Populært innlegg a_aa Skrevet 14. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 14. mars 2017 Lett hodepine og en snikende tiltaksløshet måtte bekjempes i ettermiddag... Bygevær og kuling i kastene var ingen unnskyldning, nå måtte GoreTex-rustningen få en av sine sjeldne lufteturer på sti igjen, leddvæsken måtte få sirkulere litt og pust og puls ble tvunget ut av hvilemodus en stund Det ble en tur opp Holefjellet i sidevind, over til Damsgårdsfjellet i medvind (måtte nesten bremse meg opp til topps), og ned til Laksevåg i litt roligere vind - hele tiden med spredte regnbyger. Gadd ikke sekk denne gang, så det ble et mobilsnap: For øvrig var det såpass ekstrem ventilasjon at jeg tror det er første gang jeg har gått opp et fjell uten å bli skikkelig klam under GoreTex-en. Fin tur - og hodepinetendensene var bokstavelig talt som blåst bort etterpå 13
Populært innlegg REs Skrevet 15. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 15. mars 2017 (endret) Denne dagen startet med klart fint vær og da er det ikke lett å sitte inne og se på at dagen ikke blir brukt. Det ble en rask frokost og akkurat da horisonten var full av mørke skyer var jeg klar til å dra. Det regnet nesten hele veien inn til Dale, men da jeg begynte på turen opp mot Dalevatnet så kom sola frem igjen. Oppe ved Dalevatnet begynte det å blåse og turen videre opp mot Lifjellet ble litt kald, men bratte motbakker sørget for at temperaturen på innsiden av jakken var passe høy. Været var fremdeles litt grått ute ved kysten, men her hos meg var det heldig vis opphold. Det hadde rast ned noen steiner fra den siste bratte brekka, og en hadde lagt seg godt til rette i en einerbusk. Sikkert på grunn av alt regnet som er kommet nylig. Jeg gikk ikke hele veien ut til senderen på Lifjellet, men dreide nordover og ned mot fjorden. Det går ikke sti her så det ble litt plundrete å komme seg ned, men selv om berget er glatt når det er vått så klarte jeg å komme ned uten større uhell. Området ned mot fjorden har enda spor etter brannen som var her for noen år siden. Utbrente einerbusker og svidde furustammer, men på bakken har gresset dekket alle spor. Nå er området dekket av høyt tørt gress og det skal ikke mye til før dette tar fyr igjen. Selv om det hadde regnet for bare et par timer siden så hadde vinden allerede blåst gresset nesten tørt. Selv om brannen tok knekken på noen trær så er det alltid et eller annet som kan klare å vokse på restene. Nede i Revsdalen ble det en liten rast med varm lunsj. Jeg tok ikke sjansen på å lage bål så det ble bare primus. Det var ganske greit for da fikk jeg tynt ut siste rest med gass av en av de mange små brukte gassboksene som har samlet seg opp i kjelleren. Den lille gassboksen holdt ikke til både varm drikke og varm mat, så jeg hadde med en boks til. Denne var det også bare en liten skvett med gass igjen på, men nok til at jeg slapp å varme den. Ikke mange folk å se ute på en fin onsdag, men det er jo bare bra. Da er det stille og fint, bortsett fra noen damer som holdt på og lekte apekatt i et langt tau som hang ned fra et tre nede ved Dalevågen. De laget støy nok for meg, så det var greit at jeg bare skulle passere så fort som mulig. Det er litt rart at det er noen mennesker som absolutt må lage så mye støy når de er ute. Det virker som om de er livredde for at det skal bli stille rundt dem. Ok, men denne støyen var ikke nok til å ødelegge en ellers fin dag, og det var jo bra. Endret 15. mars 2017 av REs 19
Lars M Skrevet 15. mars 2017 Skrevet 15. mars 2017 a_aa, hvor mange fotos har du efterhånden lagt op fra netop det sted? Jeg har aldrig været der selv, men jeg synes næsten, jeg kender det alligevel fra dine fotos. Og det er ikke fordi, jeg er træt af at se på det. 2
