Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 6. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 6. februar 2017 (endret) Veien opp til Vesterålen og Lofotens tak Den årlige Møysalturen i vinterdrakt. Innmasjen tok jeg inn Forkledalen. Elvekryssing ved Storvatnet Storvatnet med E10 i bakgrunnen. Jeg går opp ved Tverrelva. Tror forsåvidt vatnet har 3 elver som heter ''Tverrelva'' Denne ligger på Nordsiden. Ferdig med stigningen opp til Forkledalen. Flater endelig litt ut. Toppen i Bakgrunnen. Enda et stykke til... Kryssinger. Alltid en undervurdert utfordring hvor mye galt kan skje. Speider på fjellet ved solnedgang. Siste toppen i Vesterålen og Lofoten som får kjenne på solstrålene. 7 Første natta ble i Forkledalen. Her sov jeg 2 netter da den ene dagen gikk på bestigning. Ikke et uvanlig syn ved klar himmel i Nord. Startet tidlig på neste dag for å rekke toppen. Benyttet meg av en ny rute denne gangen Midt i Møysalmasivet med Møyene og toppen i bakgrunnen. Hoppet over endel fotografering under mye vind og isete forhold oppover. Ble benyttet 2 isøkser og stegjern for bestige toppen forsvalig. På nedturen. Solnedgangen begynner. Her er det egenlig en bree. Men den er godt dekket med snø på vinteren. På nedturen. Kommet meg forbi det mest alpine. Måtte nyte dette vakre synet. Lofoten i bakgrunnen. Av og til kan man se tilbake på en tur. Klappe seg selv på brystet og si ''Hvis fan traff æ!'' Disse bildene er derimot fra en helt ''ok'' tur. Endret 6. februar 2017 av Mørkeblå 45
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 6. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 6. februar 2017 Å legge inn et bilde etter @Mørkeblå er verre enn å hoppe etter Wirkola, men here goes: Fra gårsdagens tur i nærmarka (Estenstadmarka). Elendige snøforhold i de lavereliggende deler av marka, men solnedgangen er vakker uansett. 25
hesthov Skrevet 8. februar 2017 Skrevet 8. februar 2017 On 21/01/2017 at 4:35 PM, graham said: @HegeJohnsen: Kanskje folket var på Ladestien i dag, for i Bymarka var de ihvertfall ikke. Fra 30 cm nysnø, finvær og kuldegrader forrige helg, så har det regnet siden tirsdag og i dag var det et par pluss og lett yr. Lunsjen ble inntatt på Bjørkhylla under takoverbygget. Fin tur med marka omtrent for seg selv. Mange kryssinger av åpne bekker og våte myrer - skisko og gamasjer som holder vannet ute gjør susen. Så lite snø...finnes det mer nå? 1
Populært innlegg Haoverla Skrevet 8. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 8. februar 2017 Noen bilder fra turer de siste dagene. Først ut er fra en topptur light til Finnbunuten i Voss kommune. Tok skitrekket til toppen av Kari Traa, tok på fellene og gikk til toppen 1358m. Kjørte ned til bunn av Kari Traa, tok heisen opp igjen, på med feller, gikk opp igjen og kjørte ned. Slik gikk dagen. Utsikt over Åkrafjorden og Folgefonna fra Håfjellet 937m i Etne, Hordaland på lørdag På søndag ble det en runde på Seljestad i Odda, Hordaland. Gikk fra Korlevoll skianlegg p-plass og gikk en runde via Oddavarden 938m. På mandag ble det en tur til Gråhorga 740m i Ølen, Rogaland Her er to bilder fra forrige uke tatt med 24 timers mellomrom fra Damsgårdsfjellet i Bergen 26
Gjest Turlyst Skrevet 8. februar 2017 Skrevet 8. februar 2017 Her er det så mange fine vinterbilder at jeg oppfordrer dere til å legge ett av dem ut her
Populært innlegg Snutemor Skrevet 8. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 8. februar 2017 Gøy med is og kulde. Over en bro, bortover en sti, innover en myr ligger det et hemmelig isslott. Til og med 15-åringen synes det er morsomt å være med inn hit... 16
Populært innlegg AK74 Skrevet 8. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 8. februar 2017 Ble en tur kveldstur opp på Torstind i strålende måneskinn, kaldt og blikkstilla. Snyfritt til ca 400 moh, og da var snyen fin å gå på med kjettingene. Det bratteste partiet var litt på grensen å gå med hund, spesielt på nedturen, men det gikk godt 1,5 time opp, og en liten time ned. 18
