i hytteboken. Der avsluttet jeg skriveriene på samme vis som jeg gjør her: God jul! 14
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 26. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 26. desember 2018 I går var det 2-3 uker siden jeg var på tur, så måtte ha meg en tur. Det ble i Maridalsalpene: fra Vaggestein opp til Mellomkollen, videre til Tømte gård, forbi Tømtehytta og ned til Vaggestein. Rundt tjue centimeter snø, temperatur rundt null, drypping fra trærne. Var ute i tre timer, møtte bare fire personer / to turfølger. Utsikten fra Mellomkollen var kanskje mer imponerende enn selve turen. Fra Mellomkollen, Oslofjorden i det fjerne: 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 26. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 26. desember 2018 Ikke akkurat i dag, ei heller i går, men legger ut en liten collage av turbilder fra Tenerife hvor vi tilbragte første halvdel av desember. En flott tur-øy for de som ikke orker å ligge på en solseng hele ferien. Bildene er fra Barranco del Infierno, Teide, Montana de los Brezos og Los Gigantes. 12
Populært innlegg a_aa Skrevet 29. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 29. desember 2018 Kjapp tradisjonsrik ribbebrenner-tur til Valøytind ytterst på Ytre Vikna i formiddag: Fikk litt regn idet jeg nådde toppen, og heiv på den lette skalljakka over vindjakken. Da kulingen begynte å piske meg med hagl, tok jeg det som et tegn på at det var tid for å gå ned igjen. Ikke lange turen - jeg så ikke på klokken, men det tok neppe mer enn tre kvarter til sammen. Da er ustadig vær ikke så nøye, og det er uasnett deilig å komme seg ut og lufte vekk litt julematos Og det er min topp nr 10 på RIL Fjelltrimmen 2018 11
Populært innlegg Terka Skrevet 30. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 30. desember 2018 (endret) 3 dager med nærturer og is i fokus ila romjula. Noen bilder fra kveldens tur nedenfor. 😊 @Gittiamo syntes det var nok løs is fra oven og ville opp selv. 😅 Siste tur for å plukke ned isskruer og andre sikringer. Endret 30. desember 2018 av Terka 15
Populært innlegg +Blaser Skrevet 31. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 31. desember 2018 JIPPI!! Feirer at jeg har passert 40 000 høydemeter i år Da ble det et lite indianerbål med 4x bamsemums, mandarin og te. 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 1. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2019 Bitteliten nyttårstur i dag, til masten på Falkhetta like ovenfor Rørvik i det som enn så lenge er Vikna kommune (Link). Gikk marka fra Øvergården, og tok veien tilbake. Skikkelig kraftig nordavind, det var noen ungdommer som lekte seg med å legge seg på skrå i lufta mot vinden. Selv merket jeg at kinnene flagret hver gang jeg åpnet kjeften for å puste og at det var vanskelig å holde balansen - og det sees nok tydelig av bildene også, skarpe er de ikke Hadde faktisk blå himmel over meg store deler av turen, men siste bildet - tott mot nord - viser at nye byger er på vei over et skumhvitt hav, så da satte jeg kursen nedover igjen. En flott liten tur, jeg føler meg alltid oppfrisket etter en tur ut i ruskevær - og så fikk jeg ønsket godt nytt år til overraskende mange som hadde tatt samme turen 12
Populært innlegg Heriks Skrevet 2. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2019 Har brukt tida mellom jul og nyttår til å farte land og strand rundt og treffe turfolk Rent trivelig har det vært .. Først en tur til Øyungshytta med @Elisabethsk ordentlig trivelig og sprett ny hytte på Hedmarksvidda med enerom og greier. Gode madrasser hadde de klart å få inn der også, i motsetning til veldig mange andre steder jeg har vært. Litt dårlig skiføre, men fikk da unnagjort en liten tur. Så gikk turen videre til Valdresflya hvor tur med @Tessatroll @graham og @Sig Man stod på planen, opprinnelig var planen å gå inn til Sandbakkbue for nyttårsfeiring der. Men