Populært innlegg Snutemor Skrevet 7. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 7. januar 2017 Isen synger og bikkja danser ... Pysete meg liker meg best på land når isen klager som verst. Isen synger, drønner, braker og knaker. Den høres trist ut. Kanskje drømmer den om sommeren den aldri får oppleve? Bålet spraker og knaker og snakker med isen, men jeg, jeg har det fint. Godnatt Tresjøen! Kommer snart tilbake. 13
Populært innlegg eirikw Skrevet 8. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 8. januar 2017 5 på 2 og 2 på 4 på skøytetur fra Langen, via Minnesjøene og Sannervatnet til Børten i dag. Flott tur i området mellom Lunde og Drangedal. 14
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 8. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 8. januar 2017 Inte idag, men igår, söndag: Märklig väderprognos gjorde att det blev en lokal liten cykeltur. Sandungen + Hagahogget. Efter kaffe vid Sandungen tänkte jag mig en liten tur upp till radarstationen på Hagahogget. Väl där gick jag upp på taket på en av bunkrarna. Från taket såg man söder ut att det låg dimma över fjorden. Liksom skymtandes mellan träden. Jag visste att det finns en utsiktspunkt strax öster om radarn, men har märkligt nog aldrig varit där innan. Men nu bestämmde jag mig för att gå dit. Det var brottom, jag måste börja hemfärden vid tre om jag skulle hinna hem innan det blev mörkt. Bingo! För en gångs skull var jag på rätt plats, vid rätt tid, med kamera! Det visade sig att detta är en utmärkt plats för utsikt mot sydost, men även rak syd och sydväst. Av och till såg man toppen på Håøya sticka upp ur molnhavet, innan den lika plötsligt försvann igen. Borde vara fina möjligheter till soluppgångsbilder härifrån, men då blir det nog tältning. Lång tur att cykla upp i svinottan annars. Kaffe vid sandungen. Var dock tvungen att fusk-starta elden... Tåkehavet över Oslofjorden. Mot Sydväst. Asker till vänser, Tranby rakt fram. Inte så tokigt när man kom hem heller... 19
Populært innlegg tklami Skrevet 9. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2017 Hadde en liten tur opp til øyungen i Nordmarka. Kom litt opp fra tåka som er nede i Oslo, og da kunne en jo se litt sol. Var ganske mange som var ute denne søndagen. På vei hjem så lyste sola himmelen gul og rød 20
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 9. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2017 Himmelen over var fra turen på søndag. Sen lunsj ved Abbortjernet i Bærumsmarka. Startet fra Frognerseteren hvor Tryvannsgrana raskt etterpå ble tatt i øyesyn etter at den hadde blitt tatt av Urd. Oslo og omegnen rundt var dekket av tåken, men i 'høyden' over var det sol og blå himmel. Så bar det ned til Sørkedalen og tåka forbi Ringerikstjern. Fra Sørkedalen gikk ferden opp av tåke igjen til Blekketjernet og Abbortjernet. At lunsjen ble sen kan bildet ovenfor bevitne om. For når solen forsvant begynte himmelen å brenne. Himmelranden fortsatte å være rød på veien ned mot Østernvann og Fossum. 16
Svein Tore Skrevet 9. januar 2017 Skrevet 9. januar 2017 Nyttårsforsett nr1: Komme meg på en eller annen tur hver uke. Check, var på skitur inn mot blåfjellenden i går. Yr i lufta, og litt grått, men en kjempefin tur. Hadde ikke hele dagen tilrådighet, så snudde ca halveis. Nyttårsforsett nr2: Bli bedre til å ta (bra) bilder. Glemte kameraet hjemme... 6
Populært innlegg whistler Skrevet 9. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 9. januar 2017 Ikke i dag, men var på tur i Gausdal Vestfjell i helga. Utrolig flott område, bra vær og jammen ble det Røye også! Fyldigere rapport kommer 24
