Johan2000 Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Berg- och dalbanetur i Finnemarka, på ski. Området ser platt ut uppifrån men är alltså inte det. Jag har länge tänkt att prova att åka skidor i området. Nu har jag provat. Det får räcka med det. 4
Populært innlegg +Blaser Skrevet 13. november 2016 Populært innlegg Skrevet 13. november 2016 Da ble årets første trugetur gjennomført i tett skog uten staver, men med rifle. Det er utfordrende ! Brukte 3,5 timer på jakturen etter rådyr og elg. Det ble ikke noe utbytte 🙁 Dog er jeg rimelig sikker på at Aclima'n og HH lifa'n druknet i svette ☺️ 10
Gittiamo Skrevet 13. november 2016 Skrevet 13. november 2016 Tur og tur Fru Blom. Men fryktelig gøy med ski igjen i dag var det helt perfekte forhold i Uvdal Alpintsenter. 9
Populært innlegg a_aa Skrevet 13. november 2016 Populært innlegg Skrevet 13. november 2016 Bergensværet liknet mye på gårdagens episode av "Monsen på villspor" - yr, småregn, lave skyer og tåke. Det er ikke ofte Gore-Tex-rustningen min får se natur, siden jeg vanligvis forsøker å legge turer til finværsperioder - så i dag var det vel på tide igjen. Det ble nothing but netting innerst, Gore-Tex ytterst og gummistøvler nederst. Droppet sekk og kamera, tok med mobil i innerlomma. Det er og blir klin umulig for meg å gå oppover et fjell med Gore-Tex ytterst uten å bli temmelig klam og svett - mulig det kan gå hvis jeg tar en liten pause annethvert skritt, men har ikke tenkt å teste det ut Føret var greit for gummistøvler, det meste av is og snø var bortsmeltet, nå var det en potpurri av gjørme og pytter som syntes å være schlageren. Utsikten mot Askøy fra turen oppover Holefjellet kvalifiserer vel ikke til "upåklagelig" (men jeg gidder ikke klage på den likevel ) Og sørover fra Gravdalsfjellet har vi altså Raunefjorden, med øyene nedover mot Rogaland liggende ute i horisonten. Stol på meg, de er der Tok det med ro nedover, likevel hadde jeg et par nesten-fall - et ganske langt stykke er bratt nedover med rullestein og røtter, og når det er dyvått overalt og skumringen kommer, er det fort gjort å tryne. Men jeg kom meg helskinnet ned til til bussholdeplassen i god tid før avgang, og var fornøyd med turen da mørket senket seg poå den korte bussreisen hjemover 15
Populært innlegg AK74 Skrevet 14. november 2016 Populært innlegg Skrevet 14. november 2016 I helga ble det en liten tur på meg og "lillegutt" Aluq. Det ble en passelig tur med et par timers gåing, og en god kaffe/matpause. Herlig med litt snø, og når en i tillegg har det nydelige lyset her i nord har en det virkelig ikke så verst. Det ble litt trening på å gå bak for Aluqs del, og litt øving på å gå litt på stein. 16
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 15. november 2016 Populært innlegg Skrevet 15. november 2016 (endret) Kastet telt, sovepose og ryggsekk i bilen å dro på en 11-dagers tur nedover Nordland. Ingenting planlagt, kun kart og nokk av mat. Med mangel på lite lys og kanskje ikke den mest turvennlige månden i året så fikk jeg likevel hentet mye inspirasjon til neste års turer. Heldig med været var jeg vertfall. Ble hurtigruten hjemover til Vestfjorden igjen. Gråfjellhytta, Korgenfjellet Tranøy fyr, Hammarøy Aldersundet, Helgelandskysten Blokktinden, Rødøy. Nord-Europas største utras Reben, Glomfjord Endret 15. november 2016 av Mørkeblå 30
Gittiamo Skrevet 15. november 2016 Skrevet 15. november 2016 Som alltid utrolig flotte bilder fra deg @Mørkeblå 1
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 15. november 2016 Populært innlegg Skrevet 15. november 2016 (endret) Fikk utnyttet tidligvinteren og har klart fem korte skiturer hittil, tre ved Mylla og to i Kongsberg før regnværet kom. Utrolig deilig å få startet jobben med skiformen i november i stedet for januar som det har blitt de siste årene. Bildet er tatt halvveis oppe på Bislingen Endret 15. november 2016 av Blackbrrd 16
Populært innlegg Xperiment Skrevet 16. november 2016 Populært innlegg Skrevet 16. november 2016 Vinteren? +10 grader? I går i Tvedestrand området: 14
7homas Skrevet 16. november 2016 Skrevet 16. november 2016 1 hour ago, Xperiment said: Vinteren? +10 grader?.... Deilig Nå er vel november den siste høst-måneden, så +10 nede ved kysten er helt perfekt
