Populært innlegg +Luesveis Skrevet 4. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2018 Lå to netter i telt noen få kilometer nordøst for Finse i helgen, på litt over 1500 moh, med utsikt mot Hardangerjøkulen. Knall vær, råtten og løs snø utpå ettermiddagene. Teltleir på høyden i bakgrunnen: Kveldsutsikt mot Hardangerjøkulen: Natt: Fjell og snø: Rødsildre og lav, og issoleie: 18
Populært innlegg JensM Skrevet 4. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2018 Tok meg en liten tur i Masjokelva idag for å se om laksen var bitevillig. Det var den ikke..på tur hjem ble jeg møtt av noen snøbyger. 14
Phoney Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Nærtur til et lett tilgjengelig vann gav denne fangsten på bunnmeite 🙊 4 2 2
Ferskinger i skog og mark Skrevet 8. juni 2018 Skrevet 8. juni 2018 På 3.6.2018 den 15.17, Memento mori skrev: Vært en tur i Bergen i helga, veldig lite snø på Finse. Isen holder på å gå opp. Skal bare ned noen få meter før det ikke er is på vannene. Rallerveien der hvor jeg har sett så ut til å blir klar ganske snart Togturen er flott i slikt vær og 25 plussgrader Flott med oppdatering fra Finse 👍🏻 Skal gå fra Finse 7 juli og er spent på snømengde da, planen er å gå på østsiden av hardangerjøkulen og sørover mot dyranut og ustaoset. Men fortsetter smelting som på bildene til memento mori så blir det bare velstand 😁
Populært innlegg JensM Skrevet 9. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 9. juni 2018 Fjell/fisketur med to kompiser og jeg kan med trygghet si at SESONGEN ER BEGYNT! Fikk en røye på 2,13kg, 1,89kg og flere rett over og under kiloen. Kompisene dro opp storinger de også, men ikke like store som min største. Bålkaffe, pølsesteiking og fjellet, dette har jeg savna! 21
TOT Skrevet 9. juni 2018 Skrevet 9. juni 2018 JensM - jeg måtte sjekke profilen din for å se hvor i landet du holdt til, og da så jeg at du hadde bursdag 5. mars. Sånt blir det superfiskere ut av! Alle ydmykst hilsen Tot (5. Mars 1975) 1 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 9. juni 2018 Månedsuteovernatting i juni er herved i boks Det ble Gullfjelltjørnane denne gangen: Startet fra parkeringsplassen i Hausdalen på ettermiddagen og gikk til oppstigningen av Sydpolen (Søndre Gullfjelltoppen), tok halvannen time oppover den drøye stigningen. Mer snø enn ventet mot Gullfjelltjørnane, men ingen problem. Fisket meg et stykke rundt det største - vurderte en vading for å komme over et sted, men vatnet var såpass iskaldt at jeg feiget ut og fortsatte rund baut til jeg fant en teltplass med skygge fra øst. Null fisk, null napp. Fikk satt opp innerteltet på Golite Shangri-La 1, ytterteltet fikk ligge i sekken - og oppsettet ble feiret med ost, fenålår, rødvinspølse og selvsagt rødvin. Noe skal man unne seg når man ikke får "gjøre opp ild" på snøflekkene Solen nådde teltet i halvnitiden neste morgen, og selv om jeg sto opp, var det labert tempo i leiren til nærmere lunsjtider - det var Dab-lytting og lesing, litt bruk av fiskestangen, tørking av sovepose (en hektisk aktivitet, som alle vet). Rundt lunsjtider hadde jeg pakket sammen og begynt på returen - med mål om å dyppe sluken i de andre tjernene og å få sett nærmere på Gullfjellfossen, før turen gikke nedover mot bilen. Slukdyppingen gikk litt som forventet - null fisk, null napp - på hele turen langs tjernene så jeg ikke et eneste vak. Kanskje bare et rykte at det er fisk her, så folk kan oppleve det kontemplative ved å sitte i vannkanten og kaste en sluk utover vann og dra den inn igjen? Ikke dumt dét, men ta med mat! Etter at "fiskingen" var over, gikk turen via Gullfjellfossen tilbake til standardløypa i Gullfjellet, som viste seg å være befolket med prustende folk med startnummer på brystet - hadde ikke fått med meg at "Gullfjellet opp" gikk i dag. Heldigvis var det ikke lange biten jeg gikk mot strømmen i løypa - etter Korketrekkeren brøt jeg av mot Toro, og fulgte ryggen nedover mot Brekkedalen, og så til parkeringsplassen igjen. En flott tur i et vær vi begynner å bli bortskjemt av 23
