+Memento mori Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 @Boggabogg flotte bilder, men hvor mange av bardunene brukte dere? Ser ut som det bare er to i bruk på bilde, samt at teltet er veldig lite strammet opp. Boggabogg skrev (På 21.8.2017 den 8.23): Når fallvindene begynte å røske opp pluggene på morgenen fant vi ut at den varme frokosten fikk utgå. Dermed rakk vi å pakke sekkene og være i gåinga før himmelens sluser åpnet seg. Ekspander Hvis det passer under slike forhold, pleier jeg å sette pluggene på nytt, og stramme alle barduner. Bedre å teste dette på morgen, enn på kvelden/natta i mørke og regn. Er en måte å bli kjent med teltet på. Steiner på stormmattene hjelper også veldig bra på hvordan telte føles, prøv å få minst mulig til å blafre, da føles det mye tryggere.
+Boggabogg Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Memento mori skrev (På 21.8.2017 den 13.18): @Boggabogg flotte bilder, men hvor mange av bardunene brukte dere? Ser ut som det bare er to i bruk på bilde, samt at teltet er veldig lite strammet opp. Hvis det passer under slike forhold, pleier jeg å sette pluggene på nytt, og stramme alle barduner. Bedre å teste dette på morgen, enn på kvelden/natta i mørke og regn. Er en måte å bli kjent med teltet på. Steiner på stormmattene hjelper også veldig bra på hvordan telte føles, prøv å få minst mulig til å blafre, da føles det mye tryggere. Ekspander Bildet blei tatt rett etter leirslagning. Før leggetid blei det satt ned fleire barduner og strammet opp etter alle kunstens regler. Utfordringa var fallvindene på morgenkvisten som vekselvis forsøkte å løfte teltet rett opp eller presse det flatt. Pluggen som løsnet var stukket ned i løs mosetorv og som vinden da hadde riglet på heile natta. Dersom vi skulle vært der ei natt til hadde vi sikkert begynt å lempe stein på mattene.
+Memento mori Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Tur til Borgersetera, ved Ringkollen på Krokskogen. Må være den flotteste gapahuken i hele området, med utsikt over hele Ringerike. Du ser også Gyrihaugen fra nordsiden. Den er mest i bruk på vinteren, siden det går en flott skiløype rett ved. 5
Truant76 Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 I går ble det tur til det nedlagte (forsøks) bølgekraftverket på Toftestallen på Sotra ved Bergen, ser nok noe apokalyptisk ut sammenlignet med andre turbilder 8
Xperiment Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Fantastisk tur med draisine fra Veggli til nesten Rødberg og tilbake. Kjenner noen annen draisine utleie i Norge ? - gir meg beskjed, takk 8
jenspetter Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Hei Tror man kan leie dresin på Valdresbanen http://www.valdresbanen.no/dresinutleie/ mvh jenspetter 1
lettskremt Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Xperiment skrev (På 21.8.2017 den 17.17): Kjenner noen annen draisine utleie i Norge ? Ekspander Det er mulig å leie dresin i Namsos også, men tror det er en forholdsvis kort tur. 1
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 22. august 2017 Populært innlegg Skrevet 22. august 2017 (endret) Sleit meg opp på Sletteggen, Bergen i dag. Var tungt som f å gå opp i varmen med 17+kg sekk og ein kropp som ikkje speler på lag. Brukte nesten 2 timer opp. Starta nede ved vatnet. Fekk selskap av to hyggelege karar som topplanda nett når eg kom opp. Konge forhold, berre å pakke ut og komme seg i lufta. Kjekt med ein 2 timers flytur etter nesten ein månad meg pissvær. Klarte sjølvsagt å gløyme kameraet igjen heime så det vart berre potetmobil bilete, og ingen frå turen ned. Endret 22. august 2017 av mr.elendig 10
