Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 2. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2018 Fullmånekveld (nesten), stjerneklar himmel og behagelig temperatur, og aktiviteter etter skolen har ikke rukket å starte etter jula enda. Dro med ungene ut på skitur bak huset. Månen var litt for treg til å komme opp, så dukket først opp da vi var tilbake, men det var kjempefint inne i skogen med hodelykter nå. Kommet veldig mye snø siste par ukene, så det lover jo veldig godt for kommende uker! 16
+Memento mori Skrevet 3. januar 2018 Skrevet 3. januar 2018 Skitur rett før mørket i bygdeskiløypene. Sur nordavind. Fant ut at på markajakka, blåste hetta bare av i motvinden. Greit å ha testet ut, før høyfjellet. Stedvis mye pløye, og ikke nok snø til hverken såle eller spor. 7
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 3. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2018 Sunnmøre er eventyrleg om dagen, då vert det ski og tur kvar dag, og eit og anna bål i bikkjegården, medan det gode veret og snøen varer. 19
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 3. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2018 Det ene bildet der var jo helt magisk @Tessatroll! Ungene forsvant på hvert sitt besøk, så da ble kveldens tur tatt alene. Snør og snør ute. Rimelig tungt på trærne. 15
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. januar 2018 Hornstinden er med i den lokale fjeltrimmen, som jeg styrer litt med. Boken må telles opp. Det er sjelden eller aldri folk på denne toppen på vintrene, og med en god grunn. Det er veldig kupert i starten og umulig å gå på ski, så jeg spenner skiene opp på en ultralett sekk som duger bra som kompensasjon for bærerens voksende magemål! Det verste partiet er unnagjort og jeg kan spenne på skiene. Solen begynner å komme så smått opp. Det bærs oppover og endelig kommer solen.. herlig, men det er kaldt og skisporene mine er faktisk nesten borte når jeg renner ned igjen.. Treffer på en reinflokk som merkelig nok alltid går i fjelltrimløypa og bæsjer. Tenkte jeg skulle skrive til han samen og klage, men ville det hjulpet!? Ved varden.Kaldt og trasig. Teller over boka og legger den tilbake. En rype flyr opp foran meg på vei ned igjen. For meg nå er en slik tur i slike forhold det maksimale av hva jeg klarer på en dagstur. Noe må gjøres med fjellformen. Tør ikke tenke på kordan skiene ser ut under etter alle de steinene jeg kjørte over-- 22
+Memento mori Skrevet 3. januar 2018 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, Kjell Iver skrev: forhold Flotte bilder👍 lav sol og klarvær er magisk. 2
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 4. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2018 Skogen er bare skjønn nå! Tur til Ringkollen i dag med @kokken81, var med som kjentmann, siden det var hans første tur dit. Vi har hatt et lite opplegg, med smørekurs, test av ski etc. Fant ut at skia han hadde arvet av bestefaren som sikkkert var 25 år gamle, aldri kom til å funke. Vekta var feil med sikkert 15-20 kg alt før ryggsekken og yttertøy kom på. Det ble et par nye felleski på ham, og de måtte testes ut. Turen gikk til den flotte gapahuken ved Borgersetera. Har på gode dager, noe av den beste utsikten i område. Her er det øks, spade og ikke minst domuligheter. Flott tilrettelegging. Vidre gikk turen i megaflotte løyper som skiforeningen ved Løypebas Rolf Storbråten har kjørt opp. Marka blir ikke flottere en nå. Tok den bratte veien opp fra Kolltjern til topps 702 MOH . Det ble mat og kafferast med bål. Menyen var smakfulle pølser med mye kjøtt. Det har tydeligvis blåst bra på toppen, for det var føyket helt inn. Dagens tur var også en liten seier for min del, da jeg ikke datt en eneste gang... i motsetning til deltager nr 2😀 21