REs Skrevet 15. mars 2017 Skrevet 15. mars 2017 (endret) 1 time siden, Lars M skrev: a_aa, hvor mange fotos har du efterhånden lagt op fra netop det sted? Jeg har aldrig været der selv, men jeg synes næsten, jeg kender det alligevel fra dine fotos. Og det er ikke fordi, jeg er træt af at se på det. Bergen har sin 7-fjells tur og Sandnes har sin 7-nuts tur og jeg har gått dem begge. Dette er også et fint sted å gå på tur, 10 - 15 minutters kjøring fra Sandnes sentrum. Med utgangspunkt i Dale eller Gramstad så kan du uten problemer velge mellom turer på fra et par timer og opp til mer enn fem timer. Det har nok blitt noen bilder i tidens løp, både fra meg og fra REJOHN som også bruker dette området flittig, og det kommer sikkert flere. I en tid hvor det har blitt veldig populært å lekke offentlige hemmeligheter så kan jeg lekke at den ubebygde høyden som vises langt borte midt i det første bildet i innlegget over er Jåttånuten som er 138 moh. Den var lenge Stavangers høyeste topp, men nyere målinger har vist at Ullandhaug er en meter høyere. Den er nesten hul og har inneholdt NATOs Joint Warfare Center og frem til august 2009 inneholdt den Fellesoperativt hovedkvarter FOHK. Hva som er der i dag vet jeg ikke sikkert, men det er sikkert bare å svinge innom og se hva som står på skiltet på porten. Vi er jo så flinke å holde på hemmeligheter her i landet. Endret 15. mars 2017 av REs 5
a_aa Skrevet 15. mars 2017 Skrevet 15. mars 2017 @Lars M: Oi, det er nok ikke få fotos, nei - og det er mange flere turer jeg har passert forbi der. Siden jeg bor på Laksevåg, er turen opp Holefjellet og ned Damsgårdsfjellet (eller omvendt) blitt "standardturen" min. Den jeg går når jeg bare har lyst på en kjapp tur uten å forberede noe som helst. Fra jeg går ut av ytterdøren, til jeg er ved fotoplassen tar det under 15 minutter med jevn stigning hele veien . Ifølge gule siders kart heter stedet Rundetoppen, og det bildet jeg tar derfra mer eller mindre fast, er i retning nord-nordvest. Da ser man deler av Laksevåg nede til venstre, med blant annet det gamle blikkvalseverket og ærverdige Sjøkrigsskolen liggende helt ute på neset. Lenger ute ligger Askøy, og til høyre for Askøy ligger Byfjorden. Selv om alle bildene herfra inneholder de samme komponentene, er de jo ikke like - same old, same old, but different Og det er nok det som gjør at jeg ikke blir lei - årstider, vær, føre, tid på døgnet, dyreliv etc gjør at hver tur og hvert bilde alltid gir et fornyet perspektiv på ting. Man kan nesten tro at man virkelig begynner å kjenne plassen og løypa etter hvert Hyggelig at du la merke til det! 2
REs Skrevet 15. mars 2017 Skrevet 15. mars 2017 (endret) 1 time siden, Lars M skrev: Imod Norge har Naturen kun været lidet gunstig; det er et fælt stenet Land, alle vegne opfyldt med golde Fjælde og Klipper, saa hvor man ser hen, ser man kun Ødemarker og uhyggelige Bjærge (Saxo i Frederik Winkel Horns oversættelse). Du har en undertekst om Norge på dine innlegg og det er nok mye sant i det som står der. Noen av oss er oppvokst på Jæren og da er det stort sett et flatt og åpent landskap og en høy himmel ut mot havet som preger området. Ikke så ulikt Danmark. Derfor kan det nok bli mer enn nok fjell for en og annen Jærbu når han kommer bort fra kysten og inn i fjellheimen. Sånn var det også for Arne Garborg som beskrev denne opplevelsen i sitt dikt Paa fjellveg. Paa Fjellveg. Her gjeng eg rædd i fæle Fjell med Hugen kvævd og sprengd. Aa hu! Visst aldri ut eg held aa gaa slik innestengd. Det legg seg tungt for Barmen trong; eg fær kje anda ut. Eg skjelv og tenkjer Gong paa Gong: han fell, den tunge Nut. Det stengjer Vegg og Rygg og Kam for Syn og Sans og Sinn. Den graae Bergufs skyt seg fram og vil meg byggja inn. Her er kje Raad, her er kje Rom, her er kje Vind og Luft! Men rundt i Fjelli døyvde Ljom som Rop fraa Juv og Kluft. Og um fraa ville Kampe-Hei eg fæli burt meg snur, so stengjer paa den andre Lei den blaae, bratte Ur. Aa hu! so myrkt og trongt og villt! Det kolnar meg um Kne. Og hu, som her er audt og stilt! Eg er som gravi ned. Endret 15. mars 2017 av REs 4
