Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. august 2018 Populært innlegg Skrevet 12. august 2018 Jakt etter lokal tyttebær, lite bær og for tidlig her. Her pleier det å være masse bær, nå er alt svidd vekk i varmen som har vært. Sauene har «Dugur», er bra det noen dyr i område, disse er glade i folk også. Vi har også innom en nybygget gapahuk som blir brukt av skolen og barnehagen. Mange som tok en tur med PG’en i dag. Avsluttet med 10 på topptur til Gapahuken i Oppenåsen. Tur nr 10 av 20, så da er jeg halveis. 😀 Desverre stemmer ikke ruta og hvor postkassa er på denne turen heller. Sender de en Mail og melder meg til tjeneste for å få ryddet opp i dette. Litt artig at dette er starten på Vassfarruta hvor det er mulig å gå fra Hønefoss til Vassfaret på merka sti! Flott utsikt over Tyrifjorden og Finnemarka. 12
Populært innlegg +Robinson Skrevet 12. august 2018 Populært innlegg Skrevet 12. august 2018 (endret) Fjelltur i Irland , som på alle måter er annerledes er i Norge. Vi gikk 2 etapper av Wiclow Way , som er sør for Dublin. Utgangspunktet. Ballyteige House , med verten Sean som lager mat og var en svært hyggelig vert sammen med en svær hund av ukjent opphav, som vi måtte være bestemt med for at den ikke skulle komme med oss inn på rommet. Bare 4 gjesterom her, og en ubeskrivelig malerisk plass nesten en mil fra nærmeste butikk og landsby. Huset ble bygd av en velstående lege i år 1900 som en jakthytte for han og kamerater. Vi så hjorten fra soveromsvinduet vårt. Vi gikk 2 etapper av The Wiclow Way som gikk ett par hundre meter fra huset hans. Begynnelsen nede i dalen var som i ett maleri Så tråkler veien seg over fjellene. Det var veldig tilrettelagt med plankesti over myrer, som de var redd for. Det er en del av en nasjonalpark Vi gikk bare med en sekk som jeg bar. Ikke noe som minner om turer jeg tar i fjellene her i Norge. Før vi etter en 4 timers tur kommer ned i en ny dal , der vi får oss ett måltid og en øl på den lokale puben. Som var svært populær nå i høysesongen av turgåere som oss. Traff 3 damer fra Bergen som var på jentetur og flere andre fra kontinentet. Så var Sean der og hentet oss og kjørte oss hjem til Ballyteige for middag og sundowners i den utrolige hagen hans. Wiclow Way er 17 mil lang og går helt til Dublin. Vi gikk bare 2 etapper av den , men jeg tror virkelig vi kunne tenkt oss hele veien en gang vi hadde litt bedre tid Endret 12. august 2018 av Robinson 16 1
Populært innlegg +ost Skrevet 12. august 2018 Populært innlegg Skrevet 12. august 2018 (endret) Brukte helgen i packraft og kano gjennom Nordmarka. Mylla-Ølja-Tverrsjøen på fredag, Skarvann-Buvann-Pershusvann-Finntjern-Aklangen-Katnosa-Sandungen på lørdag og Hakloa-Bjørnsjøen-Rottungen-Gåslungen og Øyungen Søndag. Opplevde alt fra hvite skumtopper, rotvelt og striregn til blikkstille og skyfri himmel. Endret 12. august 2018 av ost 22
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 13. august 2018 Populært innlegg Skrevet 13. august 2018 (endret) En seig tur ti på (topptur)x2 i dag. Brukte 2.5 time på 4 km og 560 høydemeter. Men fin belønning på toppen, og flott turvær i dag. Min tur nr 11 av 20 forskjellige. Dette skal være den tyngste turen i år, og er på grensa hva jeg orker med formen jeg er i nå. Nydelig myr før toppen Bra utsikt fra varden på Fjøsvikfjellet Brannvakthytter har bestandig flott utsikt! Endret 13. august 2018 av Memento mori La til et bilde, rettet skrivefeil. 14
Populært innlegg Øyvind Hellenes Skrevet 13. august 2018 Populært innlegg Skrevet 13. august 2018 Stavenesodden i Askvoll med nytt telt. Stas! 24
