Populært innlegg varmtvann Skrevet 14. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 14. oktober 2018 Hadde ikke så mye tid i helgen men har fått til en liten overnattingstur til Tømmerholttjern i Østmarka. Akkurat nå nyter jeg morgenkaffen og sola titter frem. 10
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 14. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Klarte å stikke av bittelitt tidlig fra jobb og da rakk man plutselig en runde bak huset for å se etter fjærkre. Det var ingen overraskelse at dette fjellet er døpt Steinfjellet. Det var greit med solid fottøy med kurant ankelstøtte når man skulle forsere disse steinrøysene hvor det meste av hulrom osv var dekket av snø. Fjellet strekker seg til 364 moh og er dermed ikke av de aller høyeste. Jeg tok hjemturen over her og ble faktisk usikker på om det er et fjell eller om det bare er en gigantisk haug med stein Det spørs om ikke noen har hjulpet naturen bare litt med plasseringen av dette "kunstverket": Det er ofte spennende å lete etter fugl og klokken går fortere enn man hadde tenkt. Når det ble omtrent så mørkt som dette var det på tide å lete frem 1 av 3 hodelykter som ligger i sekken til slike turer. Nedstigning i mørket er ikke det gunstigste her så som sikkerhet er det minst 2 hodelykter i sekken til en hver tid... Endret 14. oktober 2018 av Espen Ørud 13
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 14. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 14. oktober 2018 Liten fisketur i går, selv om det var grått og til tider regn. Fisken beit, men bare 2 av 5 holdt seg på kroken så man fikk de opp, men de to ble selvsagt sluppet ut igjen. Mye vaking, og to ganger kom var det en sværing som hoppet over vannskorpa og laget kraftige plask. Spørs om ikke man må tilbake flere ganger i løpet av høsten for å se om man får lurt denne store :p Siden jeg er lei av å drasse på stor sekk med mer fotoutstyr enn det man ofte bruker, så ble det bare mobilbilder denne gang Det er ikke størrelsen det kommer an på, selv om den er liten er gleden stor 13
Populært innlegg tklami Skrevet 14. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Hadde en liten tur oppe i Marnardal her på Sørlandet i dag. Var oppe ved et nytt vann jeg ikke har vært ved før. Hadde en fin tur fram til jeg labba forbi ei hytte på vei ned mot bilen. Der møtte jeg noen gretne jegere som ikke var så fornøyde med at jeg var i skogen nå som det var elgjakt. Da må jeg innrømme at jeg svarte snerpent tilbake. Jeg hadde klare gode farger på meg, så jeg var ikke akkurat vanskelig å se. Men bortsett fra det hadde jeg en fin tur Endret 14. oktober 2018 av tklami 17
Populært innlegg Megalep Skrevet 15. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 15. oktober 2018 Resten av høsten må vies til jobb og studier, så jeg tok en siste teltnatt på Lifjell natt til søndag. Mildt, tåke og en god del mer vind enn jeg hadde sett for meg ut fra værmeldinga. Var oppe på parkeringa ved Jønnbu i 5-tida og gikk opp til flata nedenfor Glekse, hvor Enan fikk sin debut over tregrensa (slått opp i stua og hagen tidligere i uka da det kom i posten). Det var ikke mye sikt å skryte av, men det var nå godt å komme seg litt opp likevel. Enan fikk montert ekstra barduner i de to hempene i hver ende, tips jeg fant på flere brukerrapporter på nettet. Det var lett og kjapt å sette opp. God avstand mellom ytter- og innerduk, og de ekstra bardunene hjalp nok på at det ikke ble kontakt i de verste vindkasta. Det var god trekk gjennom teltet og jeg vurderte litt om jeg skulle lukke igjen endeventilen på sida det blåste fra, men droppa det. Det var mildt, og innerteltet tok godt