Populært innlegg AK74 Skrevet 11. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 11. januar 2017 Tur i Troms på 559 moh, Torstind. Veldig lite sny, men tok trugene likevel. Vanvittig tungt oppigjenna fra begynnelse til topp, det er ganske bratt. Men fantastisk månelys. Gikk uten hodelykt oppover. Aluq var med i dag, men han som de andre malamutene mine er ikke spesielt glad i bratte fjell. Men vi kom oss opp:-) 15
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. januar 2017 Hadde med fruen på hennes første overnatting i telt på vinteren. Hun har bare ligget under åpen himmel på vinteren. Turen gikk til Damtjern på Krokskogen. Hadde bare en viktig oppgave, det var at hun ikke skulle fryse. 4 liggeunderlag og to store soveposer fylte fjellduken, som ble brukt som artic bedding. Gapahuk og ved ble med, siden det er en plass med mye besøk, og kort tid til å sanke ved. Det gikk utrolig fint, men erfaringen viser at termostaten hennes og min er ganske forskjellige. jeg gikk med teknisk t-skjorte og fleece og hun med full pakke. Det var mye lavere under taket på Patagonia en det er på TNF VE25 som jeg har solgt. Litt mere tungvindt når en er to på tur. Flott kveldshimmel Jeg var sherpa med parispulk. Fruen gikk på skøyter. noen gikk på ski, andre gikk på beina. Selvstående Gapahuk er topp. Mor måtte pakkes inn i Fjellduk og med varmeflasker inne i, ble varmt å godt foran bålet. Litt trangt i teltet, spesielt når man er lang. Forteltet blir alltid fullt, 0-5 cm snø = ingen ekstra grop. Vi hadde sol, mens bygda lå i tykk tåke. 19
Populært innlegg snurrehaler Skrevet 12. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 12. januar 2017 Jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro.. så fikk bikkja lukt i nesa og den ble helt koko. Gikk med ene i bånd og andre løs innover fra Stryken i Nordmarka. Første som tråkker på nysnøen Så stikker bikkja som aldri stikker av etter noen lyder inni skogen. Jeg venter i fem minutter på han, for han kommer jo alltid tilbake rimelig kjapt.. Neida. Så jeg bestemmer meg for å følge spora hans i nysnøen, med god hjelp fra den sniffemaskinen jeg har i bånd. Så vi fyker rett opp en bratt skrent og opp mot Fiskeløysåsen. Jeg er ikke så innmari stressa, for det er fine spor etter han, men etter et kvarter begynner jeg å bli rimelig sliten og irritert (og våt). Her finner vi masse spor selv om vi ikke så noen nede med stien. Elg og rådyr og whatnot, ikke rart bikkja stakk liksom. Mens han jeg har i bånd koser seg i senga til et stort dyr så får jeg en telefon fra samboer. Han lurer på hvorfor ene bikkja sitter på trappa og uler så trist. 12
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 14. januar 2017 Flott på Steinsisen i dag, varierende istykkelse 3-30 cm. Mange som fisket, og de fikk mye fisk. Turskøyter er fint på litt ruglete is. Datt ikke en eneste gang! 13
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 14. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 14. januar 2017 Fikk lurt med meg småkrapyla til bror på tur i dag da. Var bare å vifte med en pose seigmenn. Gosj så befriende lettlurte de er tok de med til et "hemmelig" sted hvor jeg fikk diska opp med nudler og jaggu ble det steking av pannekaker på bålet også. Manglet bare skøyter. Minste seigmannen med puls gikk rett i friskluftkoma så fort han kom inn i bilen, så regner med han fikk en fin dag ute 20
Populært innlegg AK74 Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Tilbrakte natta i telt for å teste ut litt utstyr, og egentlig for at yngste hunden skulle få sin første teltnatt. Det gikk ikke helt om planlagt, siden den eldste hunden selvfølgelig skulle være i teltet sammen med meg..så da blir det telting i nærområdet snart igjen slik at Aluq får prøvd teltlivet neste gang. Turen gikk ikke langt, 2-300 meter fra huset, men siden vi bor landlig til, så var vi egentlig nesten ute i "villmarka" likevel;) Flotte forhold for uteliv; klart, måneskinn, nordlys, stilla og oppi -10 grader i løpet av natta. Vintersyntetpose isfjorden, jerven thermoduk, bamseunderlag og exped måtte faktisk til for å holde varmen. Det jeg faktisk mangler til lengre tur er dunfottøy til natta, og et par votter/hansker som er gode til bla teltoppsetting. 18