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 13. august 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 13. august 2018 En siste tur på Mofjellet før jobb. På de 18 sekundene videoen over varte rakk jeg en formidabel utsikt sørover og ikke minst nedover, samt plukket en neve multer. Det har vært utrolig utfart opp her i sommer, og hele 700 har skrevet seg inn i boken på toppen. Det er litt rart å se stien vi lagde i vår nå har blitt en skikkelig løype og sti. Regnvær deler av turen, og bratt og glatt sti opp 12
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 14. august 2018 Populært innlegg Skrevet 14. august 2018 Litt forsinket, men hadde en liten tur i kajakken på lørdag. Veldig deilig å nyte stillheten på vannet etter at man har vært og knipset bilder av båtrace-trening(rundbane) med motorstøy og folk rundt seg i flere timer. At jeg ikke har handlet kajakk for mange år siden er et under, er jo den perfekte avkobling fra alt! Bare padle rundt og utforske, stille og rolig helt for seg selv..perfekt for meg :p Et par åretak og man kunne drive helt lydløst bortover og nyte stillheten og lydene fra skogen. 22
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 14. august 2018 Populært innlegg Skrevet 14. august 2018 «Kidnappet» Terka’s datter og en venninne av henne, og dro på jentetur til skogs (eller var det jeg som egentlig ble kidnappet av henne? 🤔). Jentungen med sitt helt eget telt og jeg i mini-Salewaen. Veldig koselig med en egen jentetur til Gamledammen i Finnemarka. Ender ble matet og småfisken lagde eget fotspa for unge turføtter. Og jeg rakk endelig å lese litt i sommerens bok 😂 Vår sherpa tok et par bilder av oss før han og guttungen måtte forlate stedet. Gutter ingen adgang må vite 😂 Vi rakk en natt hjemme i senga fra forrige tur, før turlysten til jentungen tok overhånd. Forrige tur får @Terka skrive om 😊 24
Populært innlegg a_aa Skrevet 14. august 2018 Populært innlegg Skrevet 14. august 2018 I forgårs var det bortimot 14 timer i bilsetet med kursen sørover mot Bergen og jobb, og som vanlig ble jeg fascinert av utsikten fra Tindevegen. Det blir forhåpentligvis en tur tilbake dit ila høsten - Steindalsnosi og Vestre Austabottstind lokker på meg Førstnevnte er naboen til Fannaråken og er helt til venstre i bildet: I går var første dag på jobb. Litt for tidlig... Godt med standardturen over tre små topper rett utenfor husdøra etterpå - og da kommer også standardmotivet: Etter jobb i dag ble det tur "Over vidden" uten noe banejuks - det ble 17 km fra bussholdeplassen ved Haukeland Sykehus til bussholdeplass i Christies gate, med snittfart 4,1 km/t (inkl pauser) iht GPS-en Fint vær i starten, faktisk i overkant varmt oppover Ulriken - jeg silsvettet i hvert fall. Litt mer overskyet etterhvert, og det ble faktisk en liten regnbyge ved Fløyen. Midtveis tok jeg en matstopp med verdens mest forenklede cheesburger - en tykk skive ost med en kald karbis oppå og litt sjokolade til dessert. Tror nok eneste grunnen til at det smakte fortreffelig var at jeg knapt hadde spist noe som helst tidligere på dagen Sultfølelse er verdens mest velsmakende krydder. Tilbake i hverdagen igjen, altså. Egentlig ikke så verst 15
