Populært innlegg BSD Skrevet 26. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 26. mai 2017 Vi tok en ekstra tur opp til Bangsberget denne uka, dog noe senere på kvelden enn ellers. Utsikten glemte vi visst å ta bilde av, men på veien ned var det et fin flammende oransje lys som klarte å snike seg inn mellom trærne. Helligdag på torsdag og fri på fredag ga muligheten for en tur jeg har tenkt på lenge. Klokka var vel rundt åtte på kvelden når vi satte kursen mot Øyungsfjellet, noe som skulle vise seg å bli i snaueste laget, takket være en del myrområder og mye smeltevann. Hvor stia ble av den siste halvannen kilometeren er det ingen som vet . Planen var å gå seks topper på over 1000 meter, noe vi først gjorde etter en natt på den lille koselige Godlidalshytta. Jeg ble positivt overrasket over området, spesielt rundt Taterungskampen og nordvest mot Rondane. Det frister å fortsette turen videre en annen gang. Siste bilde ble visst en snap, så kvaliteten er så der. Det blir helt klart flere turer i dette området. 19
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 27. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 27. mai 2017 Vi tok oss 4 dager med packrafting og villmarkshygge på Skrim denne uka, fantastisk vær selv om det blåste litt for hardt for packrafting to av dagene. Dårlig bett på fisken som endte med to små ørretpinner. Isen hadde gått for en ukes tid siden og det lå litt snø i skyggesidene, da er det den beste tiden å stikke opp hit syns jeg så slipper man knotten som kan herje vilt oppi her på visse tider om sommern. Nå var det en og annen Bibio og sommerfugler som suste rundt Tipp topp hyggetur på en sjarmerende plass. 22
Populært innlegg a_aa Skrevet 28. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 28. mai 2017 Behagelig rolig i startområdet for 7-fjellsturen litt over klokken fire i morges - de store massene kommer jo når bussene starter fra byen klokken seks: Akkurat som for et år siden, gjorde alle fuglene det skikkelig trivelig rundt soloppgang. Denne gang fikk jeg to orrhaner, 5-6 minutter før toppen av Lyderhorn, på mobilkameraet (den ene forsøker å gjøre seg imponerende ved å bakse med vingene, nesten skjult av furua): På toppen av Lyderhorn var der klippetang, en oppstanden sol og to humoristiske herrer som hadde bestemt seg for å gå hjem fra fest over Lyderhorn (!): Når man har gått seg gjennom melkesyren opp til Ulriken, kan man skue tilbake for å imponere seg selv litt - de tre fjellene (se bort fra Askøy) i bakgrunnen (fra høyre Lyderhorn, så Damsgårdsfjellet og Løvstakken helt til venstre) har man jo faktisk strevd seg over tidligere på morgenen: Siste klippestasjon ved Sandviksfjellet er jo nesten juks, den er ikke plassert på en topp men i et kryss på veien ned fra Rundemanen. Mener noen har fortalt at stasjonen tidligere lå på toppen av Sandviksfjellet (den er bare noen hundremeter unna), men etterhvert som deltakerne ble flere ble logistikken skikkelig dårlig på den stien, så man droppet det. Greit for meg : Pga problemer med kne og hæl i venstrebeinet, satte jeg et uambisiøst mål om å gå på 10 timer (brukte 8:30 sist). Justerte målsettingen til 9 timer da jeg var kommet halveis, virket som jeg kunne greie 4 km/t da. Det gikk nesten, 9:08 endte jeg på. Kjørte GPS-sporing på mobilen vha Locus Map Free, som kunne bekrefte at turen er i nærheten av 36 km lang (jeg må innrømme at jeg mistenkte bergenserne for å skryte på seg litt der...). Men jeg tror at GPS-en på min Moto G4 Plus ikke er helt god når det gjelder høyder - den rapporterte i hvertfall over 4000 høydemeter i både stigning og nedstigning - kan ikke skjønne at det kan være korrekt. Ellers var det godt å kjenne at de nye skoene som jeg brukte (Inov-8 Roclite 325, i strid med alle læresetninger om å unngå bruk av nye sko på skikkelig langtur) ikke ga et eneste gnagsår Ser man bort fra at 7-fjellsturen uansett er et pokkers slit og at jeg kommer til å gå pussig de nærmeste dagene, så var det faktisk en fin tur 19