Populært innlegg Xperiment Skrevet 16. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 16. mars 2017 (endret) En dag spurte meg selv om det er mulig å gå på fjellski en sommerstidsti opp bakken. Er det lettere å se en elg eller andre dyrene? I går var det fint vær. Da bestemte jeg meg å ta turen. Bak omkring 1/2 mil etter Funkelia i område av Linertdammen svingte jeg til venstre. Ingen vei, men jeg tro veien er i sommeren lett å finne. Jeg stole på min fornemmelse og begynte oppstigning. Første 300 m var det urolig stille. Men deretter kommet en sakte lyd til meg. Noen gikk veien ute av synsvidde foran meg. Etter jeg fortsette sakte, men sikkert funnet jeg ferske nye fotspor. Det var en ganske lystig fotspor. Krysset min veien fem timer per 50 m. Ser ut som slalåm. Hadde elgen ett gjæret frukt eller tuller det? Etter elgens fotspor forsvant i skogen, åpnet kratt av skogen og gikk morsomt utsyn. Og snart Haus Sachsen (Gruve) var i sikte. Her oppe er luften frisk og klart. Løype tilbake var ikke så imponerende, men verdigfull. Fort ved bratt veien ned kommet jeg til parkeringsplass. Takk for na -turen. Endret 16. mars 2017 av Xperiment 11
awesomevicc Skrevet 16. mars 2017 Skrevet 16. mars 2017 23 timer siden, REs skrev: Å Lifjell! <3 Gikk mange turer der med forrige bikkja når jeg bodde i Stavanger! Må ta en tur med den nye bikkja snart. Gikk alltid den korte litt bratte veien opp og via Dalevann ned. Fin rundtur. 9
Populært innlegg Heriks Skrevet 18. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 18. mars 2017 Labber rundt i Nore, litt vindfullt men ellers utrolig flott. Bikkjene syntes det var fint å få strekke litt på beina (og de er veldig behagelige å ha i hus nå) 16
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 18. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 18. mars 2017 Skitur i hytteområdet i dag. Gikk stort sett i snøvær og flatt lys, men mot slutten av turen klarnet det litt opp. Mye nysnø i løpet av natta, så ingen vår i sikte i Røros-området enda. Heldigvis! 11
Populært innlegg eirikw Skrevet 18. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 18. mars 2017 Sveinsbufjell på vårføre må oppleves. Felleføre opp fra Ravalsjø gjennom skog preget av krokete bustefuruer, et fantastisk utsyn fra toppen og flotte utforkjøringer med kortsvinger på skare og telemarksvinger i litt bløtere partier. Herlig! EirikW 13
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 19. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 19. mars 2017 Endelig kom sola, men sammen med den kom iskald vind, så minusgradene som gradestokken viste ble ganske mange flere effektive på fjellet. Fin tur læll til hytta ved Storhøgdgruva. Opp gikk jeg i scooterløype, ned i nydelig puddersnø som bremset akkurat så mye at jeg kunne glise meg hele veien hjem til hytta ☺️ Utrolig mye forskjellige dyrespor å se i nysnøen, men jeg så ingenting til de som hadde laget sporene. 15
Populært innlegg djing0 Skrevet 19. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 19. mars 2017 I dag ble det topptur til Nattmålstuva/Kvalhornet. Greit med pudder, og etterhvert veldig fint vær. For en nybakt topptur-mann ble det i overkant å gå opp, ned og så opp igjen, men vi måtte jo det, med slike fantastiske forhold! Ingen tvil om at slikt gir mersmak 15
Mørkeblå Skrevet 19. mars 2017 Skrevet 19. mars 2017 (endret) Ble en liten tur opp på et nytt fjell. Kom over en slags sender som jeg stusset litt på. Noen som vet hva det kan være for noe? Ingen hytter eller hus i nærheten. Ganske høyt oppe på fjellet opp i en renne. Klarte ikke finne noe vindmåler heller da jeg trodde det kunne være en værstasjon. Endret 19. mars 2017 av Mørkeblå 7
Populært innlegg a_aa Skrevet 21. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 21. mars 2017 Nærtur igjen i dag, endelig - halvannen uke siden siste. Eneste dag med skikkelig godt turvær var lørdag, men den gikk med til dugnadsarbeid mm. På den flate flekken til venstre på bildet har jeg overnattet et par-tre ganger - fin plass, men litt for nære stien over Damsgårdsfjellet egentlig. Ellers ser vi bygevær over Askøy, liggende bak Holefjellet - da jeg gikk nedover der, fikk jeg en liten hale fra den nedbøren samtidig med kveldssolen. Fin tur, fikk jo til og med litt bruk for ponchoen igjen 12