+roger_i_marka Skrevet 4. januar 2018 Skrevet 4. januar 2018 Hehe må nevne at deltager nr 2 bare datt 1 gang 3 2
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 4. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2018 Topptur til Trolltinden i Nesset for nest siste dagen av 2017. Utrolig bra føre og mye snø som ellers. Gjuratinden i Romsdalen 24
Populært innlegg REs Skrevet 5. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2018 (endret) Ja ja, så ble det litt tur like vel. Fjordåret har vert sterkt preget av alt for lite tur og en stadig stigende turabstinens. Både på grunn av at legekontorer og sykehus har vert gjenstand for flere besøk enn omliggende naturområder og på grunn av at været stort sett har vert av en særs dårlig kvalitet de dagene der tid og fysisk form har tillatt at turklær og sko blir hentet fram fra skuffer og skap. Siste sykehusbesøk ser ut til å ha hatt en liten positiv effekt, hvis jeg kjenner godt etter, og i går så var også været av en slik kvalitet at det bare måtte benyttes. Slikt vær er sjelden vare her vest, men i går var det faktisk av svært bra kvalitet. Turen ble ikke så lang, men det ble Gramstad og en tur over Mattirudlå og Bjørndalsfjellet, og siden jeg ikke er så veldig flink til å holde meg på "den smale sti", så ble det noen avstikkere bort fra en etter hvert noe slitt tursti. Bakken opp til Mattirudlå med sine 346m, en stigning på ca. 140 meter, er nok den tøffeste på turen med partier hvor det nesten føles som at man kan støtte seg på nesen. Men turen gir også en fin utsikt østover mot Lutsivannet, og med dagens vær, og selv om det noen steder lå is på vannet, så hadde det sikkert også vert fint med en tur i kanoen. Lutsivassdraget strekker seg innover mot Ims gjennom flere vann og smale pasasjer og gir kanobrukere og andre som flyter, en fantastisk mulighet til f.eks. å bruke 2 -3 dager med telt og sovepose bare noen minutters kjøretur fra Sandnes og Stavanger. Men selv med en kondisjon som ligger godt plassert et sted langt nede i kjelleren så nådde jeg toppen av Mattirudla og fikk nyte utsikten over nord Jæren mens jeg fikk igjen pusten og fikk fullt på med litt fludium. Nordover kan du, på en klar dag, nesten se like til Karmøy og vestover er det bare krumningen på jorda som hindrer at du kan se like til England. Jeg fulgte stien over toppene mot Bjørndalsfjellet. Bakken var delvis frosset så det var ganske lett å gå. Jeg gikk opp til toppen langs den vanlige ruta, men på veien opp så ble jeg stående og lure litt på om det var nødvendig å gå tilbake samme vei eller om det fantes en alternativ rute, og det gjorde det. Bjørndalsfjellet med sine 362m gir en fin utsikt i alle retninger. Ned et bratt skar på sørsiden skulle vel ikke være helt umulig, og selv om en del av steinene var islagte så tok jeg sjansen på en bratt nedstigning. Det ser kanskje ikke så bratt ut på bildet, men noen steder var, på grunn av islagte berg og steiner, kanskje litt i det skumleste laget, men det gikk og vel nede var det ganske behagelig å kjenne på følelsen av å komme litt bort fra stien. Jeg vil tro at høydeforskjellen her er på godt over 100m. Selv om jeg hadde med både primus, kaffekjele og diverse rett i koppen produkter så ble det verken mat eller drikke, og etter nok en avstikker rundt Kuheia før jeg var nede ved bilen så kjente jeg at det begynte å bli rimelig tomt for energi. Det ble over tre timer med trasking i terrenget og klokka nærmet seg tre på ettermiddagen. Ikke rart at en liten enkel frokost var brukt opp for lenge siden. Ok, jeg kjører jo forbi IKEA på veien hjem og der selger de pølser i brød til bare kr. 5,- pr. stykk, nesten billigere en å kjøpe pølser i butikken, så det ble et lite stopp her også. (Jeg spurte ikke hva pølsene var laget av, men det var de sikkert.) "Og den som ikke en fridag kan nytta så, han fortjener da heller ingen fridag å få." Endret 5. januar 2018 av REs 19 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 5. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2018 Tilbake til Bergen, jobb og hverdagsturene - her er varden på Olsokfjellet på dagens tur : 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 5. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2018 Kveldstur med hodelykt - bygdeskiløypene i Hole. Prøver alltid å velge et nytt sted for hver tur jeg tar hvis mulig. Valgt nok feil område i kveld, mye pløye og lite spor, der hvor jeg gikk. Burde nok kjørt 10 minutter ekstra hver vei, men en kan ikke vinne hver gang. 11
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 5. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 5. januar 2018 Utsatte middagen med flere timer for å fikse bindinger og gå opp skibakken på mine «nye» randoneeski. Takk for god hjelp @Terka Så gøy 😀 nå er det bare å komme seg ut så ofte som mulig. 17
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2018 Ny skitur i bygdeløypene med @kokken81 vi gikk runden Røyse rundt på 8 km. Jeg slapp heldigvis og dra pulk. Relativ flate og fine løyper, laget for at alle skal kunne gå. Hverken deltager 1 eller 2 datt i dag😀 sistemann sov i pulken god og varm. Minus 13 grader på hjemveien, så løypene setter seg bra. 14
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 6. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2018 Drømmeforhold i Nordmarka nå (yes, fyll inn klisjébingo). Og når værmeldingen viste en stor gul sol, så var det ikke mangel på skiløpere i sporene. Turen gikk i strålende vær fra Mylla og ned til Sognsvann. Utsikt fra Bislingen. Bislingflaka. Katnosa. 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 6. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2018 Det ble årets første "Over vidden" på meg i dag, gitt - riktignok med juksebane ned fra Ulriken til slutt : Måtte på med broddene (prøvde Chainsen Trail) da jeg nærmet meg Fløyen, mye is på veien. Da jeg kom opp på Rundemanen kom det på en Brynje Arctic ullvest, vinden bet godt der. Var fornøyd da jeg varm og med god puls kom opp fra Øvre Jordalsvatnet og opp på Trappefjellet, og kunne se meg tilbake - nå var de verste stigningene unnagjort: Tar som regel med meg mer varmt tøy enn jeg tror jeg trenger og det passet fint i dag - sur vind, mer skyer enn meldt og til og med en liten snøbyge Til tross for at det var tungt å gå - det var bare hist og pist at skaren virkelig bar - brukte jeg nesten alt jeg hadde med, inkludert PowerHoudien. Et par sokker, en ziplongs og en tynn ullskjorte var alt som ble liggende i sekken hele veien. Det gikk lit senere enn normalt, så jeg droppet "kokestoppen" - spesielt siden jeg hadde glemt å ta med kaffe. Amatør! Nådde fram til Ulriken til solnedgang, men da hadde allerede solen blitt dekket av skyene. Jeg var sliten etter å ha gått over 15 km på tildels svært tunggått føre (i etterkant ser jeg at jeg burde valgt Chainsen Light-broddene sånn som føret var), så jeg var glad for å se at banen gikk Det ble en billett og en kopp kaffe i kiosken, og bane og buss hjemover. Slitsom, men fin tur 18
Gjest Mareng Skrevet 6. januar 2018 Skrevet 6. januar 2018 @a_aa - hvordan var skiføret, og traff du noen skiløpere på vidden?