Populært innlegg Haoverla Skrevet 30. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 30. mai 2017 Telttur med min sønn i helgen i fantastiske Hausdal, Bergen. Tok bussen i går til Gullbotn og gikk over Gullfjellmassivet via Gullfjelltoppen 987m, Gullfjellet 914m, Søre Gullfjelltoppen 962m, Sydpolen 952m og ned til Hausdal hvor jeg slo opp teltet ved Stora Brekkevatnet. I dag gikk jeg opp til Sauafjellet 539m før jeg gikk ca. 5km gjennom denne fantastiske dalen til Hausdalen parkering hvor jeg tok bussen tilbake til Bergen sentrum. 25
Populært innlegg a_aa Skrevet 1. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 1. juni 2017 Noen rolige sykkelturer og nærturer de siste dagene for å få 7-fjellsturen ut av beina I går ble det standardturen min (Damsgårds-, Olsok-, Holefjellet) med standardbildet - nå begynner det å bli skikkelig grønt her: I dag ble Kringsjå-Nipedalen over Holefjellet og Gravdalsfjellet. Det gikk faktisk skikkelig fort opp til toppen av Gravdalsfjellet, beina var piggere og mer smertefrie enn de har vært på mange måneder - kanskje en mild form for superkompenseringseffekt? Uansett deilig å oppleve små korte øyeblikk av den der lavtflyvingsfølelsen over kupert terreng igjen På toppen kunne jeg trekke pusten og skue mot Løvstakken og den fjerne Folgefonna, før jeg dro nedover forbi Viggohytten - kunne ikke huske at den var malt siste jeg dro forbi, så det har nok skjedd i vår en gang: 17
Populært innlegg Anders_G Skrevet 1. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 1. juni 2017 Ble en kveldstur i Nordmarka syd i dag 14
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 3. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 3. juni 2017 Nordre Dyttholknatten i Vassfaret, vanligvis en eventyrlig utsikt herfra, men lavtliggende skyer dekker over dalen, men videre innover i høyfjellet er sikten brukbar 21
Populært innlegg +Blaser Skrevet 4. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2017 Først; Slik se en ung tur fanatiker ut. Selv om det var tett regn og tåke så skulle han ut! Det var bare for far å pakke sekken, stoppe på Esso for å kjøpe ferske boller og sjokolade. Så gikk turen opp til Knutetoppen/Kongsberg. Som man ser så var det tåke ja Og ja, han maser på tur allerede i morgen.... 16
Populært innlegg Anders_G Skrevet 4. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2017 Dagens tur gikk til Uburen i Forsand. 13
Gjest Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 (endret) Kanotur i Nordmarka 24/5-27/5. Fra Tverrsjøen ned til Katnosa og tilbake. Første gang jeg prøvde min nyinnkjøpte Ally kano. Artig opplevelse som skal gjentas! Har skrevet litt om turen her : http://knutsturblogg.blogspot.no/2017/06/kanotur-tverrsjstallen-katnosa.html Skarvvannet Noen som savner denne? Ligger ved demningen ved Pershusvannet Endret 5. juni 2017 av Gjest
steingrd Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 aanselaeddis skrev (På 5.6.2017 den 9.36): Kanotur i Nordmarka 24/5-27/5. Fra Tverrsjøen ned til Katnosa og tilbake. Første gang jeg prøvde min nyinnkjøpte Ally kano. Artig opplevelse som skal gjentas! Ekspander Så flott ut! Kan jeg spørre hvor kanotralla er kjøpt? Er litt lei rakleverket av en tralle fra Biltema som jeg bruker 1
Populært innlegg +Blaser Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2017 Ny dag og nye muligheter!! Dagens tur gikk på Blefjell og opp mot sigridsbu. Turen varte i 3 timer og 17 min. Gikk 9,3 km og 450 høydemeter med småen. Ser det er muligheter for fiskekort også 😊 12
Anders_G Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 steingrd skrev (På 5.6.2017 den 14.50): Så flott ut! Kan jeg spørre hvor kanotralla er kjøpt? Er litt lei rakleverket av en tralle fra Biltema som jeg bruker Ekspander Det ser ut som nordmarka tralla til westsystem 2
