Elisabethsk Skrevet 18. februar 2018 Skrevet 18. februar 2018 whistler skrev (På 18.2.2018 den 19.27): Ser ut som dere har kontroll 😃 Litt artig at det går an å ligge på tvers i teltet. Hilsen 190 😂 Ekspander Hehe ligger på langs når jeg skal sove, men kan strengt tatt ligge på tvers både i det her og i Akka dome 3. Noen fordeler er det absolutt ved å være kort. 1
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 18. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 18. februar 2018 Fra Væråsen på Blefjell mellom Strutåsen og Krøkla. Flexet noen timer på tirsdag, vel verdt det! 11
Populært innlegg Freebird Skrevet 19. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2018 Noen nye småtopper i helgen. Lørdag Raudfjellet, 196 moh. Orrsåta, 163 moh. Søndag Melandsåsen, 201 moh. Baugfjellet, 219 moh. 11
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 19. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2018 Eg er ikkje noko flink å hugse å poste i denne tråden. I dag satt eg og bladde i nokre album, og kom sjølvsagt over turar eg aldri har delt bileter frå. Kom fram til at eg skulle ta ein "hvor har du vært på tur i dag, eit halvt år for seint". (eigentleg er det fordi eg har lyst å dele dette biletet men er for lat til å skrive turrapport, og for treg med blogginga.) Teksten skulle vore noko slikt; i dag har eg hatt dag nr 2 opp brefallet frå Umivik, på austkysten av Grønland. Det har vore ein gild dag, i flotte omgjevander. Her er kveldens camp. 25
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 19. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2018 (endret) 2t tur rundt bildevatnet på sotra, utanfor bææærgen. Fint å gå med skare som ber mesteparten av tida. Fotspor frå nokre dagar sia, då var det laussnø til knedna. Endret 19. februar 2018 av mr.elendig 13
Populært innlegg +tshansen Skrevet 19. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 19. februar 2018 Solen står på halv påske fra skyfri himmel. Temperaturen er akkurat nede på de gode blå og en lokal superhelt kan bekrefte at det har vært snøfall i Bergsdalen. Det er bare å pakke bilen og komme seg avgårde. Men livet slutter ikke å eksistere bare for at jeg skal på tur... småen må leveres i barnehage og tiden går fort mot dagslys.... mye smådill og uhell gjør at jeg ikke kommer meg avgårde før det er blitt godt lyst ute. Fortsatt i god tid før lunsj. I dag skal jeg F*** meg komme meg opp til Høgabu Jeg kan ikke engang begynne å beskrive så bra forhold det er nede i dalen. Vi snakker enkelt å greit tidlig Påske Men jo høyere jeg kommer jo mer tar vinden.... Ikke at den er noe problem isolert sett, men den gjør sitt med føret på vei oppover. Periodevis mye is. I mangel på bedre ting å ha på mohair fellene mine prøvde jeg solkrem trikset.... Det fungerte bra for gliden, men langt ifra bra for feste Bakglatte ski i perioder. Hjalp heller ikke på at jeg hadde glemt de andre fellene hjemme. Møkk! Jeg tar meg en slurk vann å fortsetter med friskt mot Fjell og natur rører helt klart noe i sjela på meg. Jeg tar meg selv i å ta noen kunstpauser på vei oppover og bare beundrer utsikten. Det er ikke alt for mange av disse dagene i året. DNT har vært på stedet å kvistet løype allerede. Så alt skal være klart for vinterferien og mange fine dager i fjellet Dette var siste bildet jeg tok, 500 meter lenger fremme måtte jeg dessverre snu! Det var ikke mulighet for meg å gå lengre. Jeg kom meg verken opp eller ned Ren is og fortsatt en kilometer til jeg var fremme på Høgabu. Jeg prøvde å ta av meg skiene for å gå på bena i stede, det var sjanseløst.... Fjellet var helt blankpolert å tanken på å renne ned igjen, alene på tur.... ja jeg kalkulerte rett og slett med at det var tryggest å snu! Selv om jeg hadde meg en runde å fikk velsignet fjellsiden der på godt Nord-Norsk.... Ruten jeg hadde på klokken kunne fortelle meg at jeg var ca 800 meter unna hytten, men skal vi tro GPS sporet på kartet over tror jeg nok at det var litt lengre til "mål".... 2 - 0 til føre og forhold. Neste gang, ja neste gang skal jeg helt fram Er det noen som har gode tips på hva man gjør når det er blank is? 17
Gjest Mareng Skrevet 19. februar 2018 Skrevet 19. februar 2018 Livarden i dag, 5 cm tørr kokain på toppen av fast snø fra bunn til toppvarden! Eventyrlig føre!