a_aa Skrevet 6. januar 2018 Skrevet 6. januar 2018 Joda, det var skiløpere der. Et knapt flertall gikk nok på føttene, men det var også mange som gikk på ski. Noen brukte truger, og spør du meg var det nok de som hadde det mest egnede utstyret i dag. Skaren var akkurat så svak at man ofte tråkket igjennom med støvler, mens på ski ble det nok i overkant skarp føre - inntil man kjørte inn i neste skavl med fokksnø Men i morgen vil jo føret bli endret igjen, da kommer nedbøren tilbake. 2
REJOHN Skrevet 6. januar 2018 Skrevet 6. januar 2018 På 5.1.2018 den 11.09, REs skrev: Bjørndalsfjellet med sine 362m gir en fin utsikt i alle retninger. Ned et bratt skar på sørsiden skulle vel ikke være helt umulig, og selv om en del av steinene var islagte så tok jeg sjansen på en bratt nedstigning. Det ser kanskje ikke så bratt ut på bildet, men noen steder var, på grunn av islagte berg og steiner, kanskje litt i det skumleste laget, men det gikk og vel nede var det ganske behagelig å kjenne på følelsen av å komme litt bort fra stien. Jeg vil tro at høydeforskjellen her er på godt over 100m. Da var det antaklig ikke så langt fra at vi kunne hilse på hverandre. Jeg gikk opp rundt 11, og møtte 3 svensker som lurte på om det var en annen vei tilbake til bilen. Jeg nevnte Matisrudlå, men var ikke siker på om det var is i stien. Jeg anbefalte å vente på de jeg kunne se kom der fra... Det kan ha vært deg. 1
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 6. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2018 Sørover bra Ballangrudkollen nord i Nordmarka Østover fra Ballangrudkollen, tror det er Høgfjell eller Vikerfjell i bakgrunnen. Kan være Norefjell. Tok tre bilder av dama på vei nedover, så satte dem like gjerne sammen til ett bilde. Bra løyper, men med -10 grader og nysnø, så ble det litt trått. Kjempefint vær hele turen. :) 13
Populært innlegg Terka Skrevet 6. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2018 Kort tur her: Drømmeforhold eller hva @Gittiamo? 😁 10 1
REs Skrevet 7. januar 2018 Skrevet 7. januar 2018 3 timer siden, REJOHN skrev: Da var det antaklig ikke så langt fra at vi kunne hilse på hverandre. Jeg gikk opp rundt 11, og møtte 3 svensker som lurte på om det var en annen vei tilbake til bilen. Jeg nevnte Matisrudlå, men var ikke siker på om det var is i stien. Jeg anbefalte å vente på de jeg kunne se kom der fra... Det kan ha vært deg. Det var kanskje de som satt og fyrte bål ved foten av Bjørndalsfjellet. 5
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 7. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2018 (endret) Tur nr 2 i dag. Klart fint vær, -14,9 grader. Bestemte meg for å ta en overnatting ute for å se på stjernene. Ligger helt på kanten å ser ned i bygda. Enkel tur, alt pakket på 20 minutt og en sekk med ved. Men vind i tillegg til 14-15 grader blir en lykkelig at det er glør, så morrabålet blir enkelt å tenne. Men hadde glemt å tømme kaffekjelen så den var tæla😂 Endret 7. januar 2018 av Memento mori Rettet autokorrfeil 16
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 7. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2018 Årets første og tidenes korteste tur. Junioravdelingen har en plan om 1-2 døgn i telt/ute/#nattinaturen/sovepose pr måned i 2018 så da er det bare å komme i gang. Selv om den nærmeste bardunen ikke er mer enn 1,4 meter fra hushjørnet så ble det likevel finøvelse i å sikre telt med snora som er festet i pluggfestene i fotenden før teltet ble trukket ut av pulkposen, sikring med barduner og graving av kuldegrop. I tillegg fint å få testet et par varianter av sommerpose+sommerpose osv for å se om de holder jr-avdelingen varm på vinteren. Og ikke minst måtte vi teste de nye "#instagramlysene" til å pynte i teltet med 15
REs Skrevet 7. januar 2018 Skrevet 7. januar 2018 (endret) 13 timer siden, REJOHN skrev: Da var det antaklig ikke så langt fra at vi kunne hilse på hverandre. Jeg gikk opp rundt 11, og møtte 3 svensker som lurte på om det var en annen vei tilbake til bilen. Jeg nevnte Matisrudlå, men var ikke siker på om det var is i stien. Jeg anbefalte å vente på de jeg kunne se kom der fra... Det kan ha vært deg. Hadde du blå jakke? Jeg så en person på toppen av Bjørndalsfjellet da jeg stod på Mattisrudla og før jeg nådde dalen i bunnen av Bjørndalsfjellet så så jeg en person, muligens med blå jakke, som var på vei ned stien mot Gramstad. P.s. Det er vel snart skiføre til Blåfjellenden? Endret 7. januar 2018 av REs
Anbefalte innlegg