Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 23. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 23. januar 2018 Mildværet de forrige ukene tok knekken på det fantastiske føret slik at nå er det bare hard skare overalt. Ikke så hard at den holder dersom du går på beina heller. Heldigvis fins det skifeller, for i helga skulle vi teste å pakke i og bruke pulk. Alt må øves på og vi fikk et par aha-opplevelser om småting som ikke blei med fordi de fortsatt lå i den faste lommen sin i ryggsekken. I jamne 14-15 minusgrader fikk vi også testet om klærne holdt mål (for oss Tromsøværinger er alt under 10 minus svinkaldt!). Turen gikk fra Skittenelv til Nonsbu. Vi fikk ikke sett noe til selve sola, men noen fantastiske pastellfarger i sør. Avmarsjen blei selvfølgelig litt seinere enn planlagt, men vi rakk akkurat fram til hytta før det blei helt nødvendig med hodelykt. Inne fant vi en ungarer som hadde fått innetemperaturen opp til 25 plussgrader, noe vi ikke blei spesielt lei oss for. Han hadde gått på beina fra Trollvassbu siden han ettersigende ikke hadde fått helt taket på dette med langrenn. Ca halvveis og på høyeste punkt. Nonsbu midt i bildet der skogen slutter mot horisonten. Bare å navigere etter månesigden. Om kvelden blei det nydelig stjerneklart og nordlys (og @TerjeH fikk som vanlig lov irritere seg over at man ikke har et litt meir avansert kamera) Stjerneidyll. Folk (og badstutemperaturer) i begge deler av hytta.Farvel til Nonsbu for denne gang! 16
Populært innlegg pejourdan Skrevet 26. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 26. januar 2018 En liten rundtur med guttungen etter ankomst til hytta på Knaben i Kvinesdal. Flott føre og fantastisk vær. Kvalitet så som så på Iphone 7. 12
Populært innlegg AK74 Skrevet 27. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. januar 2018 Skitur med ungdommen, ei venninne og en trekkglad malamute i dag. Noen minusgrader, noen cm sny oppå hardt skareunderlag ga perfekt silkeføre. 12-14 kilometer rein lykke😄 Nord Troms. 18
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 27. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. januar 2018 Fin tur fra Mylla til Tverrsjøstallen og tilbake 10
Populært innlegg Heriks Skrevet 27. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. januar 2018 Testa de lokale skiløypene, på med skia på gårdsplassen. Lettvindt 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 27. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 27. januar 2018 Ble litt inspirert av @Kjellis sitt soveposeovernatting-i-alle-årets-måneder-prosjekt, og fant ut at om jeg skulle være copycat, så var eneste værmessige fornuftige natt i resten av januar natten til i dag. Så da ble det hodelykt og sekk på ryggen sent i går kveld, gikk oppover Holefjellet fra Kringsjå på et tynt lag nysnø. Fint i månelyset, men fikk en liten sluddbyge som jeg tok av for med ponchoen. Fant en grei plass å slenge ut bivybag, liggeunderlag, sovepose og DAB-radio, mens ponchoen ble tullet rundt sekk og sko. Hadde tatt med kamera og lyssterk optikk, men minnekortet sto igjen i PC-en , og jeg gadd ikke en gang å prøve mobilbilder i mørket - den fikk vente til neste morgen. Natten forløp med tiltakende vind og en og annen lett snøbyge som ikke plaget meg. Om morgenen var utsikten mot Ulriken over bivybagen slik: Soveplassen ser altså slik ut, viktig å kunne henge opp bagen over hodet - da blir det enkelt å ventilere litt og jeg får litt mikrotelt-følelse når jeg ikke har duken liggende klin inntil ansiktet For øvrig blafret alt her og ville av gårde med vinden så det ble litt balete å pakke ned igjen: Tok turen over Damsgårdsfjellet hjem igjen, der var det også bra med vind og til dels snøfokk. Langt mot sør strevde solen for å trenge gjennom skyene, og greide det så vidt: Da er det vel bare å se om man kan få luftet soveposen i februar også 13