+tshansen Skrevet 19. februar 2018 Skrevet 19. februar 2018 Mareng skrev (På 19.2.2018 den 17.20): Livarden i dag, 5 cm tørr kokain på toppen av fast snø fra bunn til toppvarden! Eventyrlig føre! Ekspander Hahaha 5cm tørr kokain!!! Lo så jeg fikk Pepsi Max utav nesen her! Takk for dagens høydare 😂😂😂 1 1
Gjest Mareng Skrevet 19. februar 2018 Skrevet 19. februar 2018 tshansen skrev (På 19.2.2018 den 17.38): Hahaha 5cm tørr kokain!!! Lo så jeg fikk Pepsi Max utav nesen her! Takk for dagens høydare 😂😂😂 Ekspander Å renne ned på det gir en fantastisk rus, og man blir avhengig!
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. februar 2018 Vi kom ned fra en flott 3 dagers tur inne ved svenskegrensen - Susendalen. Det var meldt kjølig, og noe vind, så forberedelse var deretter. Mye ull, dun, fiber og godt humør. Jeg glemte stil-longs, og det var like før jeg savnet den når det nesten bikket 20 blå. Heldigvis hadde vi alt annet i boks. 17,8 minus første natta og 19.8 andre natta, og en kald vindtrekk - her oppe på nesten 750 meters høyde. Målet var svenskegrensen og den nådde vi - 7-8 km. Overnattet på vei innover, og ved målet, og gikk ut i ett strekk i kulden i dag. Klar for oppstart ved Sjånes- Susendalen. Noe planlegging for å få alt med i 2 små pulker som har plass på tvers. Måtte slepe opp en bil underveis, så det tok noe tid for å komme i gang. Ikke noe å si på humøret.. Etter dag 2 - børster av is før nedpakking - berger teltet veldig tørt på denne måten.. Målet nådd... dett var dett på dag 2 - slå leir.. Bilde tatt fra sverige.. I morges.. minus 19,8 på natta, og tempen ville ikke stige med sola. Bare minus 17 når vi pakket. Fyrte primus til siste slutt.. Problemet med kulden er føttene til ungene, så de beordres ut i skibakken så de holder seg i aktivitet mens vi pakker siste rest. Snart nede.. Minus 10 når vi stopper for å ete. Real faller i smak! De hadde ikke smakt det før, så det var jo lit betryggende å høre.. En flott tur der det meste klaffet. Mye utstyr og det er betryggende at ungene selv regulerer temperaturen med dunjakker og luer, buff etc.. 24
Populært innlegg Freebird Skrevet 21. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 21. februar 2018 Fikk meg en tur på bydelstoppen Veten i går kveld. 486 moh. 18
Populært innlegg +tshansen Skrevet 21. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 21. februar 2018 Skredkurs i Eikedalen i dag. Veldig bra opplegg og godt oppmøte fra alle nødetatene, samt frivillige. Kunne kanskje vært litt heldigere med været Men man kan ikke få alt på en gang 15
Gjest Turlyst Skrevet 21. februar 2018 Skrevet 21. februar 2018 Fine, slorike bilder med BLÅ HIMMEL, noe jeg ikke har sett på lenge i Vestfold.
Gjest Mareng Skrevet 21. februar 2018 Skrevet 21. februar 2018 Jan@ skrev (På 21.2.2018 den 17.42): Fine, slorike bilder med BLÅ HIMMEL, noe jeg ikke har sett på lenge i Vestfold. Ekspander Vi er ikke akkurat bortsjemt med blå himmel her på Vestlandet heller. Det er nok bare en glipp denne dagen med blå himmel, ikke sikkert det gjentar seg.
+rayun Skrevet 21. februar 2018 Skrevet 21. februar 2018 Har innledet sykkelsesongen i dag. Men før jeg kunne legge avsted måtte jeg få på piggdekkene som ble kjøpt i går. Av med hjulene og skikkelig rengjøring av felger før piggdekk ble satt på. Så var det dette med rulleretning da. Det var ingen merking på dekket, i hvert fall ikke som jeg kunne se. Kanskje det ikke er det på sykkeldekk? Siden jeg var helt alene tok jeg en sjefsavgjørelse på det som virket mest logisk. Da var det bare og kle seg godt og komme seg på tur. Helt grei temperatur med -4 og svak nordavind. Det ble ca 12 km på årets første tur. Har aldri syklet med piggdekk før og var litt skeptisk til om 160 pigger var nok. Særlig siden butikken anbefalte meg det dobbelte. Nå var det nok ikke veldig krevende underlag i dag, men følte meg både trygg og komfortabel på sykkelen. Det skal også nevnes at jeg ikke på noen måte provoserte, da det på lappen stod at de første 50 km skal være rolig og kontrollert for at piggene skal sette seg. Alt i alt en fin sesongåpning på snøføre. 9
Populært innlegg Tutogkjør Skrevet 22. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 22. februar 2018 (endret) Ikke idag, men for ett par dager sida.. Som utflyttet sørlending i paradis som dette, gir det meg mange spektakulære opplevelser. Dårlig kamera og lys på bilder og sånn, men flott allikevel:) GLOPPEN! På Utvikfjellet. Villrein i bildet. Eggenipa i senter: Det blåser godt/mye/ofte her på vestlandet. Bildet tatt på Dunheia. Fjellet "Skjorta" til høyre. Endret 22. februar 2018 av Tutogkjør 17 1
+tshansen Skrevet 22. februar 2018 Skrevet 22. februar 2018 @Tutogkjør er ikke eggnipa den til venstre før du kjører inn i Våtedalen fra Byrkjelo?