Populært innlegg Bård R Skrevet 9. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 9. juni 2018 Et døgn i Setesdalsheiene. På fredag gikk jeg fra Evardalen til Svartenut turisthytte. Overnattet på hytta og retur samme vei neste dag. Ca 13 kilometer hver vei. Det gjorde godt. Flott natur, lite folk, tørt i terrenget og nesten ikke snø igjen. 21
Populært innlegg Terka Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2018 Fylkesvei 252 (Fv252) er veistrekningen som går mellom det tidligere Tyin Hotell og Eidsbugarden ble åpnet for trafikk kl 09.38 på fredag. Og etter å ha hatt i overkant høyt trykk på å jobb siden påske så kjentes det helt riktig å sette kursen hit etter jobb fredag sammen med @Gittiamo. Tyin er inngangsporten til ett av favorittområdene mine i Jotunheimen. Midnatt og et par uker unna sommersolverv 💖 ☉ Vi visste vi var tidlig ute, og med første snøfonn over veien innover Koldedalen allerede før første bru så ble det omtrent 8 km annmarsj inn til (og tilsvarende retur fra) det vanlie startpunktet for turer til Uranostind, Falketind osv. Et tips er å ha med sykkel på denne tiden av året. Undertegnede har lyst til å gå Pionerruta opp til Falketind og pakka litt for det 😁 (Det så ut til at det fortsatt ligger en bra stor og overhengende fonn der man topper ut klyvinga på eggen mellom Falketind og Østre Stølsnostind. Så sammen med elendig grunnform form var argumentene gode for å droppe dette valget og feige ut denne gangen. 🤣) 1001-1002-1003.... Snøen bar greit innover et stykke men utover dagen ble det markant mer råtten snø og gjennomtråkk. Koldedalen og Morka-Koldedalen var som å være i en bakerovn i solsteiken. Snøfonna som man må klyve over ved vann 1921 i Morka-Koldedalen når man går normalveien var stor, hadde et parti med overheng, og flerke sprekker fordelt utover som indikerte at den kunne kalve snart. Dette sammen med varmen gjorde at vi droppa å krysse fonna denne gangen. I stedet gikk vi i trygg avstand og og kikka på snøskred og stein som buldra ned fjellsidene pga varmen. Min egen varde fikk jeg bygget også. 😁 Det var nok i overkant tidlig for å gå Normalveien eller Pionerruta til Falketind slik forholdene var denne gangen (selv om andre nok kanskje ville vurdert det annerledes). Men bare det å være i dette området når det et omtrent folketomt (vi møtte 2 personer langs veien på returen), og å få en slik helg ute når man et sliten etter mye jobbing, var verdt timene i bil. Anbefales! 🌞 23
Gjest Turlyst Skrevet 10. juni 2018 Skrevet 10. juni 2018 (endret) Turen ble planlagt ut fra at vi skulle gå endel, fra Nordstul til Sigridsbu, til Bletoppen og Eriksbu, derfra Eriksbu til Nordstul. Alle bildene er JPG rett ut av kameraet. Ser at Raw-filene har mer informasjon, så de ligger til jeg har Lightroom igjen. Dag 1: De siste kjøpene ble gjort i Kongsberg før siste bit opp til Nordstul. Veldig varmt og pent vær, med litt vinddrag på utsatte steder. Ved foten av stigningen mot Langedalen ble det for varmt for noen, så jeg fikk plutselig to store ryggsekker å bære opp til Langedalen. Dachsen liker ikke vann, men hoppet mer en gjerne ut i små elver og kalde bekker. Hvile i skyggepartier gjorde også godt. Ved foten av Langedalen var det fint med en rast ved elva. Veldig stor aktivitet av skogsmaur, men det plagde ikke oss. Midtveis i Langedalen forsvant alt av skogsmaur. Vi brukte lenger tid opp enn det jeg hadde håpet, men vel oppe på Sigridsbu var det bare glede. Det ble bilder og bading, før vi rigget oss til på hytta. Vi fikk lagd mat, men så fikk vi selskap. Det viste seg å være hyttestyre som hadde dugnadshelg, en nedtur for oss. Dugnad må til, men de traff vår helg. Dumt av oss å ikke undersøke mer. Dag 2: Startet med frokost og rydding, før vi satte turen ned til Nordstul igjen, hvor vi lå 15 minutter etter DNTs skjema. Derfra biltur til foten av Gaustatoppen, dvs Stavsroi. Like folksomt som forventet, hvor mange av dem tok banen, så ikke kø på stien opp eller ned. Vel oppe ble det endel bilder før brus og vafler. Oppe på platået holdt dachsen god avstand da han har høydeskrekk. Turen ned gikk bra, og det ble litt bæring av dachs. Vel nede igjen sover både dachsen og eieren 😊 Blir kanskje kortspill senere i kveld, samt noen flere bilder. Dag 3: Pakking av utstyr og vask av hytta. Alt i alt en flott tur, som