Populært innlegg a_aa Skrevet 25. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 25. desember 2016 En tur mellom gårsdagens svært solide og kjempegode svineribbemiddag og dagens ventende pinnekjøttmiddag (som sikkert blir like smakfull og mettende) - min fjelltopp nummer 10 blant de 14 i Fjelltrimmen som arrangeres av Rørvik idrettslag: Valøytind. Har dermed gjort meg fortjent til et krus Morgenen startet med strålende vær, lite vind og sol fra nesten skyfri himmel. Men skyene kom sakte sigende fra sør, og på toppen rakk jeg akkurat å se solen bli slukt av dem: Deretter var det tid for fjelltoppkaffekopp Gidder vanligvis ikke å drasse med meg AeroPress, kvern og hele kaffebønner - men Valøytind er en meeeeget overkommelig tind å bestige, og det er jo jul, for svingende. Så da tok jeg bryet med å lage en ekstra god kopp kaffe: En fin tur, som gjør at jeg ser fram til nok en tung middag med lett humør - muligens hjelper også tanken på andre runde av presangåpningen etter desserten Nyt romjulen, folkens - og er det drittvær ute, så er det sikkert plass til et turkart på stuebordet 18
Populært innlegg +Blaser Skrevet 25. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 25. desember 2016 Måtte svi av noen kalorier etter juleribba ..... Så i dag gikk turen til Langevannstoppen i Kongsberg, ca. 300 høydemeter for meg å gå. Toppen ligger på ca. 500 meter og gir en nydelig utsikt. På toppen er det fasiliteter som gjør at man kan kose seg, jeg kjørte en enklere form med Jetboil.... Så noen obligatoriske bilder av Kongsberg og Knutetoppen samt det anerkjente ski-stedet Funkelia Nå er det bare å nyte lutefisken med god samvittighet ! 18
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 25. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 25. desember 2016 (endret) Stille og klar natt på Middagsfjellet, Gullesfjorden en desembernatt. Hadde 2 starinlys som brant ved siden av meg gjennom hele natten uten å bli forstyrret av noe vind. Ganske så spesielt når man kryper over 800 moh. Tror jeg kan gå så langt å si jeg har aldri opplevd det her oppe i Vesterålen. Da er det vel på sin plass å ønske alle dere fjellfolk God Jul🎅 Endret 25. desember 2016 av Mørkeblå 34
Populært innlegg +ost Skrevet 26. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 26. desember 2016 Fikk en sjelden mulighet til et par timers alenetid i marka. Kjørte inn i Maridalen og parkerte langsmed Greveveien ved Berntsberg. Gikk inn mot Dausjøen på vestsiden av elven før jeg gikk tilbake over en liten bro og opp på Dausjøberget. Flott kveldslys over Maridalsvannet som en IPhone6 ikke kan gjengi. 17
Populært innlegg eirikw Skrevet 26. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 26. desember 2016 Kikka etter Lurdalsnissen på Aspesetra i dag, men han viste seg ikke. Flott var det likevel! Eirik W 15
Populært innlegg Solstråla Skrevet 28. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 28. desember 2016 sukk .....eneste turen vi får her er på tredemølla. Er jobb i havet så ingen fjelltur her men fine dager å se utover det mektige havet å drømme seg bort i alle minnene etter di fantastiske turene jeg har vert på. Gleder meg virkelig til å komme i land å få ski eller truger på beina å gå innover det nydelige nådeløse fjellet . Vil ønske alle ei nydelig romjul. Nyt dagene på tur . bilde 2 fra en vakker morgenstund i havet . bilde 1 fra drømmetur tidlig i vinter . 16
Populært innlegg +ost Skrevet 28. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 28. desember 2016 I dag fikk jeg med meg jentene mine på skøyter på Sognsvann. Flotte forhold, mulig å gå over det hele. 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 29. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 29. desember 2016 Ikke noe tur - kun en overnatting i hagen Måtte teste min nye bivy (Borah Snowyside), og med uavbrutt regn fra leggetid til jeg sto opp, var jo testforholdene gode. Heldigvis var vinden løyet før jeg gikk å la meg. Inni bivyen hadde jeg liggeunderlag (T-a-R Xtherm), en gammel fibersovepose og en oppblåsbar pute. Lå med rundt 15 cm åpning i glidelåsen i min "pustesone" - men mye fuktig pust gikk nok inn i bivyen istedet for ut gjennom den lille åpningen. eVent-stoffet ble jeg faktisk litt imponert av - det kjentes helt tørt ut på innsiden hele tiden Hadde egentlig forventet en god del kondens, men den kom kun på bunnduken av PU-/sil-belagt nylon og litt på glidelåsen (siste kan jo også være at den ikke er 100% vanntett). Siden bunnduken løftes lopp på sidene, kom det bittelitt kondensvann på kantene av liggeunderlaget og ytterst på soveposen, men det var ikke problematisk. Sov ikke veldig godt, uvant å ligge såpass trangt og innelukket - og nok en gang hadde jeg glemt ørepropper, så både regntromming, en og annen bil, diverse utendørs huslyder etc gjorde at søvnen ble litt stykkevis og delt. Men løsningen fungerer fint, og selv om sammenhengende regnvær helt sikkert kan møtes atskillig mer komfortabelt med annet utstyr, er det godt å vite at denne vesle pakken også duger Sånn så den ut på morgenkvisten: 16
+Tom42 Skrevet 29. desember 2016 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, a_aa skrev: Ikke noe tur - kun en overnatting i hagen Måtte teste min nye bivy (Borah Snowyside), og med uavbrutt regn fra leggetid til jeg sto opp, var jo testforholdene gode. Heldigvis var vinden løyet før jeg gikk å la meg. Inni bivyen hadde jeg liggeunderlag (T-a-R Xtherm), en gammel fibersovepose og en oppblåsbar pute. Lå med rundt 15 cm åpning i glidelåsen i min "pustesone" - men mye fuktig pust gikk nok inn i bivyen istedet for ut gjennom den lille åpningen. eVent-stoffet ble jeg faktisk litt imponert av - det kjentes helt tørt ut på innsiden hele tiden Hadde egentlig forventet en god del kondens, men den kom kun på bunnduken av PU-/sil-belagt nylon og litt på glidelåsen (siste kan jo også være at den ikke er 100% vanntett). Siden bunnduken løftes lopp på sidene, kom det bittelitt kondensvann på kantene av liggeunderlaget og ytterst på soveposen, men det var ikke problematisk. Sov ikke veldig godt, uvant å ligge såpass trangt og innelukket - og nok en gang hadde jeg glemt ørepropper, så både regntromming, en og annen bil, diverse utendørs huslyder etc gjorde at søvnen ble litt stykkevis og delt. Men løsningen fungerer fint, og selv om sammenhengende regnvær helt sikkert kan møtes atskillig mer komfortabelt med annet utstyr, er det godt å vite at denne vesle pakken også duger Sånn så den ut på morgenkvisten: Det er nok en stund siden, i forrige århundre tror jeg det var, at jeg og Aktoen eller omvendt, dro på overnattingstur et par vinterdøgn. Bikkejekaldt var det også. Men jeg klarte det!! Å kle meg altså. Inne i det lille teltet. Men hvordan blir det å kle på seg en regnværsdag+, i dette kondomteltet?. Kan du ikke lage en video?. Scenen: Høyfjellet en skikkelig uværsdag. (Assosiasjon: Mr Bean som skulle skifte til badeantrekk på stranden) 2
a_aa Skrevet 29. desember 2016 Skrevet 29. desember 2016 1 time siden, Tom42 skrev: Men hvordan blir det å kle på seg en regnværsdag+, i dette kondomteltet?. Kan du ikke lage en video?. Scenen: Høyfjellet en skikkelig uværsdag. (Assosiasjon: Mr Bean som skulle skifte til badeantrekk på stranden) Hvis man ligger inni denne på høyfjellet i uvær, er man sannsynligvis fullt påkledt, og det er krise fordi teltet er spjæret i filler og/eller tarpen har blåst bort . Da funker den som en en vanntett vindsekk . Dette er jo ikke et telt, jeg betrakter den som en deluxe-utgave av et soveposetrekk ala Mammut Grevling. Ser for meg enten å ha den med som et rent sikkerhetsutstyr, eller bruke den sammen med en lett og ikke veldig stor tarp. Slipper skitt og vann på liggeunderlag og sovepose, og får i tillegg ekstra regnbeskyttelse. Det er nok mulig å kle på/av seg noe på overkroppen mens man ligger i bivyen (da er det nok dessverre dårlig plass til kamera, så video må beklageligvis utgå ), mens benklær tror jeg rett og slett ikke går. Hvis det regner må man nok ha en plan for å gjøre noe på/avkledning utenfor bivyen, fortrinnsvis under en tarp, men en poncho kan være tilstrekkelig om det er lite vind. Eller man kan vente på oppholdsvær 1