Populært innlegg Lompa Skrevet 16. november 2016 Pålogget Populært innlegg Skrevet 16. november 2016 Forsøkte meg opp mot Rasletind på søndag, men snøen hadde blåst av for mange steder. Stygge hakk i skia.. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 19. november 2016 Populært innlegg Skrevet 19. november 2016 Røros skuffer ikke! 50 km med preparte løyper i midten av november er ikke hverdagskost. Når så sola dukker opp i løpet av skituren er det pur lykke 😎❄️❄️❄️ 19
Populært innlegg eirikw Skrevet 19. november 2016 Populært innlegg Skrevet 19. november 2016 Idag gikk alle de andre langs trikkeskinnene. Kongsbergs Knutefjell bød på silkeføre og mye skogsfugl. Vil tro jeg skremte ut mer enn 30 i dag. EirikW 21
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 19. november 2016 Populært innlegg Skrevet 19. november 2016 Bara en lite tur vid vikersund. Vi hann precis upp innan solen försvann bakom fronten som kom in från syd. Fronten syns väldigt tydligt på den medskickade bilden. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 20. november 2016 Populært innlegg Skrevet 20. november 2016 Røros er toppers, men Holtålen er ikke så verst det heller. Sport kjørt langs Riastvegen i drøye 7km. Lav vintersol og nysnø + gamle setervoller er novemberidyll utenom det vanlige 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 20. november 2016 Populært innlegg Skrevet 20. november 2016 Tok bussen mot Loddefjord rundt lunsjtid i dag, og hoppet av på holdeplassen i Bjørndalsbakken. Derfra er det kort vei opp til stien mot Lyderhorn som starter like ved Sildaberget 31. Mener å ha blitt fortalt at tyskerne under okkupasjonen hadde etablert sambandsstasjon på Lyderhorn, og at de sendte soldater opp fra Loddefjord 2-3 ganger i døgnet for å sjekke den. Uansett er det gamle murtrapper i starten på stien, som gjør at det som kunne vært skummelt bratt og sleip nå går som en lek: Etter kort tid krysser man Grøvledalen, lett gjenkjennelig med ørten høyspentkabler over seg. Og bak dem ser man sørsiden av Lyderhorn, snøfri hele veien opp: Men oppe på toppen er både snø og folk . Snø og issørpe ligger et godt stykke nordover fra toppen. Jeg siktet nedfarten min inn på Ørnafjellet helt til høyre: Og derfra ser Laksevåg og Bergen slik ut: Fin Søndagstur - skulle vært lengre, men er fortsatt ikke kvitt vondtene i vensterhælen, så jeg tar det bevisst ganske bedagelig for tiden 16
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 21. november 2016 Populært innlegg Skrevet 21. november 2016 Stemningsbilde fra Johnston Canyon i går. 17
Populært innlegg Snutemor Skrevet 21. november 2016 Populært innlegg Skrevet 21. november 2016 Suppefestival i Auliskogen ☺️ Når man har bursdag på den aller mørkeste tiden i året, må man gjøre det meste ut av det. Ikke kan man vel dra med seg slekt og venner mil etter mil heller, hvis man har et håp om å være på talefot med disse menneskene etter feiringen. Men med en skål full av varm suppe, ved siden av et sprakende bål, kan selv asfalttravere se sjarmen ved trær og mose. Jeg får være sammen med de jeg liker aller mest her i verden, der hvor jeg liker aller best å være. Og noen må ha vært veldig snill pike det siste året, jeg fikk akkurat det været jeg ikke engang hadde turt å håpe på... 17
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 27. november 2016 Populært innlegg Skrevet 27. november 2016 Lördag: Bom-tur till Hemsedal. +8 grader varmt på natten när jag kommer fram. På lördag morgon är det överskyar i Tuv. Kollar webkameran vid Gravset: Klarblått! Så jag åker dit (ca 10 km mellan). Sol och fint på turen, men snön är stenhård, så det blir en fottur istället för skidor. Bilden visar berget skogshorn. Givetvis ingen kamera med, så fick ta med telefonen... Bättre än inget. Jag fick rapport om att det var is/knalhårt i skidanläggningen, och det skulle vara lika mycket vind på söndagen som lördagen, så jag for hem! Söndagen bjöd på cykeltur i vestmarka. Komplett med bålfyring och tur upp till radarn på Bergåsen. Massa vind däruppe. Helt annat än vid store sandungen där jag drack kaffe. Motljus De Luxe. Campingkök i alla ära, men bål är bäst! 