ga positiv energi til alle. Neste tur bør nok planlegges med kun telt, dersom fyringsforbudet er opphevet. Supert vær som har vart lenge, men ingenting varer evig!!! Vi rakk hjem i god tid før regnet kom. Hva kunne vært gjort annerledes: Tarpen ble dessverre med som sekkefyll da det blåste endel, fikk den opp men jeg er helt klart grønn på tarpoppsett. Læringsprosessen har begynt. Varmen ble i overkant for min datter og for dachsen, men vi gjorde gode vurderinger underveis. All eksamensskriving og ugunstige leggetider merket min datter på kroppen, så foran turen til Dimmedalen endres det, i tillegg trene litt. Vi kunne ringt KOT for å sjekke status på hyttene, men vi tenkte ikke dugnad, bare en og annen turist. Sekken, Lowe Alpine Appalanchian 75:95 XL, fungerte delvis. En bra sekk, men hoftebelte er for langt til min kropp, slik at jeg ikke får det stramt nok. Resultat er unødvendig mye belastning på skuldrene. Endret 19. juni 2018 av Turlyst
Populært innlegg Freebird Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2018 (endret) Første overnatting utendørs i Juni ble på nærmeste toppen hjemme, Veten 486 moh. Greit å bli kjent med nytt telt på en plass hvor man er godt kjent. Endret 10. juni 2018 av Freebird 23
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2018 Ikke i dag, men fredag kveld. Besøk av venninne som også er glad i både tur og fjell. Kjapp avklaring på ønsker, tid og overskudd tilsa fort at vi var veldig enige om følgende: Nedstressing, middag, tur. Vi fikset oss en salat og litt stekt kyllingkjøtt og hurtigpakket sekker og kom oss avgårde halv åtte på kvelden. Kjapp biltur forbi Nordseter og på med sekk og traske opp mot Neveltoppen. Supert vær og passe masse folk (= nesten ingen). Middag inntatt på toppen og så traske nedover igjen mot bilen. Planen var egentlig kvelds/nattbad men det ble droppet til fordel for sofa og fotbad - veldig greit det også. 19
Populært innlegg Heriks Skrevet 10. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2018 Siden jeg tok nest høyeste toppen i Eidsvoll forrige helg, fant jeg ut at det fikk bli kommunetoppen denne helga. Så da gikk turen til Skreikampen, 698 moh. 17
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 11. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 11. juni 2018 Ble 5 timers formsjekk i Vestfoldmarka idag med sekk, helt nydelig tur i blanda vær og mye opp og ned utenfor sti mot siste topp. Svett og blid La ut en serie bilder på Instagram hvis det er interessant. 11
Populært innlegg KimH Skrevet 12. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2018 Hatt litt nedetid ikke vært så aktiv her fått en dose biologisk medisin igjen for lumske revmatismen /styggen i ryggen . Men begynt få bort noe hangover så har blitt noen timer med fiskestanga siste ukene da formen har vært på plass ikke lett planlegge noe energien og formen er i ubalanse skifter som barometeret. Bilder fra Lurestraumen Lindås og Modalen. Godt få klarnet hodet med litt ro og stillhet fokus på jakte fisken Lindås Modalen 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 17. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 17. juni 2018 Endelig tid for fjelltur igjen, og med høvelig vær gikk turen til Kasshøgda (Gammelmannshøgda) ved Feragen utenfor Røros. 12
Populært innlegg a_aa Skrevet 17. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 17. juni 2018 Bare en kveldstur i par-tre timer i nærområdet, etter at regnbygene ga seg og hullene i skydekket åpnet for stadig mer sol Jaggu har det begynt å komme moden blåbær hist og pist 11
Populært innlegg Joker Skrevet 18. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 18. juni 2018 Når sommeren stakk innom på en snarvisitt her nordpå måtte jeg bare stupe i skoene og komme meg til fjells. Det ble en tur til Norges nest eldste fjell, Soltindan 2,88 milliarder år gammelt. Bare slått av Humpen i Pasvik med noen få millioner år. Midtre Soltinden og Åborsdalstinden. Helt bakerst ses Lyngsalpene. 13
