Populært innlegg Haoverla Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 (endret) Ikke akkurat fra i dag, men forrige tirsdag hadde jeg et supert døgn på toppen av det høyeste fjellet i Bergen, Gullfjelltoppen 987m Endret 1. august 2017 av Haoverla 28
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Nærtur på Brekkeheida i i ettermiddag. Kort tur med akkurat nok gjørme og sleipe og bratte parti til at me måtte jobbe med desse energirike, lett udisiplinerte unghundane, mtp å gå bak og ta det med ro. Perfekt. Berre eit skikkeleg tryn på far 😂 17
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Det finnes noen små lunger natur i Oslo også, men som regel ikke 😂 Urbant friluftsliv? 19
tronn Skrevet 1. august 2017 Skrevet 1. august 2017 Gittiamo skrev (På 1.8.2017 den 19.26): Det finnes noen små lunger natur i Oslo også, men som regel ikke Urbant friluftsliv? Ekspander Hvor er latten?😎 3
Gittiamo Skrevet 1. august 2017 Skrevet 1. august 2017 tronn skrev (På 1.8.2017 den 19.27): Hvor er latten? Ekspander Hipsterøl 😉 2
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Tøffe forhold på Skardstinden i dag med en jevn stiv kuling fra sørvest, snø og hagl gjennom store deler av turen samt utfordrende sikring på isbelagt fjell. Å slik er en vanlig sommerdag her i Jotunheimen! 21
Populært innlegg mr.elendig Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Osavatnet -> katladalen -> nobbane -> mjølkehaugen -> osavatnet Hadde håpt på å få fly i dag, men værmeldinga var ikkje så voldsom lovande, så eg tok med meg eit par bøtter, bærplukkar og mulligatawny suppe istadanfor. Katladalen: Fint vær, men dei skyane på høgresida ser litt mistenkeleg ut.... Turkameratar: Viste at dei skyane var litt mistenkelege :/ Men etter regn og haggel kjem sola 16
TV Sindre Skrevet 1. august 2017 Skrevet 1. august 2017 Þróndeimr skrev (På 1.8.2017 den 19.59): Tøffe forhold på Skardstinden i dag med en jevn stiv kuling fra sørvest, snø og hagl gjennom store deler av turen samt utfordrende sikring på isbelagt fjell. Å slik er en vanlig sommerdag her i Jotunheimen! Ekspander Norge har utfordrende veier og nok av fjell med utfordrende værforhold på sommeren. Krever sånne værforhold spesiell kompetanse for de som skal gå på fjellet under sånne forhold som du beskriver? 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Dagene tusler og går her på hytta med turer i området rundt. Nytt av året er at jeg lærer meg å fiske. Ingen fangst som har vært verdt å ta med hjem foreløbig. Min kjære derimot dro opp en halvkilos ørret i dag på vei hjem etter topptur til Kjøliskarven. Syklene ble benyttet t/r Kjøligruva noe som betyr bortimot en mil med sparte føtter. 13
Gittiamo Skrevet 1. august 2017 Skrevet 1. august 2017 Þróndeimr skrev (På 1.8.2017 den 19.59): Tøffe forhold på Skardstinden i dag med en jevn stiv kuling fra sørvest, snø og hagl gjennom store deler av turen samt utfordrende sikring på isbelagt fjell. Å slik er en vanlig sommerdag her i Jotunheimen! Ekspander Godt jeg måtte være på jobb i dag da Håper på bedre vær ved en senere anledning. 1
Populært innlegg Phoney Skrevet 1. august 2017 Populært innlegg Skrevet 1. august 2017 Ligger ved Vinstre, ikke så langt innover som ønsket, men gidder ikke å kjøpe et tredje fiskekort... Ingen fisk så langt Naturehike Cloud 3 holder tett enn så lenge. 14
Populært innlegg Haoverla Skrevet 2. august 2017 Populært innlegg Skrevet 2. august 2017 Liten fisketur i går. Ikke det helt store, men deilig likevel. Som vanlig skifter været i Bergen utrolig fort. Får god trening i å ta av og på regntøy. De to siste bildene er tatt med 10 min. mellomrom 18