Populært innlegg +Blaser Skrevet 29. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 29. desember 2016 Gjennomførte TO turer i dag Den første var en solotur til Sulusåsen-toppen. Toppen ligger på 415 meter, så det ble ca. 250 høydemeter opp. Det første bilde viser utsikten mot Eikeren/Fiskumvannet og det andre et tatt mot Kongsberg sentrum (og klærne som henger til tørk...) På denne turen brukte jeg kart og kompass( Silva Expedition ) for å finne koordinatene, så ble de igjen lagt inn i GPS'n ( Garmin Astro). Funket fint. Den andre turen var en mer kosetur med de to minste på Kjennerudvannet. Det var mange som var utpå med skøyer, men jeg måtte "desverre" kokelere..... 16
Populært innlegg Heriks Skrevet 30. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 30. desember 2016 Har vært på min aller første noensinne ever tur med hengekøye ... og holder det ikke for helt umulig at det kan skje igjen. Må bare øve litt hjemme i hagen først, for hvordan man skal buksere liggeunderlag, sovepose og seg selv til noe som ligner liggende stilling på skrå i den hengekøya, uten å dette ut .. det er for meg et mysterium, også hjalp det jo ikke at bikkja kom og ville være med i køya sånn i 4 tida. Vel, det gikk jo på et vis, for jeg frøs ikke selv om jeg tror bena var høyere enn hodet hele natta og vi hadde valgt den mest vindfulle leierplassen ved hele vannet Prøve med litt lengre avstand på trærne, i første omgang. Og får jeg ikke dreisen på det så får jeg kjøpe køye med lomme til liggeunderlag Stedet er Røkebergtjenna i Vestfossen. 20
Populært innlegg eirikw Skrevet 30. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 30. desember 2016 Buskerud stiller sterkt i dag! Litt overvann, men flotte skøyteforhold på Kolsjø mellom Kongsberg og Notodden i dag! Her fra Slepehølen mellom Kolsjø og Fossvannet EirikW 16
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 31. desember 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 31. desember 2016 Regn, sørvestlig kuling - storm lenger ut. Gikk en tur til stanga på heia over Bøkestad, Bindalseidet. Normalt er det en flott utsikt mot Heilhornet herfra men nå var det bare regntykke og dårlig sikt. Flaggstanga er pyntet med julelys. Bare byklær på - dongeri og lett dunjakke som langt fra er vanntett, men ungene berget godt. Aldri skal man lære! Turen nedover var det mest spennende å fløyte trepinner ned bekkene og stikkrennene som var flomstore. Fin tur. 16
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 31. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 31. desember 2016 Nyttårshelg på hytta og endelig skitur igjen etter fine fotturer på Gran Canaria. 10
Populært innlegg eirikw Skrevet 1. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2017 Hvor blir det av skiføret? Beveråsen på langs i dag med utsikt mot Blefjell og Gausta. Midt på bildet skimtes også Vindeggen, Bossnuten og Brattefjell. (fra høyre mot venstre) En flott vårskitur er fra Skinnarbu til Vindeggen, Robekknuten, Brattefjell og Bossnuten. Mye bakker, både opp og ned. Fint å gå i dag og god is på vanna, men det var dette skiføret vi venter på da. EirikW 11
Populært innlegg Heriks Skrevet 1. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2017 Brutus og jeg måtte en rask tur ut og lufte oss litt på årets første turdag, Nes Akershus. Hadde tenkt meg opp på denne toppen (som er like bak huset) og se på rakettene i natt, men like greit at det bare ble med tanken fant jeg ut i dag når jeg så issvullene oppover, hadde vært en utfordring i mørket. Men er jeg hjemme neste nyttårsaften og været klaffer så har jeg planen klar! Årets nyttårsforsett er forøvrig: Fiske mer! (Mer enn en gang i år altså :P) 18