TarjeiSkrede Skrevet 22. mars 2017 Skrevet 22. mars 2017 På 2/6/2017 den 19.22, Mørkeblå skrev: Av og til kan man se tilbake på en tur. Klappe seg selv på brystet og si ''Hvis fan traff æ!'' Disse bildene er derimot fra en helt ''ok'' tur. Hum, hvis disse bildene bare er fra en helt 'ok' tur, så lurer jeg litt på hvilke turer du definerer som "Hvis fan traff æ!'-turer? (link til innlegget: https://www.fjellforum.no/forums/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/?page=123#comment-378086) 2
Populært innlegg eirikw Skrevet 23. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 23. mars 2017 Arbeidslivet er beintøft! I dag måtte jeg til og med gå på ski for å tjene til det daglige brød. EirikW 20
Populært innlegg Martin HJ Skrevet 24. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 24. mars 2017 Ble en natt ute i skogen for å prøve ut hengekøya, en Hennessy Expedition Asym Zip. Utrolig positiv opplevelse og veldig behaglig komfort messig, fikk litt erfaring hvordan det er med oppsett og hvor man kjenner kulda når man ligger og henger. Var noen minus inatt så hadde med meg vinterposen min som tar -18 kalde og liggeunderlag med R verdi på 4,1. Var varm og god så klart med den posen. Men merket at armene og føttene som var utenfor liggeunderlaget når man lå litt på tvers for å ligge mest mulig rett, var utsatte områder. Kameraten min, som også var førstgangshenger, fikk erfare dette siden han hadde en pose som tar -1 grad. Hjalp å legge ullgenseren og annet klær på sidene av underlaget der hvor man ble eksponert for kulda. Så dette var tipp topp, ser frem til mer henging - spesielt oppi Femundsmarka og ikke minst Skrim 19
+PTG Skrevet 24. mars 2017 Skrevet 24. mars 2017 På 19.03.2017 den 20.09, Mørkeblå skrev: Ble en liten tur opp på et nytt fjell. Kom over en slags sender som jeg stusset litt på. Noen som vet hva det kan være for noe? Ingen hytter eller hus i nærheten. Ganske høyt oppe på fjellet opp i en renne. Klarte ikke finne noe vindmåler heller da jeg trodde det kunne være en værstasjon. Likner på retningsstyrt antenne for ICE bredbånd. Skal jeg tippe ut fra bildet og vinkler på antennene, så er det hvite boksen mottaker for ICE signal e.l og så sendes signalet (forsterket 7-10 db) mot en tilsvarende antenne mottaker (som ligger i mobilskygge) nedi dalen ved fjorden. 2
Populært innlegg Frilufta Skrevet 24. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 24. mars 2017 (endret) Ikke idag, men igår ble det en tur etter stor abbor. Satset på morrabettet. Resultatet ble 2 stk på 30 gram. Men utsikten var i det minste fin kl 06:00.. Endret 24. mars 2017 av Frilufta 16
7homas Skrevet 25. mars 2017 Skrevet 25. mars 2017 22 hours ago, Martin HJ said: Ble en natt ute i skogen for å prøve ut hengekøya, en Hennessy Expedition Asym Zip. Utrolig positiv opplevelse og veldig behaglig komfort messig, fikk litt erfaring hvordan det er med oppsett og hvor man kjenner kulda når man ligger og henger. Var noen minus inatt så hadde med meg vinterposen min som tar -18 kalde og liggeunderlag med R verdi på 4,1. Var varm og god så klart med den posen. Men merket at armene og føttene som var utenfor liggeunderlaget når man lå litt på tvers for å ligge mest mulig rett, var utsatte områder. Kameraten min, som også var førstgangshenger, fikk erfare dette siden han hadde en pose som tar -1 grad. Hjalp å legge ullgenseren og annet klær på sidene av underlaget der hvor man ble eksponert for kulda. Så dette var tipp topp, ser frem til mer henging - spesielt oppi Femundsmarka og ikke minst Skrim Gøy 😁 Om køye er noe du vil fortsette med, vil jeg absolutt anbefale å skaffe en god under quilt etter hvert.