Populært innlegg Terka Skrevet 14. august 2018 Populært innlegg Skrevet 14. august 2018 (endret) 8 hours ago, Gittiamo said: Vi rakk en natt hjemme i senga fra forrige tur, før turlysten til jentungen tok overhånd. Forrige tur får @Terka skrive om 😊 Får vel gjøre det da. 🤣 Etter en rundtur med fjellturer i Jotunheimen og litt padling på Vestlandet siste uker, ramla vi inn hjemme forrige uke sent onsdag kveld, som klimaflyktninger en stund tidligere en tenkt. Det ble hviledag torsdag, og en nærtur opp Kjøsterudjuvet fredag med tilhørende bading i Gamledammen. Deretter våkna vi lørdag med fortsatt turabstinenser i kroppen, her måtte det pakkes litt. Med godt innarbeida feriemodus ble sekkene pakka innimellom økter horisontalt på verandaen, og avreise ble først halv åtte på kvelden. Sola var gått ned når vi ankom Stavsro, og etter å ha cruiset stripa en runde, ble teltplass kjapt bestemt. Sen middag i kald og fin fjelluft etterfulgt av lørdagsgodt mens man ligger i soveposen er en vinner. 😄 Søndag morgen var ganske så frisk, men sola varma godt utover dagen. Etter å ha pakka ned leiren kom vi oss avgårde like over ni søndag morgen. Allerede da var det mange på vei opp mot toppen. Å dra på tur med barn svinger fort er min erfaring. I det ene øyeblikket er dem superfornøyd og gira, og i det neste er dem helt utslitte. For så å være fulle at energi og pågangsmot etter det igjen. Det gjelder bare å finne de riktige faktorene for motivasjon, disse er ikke alltid enkelt å finne for en voksen 🤣 Enten det er å telle sekunder og få prompe hvert femte minutt, eller det er hjemmelaget sjokoladekake som venter på toppen, motivasjon er alfa omega. Toppen ble nådd, vafler og drikke til helikopterpriser ble inntatt, og barna syntes eggen var (litt for) bratt og luftig. Før retur måtte medbrakt sjokoladekake inntas. Denne hjalp definitivt bra, for det ble småløpt nedover steinura såpass at føttene ble såre under. 😄 Når 4 nysgjerrige sjeler er på tur var det selvsagt umulig å gå forbi en åpen dør inn til Gaustabanens toppstasjon. 🤣Spennende for både store og små! Ut tunellen igjen, en rask tur videre nedover, og vel nede var alle fire fornøyde med at vi hadde nådd målet. Vi klarte deretter en natt hjemme før jentene måtte på ut på ny overnattingstur. 🤣 Forresten så forlenges en tur til Gaustatoppen med minst en time hver vei når barna skal hilse på samtlige hunder på vei opp og på vei ned 😂 Endret 14. august 2018 av Terka 20 1
Populært innlegg Tutogkjør Skrevet 15. august 2018 Populært innlegg Skrevet 15. august 2018 Sommereferien så stort sett slik ut (Saaaavn...) : Men det var godt å få flyttet fra Norges sydenparadis (Sørlandet), sånn at en kan få gått litt oppoverbakker, i regn og kuling på vestlandet også.. Hehe Denne turen gikk til Nibba og Traudalsnibba, i Gloppen! 13
+Memento mori Skrevet 15. august 2018 Skrevet 15. august 2018 (endret) Dagens ti på topp tur gikk i bakkene opp mot Ringkollen. Min tur nr 12 av 20. Heldigvis er det noen dyr i område. Begynner å bli såvidt vann som renner i bekken igjen. Endret 17. august 2018 av Memento mori 9
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 17. august 2018 Populært innlegg Skrevet 17. august 2018 (endret) Ny ti på topp tur i kveld. Hovsmarka utenfor Hønefoss. Nr 13 av 20. Testet ut sporing i Topokart-appen til @Ivan Lé Hjelmeland, den funket fint og fikk også med seg at jeg gikk litt feil. Fant ikke merkinga. Og det er mye og velge i samt orange som jeg skulle følge. Noe av løypa går i en rulleskitrase som ikke blir brukt lengere, bilde over viser hvor bratt den er på det værste. Endret 17. august 2018 av Memento mori Fått litt for mye hjelp av autokorektur 9 1