planer er til for å endres og nyttårsværet i fjellet var nå meldt til vindfullt og bare så som så .. for å være sikre på å rekke jobb tirsdagen ble det teltnatt ved Heimdalsmunnen (har nå startet på prosjektet #nasjonaleturistvegerpåski jeg også) deretter relokalisering til hytte i Rennebu. Fin tur og et par netter i telt ble det nå likevel, og nyttårsfeiring på hytte er slett ikke dumt selv om markeringen av nyttår vel egentlig ikke bestod av så mye annet enn å rette opp stolryggen på lenestolen når vi passerte midnatt .. yr.no hadde forøvrig rett denne gangen ang. vind og snø og slikt, Dovrefjell var stengt og det gikk relativt pent for seg nedover RV3 på vei hjem tirsdag. Godt nytt år folkens! 21
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 3. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2019 (endret) På veg rundt bildevatnet på sotra. 3.5°C og småregn. Utsikt austover retning bildøy og bergen edit: I sørenden: Endret 3. januar 2019 av mr.elendig 14 1
Populært innlegg varmtvann Skrevet 6. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2019 Overnattingstur til Øyungen med en kollega i helgen. Relativt folksomt rundt vannet men det må man vel regne med. Litt sol fikk vi også. 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2019 Oppkvikkende hjemvei fra jobb i dag, fra busstoppet ved Tennebekk over Gravdalsfjellet og Holefjellet til Kringsjå - med en stopp ved Viggohytten for pølser i lompe, eple til dessert og kaffe for å holde varmen Lenge siden Coleman-en har fått luftet seg! Fin liten tur i godt vær 11
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 12. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 12. januar 2019 Vært litt skeptisk til å ta med barna på isklatring. Redd de bare ville bli frustrere siden det skal litt krefter til for å få satt øksa. Men i dag testa vi og det var ikke mye å bekymre seg over. Unga klatra som bare det og fikk jo helt overtenning på is 😀 kjempegøy 😀 ble lite voksenklatring men viktigst er å rekruttere og å gi en bra start for de. Isen var ganske myk og fin og det gir litt mer mestring også. Vi har nesten vår egen lille spott like ved Kinnartangen, Hyggen like utenfor Drammen. 15
+ingen87 Skrevet 13. januar 2019 Skrevet 13. januar 2019 I skogen bak huset på søken etter det perfekte heng. Kommer litt nærmere for hver gang! 8
+ingen87 Skrevet 13. januar 2019 Skrevet 13. januar 2019 Jeg har skrevet litt om nattens overnattingstur på bloggen min: http://sandbakken.blog/2019/01/13/andre-forsok/ 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 19. januar 2019 Populært innlegg Skrevet 19. januar 2019 Har omtrent ikke sett sola siden jeg forlot Tenerife for en drøy måned siden, så drit i iskalde minusgrader, vind og gjenblåste skiløyper, det var sol i dag. Endelig 😀 😎 13
+Marius Engelsen Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Vintereventyret kom sent i gang på Vestlandet denne sesongen. Men endelig er det i gang, i Bergsdalen denne helgen 9
+ingen87 Skrevet 21. januar 2019 Skrevet 21. januar 2019 Tannlegen! Alt var pakket og klart for ny hengekøyetur på lørdag. Med 50 cm løssnø tråkke jeg ei løype på formiddagen som jeg skulle bruke på kvelden (etter guttungen var lagt). Løypa ledet til de perfekte bjørkene med nydelig utsikt over hele dalen. Det var meldt klårvær, fullmåne og stjernehimmel, og alt lå til rette for et ultimat heng. Kvelden kom, og mens fruen var på badet med lillegutt, skulle jeg bare spise opp siste rest av smågodt og potetgull før jeg la av sted. Siste tygga, *KNAS*, det var da voldsomt for et hardt potetgull? Halve jekselen knakk og fyllte munnen min med smerte og fortvilelse. Hengekøya ble bytta ut med rammemadrass og tannlegestol 3
Kjell Iver Skrevet 24. januar 2019 Forfatter Skrevet 24. januar 2019 Ny tråd opprettet her. Vi får forsøke å holde disse lange emnene innenfor ett år, så får vi byttet ved årsskiftet
Anbefalte innlegg