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 9. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. februar 2017 Ikkje i dag, men forrige helg, ein liten rapport frå Tafjordfjella. Ei smilande blid dame til turfølgje, og ei smilande blid dame bak kameraet. (skjønt, den nattfotograferinga får eg aldri dreis på....) 30
+Miamaria Skrevet 9. februar 2017 Skrevet 9. februar 2017 A propos bilde-Wirkola https://www.blv.no/lodingen/ski/nyheter/solnedgangen-fra-moysalen/s/5-9-182199 4
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. februar 2017 Hverdagbilde fra hverdagstur etter jobb kommer her På tur ned i Skaret øverst i Nordnæsdalen, Fyllingsdalen mm i bakgrunnen. I dag droppet jeg staven som jeg har brukt i det siste for å avlaste det vonde ventrebeinet, og tok bare en lett hoftesekk i stedet for ryggsekk med ditt og datt i. Beinet blir stadig bedre - i dag tok jeg meg selv i litt leken jogging, og måtte komme med formaninger om "Ro ned nå, døh - ikke bli overmodig nå igjen!" bakken var tørr og frosset, med is såpass spredt at det ikke var nødvendig å sette på broddene - lett å gå, Kjente jo litt ømhet da leddene ble kalde igjen, men foreløpig går det utvilsomt "bedre og bedre dag for dag" med både kne og hæl og det er jeg veldig happy for. 15
Populært innlegg Terka Skrevet 9. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. februar 2017 Tok kveldsmaten ute i dag. 😃 Ca 3 km tur, minus 6°C, varm mat, og to som slokna i det dem intok senga. 😁💖 22
Populært innlegg josteink Skrevet 10. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 10. februar 2017 (endret) Vatn i alle formar er noko av det beste leiketøyet for ungar (og vaksne). Ein bekk, litt is eller snø og timane går med lått og løye. Skikkeleg tørrfrost i bergen har gjort småbekkar og myrer om til nydeleg leikeapparat, skikkeleg gøy. Endret 10. februar 2017 av josteink 21
Populært innlegg AK74 Skrevet 10. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 10. februar 2017 Ikke rart en blir glad og fornøyd når en kan få slite skikkelig, og bli belønnet med godvær og en fantastisk utsikt Morratur før jobb 30
HegeJohnsen Skrevet 11. februar 2017 Skrevet 11. februar 2017 På 8.2.2017 den 2.29, hesthov skrev: Så lite snø...finnes det mer nå? Det gjør dessverre ikke det. Det har ikke snødd i Trondheim på evigheter, så dårlig med skiføre de fleste steder.
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 11. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 11. februar 2017 Dårlig med spor og "glasursnø", men herlig med fjell og sol etter altfor mange timer på en kontorstol siste tre uker. Området er Holtålen i Sør-Trøndelag. 17
Populært innlegg Haoverla Skrevet 11. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 11. februar 2017 Tilbrakte det siste døgnet på Kvamskogen 1 time fra Bergen. Ankom i går ettermiddag, satte opp teltet og bare koste meg. I dag tidlig gikk jeg opp til Byrkjefjellet 1047m, en kjær topptur for snøsultne Bergensere. Lite snø og hardt, men gøy! 22
Populært innlegg +Blaser Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 En kort tur med minstemann i fin været. Vi fulgte skiløypa innover fra Funkelia-Kongsberg og tilbake. Obligatorisk med en lengre rastepause etter skituren. Så da var det å slå seg ned ved (selvfølgelig) en bekk og nyte solen +kakao + godis 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 Da er årets første natt under åpen himmel avkrysset Hadde veldig lyst til å ta den på en tur "over vidden", men tok ikke sjansen på en såpass lang tur med oppakning og skrantende venstrebein - overbelastning i helingsperioden ville blitt noe herk. Så det ble en overnatting på toppen av Olsokfjellet istedet. Så ferdig "Nytt på nytt", pakket deretter ned de siste dingsene i sekken, og la avgårde. Strålende