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 18. august 2018 Populært innlegg Skrevet 18. august 2018 (endret) Var med som hjelpemann og sjafør på dagens dugnad på å bytte ut skilt og male litt i stier på Krokskogen, sammen med @kokken81. Vi kom hjem akkurat før det værste regnværet kom. Fant litt ly under en veranda på ei hytte, så vi fikk i oss litt mat. Nytt strøk gjør seg Uvant å ha med gardintrapp på tur! Politisperring ? ved Skardstjern, litt rart når dette må gjelde Mørkgonga (Mørkganga som det heter på kart) som ligger en km unna, og som ikke har noe med Skardveien å gjøre. (Bare et bånd tvers over stien, ingen info) Edit: Ser dette er mitt innlegg nr 2000, og at @Kjell Iver har sitt innlegg nr 8000! Endret 18. august 2018 av Memento mori antall innlegg 12
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. august 2018 Populært innlegg Skrevet 19. august 2018 (endret) Ti på topp tur på Holleia Lerbergsetera. Lettgått og fin tur, mye på furumoer. Mange folk ut i det fine været. Hvitmerka løyper her. Lite trær i hogstfelt så det er merket på stolper. Min tur nr 14 av 20, og en liten milepel, har gått alle de nye turene i årets utgave. Tok pausa ved Engeln. Fant også en del moden og fin tyttebær Endret 19. august 2018 av Memento mori Ble noe rot med bildene 11
Populært innlegg a_aa Skrevet 19. august 2018 Populært innlegg Skrevet 19. august 2018 En tur på en knapp mil i ettermiddag, mellom bussholdeplassene i Solheimsviken og Nipedalen: Passerte et drøyt dusin på tur oppover til Løvstakkens topp, og der var det masse folk på toppen. Jeg hadde et ekstra øye for mulige teltplasser - diverse sammentreff i ferien gjorde at det ennå ikke har blitt en augustovernatting på meg - og årets utfordring til meg selv har glidd litt bakover i bevisstheten. Så nå må jeg satse på at neste helg ikke blir helt på trynet værmessig, da må det bli en eller annen utflukt med uteovernatting... Dro videre ned til Melkeplassen, så opp på Damsgårdsfjellet og videre til Gravdalsfjellet - da begynte solen å bli mer fremtredende. Ved Viggohytten var det folketomt, og jeg myste mot mastene på Løvstakken i bakgrunnen, de lå i solen nå. Plakaten som forteller at Viggohytten foreløpig er stengt henger fortsatt opp, så det er vel ikke noe kaffe- og vaffelsalg her ennå. Men en ny gapahuk er kommet opp like ved for dem som måtte trenge litt ly. Ellers påstår GPS-en at det ble 1272 høydemeter, selv med høydefiltrering satt til "Tung", som skal dempe effekten av feilmålinger ("utliggere") ganske kraftig. Men jeg tror jeg får sette på "Ultratung". Farten ble beskjedne 3,3 km/t inkludert pauser - det tyder på at det uansett ikke var flatt 12
Populært innlegg ØysteinT Skrevet 19. august 2018 Populært innlegg Skrevet 19. august 2018 Siden været var flott så slang meg på DNT Askers Topp tur-arrangement. De hadde 3 turer: - 7 Topper (30 km) - 5 Topper (18 km) - 3 Topper (10 km) Hvorav jeg gikk på den lengste. Valgte å gå tur med guider siden den ville gå på umerkede løyper og det da er litt greit å få vist hvor man skal gå. Det gikk ut 3 grupper på 7 topperen, totalt ca 50-60 personer. Turen gikk fra Franskleiv (Vestmarksetra) og så opp til Ramsås (tøff stigning, 200 høydemeter på 800 meter). Ramsås har en fantastisk utsikt over Bærum (Sandvika), Oslo og Oslofjorden I Panorama: Yours truly i motlys: Deretter gikk turen langs årsryggen og litt opp og ned til Risfjellet. Her var det ingen utsikt, men kun en gravhaug fra bronsealderen: Deretter gikk vi til Svartvannshytta hvor de var første pause, med saft, kaffe og boller. SÅ gikk turen til Gompen, en topp uten noen store egenskaper som er vedt å nevne, foruten at det er en topp. Fra Gompen gikk turen til Haveråsen, igjen en topp med fantastisk