av for vinden - men mye bevegelse i det og jeg fikk god massasje i hode- og fotende. Middag, kakao, smågodt og Kindle fram til natta. Litt avbrutt søvn pga bråk fra duken, men ikke mer enn jeg er vant med med en toåring hjemme 🙂 . Mye kondens / tåkedogg på innsida av ytterteltet om morran, men innerteltet var helt tørt. Samme vær morgenen etter, droppa frokost og traska rett ned til bilen. Aleine på fjellet i halvguffent vær var ikke så stas, egentlig. Nå er metall-dragerne i glidelåsen i innerteltet erstatta med snorer (gah for en irriterende klimpring i vind), teltet tørka og pakka ned og venter på vår og sommer igjen. 17
JensM Skrevet 17. oktober 2018 Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Jeg og noen kompiser tok en liten (160km) kjøretur over vidda for ett par helger siden, kjempefin tur i kjempefint vær. Kong vinter er på tur nå. En liten selfie må til. Det må ordentlige kjøretøy til for å kunne ferdes på vidda når snøen er kommet. Flyvarden midt på Ifjordfjellet. Utsikt fra flyvarden mot Svanevann. Stor reinokse, mest sannsynlig død pga overkåthet. Langt ifra uvanlig hører jeg reineierne si etter å ha meldt den inn til dem. Litt båling og kaffekoking ved Laksjokka. Regner med at ihvertfall ett par av dere har vært her. Endret 17. oktober 2018 av JensM 3
Populært innlegg a_aa Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 18. oktober 2018 Hjemtur fra Loddefjord til Kringsjå over Lyderhorn igjen I dag hadde jeg både regnbukse og skalljakke i hoftesekken, og da jeg sjekket yrs nedbørsradar før jeg dro fra jobb, så det definitivt ut til at jeg ville få minst en kjempeskur i hodet. Forgjeves forberedt - selv om det regnet heftig rundt meg overalt, begrenset det seg til noen få minutter med duskregn over meg, som vindjakken håndterte uten problemer En fin tur hjem fra jobb 11 1
Populært innlegg aleks Skrevet 19. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 19. oktober 2018 Tur fra Movatn til Kjelsås i dag, via Barlindåsen med en utrolig flott utsikt over Maridalen, Maridalsvannet, Oslo og Oslofjorden. Fortsatt veldig høst i Osloskogene. Vakkert! Mobilbilder det meste, foruten det av bikkja hvor (selvfølgelig) skikkelig kamera måtte til. 13
Populært innlegg tklami Skrevet 20. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 20. oktober 2018 Liten båltur med kjelen på bålet fra fredag til lørdag. Hadde det veldig fint ved bålet helt til regnet kom og ødela morroa. 12
Populært innlegg +Walle Skrevet 20. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 20. oktober 2018 (endret) Ble en liten tur opp på Ustetind sammen med Dragen. Fikk testet Helsport Ly vindsekken jeg kjøpte for litt siden. Tok lunsjen i vindsekken litt bortom varden som er satt opp på toppen. Blåste surt og kaldt med litt innslag av snø, så det var perfekte forhold for testen. Kan oppsummeres med ett ord: Genialt! Skal dog kontakte Helsport for å høre om det er mulighet for en mindre modifikasjon for å perfeksjonere det litt til. Blir topp å ta med i slalåmbakken sammen med ungene også. Tok bare noen få bilder med mobilen, men desto flere med Olympus OM-D’en, som ligger på minnekortet. Ville kanskje ikke normalt kalt dette en tind, but what the hell, var jo på høyfjellet 😬 Ikke lenge igjen før alt er hvitt ❤️ Det ble fort lunt og varmt i vindsekken. Ved å ha glidelåsen oppe på ene siden og armhulet på andre siden litt åpen så ble vindsekken blåst opp som en ballong uten at det var så mye gjennomtrekk. Fint å slippe for mye kondensering inne i vindsekken, samt at det ikke blafret så mye i duken. Var romslig med plass og den er vel oppgitt som en 2 personers vindsekk, men tror det skal gå fint med både 3 og 4 inne i vindsekken i støytene. (Dog uten å snurpe igjen bunnen) Endret 20. oktober 2018 av Walle 13