flott måneskinn da jeg gikk oppover Damsgårdsfjellet, der jeg knipset et bilde mot Ulriken og Bergen. Fortsatte videre til Olsokfjellet, der jeg fant en passelig flat gressflekk - her er det ofte vått men siden alt var stivfrosset, redde jeg opp for kvelden her. La bivybagen rett på baken, så oppi med Xtherm liggeunderlag, deretter MH Lamina 20 sovepose, og en oppblåsbar pute. Ble liggende å lese litt etterpå, før jeg sovnet. Måtte opp en snartur i 5-6 tiden, månelyset var fortsatt strålende, og det var kaldt! Tok på meg en ekstra ullskjorte før jeg la meg igjen og sovnet. Ble vekket av solen på vei opp bak Løvstakken noen timer senere Strakte meg over mot sekken og fikk fram Svea 123, kaffe og kjele - og i vannflasken hadde det heldigvis bare blitt en tynn ishinne. Jeg tok med lunket vann på vannflaskene og satset på at det neppe ble mer enn 2-4 kuldegrader - og det holdt stikk. Fikk lagd meg litt kaffe uten å forlate den varme soveposen, og tok noen slurker av den før jeg sto opp. Knipset et så bilde av "soverommet". Da var det bare å pakke sammen igjen. Man kan fort bli overrasket over hva som går ned i en ryggsekk på 34 liter (riktignok hadde jeg soveposen hengende på utsiden). Og man trenger ikke 25 kg bare fordi det er kuldegrader, nøyaktig halvparten holdt fint - og det inkluderte ca 2,5 kg mat og vann. Tok på sekken og gikk ned fra Olsokfjellet og over til Holefjellet. Der bestemte jeg meg for å gå over Gravdalsfjellet istedet for å sette kursen hjemover - venstrebeinet kjentes ganske bra ut. Beslutningen ble iverksatt sporenstreks. Da det begynte å verke i kneet på turen ned fra Gravdalsfjellet, tok jeg like godt en lang pause - det ble pølselunsj og kaffe. Beinet ble slett ikke verre av det Bommet på bussen øverst i Nipedalen, så det ble en halvtime asfaltgåing til slutt - akkurat det var kanskje ikke helt innertier, men totalt sett ble dette en flott tur - uten flått 26
Populært innlegg djing0 Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 Litt annerledes tur! Paradise Valley, utenfor Agadir, Marokko. Fint, men mye søppel... 14
Populært innlegg eirikw Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 Skrim bød på flott føre og skikkelig vinterstmning i dag! Eirik W 25
Gjest Turlyst Skrevet 12. februar 2017 Skrevet 12. februar 2017 Rett og slett nydelig stemning. Her skulle jeg mer enn gjerne teltet noen dager
Populært innlegg Hedvig Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 Siden det er morsdag i dag ble det en rolig skitur med bikja og mor mi! Kakao og apelsin hører med! 20
Johan2000 Skrevet 12. februar 2017 Skrevet 12. februar 2017 Glömde kamera... Kom i alla fall i väg för sent för att ta bra bilder vid storflåtan. När solen gick ned var jag vid Tversjöstallen. Så, dagens tur: Damtjern - Tversjöstallen out and return. Ca 25 km. Väldigt fint före och mestadels fina spår. 3
Populært innlegg Xperiment Skrevet 12. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. februar 2017 Tar lille frisk pause når jeg forbereder meg til intervju: På korsvei opp fra Funkeliahytta i Kongsberg til Knutehytta og tilbake. Kanskje 2,5 mil Bilder vise Korset og fjellski . I dag var det overfullt med ski begeistret folk. 22
Populært innlegg Terka Skrevet 13. februar 2017 Populært innlegg Skrevet 13. februar 2017 Med barn så må man ofte justere litt på planene ut fra dagsform og i hvilken retning formpila peker. Torsdag var det litt lite futt i prinsessa, og planene for kald overnattingstur over tregrensa denne helga var bekreftet utdaterte når prinsen stod opp fredag med er dyp hoste. Søndag var det likevel så finfint vær at vi måtte bare ta oss en liten tur. 150 m å gå opp til det lokale skianlegget, stolheis opp, videre opp og innover på langrennski, middag, og tilbake og ned alpinbakkene på langrennsski. Fantastisk fint å kunne starte og avslutte slike turer hjemme uten bruk av bil. 😊 23
Anbefalte innlegg