Populært innlegg a_aa Skrevet 2. august 2017 Populært innlegg Skrevet 2. august 2017 Tur og tur, fru Blom... Mer trim, kanskje? Nærmere bestemt Fjelltrimmen til Rørvik idrettslag - to topper mellom lunsj og middag og en topp mellom middagsdupp og Champions League-kamp på TV-en: Vattafjellet, Dragstind og Rotvikfjellet fikk stempel i kortet i dag - fine turer, helt til jeg falt så lang jeg er i et skikkelig tegneseriefall nesten nede fra Rotvikfjellet. Landet på underarmen. Litt plaster da, og litt whiskey nå, og så er tilstanden bra igjen 16
Þróndeimr Skrevet 3. august 2017 Skrevet 3. august 2017 SindreMollerhaug skrev (På 1.8.2017 den 20.05): Norge har utfordrende veier og nok av fjell med utfordrende værforhold på sommeren. Krever sånne værforhold spesiell kompetanse for de som skal gå på fjellet under sånne forhold som du beskriver? Ekspander Det krever at du vet hvordan du kler deg i slike forhold ellers må du snu før det blir for seint i slikt vær. Det krever også mye av deg å finne veien på ett høyt og alpint fjell i tett tåke, stiv kuling og snø/regn. Det aller meste jobber i mot deg i ett fjell hvor det finnes få rutevalg og bommer du på meteren finner du ikke den ene ruta som går opp og da er slaget allerede tapt. Skardstiden er også ett sikringsfjell, med høye stup i alle retninger så en som driver med føring av folk må kjenne fjellet svært godt for at det skal være forsvarlig å ta folk opp dit i sånt vær. Den beste måten å få slik kompetanse på er å oppsøke elementene, gå ut i litt ulent terreng i tett tåke, snø eller regnvær og finn veien til ett mål. Ta med kart, kompass og GPS, om du er usikker på bruk av kart og kompass, og for den del en GPS, oppsøk en venn som kan det og lær av han evt. ta ett kurs. Mitt beste råd derimot er å la kompasset og GPS'en liggende lett tilgjengelig i sekken og heller prøv å finne veien dit uten de hjelpemidlene, men se på kartet underveis. Da trener du sansene langt bedre og du må virkelig fokusere på å lese topografien mens du går. Men husk, høye alpine fjell er for viderekommende i uvær, finnes mye mindre dødelig kupert terreng i Norge som er tryggere å gå i om du ikke føler deg klar for alpine områder. 6
Snutemor Skrevet 3. august 2017 Skrevet 3. august 2017 Ikke i dag men i går: tur på Moyennes Island, en øy i en av nasjonalparkene her på Seychellene. Vakkert på overflaten, men vannet skjuler en tragedie. 80 % av korallrevet er dødt, mest pga gjentatte el Ninjoer, som gjør at vannet blir varmere enn normalt. Ikke mange gradene som skal til før korallene koker over og dør. Med det forsvinner de små fiskene som lever i korallrevet, og deretter større fisker som lever av småfisk. Og dermed maten til menneskene. Global oppvarming føles mye mer konkret her, og har en større bevissthet hos folk. Det er satt igang tiltak med å plante ut koraller drevet fram på "planteskoler". Veldig interessant, men dessverre ikke noe man får lov til å komme og se dersom man er en helt vanlig besøkende fra Norge. Men tur får man lov til å gå, så lenge man er forsiktig. Noe for Prekestolen? 9
Populært innlegg Vandrefalk Skrevet 3. august 2017 Populært innlegg Skrevet 3. august 2017 I går kveld her: 17
Populært innlegg Terka Skrevet 3. august 2017 Populært innlegg Skrevet 3. august 2017 Ikke noen fjelltur, men noen bilder fra gårsdagens kveldstur. Null filter brukt på bildene, kun kveldslyset etter at sola hadde gått ned bak åsen. Nydelige forhold å være ute i 😀 17
Þróndeimr Skrevet 3. august 2017 Skrevet 3. august 2017 (endret) Bytta ut glatt isbelagt gråstein i Jotunheimen med glatt tangbelagt gråstein i fjæra i Trøndelag!http://i.imgur.com/KFdq7yC.jpghttp://i.imgur.com/j2PUtWL.jpghttp://i.imgur.com/9U6Q7qt.jpg Endret 3. august 2017 av Þróndeimr 3