Tutogkjør Skrevet 22. februar 2018 Skrevet 22. februar 2018 tshansen skrev (På 22.2.2018 den 16.15): @Tutogkjør er ikke eggnipa den til venstre før du kjører inn i Våtedalen fra Byrkjelo? Ekspander Stemmer det! Tøft fjell 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 22. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 22. februar 2018 Rask trimtur etter jobb i dag - og det merkes at det er to måneder siden solen snudde, klokken kvart på fem var det fortsatt noen solstråler nede i Bergen: Det er ikke helt vår i luften ennå - men det begynner jaggu å bli litt påskestemning 14
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 22. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 22. februar 2018 Drømmeforhold i marka i dag, sola varmer, gikk noe i løyper og noe blåmerka stier på fjellski. Sjekk av igloen på 10 fot, den står like fint, men var helt nedsnødd. Gravde den frem igjen. Den har 3 meter innvendig diameter og god takhøyde. 13
+tshansen Skrevet 22. februar 2018 Skrevet 22. februar 2018 Memento mori skrev (På 22.2.2018 den 19.30): Drømmeforhold i marka i dag, sola varmer, gikk noe i løyper og noe blåmerka stier på fjellski. Sjekk av igloen på 10 fot, den står like fint, men var helt nedsnødd. Gravde den frem igjen. Den har 3 meter innvendig diameter og god takhøyde. Ekspander Drømmeforhold
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 23. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2018 Akkurat hjemme igjen fra en fire dagers snø-tur med ski, truger og pulk i Telemarks-heiene! Ble en vanvittig flott tur med mye forskjellig vær, blogginnlegg kommer etterhvert... Allerede i gang med ny tur! Rakk å komme hjem og snu da:) Klarte faktisk å glemme solbriller, heldigvis hadde Simon med et ekstra par som jeg må si var rimelig tøffe! 13
Gjest Mareng Skrevet 23. februar 2018 Skrevet 23. februar 2018 Vår herre, skaperen, har overgått seg selv i Bergsdalen! Jeg dåner, det er så vanvittige forhold og perfekt vær! TAKK!!! D3CCFE25-5070-4597-AB60-5B9865D7DEFA.MOV
+tshansen Skrevet 23. februar 2018 Skrevet 23. februar 2018 Mareng skrev (På 23.2.2018 den 17.47): Vår herre, skaperen, har overgått seg selv i Bergsdalen! Jeg dåner, det er så vanvittige forhold og perfekt vær! TAKK!!! D3CCFE25-5070-4597-AB60-5B9865D7DEFA.MOVHenter informasjon... Ekspander Hvor i dalen er du i dag?
Gjest Mareng Skrevet 23. februar 2018 Skrevet 23. februar 2018 tshansen skrev (På 23.2.2018 den 18.02): Hvor i dalen er du i dag? Ekspander Basecamp er her nær hamlagrøosen: 4G dekning og greier Tok en topptur nesten til nuten, men det ble så flatt lys på skyggesiden at magefølelsen sa det var best å renne ned litt før toppen. Det var så syyykt fet nedkjøring, jeg har jo skikkelige ski og fjellskistøvler i plast når jeg går på tur her i området Og telemarksvingen begynner å sitte skikkelig. Så jeg måtte ta en liten topptur til, til en liten haug i nærheten. Den fete snøen under tregrensen her, helt magisk, virkelig! Lengre oppe er det også ett tynt lag med fet hærlig galaksesnø oppå ett hardt lag, meget bra det også. I morgen får jeg selskap, og da blir det topptur til nuten/kjerringafjell, eller kanskje noe «minigolf» i den fete snøen i de forskjellige hengene, så blir basecamp flyttet til nær vending turisthytte. Søndag blir det topptur til Fuglafjellet. Kan helgen egentlig bli bedre!?? Har med pulk for første gang i området, den er blytung å dra opp bakkene, selv om den bare veier 30-40 kilo (nærmere 30). Men det er veldig greit å bare droppe pulken der jeg skal campe, og gå til toppene bare med pulksekken. Parker ved hamlagrøosen, og følg den kvistede ruten til Vendig Turisthytte. Med det føret og været som er, så tenker du klarer å komme fram denne gangen Snillere tur på ski enn Høgabu
Anbefalte innlegg