Populært innlegg +rayun Skrevet 23. august 2017 Populært innlegg Skrevet 23. august 2017 Ikke i dag, men i går. Fri dagens gjøremål for guttungen, kona og meg selv. Spontantur til Hvaler (Østfold) for å kjenne på sjølufta. Hadde med fiskestang og primus. En litt kranglete rygg de siste dager gjorde at jeg hadde mer enn nok med å holde meg oppreist, så fiskerensing ble guttungens oppgave. Her er resultatet av 20 kast fordelt på 2 fiskere. Det ble 3 på guttungen og 2 på meg, som etter et besøk i steikepanna ble delt på 3 turdeltakere. Slett ikke værst på en tirsdag formiddag. 13
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. august 2017 Populært innlegg Skrevet 23. august 2017 Rast 1520 MOH bak noen store steiner, på stien opp til Rasletind 2105. Utsikt mot surtingssue 13
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 24. august 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. august 2017 Sitt i lyngen sammen med @graham - Bisseggskardet var langt i dag og. multer er det nok av! I går var vi på Børgefjells dronning Kvigtinden. flott tur med ymse vær. 15
Populært innlegg Knappetelt Skrevet 24. august 2017 Populært innlegg Skrevet 24. august 2017 Jakten på den blå ørreten i Høydalsvaten i Lom. Også kalt lille Gjende. 13
HegeJohnsen Skrevet 25. august 2017 Skrevet 25. august 2017 Ettermiddag/kveldstur til topps på Bringen i går etter jobb på vei til hytta Gikk fra Holtålsiden av fjellet. Parkerte ved bommen etter en drøy mil på Bringenveien (70 kr i bompenger). Fulgte deretter veien videre til topps i 4 1/2 km. Mye installasjoner på toppen, men om man evner å se bort fra disse og selve veien er turen flott. Møtte sau, reinsdyr og hare på turen. 7
Populært innlegg Knappetelt Skrevet 25. august 2017 Populært innlegg Skrevet 25. august 2017 Etter en kvelds servering av en treretters som ikke falt i smak, ble det enstemmig besluttet at den blå ørreten får leve litt til. 11
Populært innlegg Vidalroger Skrevet 25. august 2017 Populært innlegg Skrevet 25. august 2017 (endret) Byfjellene i Bergen. Endret 25. august 2017 av Vidalroger 11
Populært innlegg lettskremt Skrevet 25. august 2017 Populært innlegg Skrevet 25. august 2017 Endelig klaffet det med finvær på en fridag, så da smelte jeg til med en tur til Snøhetta. Det ble min andre 2000-metring og ny personlig høyderekord. Gikk til Midttoppen også, så da fikk jeg enda en 2000-metring i samme slengen. Nydelig utsikt fra begge toppene, i tillegg var det knallsol og nærmest vindstille. Dette er den fineste turen jeg har gått! 19
Populært innlegg a_aa Skrevet 25. august 2017 Populært innlegg Skrevet 25. august 2017 Bilturer teller vel ikke - men jeg hadde fjorten timer i bilen fra Nord-Trøndelag til Bergen på mandag, min siste sommerferiedag De fjorten sittende timene fikk god fart på ryggvondt som jeg skaffet meg mot slutten av ferien - når kontoristen begynner med vegetasjonsrydding, lemping av gamle vedovner og andre tunge løft, kan det fort bli kinkig stølhet utav det. Spesielt hvis man holder seg i ro, det gjelder å få litt bevegelse på ting. Så tirsdag kveld ignorerte jeg vondten og tok standardturen min i kveldssolen, det gjorde godt Her er "standardbildet" igjen, denne gang med en annen (forhåpentligvis lite gjenkjennbar) solnytende vandrer sittende i motivet: Helgen synes å bli perfekt for en overnattingstur, men jeg stoler ikke nok på ryggen til å laste opp for det ennå. Men kanskje kan det blir en lettpakket tur "Over vidden", eller til og med opp til Gullfjelltoppen? Time will show 11
Populært innlegg Joker Skrevet 26. august 2017 Populært innlegg Skrevet 26. august 2017 Da var årets Senjatur overstått. Det ble litt ymse, men noen perler fikk jeg samlet både til lands og til vanns. Kvænan sett fra Klubbvika Luten. Når man starter i tangbeltet er det 739 m til topps, og da får man en utrolig utsikt til fjell, himmel og hav. Bratt blomstereng på vei opp til Prestan. På andre siden av Øyfjorden er det Kongan og Skultran som dominerer. Olaheimen ligger idyllisk til sør på Senja. Her med Bunkeskjolet i bakgrunnen 15