Populært innlegg Terka Skrevet 1. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 1. januar 2017 (endret) Tok nyttårsaften (og natten) ute i høyden i denne gangen. Startet i kveldsmørket med "navigering" på ukjente stier som etterhvert ble borte. Fant likevel greit frem til målet som var valgt for å få å se elvebyen fra høyden på nyttårsaften. En god middag, fin utsikt, og en god natts søvn, ble etterfulgt av en fin og frisk morgen og tur hjem i sol. MYE is i terrenget og null snø... Endret 1. januar 2017 av Terka tekstendring 19
Populært innlegg +ost Skrevet 2. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2017 1. januar hadde vi planlagt som familieturdag, men pga sykdomsrest fra romjula ble det ikke noe av. Til gjengjeld fikk jeg plutselig fri fra to og utover, da var det bare å pakke sekken og stryke på dør. Jeg har siklet etter islagte vann i lang tid, nå grep jeg muligheten. Fersk som jeg er på denne måten å ferdes på, la jeg derfor inn den sikkerhetsmarginen jeg klarte. Pakket tørt skift i vanntett pose i sekken, tok med ispigger og staver, og la i vei. Målet var Øyungen innerst i Maridalen. Resultat: Dette må jeg gjøre mere av! 16
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 2. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 2. januar 2017 Etter øy-hoppingstur med telt i romjula, tok jeg en liten kaffe tur i ettermiddag. Rakk akkurat å få med sola før den gikk ned. Testet @Tom42 sin vedovn for første gang på is. Kaffe og litt medbrakte kaker smakte bra. Det er deler av Steinsfjorden som forsatt er åpen. Det gikk gjennom 2 stk i går, de kom seg opp men meldt ikke i fra til politiet. Resultat var 2 helikopter, brann, politi og full utrykning.... Så går du gjennom isen, og kommer deg greit opp - uansett hvor du er bør du ringe å informere om at hvor og når. Møtte en voksen mann som gikk i samme område som de som gikk gjennom i går gikk, uten å ha noe å sjekke isen med, han hadde snudd pga mye lyder. Han gikk på helt glatt is om sikkert var 48 timer gammel. Bedre lykke enn forstand. Et tips er http://www.skridsko.net og isskolen som burde vært pensum 14
Populært innlegg AK74 Skrevet 3. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2017 Etter juleferie på Helgelandskysten i et heilt førr j..ver er jeg tilbake i Troms, og i dag ble den første skituren for sesongen mulig. 7-8 minus, stiv kuling og fokk og rokk på fjellet. Herlig:) Ble første tur med Aluq på 8 mnd, og han var fantastisk ivrig og flink. Tegner bra for framtidige tura:) 12
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 3. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 3. januar 2017 Rakk en tur på skøyter i dag også, fine forhold. Har kjøpt inn turskøyter til maddamen, da kunstløpskøyter går dårlig på litt grov naturis. Hun har lovet å bli med på sin første vinterteltur til helgen. Tittet etter mulige teltplasser! Møtte i dag også to stykker på tynn is, uten noe å måle isen med, ei heller hadde de ispigger. Lokal avisa meldte at isen var trygg, så folk går uten å tenke. Målte 5 cm på et sted som den ofte er litt svak. Holdt selv å gå på en smell, hadde akkurat nok kokekaffe til en liten kjele😱 13
Populært innlegg +roger_i_marka Skrevet 4. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 4. januar 2017 Det er meldt kaldt i natt. så turen går ut på terrassen. Må jo få brukt den nye vinterposen min. 16
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 6. januar 2017 Populært innlegg Skrevet 6. januar 2017 Første test før teltturen på skøyter i morgen. Turskøyter fra Skatemate.no Hun var litt Bambi til og begynne med, men kom seg raskt😀 11
Gittiamo Skrevet 6. januar 2017 Skrevet 6. januar 2017 Skulle på skøytetur i helgen, men det går ikke uten skøyter og skøyter er ikke å oppdrive i Oslo atm. Og siden året fikk en litt bratt start, så ble det hodelykttur til skogs i kveld. Beste medisin mot hverdagsmas. Fra Hønefoten i Maridalen, opp Turter/Branntomta til Fagervann, og merka sti ned igjen. Friskt ved vannet i kveld gitt. Og når man er mørkeredd, og isen brummer og braker, så kan man bli litt skvetten. Men det gikk bra og vi ble ikke overfalt av Heffalomper heldigvis. Dårlig med bilder, men vi fikk sett veldig mange ferske harespor Nå rødvin. Snakkes! 9
Anbefalte innlegg