Kjellis Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 (endret) Har akkurat kommet hjem fra et døgn på fjellet. Fisk ble det dårlig med, det forutså jeg😂 Nå har jeg knallet til med 39,6 i feber, glad jeg ikke er på fjellet enda 🙈 Endret 5. juni 2017 av Kjellis 5
Gjest Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 steingrd skrev (På 5.6.2017 den 14.50): Så flott ut! Kan jeg spørre hvor kanotralla er kjøpt? Er litt lei rakleverket av en tralle fra Biltema som jeg bruker Ekspander Jeg kjøpte den på West System på Alnabru i Oslo https://www.westsystem.no/p/12235/nordmarka---kanotralle-og-kajakktralle
REJOHN Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 Kjellis skrev (På 5.6.2017 den 16.52): Har akkurat kommet hjem fra et døgn på fjellet. Fisk ble det dårlig med, det forutså jeg Nå har jeg knallet til med 39,6 i feber, glad jeg ikke er på fjellet enda Ekspander Ikke greit å trykke liker på den... Finnes knapp for god bedring? 4
Kjellis Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 REJOHN skrev (På 5.6.2017 den 17.23): Ikke greit å trykke liker på den... Finnes knapp for god bedring? Ekspander Tror liker-knappen fungerer til det også 1
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2017 BSD skrev (På 26.5.2017 den 21.55): Vi tok en ekstra tur opp til Bangsberget denne uka, dog noe senere på kvelden enn ellers. Utsikten glemte vi visst å ta bilde av, men på veien ned var det et fin flammende oransje lys som klarte å snike seg inn mellom trærne. Helligdag på torsdag og fri på fredag ga muligheten for en tur jeg har tenkt på lenge. Klokka var vel rundt åtte på kvelden når vi satte kursen mot Øyungsfjellet, noe som skulle vise seg å bli i snaueste laget, takket være en del myrområder og mye smeltevann. Hvor stia ble av den siste halvannen kilometeren er det ingen som vet . Planen var å gå seks topper på over 1000 meter, noe vi først gjorde etter en natt på den lille koselige Godlidalshytta. Jeg ble positivt overrasket over området, spesielt rundt Taterungskampen og nordvest mot Rondane. Det frister å fortsette turen videre en annen gang. Siste bilde ble visst en snap, så kvaliteten er så der. Det blir helt klart flere turer i dette området. Ekspander Godlidalshytta har jeg en stor plan om å få kommet meg til jeg også, men her gang jeg legger plan om å dra dit så skjer ting som gjør at den endres. Men må få kommet oss dit en gang. Var det flere enn dere der eller fikk dere hytta helt for dere selv? Nærtur i dag. Begynner å bli tørt og greit å gå til fots i skogen. 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2017 Dårlig med sånne fantastiske farger fra Bergen i kveld, gitt - vindstille, dis og regn i lufta og ponchoen på etter kort tid. Kanskje bystyret burde gjøre noen fremstøt for å få innspilling av "Shades of Grey" hit? 14
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 5. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2017 1. Pinsedag bar det ut i Vestmarka på kjentmannspostjakt. Været var særdeles innbydende denne dagen, med grå og tunge skyer som veide ned landskapet det la seg over. Jeg startet fra Vøyen og kjempet meg gjennom skyene rundt Semsvannet før jeg tok fatt på stigningen opp i marka. Det fine med sånt vær er dog at landskapet blir melankolsk, trollsk, stemningsfullt.....og vått. Heldigvis vekslet været hele tiden, slik at jeg kunne se fram til tider med opphold hvor jeg kunne gå meg varm igjen, tider med regnskyll som kjølte meg ned igjen. Jeg avsluttet turen med å klatre opp i toppen av tårnet til Skuibakken, men siden det ikke var noe snø igjen ble det dårlig med skihopping på meg. En fin tur. Ved Store Sandungen. Over Haveråsen. Mellom Butterudbonn og Grønland. Landskap i tåke ved Grønland. Ned Urdsdalen. Skuibakken. 14