Populært innlegg På Ville Veier Skrevet 21. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Prokrastineringstreff på Gjerdrumsgjermenningen Siden jeg hadde fri fra jobben på fredag, så hadde jeg alle muligheter til en liten avstikker ut i naturen allerede torsdag kveld. Men med dårlig samvittighet for alle tingene man skulle ha gjort, slik som å kjøre hageavfall på fyllinga, så ble det ikke noen avreise på torsdag. På fredag drøyde jeg det også alt for lenge, helt til at jeg nok ikke ville komme frem før sola gikk og siden det er så hyggelig å spise pizza med familien, så ble det ikke noen avreise denne dagen, heller. Med en ferdigpakket sekk måtte jeg bare ta meg sammen og dra meg selv ut etter nakkeskinnet når lørdagen kom. Orket ikke å pakke om sekken før jeg reiste, så det fikk heller stå sin prøve at man måtte drasse på utstyr for en tredagerstur, når man kun skulle ha en overnatting. Alt på bildet nedenfor ble ikke med på turen, men ganske mye av det, samt en del annet... Laget en pakkeliste, men det er et pågående arbeid, så alle vekter osv er ikke med, og den samsvarer nok heller ikke helt med det som var med på turen... Men den kan nok med hell forbedres fremover, for å kanskje kvitte seg med noen kilo utstyr man drar med på tur... Når man har lyst til å dra på tur, så er det en god ide å dra frem masse turutstyr og legge det utover bordet... Recon packen like før den renner over... Planen var å reise til Gjerdrumsgjermenningen, et ganske lett tilgjengelig vann i nabokommunen. Ved parkeringen er det bom, hvor planen var å sykle ca 4-5 km og gå den siste kilometeren eller så. Men når jeg kom dit, så sto bommen åpen på grunn av elgjakta, og jeg kunne kjøre nesten helt frem. Sekken var grisetung, så det er godt jeg bare skulle gå et lite stykke. Fant en fin plass, hvor jeg satte opp camp, rigget til fiskestanga, samlet ved, og lagde pannekaker. Glemmer alltid hvor mye jobb det er for å samle ved for å holde et bål gående, så jeg vurderer å gå til anskaffelse av en kvistbrenner på sikt. Men som min morfar alltid sa: "veden skal varme to ganger", og han fikk rett denne gangen også. Dessuten smaker pannekakene enda litt bedre når man føler man har jobbet for det... Ikke noe å si på utsikten: Plassen hadde en liten hylle som passet perfekt til chairkit og hadde med en dabradio hvor jeg kunne få med meg fotballresultatene. Det er bortimot null mobildekning på stedet, så greit å føle at man har litt kontakt med omverdenen. Hadde sagt fra hjemme at det ikke var mobildekning der, så de ville ikke bli bekymret med mindre jeg ikke hadde kommet hjem til et avtalt tidspunkt på søndag... På kvelden lagde jeg et lite festmåltid med grønsaker som først fikk seg en runde sammen med bacon, olje og krydder i panna, før de fikk kose seg en time i bålet (i aluminiumsfolie), og lammelår i skive som jeg grillet over bålet i en nyanskaffet grillrist. Grillristen besto prøven med glans! Både grønsakene og lammelåret var mat for mons! Var vel ned mot 0 grader i natt, men med warmpiece viking 900 posen var det vel heller litt for varmt enn for kaldt. Måtte flere ganger åpne posen litt for å slippe ut litt varme. Til frokost lagde jeg en omelett med bacon og restene av grønsakene fra i går kveld. Det ble en liten ørret på morgenkvisten i dag også, men hensynet til at den skulle få leve videre, veide tyngre enn å ta bilde av den... Kan heller få bli med hjem når den har blitt litt større... Pakket sammen på formiddagen, og er glad jeg reiste, selv om turen ble av det korte slaget... Endret 21. oktober 2018 av Erlend Gudvangen Bjørkeng 23