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Uvanlig vinterlig (og rolig) langs sjøen i dag. Ladestien er vanligvis ganske folksom, men ikke i dag altså 15
Populært innlegg snurrehaler Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 (endret) Som ventet var det TYKT av biler utenfor her i dag. Det ble fullt på stasjonen, så de parkerte langt nedover langs veien. Eneste vi så til skifolket var de par hundre meterne til vi kunne stikke ut av grusveien, inn på stien og senere ut i skogen (hærre så norsk jeg er ) I dag så jeg elg-naboen vår for første gang, så jeg er strålende fornøyd. Har tidligere bare sett spora hans. Vi fant sengene deres også og greier. Storfornøyd. Går å kvinner meg opp til å ha min første natt ute om vinteren, tenker den blir like ved så jeg kan stikke inn om jeg fryser XD Endret 15. januar 2017 av snurrehaler Gramatikk 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 (endret) Første lille tur siden første juledag i dag - det har blitt tre uker med lite friluftsliv både pga vær og en skrantende kropp. Men i dag hadde hodet fått nok, og sa "gi pokker i kneet, jeg må ha frisk luft og sol!" - og det ble det jo Tok på brodder fra starten av. Bestemte meg for å ligge listen lavt, og bare gå opp til en bålplass på Holefjellet med sol og utsikt til Lyderhorn. Da jeg kom dit oppdaget jeg to ting; kamerabatteriet var tomt så Motorola-møkka-kameraet fikk duge, og kneet mitt kjentes ikke verre ut enn at jeg bestemt meg for å ta turen videre til Damsgårdsfjellet. Var skikkelig grovflaket løssnø som glimtet overalt i sola: På Damsgårdsfjellet ble det oppfyring i kvistbrenner'n og etterhvert både kaffe og varme pølser Etter maten satt jeg og nøt solen og kaffen helt til jeg begynte å fryse på tærne, og fant ut at det var på tide å bevege seg igjen. Etter å ha pakket sammen, gikk turen nedover Damsgårdsfjellet ned mot Laksevåg - knipset et bilde av Hurtigruten på vei inn mot Bergen. Turen ned gikk greit, en del knesmerter på de bratteste stedene og jeg kjente da jeg nærmet meg "home base" at turen var lang nok - men uansett hadde jeg et smil om munnen. Det var godt med litt natur igjen Endret 15. januar 2017 av a_aa Endret bildestørrelsene litt 15
Populært innlegg graham Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 2 timer siden, HegeJohnsen skrev: Ladestien er vanligvis ganske folksom, men ikke i dag altså Folket var i Bymarka.. Jeg får vel bidra litt til tråden, nå som jeg først har ytret meg. Vi er i Trondheim for ordens skyld. Parkeringa på Skogly var smekkfull når vi kom tilbake i 13tiden, man kan bare tenke seg hvordan forholdene var i litt mer sentrumsnære strøg av marka. Trikset for min del er å starte i 09-10tiden og ta en litt mindre brukt løype på tur tilbake. Dagens runde ble Skogly-Bjørktjønna-Marka-(planen her var å gå rundt Skjellbreia, men fikk sosial angst pga hordene med markatrimmere)-Bjørkhylla m. kaffirast-Langdalen-Skogly 16
Populært innlegg Siggy Stardust Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Årets tredje telt/pulktur gikk til en av Norges nordvestligste furuskoger, idylliske Forfjorddalen på Hinnøya. Godt for en østlending å se litt barskog igjen! Ellers knalltur med nysnø, magisk måneskinn og ti blå. 16
HegeJohnsen Skrevet 15. januar 2017 Skrevet 15. januar 2017 1 time siden, graham skrev: Folket var i Bymarka.. Hehe.... Det ante meg Derfor unngår jeg Bymarka på fine dager som dette. Kjører heller til Saksvikvollen hvis jeg vil på ski, men siden skiene er parkert på hytta blir det lite skigåing i bynære strøk. Det er vel strengt tatt en god unnskyldning for å kjøpe nye felleski?? 😊 1