Kjellis Skrevet 27. januar 2018 Skrevet 27. januar 2018 Så bra, @a_aa 😊 Da er du i gang og kan krysse av for januar du også 😊 Jeg er spent på hva februar vil by på og gleder meg til å følge prosjektet gjennom året😃 1
Populært innlegg +Boggabogg Skrevet 28. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2018 Denne helga blei vi invitert på venners-vennertur til Trollvassbu. De andre dro på fredag, men vi ventet til lørdag. Ti cm nysnø oppå isskaren fra forrige helg ga et fantastisk skiføre. Ikke så mange km gåing, men trivelig selskap. Nysnøen ga et fantastisk toppturføre på lørdag. Man kan se reine autostradaen opp på Ullstind. De som hadde med hund teltet utenfor hytta. Månen var halv og lyste som bare det, men vi greide å få til et Orion-bilde denne gangen også. Inne var vi på det meste 22 mennesker og 33 grader i hodehøyde... Minus 14 grader ute. Hva er det de fyrer med inne i nødbua?!? Natt til søndag blåste det litt og man kan se at det fine skiføret på toppen har blåst bort. @TerjeH har fått oppgradert utstyret med en Bergans Helium som pulksekk. Men vi må få bedre rutine på å samle sammen alle reimer og snorer før vi tar bilde! 16
Populært innlegg Kjellis Skrevet 28. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2018 Fikk klemt inn en topptur før jeg skulle jobbe kveldsskift i kveld 😊 12
tronn Skrevet 28. januar 2018 Skrevet 28. januar 2018 En liten søndagstrim til Brunkollen i bærumsmarka for kakao og skolebrød. Bakglatte ski brenner unna litt ekstra kalorier. Så innom sandvika før hjemtur for litt Aftersushi 9
Populært innlegg +ost Skrevet 28. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 28. januar 2018 Inn til Øyungen i Maridalen. Topp i utforkjøringene tilbake for små ben som ikke likte oppoverbakkene på vei inn. 12
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 30. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 30. januar 2018 Lenge siden jeg har vært aktiv her. Tenkte jeg kunne dele noen bilder fra sist helgetur på Vesterålen og Lofotens tak. Tenkte kanskje å skrive en rapport om turen vinterstid. ' 22 5
Tessatroll Skrevet 30. januar 2018 Skrevet 30. januar 2018 12 minutter siden, Mørkeblå skrev: Lenge siden jeg har vært aktiv her. Tenkte jeg kunne dele noen bilder fra sist helgetur på Vesterålen og Lofotens tak. Tenkte kanskje å skrive en rapport om turen vinterstid. ' Nydelege bileter! 1
Populært innlegg +tshansen Skrevet 1. februar 2018 Pålogget Populært innlegg Skrevet 1. februar 2018 (endret) Skulle ha meg en tur inn til Høgabu i dag, strålende meldinger og litt snø i indre strøk, hvertfall det spådamene på tv2 kunne melde i går. Det var ikke kommet noe snø, og den snøen som var har vært veldig våt og frøset til is igjen. Skare som ikke bærer ble fort helt uaktuelt å gå langt på... Været var jo helt legendarisk. Så jo for meg en strålende dag i fjellet Etter å ha stabbet rundt i vel 1 km i forferdelig føre, valgte jeg å snu! Jeg hadde rett og slett ikke ork til å gå så langt på skare som ikke bærer. Ble litt irritert, da det er et stykke å kjøre fra Bergen å inn til Bergsdalen. Verdifull tid gikk tapt. Tenkte jeg skulle prøve meg på Kvamskogen i stede, men endte opp med å gå noen runder i løypene i Gullbotn i stede. Her hadde det kommet noen cm med nysnø i natt og jeg får fortsette jakten etter gode forhold i morgen i stede. Endret 1. februar 2018 av tshansen 10
