Populært innlegg a_aa Skrevet 15. april 2017 Populært innlegg Skrevet 15. april 2017 Tell skyene : Fint turvær i Nord-Trøndelag, men gårsdagens fotballkamp sitter såpass i min uvante lårmuskel at det ble bare nok en rolig kveldstur "på haugen" ... 20
Populært innlegg AK74 Skrevet 16. april 2017 Populært innlegg Skrevet 16. april 2017 Det ble en liten jente- og hundetur fra onsdag til lørdag denne uken på Senja. Fantastisk påskever, masse sny og rett og slett drømmeforhold. Hadde basen i Tranøybotn, og fikk oss skitur til Åndervannet (nasjonalpark) og ellers små turer i nærområdet. Gammen ved Åndervannet var flott, og tenker at ei overnatting der blir det kanskje på sensommeren. Fiskeriene gikk heller dårlig, men det er helt greit. Tenker at tålmodighet er en ting en må ha når en skal isfiske:) 19
+Tom42 Skrevet 16. april 2017 Skrevet 16. april 2017 På 07.03.2017 den 22.03, Heriks skrev: Har tilbrakt en uke i Spania, og siden jeg ikke har tålmodighet til å ligge i sola har jeg labbet rundt med kamera. Så har fått tilbakelagt noen mil. Varmt nok, men så mye søppel over alt! Rent deprimerende å se på. Så borte bra, men hjemme best. Så nå ser jeg frem til fjellstøvelsesongen Du skulle ha kommet til meg, og hjulpet meg ut av strandas jerngrep (hvis lenger aldri er sterke nok for meg) 1
Populært innlegg Snutemor Skrevet 16. april 2017 Populært innlegg Skrevet 16. april 2017 Langfredag morgen. Nytt påfyll av snø! Jippi liksom. Heldigvis klarnet det opp til skyfri himmel utover kvelden. Etter en kald natt ble vi vekket rundt halv fem av noe jeg er ganske sikker på var traner som tok seg en dans på morgenkvisten. Forsøkte å få sett dem, men de ble skremt, muligens av mitt bustete sovehår. Sorry traner, nestegang skal jeg ta med hårbørste og føner. Andre av lokalbefolkningen var mer vennligsinnet. Kanadagjessene kom for å hilse på de nye naboene flere ganger, men snudde i forskrekkelse og vantro da det viste seg at jeg ikke hadde kaffe å tilby, kun te. Ettersom hunden min er av den rause sorten og ikke er så nøye på hva som er menneskemat og hundemat, og har et anarkistisk forhold til mitt og ditt, valgte jeg for enkelhet skyld å hundesikre maten. Nesten så jeg innbilte meg at jeg var i Alaska. Hadde det kommet en bjørn, ville jeg garantert ha snakket engelsk til den. Alle var enige om at det hadde vært en fin tur. 25
Populært innlegg AK74 Skrevet 16. april 2017 Populært innlegg Skrevet 16. april 2017 Ble en tur på bortoverski med hunden på formiddagen, og første tur for sesongen på nedoverski litt seinere på dagen. En tur som innehold både sol og snybyger. Tungt opp, og artig ned. Litt skarpt føre, men gikk fint. Torstind, 559 moh. Troms. 18
Populært innlegg Markus Ingebretsen Skrevet 16. april 2017 Populært innlegg Skrevet 16. april 2017 Bilder fra Langsua nasjonalpark nå i påska. Fin plass å ha rett opp bak gården 18
Populært innlegg TomasOH Skrevet 16. april 2017 Populært innlegg Skrevet 16. april 2017 Ble en rolig vandretur i Kong Øysteins Havn idag med familien. Ikke noe stort eller fantastisk, gikk fra parkeringsplassen for Agdenes Fyr, ned grusveien og så rett og slett hele veien rundt berget og kom opp igjen på grusveien ved Agdenes Gård. 13
Populært innlegg Terka Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 (endret) Hjemme igjen etter årets påskeferie. "Alle sier at de aldri har hatt så dårlig vær her i påska" - Noe som egentlig var forventa ut fra værmeldingene. Teltutstyr ble liggende nedpakket og småturer og våte aktiviteter ble prioritert. Noen fotturer og korte sykkelturer, bading hver dag, og noen mindre turer i kajakk hver dag sammen med barna eller alene. Null ski og fjell denne påska, mot normalen. En av de fineste turene mine var en nattlig padletur hvor sjøen stort sett var speilblank. Man kunne orientere seg etter lysende på land der det var mulig. Andre steder måtte jeg navigere ut fra lokalkjenskap til "topografien", dvs jeg kjente igjen svaberga i lyset fra hodelykt og markeringslys på kajakken. Å skli bortover blikkstille sjø i mørket, og svakt høre menneskelagde lyder i bakgrunnen mens nærlydene var sterke. Fugler som ble skremt opp fra nattesøvnen nær kajakken, fisk som hoppet, bekker som klukker når de renner ut i sjøen. Og se fisk svømme bortover over sandbunnen, opplyst av lyset fra hodelykta. En magisk verden. Endret 17. april 2017 av Terka 16
7homas Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 43 minutes ago, Terka said: ......Og se fisk svømme bortover over sandbunnen, opplyst av lyset fra hodelykta. En magisk verden. Om du ikke har gjort det kan jeg anbefale natt-dykk 1