Vidalroger Skrevet 26. august 2017 Skrevet 26. august 2017 Joker skrev (På 26.8.2017 den 13.16): Da var årets Senjatur overstått. Det ble litt ymse, men noen perler fikk jeg samlet både til lands og vanns. Ekspander Utrulig flotte bilder. 1
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 26. august 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 26. august 2017 En fin tur i multe myra - noen slapper mer av enn andre 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 26. august 2017 Populært innlegg Skrevet 26. august 2017 a_aa skrev (På 25.8.2017 den 18.43): ... eller til og med opp til Gullfjelltoppen? Time will show Ekspander ... og jaggu ble det Gullfjelltoppen, gitt. En slags forbannelse er brutt og lagt død og maktesløs, etter 22 år i Bergen har jeg endelig somlet meg til å gå på toppen av Gullfjellet ! Startet fra parkeringen ved Hausdal snuplass litt før tolv, med det aller nødvendigste i en hoftesekk. Så med litt skepsis at det lå skyer rundt Søre Gullfjelltopp - også kjent som Sydpolen. Men skyene trakk seg bort til fordel for blå himmel etterhvert som jeg nærmet meg på grusveien. Dette begynte å se bra ut, ja! Det var lett å se (til og med en liten varde der) hvor man skulle bryte av fra veien, og ta stien under ei høypentmast (!) før det bar oppover. En time og ti minutter etter at jeg tok av fra veien, var jeg på Sydpolen - det gikk kjappere enn jeg trodde gitt. Med overnattingslast på ryggen tipper jeg at jeg fort vil bruke opp mot det dobbelte, det var bratt opp der Fra Sydpolen (der jeg hadde en hyggelig prat med et par på tur ned), gikk ferden mot Gullfjelltjørnane. Disse ligger ikke i drikkevannsfeltet, og der er lov å telte og fiske her, så vidt jeg har skjønt - i store deler av Gullfjellmassivet er det ikke helt kosher. Så jeg gikk på "midtrabatten" mellom tjørna, og prøvde å merke meg mulige teltplasser. Best muligheter i nord og på østsiden av "midtrabatten", tror jeg. Deretter var det bare å forsette i samme retning, nå med hjelp av varder, for å komme seg opp til Gullfjelltoppen, høyeste punkt i Bergen kommune På returen bestemte jeg meg for å ta en annen vei. Det ble lenger mot vest. Første bilde nedenfor viser starten på "Korketrekkeren" og Toro, det neste viser Redninghytta som ligger øverst i dalen jeg gikk ned, og det siste bildet viser starten på turen ned Hausdalen. Den stien ender opp like ved bommen ved parkeringsplassen. Alt i alt ble det strålende 17,4 km og rundt 1500 høydemetere 14
Populært innlegg annaerbest Skrevet 27. august 2017 Populært innlegg Skrevet 27. august 2017 Nattevandringen på Gaustatoppen 😍 ærlig talt, det var så deilig og så nydelig! Gikk meget sakte til toppen, kø i løypa! God servering på toppen, plain pottitsuppe har aaaaaldro smakt så godt noen sinne... 16
Populært innlegg aamodt Skrevet 27. august 2017 Populært innlegg Skrevet 27. august 2017 Jeg og hunden var på kanotur på Mykland - Froland. Inn i området der den store skogsbrannen var for noen år siden. Mange fine trær å ta bilde av 19
Populært innlegg Vidalroger Skrevet 27. august 2017 Populært innlegg Skrevet 27. august 2017 Tur til Morkenfjellet i Radøy. Glade barn, god kaffi, god stemning. 10
Phoney Skrevet 27. august 2017 Skrevet 27. august 2017 Ikke helt tur, men spontaniteten tok meg i dag. Planen var å reise i morgen, men kl 16 satt jeg meg i bilen. Kom nesten frem. Ligger vel ca 1,5 mil fra Langen Gjestegård. I morgen blir det å utforske Flensmarka 6
Anbefalte innlegg