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 18. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 18. juni 2018 (endret) Etter en vinter preget av for lite snø, for kaldt, for mye snø, en gubbe som var krank i en fot og en dørstokk som blei høyere og høyere, var det godt å få startet tursesongen i helga sammen med @TerjeH. Lørdag blei en blåsbort-tur i frisk bris opp til ca 400 moh på Kvaløysletta. Søndag opprant med sol og sommertemperaturer (selv om vi ikke stolte nok på været til å ta på shorts) og vi testet ett av sesongens nye ti-på-topp-mål: Tromsøs geografiske midtpunkt. Slike midtpunkt havner sjelden på en spektakulær topp, og i Tromsøs tilfelle havner det i ei dump oppe på en fjellrygg. Det var rimelig bratt opp mot skoggrensa (over 40 graders helling på det verste) og vi fikk fart på både blodpumpa og syreproduksjonen. Jeg vil anbefale å ta med gåstaver til nedturen. Sånn blei utsikten. Matpakken sklei ned likevel. Litt meir tradisjonelt utsiktsbilde på tur ned igjen. Tromsøya med Kvaløyfjellene bak. Skrekkelig bratt uansett hvordan man prøver å komme seg ut av Tromsdalen. Men alle var enige om at det hadde vært en fin tur. Endret 18. juni 2018 av Boggabogg 14
+Memento mori Skrevet 18. juni 2018 Skrevet 18. juni 2018 På 9.6.2018 den 20.33, JensM skrev: Fikk en røye på 2,13kg, 1,89kg og flere rett over og under kiloen, og pølsesteiking Burde du ikke spist fisk med så flott fangst!😱
TOT Skrevet 19. juni 2018 Skrevet 19. juni 2018 Gaustatoppen på lørdag med 20 femteklassinger og et knippe foreldre. Alle kom opp og ned, og humøret var på topp! Telting ved Sandviken camping etterpå. Jeg forsøkte for øvrig overfor kollegaer, å juge på meg deltakelse i motbakkeløpet «Viking Chalenge» som foregikk samtidig (10-12 km og 1500 høydemeter), men ble avslørt av Strava ... snart oppe: Bakkeløp: På toppen, med utsikt mot Møsvatn: 6
Populært innlegg +tshansen Skrevet 24. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juni 2018 en liten formiddagstur på gamle trakter la med en tjommi! Flott tur i meget skiftende vær 10
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 24. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juni 2018 Et søskenbarn i Sørreisa påsto at han måtte bruke napalm for å få fyr i bålpanna i går, på sankthansaften. I Tromsø gadd vi ikke prøve oss med fyrstikker ute, men inntok biffen på restaurant. I dag hadde vi dog håp om at vi skulle få oss en liten trimtur mellom elingene. Første plan var en litt kortere sak, men jeg greide å lure @TerjeH til å ta turen til Straumsbukt og Rundheia. Dette er en ti-på-topp vi ikke har gått på før. Passe bratt og fint opp gjennom skogen, men når vi kom over skoggrensa fikk vinden god tak. Og så kom regnet. Heldigvis hadde vi vinden på skrå bakfra oppe på snaufjellet, så det gikk radig oppover. Halvveis møtte vi en svenske som var og gikk av seg frustrasjonen etter gårdagens fotballtap. Han snakket seg etterhvert så ilter igjen at han nesten måtte gå seg en tur til. På toppen var det ikke snakk om å nyte noen matpakke. Jeg fikk bare huket meg ned bak varden og rotet fram genser og hansker, mens jeg tenkte på ulltrusa og ziplongsen som burde befunnet seg henholdsvis på kropp og i sekk. Mens vi småjogget nedover fikk jeg beskjed om at dette var årets hittil beste ide. Er usikker på om det var sarkasmen eller nesedråpen som dryppet mest. Matpakke og kakao blei nytt i bilen med setevarme og varmeapparat på fullt. Og alle var enige om osv. Frisk bris og regn. Ikke snakk om å skrive i noen bok, nei. Og Dermizaxen min er forresten ikke vanntett lenger. Karakterbygging. Inne i skydekket ligger Gråtind, en av Kvaløyas mange fine skitopper. Et lite opplett på vei ned ga utsikt mot Straumsbukt og Ryøya. Kan rapportere om fersk nysny i Bentsjordtinden. 16
HegeJohnsen Skrevet 24. juni 2018 Skrevet 24. juni 2018 Kort, men fin tur til høyeste punkt i Malvik, nordvest for Baklifjellet. 7
Populært innlegg Svein Tore Skrevet 24. juni 2018 Populært innlegg Skrevet 24. juni 2018 Det ble en fin rundtur i Frafjordheiene i helga, Høgaleitet- Blåfjellenden- Langavatn- Sandvatn- Lortabu, telta i blåstøldalen og i nærheten av Sandvatn. Total gangtid ble 9,5 time, noe kortere enn forventet. Så det ble en lang god lørdagskveld i teltet, med bok og fotball på radioen☺️ Blåstøldalen, nydelig terreng. Sol og sommer på Stutaheiå Skikkelig St. Hans bål😃 12
Anbefalte innlegg