Populært innlegg Siggy Stardust Skrevet 6. september 2018 Populært innlegg Skrevet 6. september 2018 To netter på Ringvassøy for å avslutte tørrfluesesongen. Regnbue, høstfarger, bål, sprakende nordlys og sinna ørret. Naturen, altså. 37
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. september 2018 Populært innlegg Skrevet 7. september 2018 Da ble det en kveldstur til Damtjern i Nordamarka. Litt regn på veien dit. Men var helt på kanten av været, og heldigvis på rett side. Bare 2 biler i hele området! De gikk i hvitt utpå. Værmelding hadde nok skremt alle. Konemor kastet både sluk og stangtopp, jeg måtte ta en liten redningsaksjon. Gapahuk og lite bål, hjelper bra. Gikk til motsatt side for å komme unna vinden. Fikk en fin ørret også Entrecôte med bakt potet, grønnsakspakke alt laget på bål. Fisken ble forrett. Bål helt ved vannkanten. Forsatt ganske tørt, bjørkeved er fint, siden det ikke spruter. Ble veldig mørke skyer, og vi pakket sammen kl 20.30. Følte oss heldige, så bare 2 på sykkel! 25
Populært innlegg a_aa Skrevet 7. september 2018 Populært innlegg Skrevet 7. september 2018 Denne helgen hadde jeg tenkt Hurrungane, men når værmeldingen endret seg og ble til regn og stiv kuling, ble det endring av planene... Det ble en 11 km tur fra Mathopen til Laksevåg i stedet - og det er jo langt fra det samme, men ei heller en fryktelig erstatning med høstværet her i Bergen Tok av fra hovedveien ved Hetlevikstraumen og gikk over Straumsfjellet (med nesten skummelt god utsikt over Haakonsvern), så ned forbi Bjørdalsvatnet og videre forbi et par presenningsshelter (ikke helt sikker på hva jeg egentlig mener om dem) til idylliske Svartatjørna. Så videre over Gravdalfjellet til en matpause ved Holefjellet - så videre til Damsgårdsfjellet og ned til Laksevåg. Nå går det fort med solen, skyggen har blitt lange allerede i halv-seks-tiden Det er så forbanna godt å bo i en by der en sånn liten tur kan tas med nesten null forberedelse 20
Populært innlegg Heriks Skrevet 10. september 2018 Populært innlegg Skrevet 10. september 2018 FF- Familietreff i helga, opprinnelig planlagt til Venabygdsfjellet men etter noen vurderinger frem og tilbake flyttet til det sørligste stedet vi fant nedafor Trondheim uten varseltrekant på værmeldinga. Det ble Raudøra ved Gjevillvatnet. Trivelig gjeng, 10 voksne og 9 unger ble vi totalt. Heldig med været, 2 kvelder med fantastisk stjernehimmel, sandstrand (og sand over alt!) en liten utflukt lørdag, villmarkstv og marshmallows. Unga så ut til å storkose seg, og vi hadde det vel slett ikke ille vi voksne heller. 20
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 10. september 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 10. september 2018 Sitter å ser bort på sømnas høyeste knaus (lysingen)på 648 fra Bjørufjellet - 307. Skulle egentlig dit men veien var stengt på grunn av asfaltarbeid . Så det ble Mardalsfjellet i stedet som er 435 og dette på 307. Det er mye igjen av dagen så peiler meg mot et par til. Går opp GPS spor.. Så ble det ett fjell til - Ramntinden Sømna 240 flotte meter opp. Regnet kommer hvert øyeblikk. 17
Populært innlegg meisal Skrevet 11. september 2018 Populært innlegg Skrevet 11. september 2018 I dag ble det en tur til Hufatet (842 moh) i Tingvoll kommune. Rimelig lett tur med god utsikt til fjell på alle kanter. Men tilbrakte ikke mange minutter på toppen, da det var sterk vind som gjorde det utrivelig. Mot Sunndalsfjorden. 