Martin HJ Skrevet 25. mars 2017 Skrevet 25. mars 2017 7 timer siden, 7homas skrev: Gøy Om køye er noe du vil fortsette med, vil jeg absolutt anbefale å skaffe en god under quilt etter hvert. Det er noe jeg kommer til å vurdere
Populært innlegg djing0 Skrevet 25. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 25. mars 2017 Fantastisk tur til Buren på Kvaløya, utenfor Tromsø. Sola kom frem og det var helt vindstille på toppen! En halvmeter med fersk pudder gjorde turen komplett. Rudolf ute på spasertur møtte vi også! 17
Populært innlegg REs Skrevet 26. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 26. mars 2017 (endret) Da ble det tur i helgen like vel. Torsdag kveld ble jeg oppringt av min danske turkamerat som syntes at det var så lenge siden vi hadde vert på tur, så nå kunne han godt tenke seg en tur, f.eks. inn til en hytte, bare fra lørdag til søndag. Ingen dum idé, men det er bare det at hvis du skal gå på tur inn til en hytte nå så er eneste muligheten å gå på ski, og så vidt jeg vet så har min danske kamerat bare prøvd å gå på ski en gang før, for så lenge siden at han nesten ikke husker det, og siden han nesten ikke husker det så kunne han heller ikke huske om han kunne gå på ski eller ikke. Dette kunne bli spennende. I rask rekkefølge scannet hjernen min gjennom løypene inn til de tre til fire nærmeste hyttene og kom til at Lortabu - Sanvatn var den turen som ville egne seg best for dette prosjektet. Jeg foreslo Sandvatn, og der hadde vi jo vert før. Men har du ski? spurte jeg. Nei det hadde han ikke, men han kunne kanskje finne noen på finn.no? Nei, ingen god idé. Jeg har ski som du kan låne, men jeg har ikke sko som passer deg. En lien pause, og så var han der igjen. Han hadde funnet et par skisko på finn.no. riktig størrelse og bare 150 kroner. Jeg var meget skeptisk, men han mente at det ville være godt nok. Jeg prøvde å forklare ham at det nok ville være en fordel om skoene var litt kraftigere enn den typen som brukes til langrenn, men jeg nådde ikke frem med min diplomatiske talemåte, så resultatet fikk bli som det blir. Fredag ettermiddag, ny telefon fra dansken. Skoene på finn.no var solgt, men han hadde funnet et par skisko til ca. halv pris på en butikk på Bryne og de hadde han kjøpt. Men hva slags binding passer de til? "En sånn med en sånn metallpinne på tvers lengst fremme på skoen". (Humm - , er ikke du ingeniør med flere danske patenter innen vindmølleteknologi?) Ja da er det NNN binding og jeg har ski med denne typen binding, det går sikkert bra. Fisher har sitt eget bindingssystem og for å være sikker på om jeg skulle ta med Fisher eller Åsnes ski så måtte jeg forvisse meg om hvilken type det var. Sent fredag kveld, mens jeg pakket de siste tingene til turen så sendte jeg ham en SMS med spørsmål om hvilken type sko det var. "De heter Alpine". ?, Ok, jeg tar med mine Åsnes Vikafjell med NNN BC binding + et sett med langfeller, de passer sikkert til ham. Ikke så farlig, vi kommer sikkert ikke så langt like vel. Lørdag morgen ble det avtalt henting på Ålgård mellom kl. 9:00 og 10:00, og like før kl. 10 svingte jeg inn på parkeringsplassen utenfor COOP butikken. En rask tur innom for å hente den siste provianten og så var vi på vei mot fjellet. Værmeldingen var ganske bra, og veien opp til Lortabu var faktisk helt uten både snø og is. Han hadde bare med seg liten sekk, med soveposen festet på toppen, for han tenkte at det sikkert ikke var nødvendig med så mye utstyr siden han hadde gått inn til denne hytta før. Men det var om sommeren, og jeg begynte allerede å forberede meg på å være hjemme igjen før kvelden, men han var like optimistisk. Det var god plass på parkeringen og vi lempet ut utstyret, snørte på oss skisko, tok sekken på ryggen og begynte å ta på skiene. Jeg merket at han plundret en del med å få skiene på, og plutselig ringte en klokke inne i hodet mitt. NNN binding er ikke det samme som NNN BC binding ! ! ! Ganske riktig. Skoene