Terka Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 1 hour ago, 7homas said: Om du ikke har gjort det kan jeg anbefale natt-dykk Lenge siden jeg har dykka nå, og det var i helt andre settinger enn å lete etter fisk. 😊 Hadde vært moro å prøvd igjen, men tilgjengelig tid vs fristende aktiviteter går ikke helt opp. 🤔 Nærmeste dykking jeg kom i påska var bading med småtrolla. 6°C sjøtemperatur var egentlig helt ok, med noen "facefreeze" når ansiktet kom over vannflata. 😅 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Dårlig fiskelykke så langt i påsken, foreløpig har det ikke blitt hengt fisk til tørk, gitt. Vanligvis er det nærmest bare å duppe dorgen eller sluken i sjøen, og så dra opp noen sei, lyr og torsk - men ikke i år. Har brukt miniteleskopstangen på tur langs fjæra, og etter utallige kast hadde jeg inntil i dag ett napp og en fast fisk som slet seg løs noen meter fra land - ellers har det vært svart hav Men måtte jo prøve litt i dag også, det er siste dagen ved familiens fristed på Austra - og da ble det en fisk, dog ikke tørrfiskråstoff denne gangen heller: Fin sjøørret Uten innmat, men med hode og en pose veide den 7 hekto - ingen storfisk, men MYE bedre enn ingen fisk 19
+Robinson Skrevet 17. april 2017 Skrevet 17. april 2017 For meg er dette storfisk , samme hvilke type ørret det snakkes om. 6
Populært innlegg JensM Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Hadde en fantastisk fisketur idag. Knallflott vær og helt vannvittig bitt! Største er vel ca 1,5kg vil jeg tro (mistet en som var nesten dobbelt så stor). Nå er fiskene levert til gudforeldrene mine som av sykdomsgrunner ikke kommer seg til fjells på vinteren. Det er artig å få fisk, men det er enda mer artig å gi fisken til noen som virkelig setter pris på den! 24
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Ustabilt vær i dag. Kort nærtur med litt solskinn før snøværet satte igang igjen. 18
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Nærmeste tur jeg kom i går var en kveldstur med bilen under klar himmel! 20
Populært innlegg +Robinson Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Jeg var en liten påsketur på kjente trakter i Bjerkereim , der jeg bruker en kayak for å komme inn. En knapp times padling erstatter ganske mange flere timer med beina. Siden det enda ikke er blitt då varmt at insektene trives lar jeg teltet være igjen hjemme. Synes det er mye mer komfortabelt under duken , enn i ett trangt telt. Jeg liker å sjekke opp ett ørnepar jeg har tatt bilder av mange ganger. Men gamlereiret deres er borte, så nå må jeg finne ut hvor de har laget det nye, hvis jeg skal få noen close up bilder av dem . Ørnene er der fortsatt og fisker i vannet. 20
Populært innlegg AK74 Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Måtte bli to turer i dag også! Først 5-6 km fjæretur med hundan, før det bar hjem for å hente randoutstyr og komme seg til fjells. Siste påskedagen leverte slik som resten av påska har gjort her i Troms. Fantastisk full av energi blir en av sånne dager 21
Populært innlegg graham Skrevet 17. april 2017 Populært innlegg Skrevet 17. april 2017 Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å trekke frem fjellområdet mellom Folldal, Oppdal/Drivdalen og nordre deler av Østerdalen. Her ligger Orkelsjøhytta, en av DNTs minst besøkte hytter, noe som er litt merkelig med tanke på det flotte området den ligger i, men på den andre siden så ligger hytten utenfor rutenettet. Påskehelgen ble benyttet til å rusle fra Innerdalen i Rennebu via Næringstangen til Orkelsjøhytta, overnatting her og samme veg tilbake. Innerdalen brøytes til Kubrua 1 km før Bustaden om vinteren og om sommeren kan man kjøre helt opp til demningen på Innerdalsvatnet. Orkelsjøhytta var sist besøkt i slutten av januar og det hadde vært et par og tyve mennesker innom siden sist jeg var der i starten på august.. 27