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 11. september 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 11. september 2018 Mange innlegg fra meg i disse tider, men nå er jeg kommet i siget Stien opp til Torghatten har et parti som er svært bratt. Fall her vil være fatalt, og derfor har vi det ikke med i den lokale fjelltrimmen. Men folk går her på dette unike fjellet. Ikke bare på somrene, men på vintrene og i mørket med snø og is. Men denne bøygen har alltid vært en utfordring..Det har vært et rykte som sa at fjellet var så hardt at det var vanskelig å få en vanlig borremaskin til å ta, men jeg har lenge fundert på å gjøre et forsøk. Så i morges var jeg i gang opp dit med en ekstremt tung sekk med boremaskinen vår. Heldigvis gikk borret godt ned i fjellet, og jeg valgte steder der det var sprekker i granitten for å komme ned. Det ble 3 turer opp på fjellet, med tyngre enn tung sekk, med kjetting og jern, men sluttresultatet ble veldig bra. Der nede i venstre bildekant ligger feriestedet vårt (bildet under), og en gang jeg holdt på der kom Professor Arne Næss forbi (han var der i forbindelse med et bokprosjekt). Jeg viste han rundt i huset vårt, og jeg husker han nevnte at det ikke burde vært lyspåler opp dette fjellet.. Vel, jeg var enig med han, men nå er det kommet enda flere påler og mer tilrettelegging fra meg Mens jeg holdt på der i dag kom det en kar forbi på vei nedover i tøysko - han hadde gått fjellsiden rett opp fra parkeringen og var glad det var en annen løype ned.. Tydelig at trimmerne satte pris på denne oppgraderingen - 130 Likes på en fb post på et par timer.. jeje.. Skjønner ikke hvorfor noen ikke har gjort det der før, når en mann kunne fikse det på en dag - 3 tunge turer:) 13 2
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. september 2018 Populært innlegg Skrevet 12. september 2018 Da har jeg tatt den 20 turen i årets ti på topp. Det betyr at alle turene er gjennomført😀 Har vært tørt i sommer, det er satt ut et drikkevannssystem til dyra. Men di siste dagers refgn gjør at det er vått i terrenget og vann i bekker igjen. Litt uvant etter den tørre sommeren. Ser Hestebrenna/Tjuvenborg i det fjerne. Hit går også en av årets turer. Mye vind på toppen, og kaldt. Hadde ikke med hansker, holdt så vidt varmen med fleece og vindjakke. Må nok pakke hansker på neste tur, og jeg som lurte på å reise i shorts. Sol og sky omhverandre. På toppen har de fleste busker fått en smell av lynet. Litt sopp også! 17
Populært innlegg meisal Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Skrevet 13. september 2018 Dagens planlagte tur var til Prestaksla over Eidsvågtraversen i Nesset kommune. Parkerte ved Meisalvatnet. Etter å ha gått i litt over et par timer, måtte jeg snu, da det var mye lengre enn jeg antok. Men uansett mye fin utsikt på alle kanter. Slo på GPS på vei tilbake, som viste 6,3 km (én vei). Det var trolig litt over én km igjen til Prestaksla før jeg snudde. Bildet viser Blånebu-hytta på Blåfjellet. Mye opp og ned. Én av mange varder som ble passert. Utsikt mot Eresfjorden. 18
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 14. september 2018 Populært innlegg Skrevet 14. september 2018 Det kommer lavtrykk. Derfor dro vi heim etter jobb, stappet i sekken og gikk et par kilometer opp til Movikvatnet. Baconomelett til middag smakte intenst godt. @TerjeHfikk prøvd en ny tarpvariant og brent litt bål, mens undertegnede fikk lekt med parafinbrenner. Fant akkurat nok tyttebær til en porsjon trollkrem når vi kom heim. Nedturen var perfekt timet slik at regnet startet når vi sto på parkeringsplassen og det var skjømt når vi gikk inn ytterdøra. Mydlandbacon - man slipper å smøre panna. Jeg var bare sulten og heiv meg i steikinga. Man plutselig hadde jeg en tarp over hodet. Tydelig at dette er et populært turområde. Tror det må ha vært en skoleklasse på overnatting nylig, for det var en del søppel (dopapir) og rot. Men vi greide å skrape sammen nok ved til bål, sjølv om saga var savnet. 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. september 2018 Populært innlegg Skrevet 14. september 2018 Kjentmannsmerke min første tur av 50 mulig poster. Fikk selskap av Svein som er fastboende på Kleiva. 11
+Memento mori Skrevet 15. september 2018 Skrevet 15. september 2018 (endret) Dagens tur gikk til Dyrskuen i Seljord, var ikke alene for å si det slik. Tror 1% av Norges befolkning var her i dag. En god del turutstyr å se. Blant annet Garmin 66 og et ullsett/hettegensersystem fra Aclima. De har også en Lars Monsen ANÁRJOHKA serie. Bålkaffe på bedehuskjele er alltid bra. Smakte også på gris som var foret opp på flis. Den helgrilla grisen var ikke ferdig når jeg var der. De fleste kjøper endel på slike messer, jeg kjøpte ingenting, men var verdt turen. Magasinet hadde en bra stand i år også. Endret 15. september 2018 av Memento mori La inn link 9