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 21. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 21. oktober 2018 Dagens tur var i Lillomarka i Oslo, gikk fra Solemskogen. Dagen hadde startet med lettskyet og sol, nå var det blitt mer skyer, likevel mildt, tydelig lukt av høstskog, måtte ha noen herlige magadrag. Ur på østsiden av Store Gryta: Fulgte vestsiden av Store Gryta et stykke, før jeg tok oppover mot Grytlihøgda, så i sør-sørvestlig retning langs høyden til Lille Gryta. Stien i høyden her er ikke mye brukt. Er noen år siden jeg gikk her sist, hadde glemt hvor fint det er. Så endel mulige teltplasser med noe utsikt, kjekt med slikt ikke langt fra bilvei og kollektivtransport. Kom over dette byggverket ikke langt fra Lille Gryta, en slags gapahuk med bålplass. Det er sikkert fint å få utløp for byggetrang, men en tarp eller et telt er da mye mer praktisk, penere er det også med sporløs ferdsel Lille Gryta: Etter Lille Gryta opp mot Kampen, deretter ned til Kjelsås langs småstier. 16
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. oktober 2018 Fjelltrimmens prosjekt med klopplegging har tatt mye av min fritid i det siste. Men det er god trening! Dessverre har det vært et forferdelig vær - regn - sludd og vind, og på en måte kanskje ikke så lysstbetont som det burde være, men det er nå det passer for meg å holde på. Har hjelp av en sprek pensjonist på 76. 2 toms 6 toms som er søkkvåte og lange er på grensen av hva jeg klarer å bære oppover fjellsiden. så .. men opp skulle det.. I tillegg fikk vi sikret en passasje med stenger og tau. En passasje der det alltid legger seg is-svull på vintrene. 11 2
Pinealforest Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 (endret) På 17.10.2018 den 19.32, JensM skrev: Stor reinokse, mest sannsynlig død pga overkåthet. Langt ifra uvanlig hører jeg reineierne si etter å ha meldt den inn til dem. Den har dødd sånn helt uten videre ved å bare være kåt ? 😅 Eller har den sloss med en annen okse ? Endret 25. oktober 2018 av Pinealforest
+Memento mori Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Dagens tur er i Oslo, hadde tenkt å ta kjentmannsmerke posten på Gressøya rett fram, men båten går bare hver time i disse dager. Litt vind og kaldt, så den får vente. Ble en tur til Ekebergparken i stedet. Her dekker løvet helt. Litt rart å være i skogen så sentralt. Er en del å se på også, hvorav noe er litt rart/veldig kunstnerisk 🙈 2 1
Gjest Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Gikk en tur i Mauken i Troms. Været var fantastisk, klar himmel og minus 8. Det var god is som bærer en mann på alle vann uten mye strøm. Myrene frosset, men litt lure, da det er en del issvuller med nysnø på. Her oppe er det fortsatt snøfritt opp til ca 600m. Masse mus i fjellet, mye harespor, så en hare og en rev. Ingen ryper å se. IMG_2894.MOV
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 27. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 27. oktober 2018 Etter å ha sett på månen de siste dagene, kunne jeg endelig legge meg under den. Nærtur til Ringkolltoppen. Fikk samtidig testet erstatningsexped’en etter delaminering. Gikk fra type medium til l/w, godt å kunne boltre seg! 11
Populært innlegg Omnilite Skrevet 27. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 27. oktober 2018 (endret) Mens de fleste er opptatt med høstturer har jeg startet skisesongen. FV252 til Eidsbugarden er allerede vinterstengt og har et snølag som er mer enn tilstrekkelig til å gå på. Ikke så ille å brøyte seg et spor til Tyinholmen, låne en benk, koke lunsj, og rusle tilbake! Utsikt mot Falketind og Uranostind Mot Breikvamsnosi og Koldedalen Primetech stove set, ca -5° ute. Endret 28. oktober 2018 av Omnilite Lagt til flere bilder 14 1