Tessatroll Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 15 timer siden, tshansen skrev: Skulle ha meg en tur inn til Høgabu i dag, strålende meldinger og litt snø i indre strøk, hvertfall det spådamene på tv2 kunne melde i går. Det var ikke kommet noe snø, og den snøen som var har vært veldig våt og frøset til is igjen. Skare som ikke bærer ble fort helt uaktuelt å gå langt på... Været var jo helt legendarisk. Så jo for meg en strålende dag i fjellet Etter å ha stabbet rundt i vel 1 km i forferdelig føre, valgte jeg å snu! Jeg hadde rett og slett ikke ork til å gå så langt på skare som ikke bærer. Ble litt irritert, da det er et stykke å kjøre fra Bergen å inn til Bergsdalen. Verdifull tid gikk tapt. Tenkte jeg skulle prøve meg på Kvamskogen i stede, men endte opp med å gå noen runder i løypene i Gullbotn i stede. Her hadde det kommet noen cm med nysnø i natt og jeg får fortsette jakten etter gode forhold i morgen i stede. Du fekk nokre flotte bileter då i det minste
Gjest Mareng Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 16 timer siden, tshansen skrev: Skulle ha meg en tur inn til Høgabu i dag, strålende meldinger og litt snø i indre strøk, hvertfall det spådamene på tv2 kunne melde i går. Det var ikke kommet noe snø, og den snøen som var har vært veldig våt og frøset til is igjen. Skare som ikke bærer ble fort helt uaktuelt å gå langt på... Været var jo helt legendarisk. Så jo for meg en strålende dag i fjellet Etter å ha stabbet rundt i vel 1 km i forferdelig føre, valgte jeg å snu! Jeg hadde rett og slett ikke ork til å gå så langt på skare som ikke bærer. Ble litt irritert, da det er et stykke å kjøre fra Bergen å inn til Bergsdalen. Verdifull tid gikk tapt. Tenkte jeg skulle prøve meg på Kvamskogen i stede, men endte opp med å gå noen runder i løypene i Gullbotn i stede. Her hadde det kommet noen cm med nysnø i natt og jeg får fortsette jakten etter gode forhold i morgen i stede. Du kunne også kjørt videre til hamlagrøosen og gått mot vending, det ligger litt høyere og kan være mindre skare der. En del mildere terreng der også. Men jeg må si at jeg ble veldig overrasket over at det ikke var bedre føre der! Hadde forventet kongeføre med været som har vert i det siste. På kvamskogen har du pudder til pungen nå enkelte steder, uten å overdrive!
+tshansen Skrevet 2. februar 2018 Pålogget Skrevet 2. februar 2018 48 minutter siden, Mareng skrev: Du kunne også kjørt videre til hamlagrøosen og gått mot vending, det ligger litt høyere og kan være mindre skare der. En del mildere terreng der også. Men jeg må si at jeg ble veldig overrasket over at det ikke var bedre føre der! Hadde forventet kongeføre med været som har vert i det siste. På kvamskogen har du pudder til pungen nå enkelte steder, uten å overdrive! Jeg snakket med en kar som stoppet bilen når jeg drev å pakket sammen utstyret. Han kom akkurat fra den siden, hadde prøvd seg flere plasser med akkurat samme føret der. Han hadde gitt opp han også. Så tror ikke det var noe bedre føre eller spor mot Vending. Fikk hvertfall forståelse for at det var like ille. Ja er hjemme med småen i dag, så vi blir å kjøre mot kvamskogen i dag. Helt sprøtt at det skal være så store lokale forskjeller i såpass likt terreng og område. 1 time siden, Tessatroll skrev: Du fekk nokre flotte bileter då i det minste Takk for det, måtte knipse noen bilder. Ellers hadde ikke noe trodd på at jeg faktisk var det å prøvde (her i heimen altså)