BSD Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 Elisabethsk skrev (På 5.6.2017 den 19.14): Godlidalshytta har jeg en stor plan om å få kommet meg til jeg også, men her gang jeg legger plan om å dra dit så skjer ting som gjør at den endres. Men må få kommet oss dit en gang. Var det flere enn dere der eller fikk dere hytta helt for dere selv? Nærtur i dag. Begynner å bli tørt og greit å gå til fots i skogen. Ekspander Vi fikk Godlidalshytta for oss selv den kvelden. Dagen før hadde det vært en mor og ei lita jente på hytta, mens før der igjen var det ca. tre uker hvor hytta sto helt tom. Det kan kanskje skyldes at det hverken var føre for ski eller gåing, og at vi er midt mellom to sesonger. Det står på ut.no at hytta har fire sengeplasser, men jeg ville nok heller sagt fem, eller fem og en halv. Tror de har gjort et forsøk på å lage en sofa der, men det er kort og godt en seng, da den ikke har annen rygg enn veggen. Jeg tok livet av 10-12 edderkopper på bestilling, så dere burde være relativt trygge nå 3
Elisabethsk Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 BSD skrev (På 5.6.2017 den 21.42): Vi fikk Godlidalshytta for oss selv den kvelden. Dagen før hadde det vært en mor og ei lita jente på hytta, mens før der igjen var det ca. tre uker hvor hytta sto helt tom. Det kan kanskje skyldes at det hverken var føre for ski eller gåing, og at vi er midt mellom to sesonger. Det står på ut.no at hytta har fire sengeplasser, men jeg ville nok heller sagt fem, eller fem og en halv. Tror de har gjort et forsøk på å lage en sofa der, men det er kort og godt en seng, da den ikke har annen rygg enn veggen. Jeg tok livet av 10-12 edderkopper på bestilling, så dere burde være relativt trygge nå Ekspander Haha edderkoppene gjør ikke meg noe, men planen var å gå dit sammen med moren min og det må kanskje revurderes da!
+ost Skrevet 5. juni 2017 Skrevet 5. juni 2017 Idag kom jeg meg så langt. Tretjærelukt langt opp i $%#@&kr nå. 8
Populært innlegg Phoney Skrevet 6. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 6. juni 2017 Bestemte meg utpå søndagen at det var greit å komme seg ut. Dro hjemmefra i femtiden mot Forfoten i Østmarka, satset på at det var folketomt siden det småregnet. Møtte på en annen som var på vei ut med samme destinasjon, men han siktet seg inn på motsatt side så jeg fikk plassen jeg hadde sett for meg (halvøy, hvor jeg under oppsyn har hundene løs innimellom). Ikke lange biten å gå, fikk satt opp hengekøye og gitt dyra mat. Testet fiskelykken og fikk noen små abbor, viste seg at at den blå hunden hadde full samvittighet til å stjele de etter at jeg fått ut kroken... bånd på ham etter det når jeg fisket I går våknet jeg til morgendis og sol, nydelig dag - så noen som padlet dobbelt i en packcraft så ikke videre stabilt ut, der bakerste mann satt på kanten. Mistet noen sluker som vanlig (skjønner ikke hvorfor jeg bare driter i det og holder meg til dupp og mark) og fikk noen små ørreter, på dupp og mark, som såvidt holdt minimums målet på 25 cm. Slappet av i dag, fisket litt til og pakket sammen. Var vel hjemme rundt kl 18.00. Det som var litt trist å se er at stedet er relativt godt besøkt, noe som tydeligvis gjør at folk sager ned alt som kan ligne på ved. Så tre-fire relativt ferske stubber. Det jeg ikke skjønner er hvordan i h****e folk klarer å pakke sekker på ca 65L for noen dager? Min nye på 80 var propp full, ikke særlig tung, og jeg hadde ikke mye unødvendig med meg som tok volum. 12
Populært innlegg Haoverla Skrevet 7. juni 2017 Populært innlegg Skrevet 7. juni 2017 Tur til Rispingen på Osterøy rett utenfor Bergen i går kveld. Utsikt over Veafjorden og innover mot Stanghelle og Dale 3 fanastiske topper som ligger i 4 forskjellige kommuner. Korte turer til disse toppene med fantastisk utsikt. Fra Venstre: Hananipa (Vaksdal), Gullfjelltoppen (Bergen og Samnanger - Høyeste toppen i Bergen) og Bruviknipa (Osterøy) 21
Anbefalte innlegg