Populært innlegg Heriks Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Dørstokkmila har rett og slett vært uhorvelig lang i det siste, så også i dag. Hadde tenkt meg på ordentlig tur, men det ble visst bare "en tur ut" i dag også .. det kan vel knappest kalles tur når man ikke er mer enn 500 meter fra ytterdøra, i luftlinje riktignok .. (kan jo selvfølgelig også si "turområde rett utenfor døra"). Men men, voffsene fikk løpt og lekt halvannen time og jeg fikk både grilla pølser og drukket kakao. 14
+Memento mori Skrevet 15. januar 2017 Skrevet 15. januar 2017 Ny skøytetur i dag med fruen. Mye folk på fjorden, 🌞 Gjorde at -10 ble til fine forhold. Turen ble lengere enn beregnet, så en stopp på skysstasjon med en hel hundrelapp til oss to ble optimalisert i to vafler med syltetøy og en kopp kaffe på deling. Bra sukkerbiter og vann var gratis. Litt studentfølelse igjen🤑 Isen varierer og et parti var 3-4 cm hvor vi måtte gå litt på land. Litt synd når personer jeg møter på turen sier at den er trygg over alt..... vil også anbefale Skridsko.net bruk 50kr her, og ta Isskolen på varsom.no der kan de fleste lære masse, om ikke annet repetere det di kan. 8
+Hammer Skrevet 15. januar 2017 Skrevet 15. januar 2017 (endret) 1 time siden, HegeJohnsen skrev: Hehe.... Det ante meg Derfor unngår jeg Bymarka på fine dager som dette. Kjører heller til Saksvikvollen hvis jeg vil på ski, men siden skiene er parkert på hytta blir det lite skigåing i bynære strøk. Det er vel strengt tatt en god unnskyldning for å kjøpe nye felleski?? Det var unnskyldningen min for å kjøpe et par ski til. Nå har jeg to par ski på hytta! ..... Og da må jeg vel følge graham sitt eksempel å legge inn en liten rapport jeg og Var på hytten med mine to barn og min mor (fruen hadde jobb helg) alle 4 er egentlig sylte forkjølet og i helle laber form. Men, da minsteman skulle ha sin dupp mitt på dagen, tok jeg sjansen på å klatre opp på en topp like ved hytta. Det var jo kommet 40cm pudder snø i løpet av natten. 10 minus og skyfri himmel. Turen gikk fint den, men dog noe lavere hastighet og et større antall pauser en normalt. Flott opp på toppen, med kun en ørliten trekk. Søndagen derimot, da tok jeg duppen sammen med minste mann i stede. Tlf. døde dessverre i det bildene skulle taes. Endret 15. januar 2017 av Hammer legge til (gårs)dagens tur. 7
Populært innlegg annaerbest Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Vofsen og jeg prøvde oss opp Gaustastoppen i dag, men det ble for kaldt i -15, så en km unna toppen måtte jeg kapitulere. Satt mildt sagt langt inne 🙈 Vi kjørte bakveien via Jondalen og parkerte ved Langefonn. Han med kløv og jeg med sekk. Skulle hatt pigger under fjellskoene ... men vi hadde et ufattelig nydelig vær, og det var helt vindstille! Note to self - neste gang tar jeg med kamera så det går an å ta bilder fra toppen. Hilsen iPhone-eier... 12
Populært innlegg elossius Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 Søndagstur til Fagervann Strålende sol og 6 minusgrader i Oslo i dag. Hva er bedre en en tur i skogen da? Jeg og jentungen startet på Skar innerst i Maridalen, og gikk opp til Fagervann. Mye is på stien. Premien når vi kom frem til Fagervann. Litt varm kakao gjør godt i en liten kropp som har gått ca. 2,5 km med oppoverbakker. http://lossius.com/2017/01/15/sondagstur-til-fagervann/ 14
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 15. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 15. januar 2017 (endret) Ca her: http://kart.finn.no/?lng=24.16216&lat=70.14817&zoom=17&mapType=normap Endret 15. januar 2017 av Espen Ørud 16
Anbefalte innlegg