Populært innlegg Phoney Skrevet 4. august 2017 Populært innlegg Skrevet 4. august 2017 En luftetur opp til Kolbeinsvatnet. Fantastisk landskap. Gutta fikk løpe litt løs på vei ned etter at jeg hverken så fugl eller beitedyr. Et lemmen spaserte nesten bokstavelig talt inn i kjeften på en av gutta på vei opp... RIP Savner et skikkelig kamera, mobilbilder suger og Fujifilm tror de er Apple og har lange ventelister VID_20170804_115623.mp4 12
Populært innlegg Tyrfing Skrevet 4. august 2017 Populært innlegg Skrevet 4. august 2017 En kjapp tur opp på Skykula i Bjerkreim for å brenne opp noen halvtomme gassbokser. Lunchen var en velsmakende suppe (poteter, gulerøtter, selleri, røkte pølser og fake kraft (gelene til Knorr er ganske ok)). Det var meldt mye regn, men jeg så ikke noe mer enn normalt 10
Populært innlegg Terka Skrevet 4. august 2017 Populært innlegg Skrevet 4. august 2017 Etter en uke tilbake i kontorstolen og støy fra mennesker og maskiner i byen måtte jeg ha litt luft og stillhet. Regnbyge på regnbyge og mygghelvete nede i skogen gjorde nesten at jeg snudde, men når man når målet er alt glemt. 😊 17
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 5. august 2017 Populært innlegg Skrevet 5. august 2017 Instabilt väder och lufttryck runt 1000mbar och mörka moln västerut gjorde att cykeltur inte kändes så lockande. Men det såg fint ut över oslofjorden. Har inte haft kajaken i sjön på länge, så jag drog dit. Det på pappret usla vädret borde hålla folk undan tänkte jag. Det visade sig stämma ganska bra. En del folk hade vågat sig ut, men långt mindre än normalt en helg i augusti. Nåja, solen sken vid bryggan och jag hade inte ens fått båten i sjön förrän det började regna. På med regnjacka och hatt. Och så iväg. Jag trodde regnet skulle sluta efter några 100-tals meter, men icke! Solen sken dock hela tiden och i princip klarblått rakt upp, så var regner kom ifrån vet jag inte. Kanske det blåste in från om stora, mörka moln som låg inne över land? Efter att ha plaskat runt en stund så blev det kaffepaus på ett för mig nytt ställe. Givetvis började det regna igen, men jag hade med mig mitt Easton Sundail som även fungerar fint som regnskydd. Så jag kunde dricka kaffe tort, så att säga, och titta ut på regnet. Kaffekokokning med micro-kök. Mer regn söder över. Det här molnet växte senare till sig så pass att det mullrade lite om det. 13
+Memento mori Skrevet 5. august 2017 Skrevet 5. august 2017 Ti på topp -Ringerike har 20 turer i distriktet. Artig selv om en trodde en var godt kjent. Nye stier og "topper" enn ikke tenkte på. Anbefales for å utvide horisonten 8
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Skrevet 6. august 2017 Dagens tur i regnværet gikk til Hurum-/Burudåsen naturreservat (511 dekar, bevare et tverrsnitt av kalkfuruskogutformingene) ble opprettet9. juli 1993 og danner en markert nord-sør gående kalkrygg (cuesta) øst for Steinssletta og ligger devis i kommunene Ringerike og Hole. Åsen er dominert av en forholdsvis urterik kalkfuruskog med gjennomgående betydelig moseinnslag. Det finnes fragmenter av kalktørrenger. Fin utsikt over Steinsletta Turen vi gikk er en del av 10 på topp turene i Ringerike, men merkingen blir fjernet og rutebeskrivelsen er ikke veldig god. Dette i kombinasjon med at punktene til sporet ligger flere steder feil gjør det litt knotete. GPS tracking - blå er dagen tur, rød var første forsøk . Åsen har flere navn lokalt Buruåsen -Buruknatten Hurumåsen -Hårumåsen Kalkverksåsen etter kalkverket som lå der. Ønsker noen å gå den, kan de sende meg en Pm så kan jeg sende GPX fila 10
Johan2000 Skrevet 6. august 2017 Skrevet 6. august 2017 Bara en kort HSH-tur till Skaugmåsen. (HSH = High Speed Hiking). Inget speciellt med turen. Bra sikt trotts den fuktiga luften.
Anbefalte innlegg