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 27. oktober 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. oktober 2018 Noen turer der ute ved Torghatten i det siste. 100 stykker på graut ute på vårt feriested i dag. Barnas Turlag tur på noen kilometer. Frost og kaldt, men ellers et utrolig vær satte en fin ramme rundt arrangementet. 5 liters kaffekjel og store kanner med saft. De lærer tidlig å tømme drikke fra plastkanner var en kommentar.. Dette tradisjonsarrangementet har blitt en høydare på høsten... 17
Populært innlegg varmtvann Skrevet 28. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2018 Bedre Halvdel og jeg tok en kort overnattingstur på Grønliåsen i Oppegård. Teltet nærme et fint utsiktspunkt. Fin bålkos i går og flott soloppgang til morgenkaffen i dag. Var redd for at Bedre Halvdel skulle synes det var kjipt å sove ute i minusgrader og humøret var heller ikke helt på topp da vi kom fram etter at det hadde blitt mørkt. Men når vi fikk fart på bålet ble stemninga bedre 😁 fikk testet ut de nye reinsdyrskinna som bare har blitt brukt i hagen så langt og de var deilige og varme - verdt å bære på på en kort tur. Tok ikke noen bilder, mobilkameraet er så dårlig og jeg gadd ikke dra på olympus. Vurderer å kjøpe et lite men bra kompaktkamera. 10
Populært innlegg meisal Skrevet 28. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2018 Etter innkjøp av ny sovepose (Warmpeace Viking 900), MÅTTE jeg på fjellet for å prøve den. Endte opp på Sørbølfjellet (ca 1220 moh). Tror gradestokken var nede i minus 10-15 grader i løpet av natten, uten at jeg kan si med sikkerhet hva det var. Kaldt var det i hvertfall. Har aldri sovet ute så sent i året, så det var en ny opplevelse. Våknet tidlig i dag, pakket sammen et kaldt telt og gikk ned til parkeringsplassen. Bilen ville ikke starte. Gradestokken i bilen viste minus 9,5 grader. Såg en stor rev mens jeg stod utenfor bilen og bannet. Dessverre døde batteriet på kameraet i løpet av natten, så fikk ikke tatt bilde. Etter å ha prøvd å starte bilen i én time, startet den heldigvis. 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 28. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2018 Tur "Over vidden" i nydelig vær, ingen juksing med verken Fløybane eller Ulriksbane, det var gåing mellom bussholdeplassene Festplassen og Haukeland sykehus Tok en kjapp vannepause ved Øvre Jordalsvatnet, så en "eplepause" omtrent midtveis, deretter brøt jeg av fra hovedstien mot ruinene "Seterjenten" og fant et fint sted ved bekken fra Skomakervatnet der jeg fyrte opp gassbrennern, tok på dunjakken og lagde litt kaffe og en Real-dose. Neste gang det blir matpause ved "Seterjenten" tror jeg det blir kvistbrenner i stedet for gass - det var flust av tørreiner der jeg satt i solen. Fin tur 11
Populært innlegg KimH Skrevet 28. oktober 2018 Populært innlegg Skrevet 28. oktober 2018 Tur til Gullfjell i dag , sjelden opplevd så skyfritt og vindstille knall dag 😊 11
Kjell Iver Skrevet 1. november 2018 Forfatter Skrevet 1. november 2018 Mye plank på meg i det siste, og intet unntak i dag.. Ego trillende på en av mange plankestabler. Bilde fra lokalavisen i dag - tatt på et sted der vi kunne bruk en kajakktralle til å trille plank. I dag hadde vi en ny stor økt med montering et sted 700 meter unna vei. 15 turer innover myra med plank på ryggen ga god mosjon. Vi begynner heldigvis å se slutten på prosjektet, som har vært veldig lærerikt. Det er jo ekstra trivelig når folk setter så stor pris på det. 7
Anbefalte innlegg