Populært innlegg varmtvann Skrevet 16. september 2018 Populært innlegg Skrevet 16. september 2018 Tur opp Mont Saleve i Frankrike i går, fikk lagt inn en ekstra dag ifm jobbreise. Absolutt ingen villmarksfølelse, men fin natur og utsikt, og bra stigning oppover. En selskapssyk sau på toppen. 10
Populært innlegg +Blaser Skrevet 16. september 2018 Populært innlegg Skrevet 16. september 2018 Planen i dag var å gå opp til base camp ifbm. rypejakten, MEN frøken Yr.no er ikke blid på oss.... så da avventer vi. Fikk derfor med meg gamlinen ( +76 år) på en liten skogstur mens vi avventer. Da er det selvfølgelig fint vær !! 14
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 16. september 2018 Populært innlegg Skrevet 16. september 2018 Innimellom to regntunge dager var lørdag en perfekt turdag. @TerjeH og jeg satset på en kortreist tur: Kyle (505 moh) mellom Medfjordvær og Senjahopen. Over 30 grader bratt heile vegen til topps gjør at man får trimmet blodpumpa. Stien er merket og fin og uten vanskelige passasjer, men toppeggen med stup på begge sider gjør at de som er høyderedde godt kan finne seg en annen tur. Litt andpusten, men ved godt mot. Toppeggen i bakgrunnen. Det er like bratt ned på andre sida. Fint å gå bortover eggen mot kassen. Mykjetinden i bakgrunnen. Vi møtte på en fastboende og to turister underveis. Man har etterhvert så mye fint utstyr. I dag var det den gode gamle spritbrenneren som fikk luftet seg i et trekanstativ fra Trangia. Der lyngen stopper går det forresten 200 meter rett ned. Se, alle de fine fjellene innover fjorden med Breitinden innerst! Vi ser ned på hustaket til svigers også. Med flaks så vinner de ei kake i Helselagets lotteri mens vi sitter her. 19
Populært innlegg a_aa Skrevet 16. september 2018 Populært innlegg Skrevet 16. september 2018 Mye luftfuktighet i Bergen for tiden. Da regnet begynte å slakke opp litt i halvsju-tiden, ble det imidlertid åpning for en liten tur på på velkjente tråkk Traff ikke et menneske på turen, gitt. Som utsynet mot Bergen, Fyllingsdalen og Laksevåg viser, er vel den folkelige meteorologiske betegnelsen "Gråvær": Fant en termos på stien ved radiomasten på Holefjellet, det var saft (var det blåbær eller solbær det luktet, mon tro?) som fortsatt var lunken og vel så det. Jeg tok den med ned nesten til starten av stien (ved Øvre Holen 36), og satte den godt synlig der - håper eieren finner den 12
Populært innlegg HeidiLer Skrevet 17. september 2018 Populært innlegg Skrevet 17. september 2018 På lørdag var vi hele 11 personer fra familien som la av gårde mot Elgpiggen (1604 moh). Flertallet av oss hadde ikke vært der tidligere, men alle hadde ett stort ønske om å komme oss opp. Elgpiggen var en av de store fjellene for morfar, det var derfor ekstra stas at alle slentsgrenene var representert med barn, eller barnebarn. Vi gikk fra Orvdalssetra i fint høstvær og nydelige farger. Til å begynne med gikk jeg fremst med følges yngste deltaker på 8 år. Jeg hadde ett stort ønske om at alle skulle klare å komme seg til toppen og hadde bestemt meg for å legge meg bakerst når det begynte å bli bratt. Drøye 7 km er turen og den er ganske hard for utrente, med endel store steiner og løse partier. Vi klarte å komme oss opp alle sammen og både latteren og tårene satt løst på toppen. En fantastisk tur med familien, og ett av årets store mål er gjennomført. Elgpiggen =check!! 15