Kjetil E. Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 Jeg bor på feil sted i landet ser jeg mtp snø... 1
Populært innlegg Freebird Skrevet 2. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 2. februar 2018 Ble en liten tur på Tellevikfjellet i Åsane, Bergen i går kveld. 10
Populært innlegg +tshansen Skrevet 2. februar 2018 Pålogget Populært innlegg Skrevet 2. februar 2018 Planleggingsdag i barnehagen, sol fra skyfri himmel, og akkurat så vidt nede på de blå gradene på temperaturmåleren. Oppskrift på en bra dag ute Gode løyper og fine forhold, selv om vi ikke var alene Mange som hadde benyttet anledningen til å få med seg ungene ut i dag. Gullbotn har godt med snø og bader i sol fra morgen til litt ut på ettermiddagen. Folk hadde funnet seg godt til rette langs løypene og slikket sol som aldri før. Løypene er heldigvis laget slik at ungene enkelt kan gå litt uten at foreldrene trenger å henge på slep. Glemte "platen" min til å ha brenneren på, så måtte improvisere litt Flott dag ute for både store og små 17 1
Populært innlegg Heriks Skrevet 2. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 2. februar 2018 Prøvd skia noen meter til, liker dem altså .. glir ikke en meter hverken forover eller bakover, under gjeldene forhold i alle fall .. feller på flatmark, det passer meg aldeles utmerket Forøvrig slett ikke dumt ute i dag, selv her hvor det lokale fjellet heter noe med "åsen" og rager imponerende 254 meter. 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 2. februar 2018 Populært innlegg Skrevet 2. februar 2018 På 27.1.2018 den 17.38, a_aa skrev: Da er det vel bare å se om man kan få luftet soveposen i februar også Jepp, det gikk kjapt, gitt! Har mange ganger gått hjemover fra jobb over Lyderhorn, nå har jeg også gått til jobb over heksefjellet - med innlagt overnatting. Gikk opp i strålende måneskinn fra Nutec/Gravdal og var på toppen litt over kl 2300. Tok en stopp midtveis for et bilde vestover, med Askøybroen og med Sotra/Øygarden helt ute mot horisonten: Nordavinden på toppen var kraftigere enn jeg hadde tenkt meg, og jeg gikk derfor et stykke nedover på sørsiden til et lite platå i nedstigningen. Der slang jeg ned bivybag, liggeunderlag, sovepose og pute, og satte opp fotostaven sånn at jeg kunne henge opp bivyduken i den: Rakk noen få håndskjelvende dårlige bilder til før batteriet på kameraet sa takk for seg Det har for øvrig dukket opp en tydelig pixelfeil på det, en knallrød prikk på alle bildene - det er vel en ganske bra unnskyldning for å lete etter et nytt MFT-kamera (jada, jeg vet at det er en korrigeringsfunksjon et eller annet sted dypt nede i menyene, meeen...)? Litt is i vannflasken i morges tyder på at det var en blå eller to i natt, men frøs ikke. Kunne gjerne gått litt lenger vestover før jeg slo leir, nordavinden "rundet hjørnet" på hornet og greide å lage en del blafring hos meg - men sånt må man jo bare leve med Så da har det jaggu blitt to soveposemånedsluftinger på under en uke, slett ikke verst 11
Kjellis Skrevet 3. februar 2018 Skrevet 3. februar 2018 Nei, skulle du ha sett 🙈 Da fikk du krysset av for februars utenatt allerede, @a_aa. Da er leder du på meg, jeg har tidenes forkjølelse denne uka nærmest, så denne helga blir av det rolige slaget😞 Jeg kommer sterkere tilbake 😉 1 1
Vidalroger Skrevet 3. februar 2018 Skrevet 3. februar 2018 (endret) Få folk? Kanskje lika greit. Er detta Gullbotn, @tshansen? Endret 3. februar 2018 av Vidalroger
Anbefalte innlegg