utsikt over Oslo-gryta: SÅ gikk turen ned til Store Sandungen (jeg må innrømme at når jeg hører Sandungen så tenker jeg Maridalen...) Derfra var det tur opp til Bergsåsen, som igjen kjennetegnet seg med fantastisk utsikt: Herfra gikk turen til Halvorsenhytten, for den andre pausen med saft og kaffe. Den siste delen gikk i greit terreng til Bruåsen (igjen en knott i skogen...) og så bort over Eikelundshøgda. Derfra lett ned til Franskleiv og parkeringen. Totalt ble turen på ca 30km, 1000 høydemeter og varte 9 timer med pausene. GPS-spor på denne siden:https://www.alltrails.com/explore/recording/dnt-7-topper-i-asker Turen var flott, tempoet gikk bra hele veien og guidene var veldig hyggelige. Dette var absolutt noe som fristet til gjentagelse. 13
Populært innlegg aleks Skrevet 19. august 2018 Populært innlegg Skrevet 19. august 2018 Sensommerstemning med Reineskarvet i bakgrunnen. 11
Bård R Skrevet 20. august 2018 Skrevet 20. august 2018 Fin tur til Himmelsyna i går. Himmelsyna er et flott utsiktspunkt på grensen mellom Evje og Hornnes, Birkenes og Froland kommuner i Aust-Agder. Toppen ligger i Froland 649 m.o.h. Vi tok turen fra Høgås i Evje, en fin tur i variert terreng. 7
Populært innlegg Lompa Skrevet 20. august 2018 Populært innlegg Skrevet 20. august 2018 Padletur for å treffe Maud. 14
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. august 2018 Populært innlegg Skrevet 20. august 2018 Ny ti på topp tur - denne gangen med sykkel og fjellsko. Min tur nr 15 av 20. Den lengste sykkelturen i års utgave. Turen går fra Soknedalen og over til Ådalen. Start og slutt i Hønefoss. Slapp unna regnet med ca 2 minutt i min favør😀 Tracket turen med topkart appen, men den har ikke lagret noe på denne turen som ble lang 27 km. Må nok teste litt mere. Fant ut at termosen passet i den ene sykkelflaskeholderen også. Kom over et rådyr. Flyttet meg til andre siden av huset for å komme nærmere, men da var det vekke Turen var oppgitt til 2 timer, jeg brukte 4,5 inkl pauser. Halvdødt Helikopter også på veien. Syklet også feil i en nedoverbakke - i minst 50 km/t ble det nesten 700 meter med motbakke ekstra på turen. Syklet gjennom Hallumsdalen, den er nå stengt og veldig sliten. Kom på historien om en arbeidskamerat som skulle anmelde en bilfører for råkjøring der i sin tid. Det var det først og eneste bilføreren som hadde greid å holde følge med ham gjennom svingene der... 12
Populært innlegg Heriks Skrevet 21. august 2018 Populært innlegg Skrevet 21. august 2018 Tur til Elgåhogna i dag 13
+Memento mori Skrevet 22. august 2018 Skrevet 22. august 2018 Kveldstur - 10 på topp - Eggemoen min tur nr 16 av 20. Noen regndrøpp i kveld, men mye folk, sikkert 10 stk. På bilde i midten nederst er trolig det som ble kalt «Mellegårds høyde» som er ei dødisgrop. Mellegård var en nyutdannet militær utplassert på Eggemoen, og på gamle kart var det ikke tegnet inn at det var en grop, og han prøvde å finne toppen! Så nordre del av Nordmarka på Jevnakersiden. Utrolig med stier og veier på kryss og tvers i dette området. 6 1
Gittiamo Skrevet 22. august 2018 Skrevet 22. august 2018 (endret) Nå er det på tide og komme i form. Så Kjøsterudjuvet får trå til som treningsstudio nå før topptursesongen starter 😀 Endret 22. august 2018 av Gittiamo 9
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 22. august 2018 Populært innlegg Skrevet 22. august 2018 Bare en liten lokal luftetur i går, opp til et utsiktspunkt over byen. Møtte også på en annen som var på tur, tror ikke han/hun er forumbruker heller :p 11
Anbefalte innlegg