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 17. september 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 17. september 2018 Helgen ble benyttet til fjellturer i nærområdet. I motsetning til andre har vi ikke lagt fjellturene til perioder med opphold, men lagt avgårde i øsende regn. Kan jo hende det blir opphold underveis! Fjelltrimmens gamle topp Mardalsfjellet 435 ble besøkt på Lørdag. øsende regn (og da mener jeg styrtregn) når vi skulle ha pause, men det gikk bra! Haggelvær når vi gikk ned, så det går den veien.. Bratt tur, med en del myr.. (gutten gikk hele veien med småsko - på slutten var han ikke nøye med å gå utenom myrene for å si det sånn) Søndag var ikke alle skoene og klærne tørre, men vi rasket med oss det vi fant og gikk på en annen liten topp i samme området som jeg var på tidligere i uken. Bekkene var blitt til elver og veien til en grushaug.. Å gå på tur i skiftende vær har sin egen sjarm, og blir til turer man aldri glemmer! 16
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 17. september 2018 Populært innlegg Skrevet 17. september 2018 (endret) Da var min post nr 2 av 50 i kjentmannsmerke i boks. Ikke veldig vanskelig, siden jeg gikk her i våres på turen rundt Tyrifjorden. Litt kald blåst og regn i det fjerne i kveld, nabokona hadde på lue når jeg kom hjem. Høsten og soppen er i anmarsj. Kjerraton går forbi her. Det startet med en utdrikkingslag hvor brudgommen måtte sykle opp bakkene fra Åsa på en gammel herresykkel med 1 gir (eller uten gir som noen kaller det) i praksis måtte han gå. Han måtte også frakte med seg sykkelen på luftmadrass over Damtjern på svømmeetappen, før han syklet inn til dammen på Storflåtan hvor det var sikkelig målgangsfest. Er vel sikkert 30 år siden tipper jeg. Endret 17. september 2018 av Memento mori 13
Populært innlegg Terka Skrevet 17. september 2018 Populært innlegg Skrevet 17. september 2018 Vi har vært skikkelig trendy i kveld (??) med urbant friluftsliv. @Gittiamo på tur med med Blåhvalen og undertegnede med Kvitebjørn. 17
a_aa Skrevet 18. september 2018 Skrevet 18. september 2018 Turen hjem fra jobb gikk i dag over Lyderhorn, Skjenafjellet, Ørnafjellet og Kvarven - og jeg var langtfra den eneste som som hadde tatt turen oppom Lyderhorn, viste det seg. Det var skikkelig vind, og skyene filtret seg etterhvert tettere og tettere sammen foran solen, men temperaturen gjorde det likevel ganske så lunt - det var shorts og t-skjorte-vær Flott hjemtur 9
Populært innlegg +Blaser Skrevet 18. september 2018 Populært innlegg Skrevet 18. september 2018 Tja, Trøndelag og Dårlig vær er jo alltids en sikker kombinasjon...... Så da ble det dårlig vær under rypejakta. Planen var å ligge i telt, Men på veg opp til basecamp fant vi denne fine gammen/lavoen Må si at vi alle be glade da, spesielt undertegnede som skulle i utgangspunktet ha den VÅTE hunden i teltet. Ettersom det regnet er det helt ok å være under fast tak ifbm kokkelering og kos 13
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 18. september 2018 Populært innlegg Skrevet 18. september 2018 (endret) Kveldstur i Sørmarka i dag, kjentmannspost min nr 3 av 50. Flott vær nesten 20 grader og klamt. Gikk via Viertjern ene veien, flott plass, med do og benker. Bra tårnet stod rett vei, litt høyre venstre problematikk er kjent for oss som har merket. Her ble tårnet en rake... men bra merket om ikke helt etter standarden. Litt opplæring også. Nærbilde av skiltet under. Stod på flere steder. Det betyr at Sørmarka er ferdig. Kikkert og 100% klarvær er nok en fordel på denne turen. Endret 19. september 2018 av Memento mori Glemte et bilde 10
Trond Arvid Hagen Skrevet 18. september 2018 Skrevet 18. september 2018 tur i helga på Søndre Boksjø http://www.trondhagen.com/kanotur-pa-sondre-boksjo/ 5
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. september 2018 Populært innlegg Skrevet 19. september 2018 (endret) Ettermiddagstur til Auretjernsetera ved Grua. Lett å finne denne, da jeg gikk forbi hare i vinter på skituren fra Gjøvik og hjem. Min tur nr 4 av 50. Begynner å bli litt sliten Stedvis lett å gå i løypetrasén. Noen har glemt å rydde granbaret etter seg, ikke veldig vanskelig å skjønne at her er det en "hemmelig" spillplass! Skremte opp to tiurer, den ene på størrelse med en liten varmtvannsbereder ikke langt unna. Endret 19. september 2018 av Memento mori La ti info om tiur 10
Anbefalte innlegg