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 27. november 2016 Populært innlegg Skrevet 27. november 2016 Den 12.10.2016 at 20.37, a_aa skrev: Og i dag var det "over vidden"-tur nr 11, med null banejuks ble det en tur på nær 19 km - og nå gjenstår kun 1 tur før nyttårsforsettet er i boks DÆNGGG! Dusinet er fullt - 12 turer "over vidden" i 2016 er gjennomført. Værvarselet i går meldte at dagens vær skulle bli sol fra skyfri himmel, dog med en kald nordavind - og da bestemte jeg meg for å ta en tur over, tross den vonde hælen min. Regnet med å måtte ta det mye roligere enn vanlig både pga hæl og antatt isete føre, så jeg planla å ta bussen hjemmefra ikke lenge etter soloppgang og være nede til solnedgang. Og sånn ble det, både vær, føre og turtempo ble som planlagt Jukset med banen opp til Fløyen, og tuslet oppover til Rundemanen - har er nærbilde av en liten del av masten på Rundemanen, og "fjernbilde" av masten på Ulriken: Tåka skal være tett om man skal miste stien. I dette bildet er det 12 store varder: Selv om det slett ikke ser sånn ut, er det jo første søndag i advent, og da skal man jo tenne et lys. Jeg tente en Svea istedet - jeg tente den for varme ... pølser og kaffe. På denne stoppen måtte også fleecejakken (Powerhoudi) på plass mellom nettingtrøye og vindjakke, nordavinden bet godt når muskelbruken gikk ned. Rundemanen til venstre, kjøkkenbenken og middagsbord til høyre: Etter middagsstoppet ruslet jeg vider mot Ulriken, og hadde tenkt å jukse der også med å ta banen ned. Der hadde jeg forregnet meg, gitt - banen stengte 13 november for vedlikehold, og åpner ikke før 3 januar neste år. Så da var det bare å forberede seg på turen ned med å knipse noen av paragliderne som boltret seg i luften like ved: Turen ned gikk rolig og fint, tok en liten pause godt over halvveis i nedstigningen for å nyte siste rest av solen og litt frukt, før jeg gikk ned i solskyggen ved Haukeland og tok bussen hjemover derfra. Regner med at hælen vil hevne seg i morgen tidlig, men turen var så fin at det er verdt det 15
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 27. november 2016 Populært innlegg Skrevet 27. november 2016 Jeg fikk meg en turstekepanne denne uka og ville ut og prøve den. Nå har også valpen vokst seg litt større og jeg tørr å ha den med på litt lengre tur (og med lengre mener jeg et par tre kilometer og god tid). Så når jeg følte vi hadde kommet langt nok prøvde jeg å finne en grei plass å gjøre opp bål i solen og i ly for vinden. Det var enklere sagt enn gjort, fordi det blåste litt for godt overalt og solen gikk plutselig ned. Men jeg fikk nå fyr på bålet etter hvert og peanøttkylling i wraps ble tilberedt mens jeg så på en fin himmel over fjellene. Galileo slo seg sånn halvveis til ro med sekken til hodepute. Ellers lå han strak ut resten av dagen og jeg var fornøyd med stekepanna mi! 18
Populært innlegg a_aa Skrevet 2. desember 2016 Populært innlegg Skrevet 2. desember 2016 Ble en liten tur denne uken også - gikk mesteparten av turen hjem fra jobben i dag Småskummelt føre da jeg gikk på asfalt, men da jeg kom inn på grusveiene i Kanadaskogen var alt bare velstand. Da jeg kom meg opp mot Viggohytten begynte det å bli trøblete å finne godt feste, så jeg stoppet der og tok på broddene i halvsolen ved flaggspillet: Alle uker med en "fjelltoppkaffekopp" er gode uker - og det ble en vedfyrt en på toppen av Gravdalsfjellet i dag : Noen få minutter etterpå, akkurat da kaffen var ferdig, kom en liten snøbyge - heiv på litt mer klær og satt godt inntullet og i ly for brisen fra nord, med en kopp varm kaffe i snøvær og sol Etter en knapp halvtime stopp var jeg på tur mot Holefjellet og derfra ned til Laksevåg omtrent samtidig med solnedgangen. Godt med litt friskluft! 13
eirikw Skrevet 2. desember 2016 Skrevet 2. desember 2016 20 minutter siden, a_aa skrev: Ble en liten tur denne uken også - gikk mesteparten av turen hjem fra jobben i dag Småskummelt føre da jeg gikk på asfalt, men da jeg kom inn på grusveiene i Kanadaskogen var alt bare velstand. Da jeg kom meg opp mot Viggohytten begynte det å bli trøblete å finne godt feste, så jeg stoppet der og tok på broddene i halvsolen ved flaggspillet: Alle uker med en "fjelltoppkaffekopp" er gode uker - og det ble en vedfyrt en på toppen av Gravdalsfjellet i dag : Noen få minutter etterpå, akkurat da kaffen var ferdig, kom en liten snøbyge - heiv på litt mer klær og satt godt inntullet og i ly for brisen fra nord, med en kopp varm kaffe i snøvær og sol Etter en knapp halvtime stopp var jeg på tur mot Holefjellet og derfra ned til Laksevåg omtrent samtidig med solnedgangen. Godt med litt friskluft! Kanadaskogen, er det en del av taigaen. Den må nå i hvertfall være skikkelig lang?! EirikW
a_aa Skrevet 2. desember 2016 Skrevet 2. desember 2016 http://kart.gulesider.no/?q=Kanadaskogen,+Bergen Egentlig var jeg litt nord for det stiplete området, men jeg mener man kaller også det for Kanadaskogen 1
Anbefalte innlegg