passet ikke til de skiene jeg hadde tatt med, og hva gjør vi så? Nå var gode råd dyre, og siden det var jeg som hadde bomma så var det jeg som nå burde berge situasjonen. Det var jeg som hadde sett for meg at vi ville være hjemme igjen før det ble kveld, men ikke på grunn av en feil begått av meg selv. Ok, hva har vi her? To alpinanlegg ikke mer enn 10 - 15 minutters kjøretur unna, kanskje de leier ut telemarkski og kanskje de har et par NNN BC sko i riktig størrelse. Så ble det å pakke sekker og ski inn i bilen igjen og dra av sted til Tjørhomfjellet alpinsenter. Fyren bak disken smilte godt da han hørte hva som var problemet, men han hadde nok bare alpinski og alpinstøvler, men på Haugen camping hadde de visst begynt å leie ut ski. De hadde ikke fast åpningstid, men det var bare å ringe og spørre. Vi fikk telefonnummeret og en kjapp telefonsamtale bekreftet at, joda, ski kunne vi få leie, langrennsski, og litt over en time forsinket så var vi igjen klar for skitur inn mot Sandvatn. Været var overskyet og føret var som våt påskesnø. Jeg gikk på mine Åsnes Nansen med kortfeller og dansken hadde, til alt hell, fått smørefrie ski. Alle som har gått opp Lysebekken vet at den bakken kan være litt av en monsterbakke, og for oss tok det ca. en time før vi så toppen. Dansken klarte seg overraskende bra og når vi passerte toppen og begynte på det litt mer behagelige terrenget innover mot hytta, så kom tåka. Det ble fullstendig "whiteout", men løypa var godt kvistet så vi gikk på med friskt mot. Vinden stod rett i mot og dansken fikk en ny og god føling med det norske vinterfjellet. Klokka hadde passert 15:00 og jeg foreslo å ta en pause for å spise, jeg hadde ikke spist siden frokost og kjente att jeg hadde mer adrenalin og melkesyre i kroppen enn energi, men det passet visst ikke. Dansken var våt av svette og var redd for å bli kald hvis vi stoppet. Vi fikk heller spise når vi kom frem. Ok, vi kjempet oss innover på det tunge føret, i en tåke så tykk at vi nesten ikke så fra kvist til kvist, men vi klarte å følge sporet. Vi passerte en familie med to små barn og jeg tenkte at den minste ungen var så liten at det nesten kvalifiserte for en bekymringsmelding til barnevernet, men humøret var på topp og de skulle til samme hytte som oss. Vel tre timer etter at vi hadde gått fra bilen så syntes jeg at det luktet litt røyk av tåka, og da forstod jeg at vi nærmet oss, og etter en liten halvtime til så så jeg silhuetten av hytta midt i alt det hvite. Da vi nesten ramlet inn døra ble vi ønsket velkommen med nykokt kaffe, god fyr i ovnen og tilbud om hjelp til å henge opp våte klær. De er visst ikke så verst like vel disse T-hyttene. Det er vel ingen ting som er så godt som å sette eg ned i en god og varm stue med en iskald pils når du har trasket timevis med våt tåke og vind rett i trynet. Familien på fire kom vel frem til hytta og ungene var ikke trettere enn at de holt liv i stua til langt inn i de små timer. Neste morgen var det klar blå himmel, og da sola kom opp ble det helt påskestemning ute. Føret var like tungt, men tilbaketuren til bilen var som et eventyr. Og selv om dansken skrubbet opp nesen og bøyde den ene staven så var både han og jeg godt fornøyd med en kjempefin, og for ham, innholdsrik skitur. Og jeg har lovet meg selv aldri mer å le av en danske på ski før jeg har sett ham i sporet. Dette var bare imponerende. Men den som var mest overrasket over å få sin danske mann hjem fra skitur, i et stykke og uten gips, var hans norske kone. Endret 26. mars 2017 av REs 16
Populært innlegg eirikw Skrevet 27. mars 2017 Populært innlegg Skrevet 27. mars 2017 På "byens tak" i går, Kongsberg kan by på flotte skiturer omtrent midt i sentrum. Heis opp fra Funkelia og flott vårføre opp til Knutetoppen. Utsikten fra utedassen på Jonsknuten er iflg Lonely Planet en av de mest spektakulære i hele verden. Bare synd at døra vender inn mot berget........................ Eirik W 14
Anbefalte innlegg