Populært innlegg REs Skrevet 18. april 2017 Populært innlegg Skrevet 18. april 2017 (endret) Litt kjipt å lese om alle de fine turene folk har hatt i påsken når ens egen påske gikk rett i dass hva turer angår. Noen spiser anabole steroider for å oppnå sine mål, andre drikker energidrikk eller Cola blandet med kaffe og noen, sånne som meg, trenger til tider "pain killers" av den litt sterkere sorten. Dette er vanligvis ikke noe problem siden en telefon til fastlegen er nok for å få påfyll, men like før påske var fastlegen allerede dratt på ferie og assistentlegen kjente nok ikke til hvor viktig det er for meg å komme meg ut på tur. Derfor ble det å holde seg hjemme, avlyse et par planlagte skiturer og slite seg gjennom noen søvnløse netter. Men nå er påskeferien over, leger og andre yrkesgrupper forhåpentligvis tilbake på jobb og fjellet er tomt for påsketurister. Snøen ligger fremdeles fin og hvit innover i fjellheimen og hvis bare værmeldingen holder hva den lover så skal det nok bli tur på meg også. Endret 18. april 2017 av REs 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 18. april 2017 Populært innlegg Skrevet 18. april 2017 Har hivd inn noen ekstra feriedager for denne påsketuren til Nord-Trøndelag, og i dag var det tid for å nyte den aller siste dagen med skikkelig pent vær Startet fra Øvergården i Rørvik og gikk utover til Ryumslia i strålende solskinn. Da jeg kom til "Einarhytta" *, begynte det å bli delvis skyet og bildet jeg tok av plakaten på hytteveggen ble nesten helt uten gjennskinn: Jeg fortsatte opp til toppen på Vattatuva, der landskapet som man ser rundt seg kan minne om høytliggende fjellområder i innlandet, men det er altså 162 moh i et lavt (og ganske værhardt) øyrike. I horisonten langt ute i havet mot nord ses både Søla, Vega og De syv søstre - kald luft er klar luft Fra Vattatuva gikk jeg til gapahuken i Bardalen, så videre mot Vikestad (der kom det faktisk noen snøfnugg dansende), og til slutt til hytta som jeg og min bror eier sammen, ved vannet øverst til venstre i kartutsnittet ovenfor. Etter å ha tent opp i ovnen, brukte jeg tre kvarter, to sluker og en spinner på å få null fisk Et solid napp, da Så etter å ha avsluttet fiskeseansen, ble det litt øksbruk (det skal alltid ligge godt med opptenningsved klar til neste tur), skriving i hytteboken og avslapping i solveggen i ly for nordavinden. Da det nærmet seg middagstid, var det bare å finne litt mobildekning og ringe etter skyss tilbake til Rørvik - dette blir jeg nesten bortskjemt av, gitt *) "Einarhytta" har fått navnet sitt etter Einar Hansvik, innehaver av Hansvik Sport i Rørvik - han har vært primus motor for å få satt opp hytta og har lagt ned utallige dugnadstimer der. Den er laget som et treff- og samlingssted for dagsturer, så det er i utgangspunktet ikke soveplasser der - men skulle man bli overrasket av drittvær, er det ingen problemer å overnatte på gulvet. Og varmen holder man fint vha den svære vedovnen der 15
awesomevicc Skrevet 19. april 2017 Skrevet 19. april 2017 Fine turer folkens! Lettere misunnelig! Har lyst på litt lengre turer selv, men bikkja er ikke helt seg selv for tiden (mer som en rabiat bjørn enn hund...) og da er det ikke så moro med tur Satser på at det går over etter hvert.
Populært innlegg sovelenge Skrevet 19. april 2017 Populært innlegg Skrevet 19. april 2017 (endret) Ved Samnanger 17/4 Endret 19. april 2017 av sovelenge 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 19. april 2017 Populært innlegg Skrevet 19. april 2017 Jadda! Igjen! En kjapp tur i dag også - selv om værmeldingen i går truet med kuling og "lokalt store nedbørsmengder i Nord-Trøndelag". Ingen grunn til å sitte i feriesofaen når det faktisk ikke regner utenfor vinduet Det ble en tur innom de trivelige men kanskje ikke alt for imponerende toppene Høgråna (329 moh) og Hesviktind (294 moh) på Kvingra. Startet i Hestvika og endte opp ved Ottersøy. På toppen av Høgråna ble det årets første klipp på RILs fjelltrim, og da var solen faktisk nesten brutt gjennom skylaget. På Hestviktind, med fin utsikt over Nærøysundet, kjente jeg at vinden økte på, så da hentet jeg fram fleece-hoodien fra sekken før jeg dro videre nedover. Det var nok lurt, det ble skikkelig vind på turen ned, kjente at den tynne vindjakken (Arc'teryx Squamish) har sine begrensninger når det blir ordentlig fart på sakene. Fikk noen få regndråper mot slutten, men det var såpass vind at det virket som de mer eller mindre blåste bort noen sekunder etter landing - fin tur, nå blir det litt sofa igjen 13
Populært innlegg Izzy Skrevet 19. april 2017 Populært innlegg Skrevet 19. april 2017 Formiddagstur på Vansjø i packraften. Tok med kaffe og niste, rastet på en odde og padlet hjemover. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 19. april 2017 Populært innlegg Skrevet 19. april 2017 Påskas siste skitur på "overtid" Bildet er fra gårsdagens skitur til Holdsjøen. Å jobbe i palmehelgas drittvær for å kunne ta fri også "3. påskedag" var et sjakktrekk. Startet på Målåsetre. 18 km t/r i lettkupert og vanvittig flott terreng som ikke var direkte overbefolket. Drømmedag til fjells i området mellom Ålen og Tydal. 19
Anbefalte innlegg