Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 18. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Ble en siste tur opp i høyfjellet før de blir kranset inn i nysnø tenker jeg. Turen gikk denne gangen til Moskenes, Lofoten Forsfjorden og Vindstad i bakgrunnen Hermanndalstinden i bakgrunnen. Vest-Lofotens høyeste Tennesvatnet. Her ligger også Munkebu (dnthytte) på andre siden. Turfølget ble brukt som modell store deler av turen. Ble litt Nordlys etter mye venting. Morgenfrost med egg og bacon Sjelden det er blikkstille i Lofoten Toppen av Hermanndalstinden med Vestfjorden som bakgrunn. Hånden min er virkelig ikke så liten.. Tenker vidvinkelobjektiv har noe med effekten å gjøre. Endret 18. oktober 2016 av Mørkeblå 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg a_aa Skrevet 19. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 19. oktober 2016 Tur med fire kolleger over Løvstakken i dag, opp fra Krohnegården og ned mot Fjøsangerbukta - her har vi startet på turen ned: Fantastisk turvær i dag også, gitt - dette må være tidenes oktober i Bergen 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Syvfjell Skrevet 19. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Tur på Byfjellene igjen i dag der jeg 1) driver med en prosjekt jeg ikke kan avsløre for mye om foreløpig 2) prøver stier jeg aldri tatt før. Bjørndalen > Ulriken > Middagsstaen > Skomakerdiket > Trolldalen > Storfjellet. Deretter, for de som er kjent med området, prøvde jeg å finne Smalstien, som har sikkert vært gjengrodd i flere tiår. Lyktes ikke, så måtte gå ned fra Storfjellet til Hardbakka på rompen mellom kratt, mose og hull. Til slutt, den kjedelige strekningen langs Svartediket. Viktig å være mest mulig på fjeldet før Bergensværet tar hevn... neste tur, skal jeg prøve å finne gamle stier i Langeli-området. Bilder av Vardebu nedenfor Storevarden på Ulriken, og Dobbelvardenen på Middagsstaen. Endret 19. oktober 2016 av Syvfjell 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg aamodt Skrevet 21. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 21. oktober 2016 Har vært på tur med valpen i dag, i Hålandsheia i Mandal 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg a_aa Skrevet 22. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 22. oktober 2016 Knapt nok en "tur"... Mer en kort utflukt for å nyte ettermiddagssolen, litt frisk røyklukt, noe varmt å spise sammen med en ennå kald øl 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 22. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 22. oktober 2016 Har vært på jakt etter det perfekte Instabildet, og sjekket hvor langt man kan gå på en pakke nudler. Eventuelt bare stilt min utfartstrang med en nesten nærtur. Etter bevegelsesforbud, for mye jobb og noen sykedager, så må man ut. Og med selskap av en venninne, som liker å bake, så slapp jeg å gå hele turen på en pakke nudler. I dag ble det Mørkgonga og Gyrihaugen like ved Sundvollen. Veldig fin runde og veldig gøy å klyve opp det smale juvet. Virkelig en fin tur jeg gjerne tar igjen. På toppen snødde det også gitt. Herlig. IMG_9444.mov 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LEO Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Fruen har malt en vegg grønn i stua, og jeg utnytter den dårlig samvittighet hennes ved å ta en natt alene i fjellet 😂Ligger i mitt Hilleberg Akto og brenner bensin til den store gullmedaljen i Skarvan og Roltdalen. Vinden blåser friskt ute, men inne er det 21 grader, t-skjorte, boxer og enda en gang har jeg vondt i magen alt for mye Ostefondue...Har ikke sjekket, men tror teltet er ca. 2,3kvm, og jeg fatter ikke hvordan jeg klarer å få det til å se ut som det har blitt sprengt en bombe her???Venstre støvel har Cotè Rotie 1998 på plastflaske og høyre har sleiv til fondue 🤘I midten brenner 2800 deilige, miljøfindtlige watt med bensin, og kroppen sitter i sovepose og hører på DAB! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
graham Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 1 time siden, a_aa skrev: Knapt nok en "tur"... Mer en kort utflukt for å nyte ettermiddagssolen, litt frisk røyklukt, noe varmt å spise sammen med en ennå kald øl Flotte greier! Det er jo det friluftsliv handler om, å komme seg ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 23. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg og min nye kjæreste gikk opp Stoltzekleiven i går, og lagde middag på Sandviksfløyen. Været i Bergen har vært helt fantastisk de siste ukene, og jeg begynner å frykte at naturen vil balansere seg ut snart... Panorarma fra toppen: Maten ble laget på primus. Det ble laks og grønnsaker. Ikke noe komplisert, men fryktelig godt! Vi fikk med oss litt av solnedgangen, men så måtte vi gå ned igjen siden hun skulle på jobb. Bergen er en nydelig by! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kristin_E Skrevet 23. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2016 I går ble det noen timer i skogen med utgangspunkt fra Elnes/Hakadalen. Mitt nye prosjekt er å besøke dammer i Nordmarka, det ble to nye i samlingen, Eldammen og Langvann. Lite vann i skogen fortsatt. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 23. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2016 Fikk en virkelig fin og tøff tur opp til Faith Peak/Big Sister på 2940m ved Canmore her i Alberta i går. Kommer en liten turrapport i Canadatråden om endel timer eller en dag. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 24. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. oktober 2016 Ble en helgetur på Toralfsbu. Utrolig fin hytte som ligger på en nydelig plass hvor det ofte er lite trafikk. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg a_aa Skrevet 25. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 25. oktober 2016 Siste dag av den lange finværsperioden i dag, så jeg ignorerte min småvonde venstrehæl og la opp til å gå hjem fra jobb for å få med meg godværsinnspurten Tok bussen til Tennebekk, og gikk derfra inn på grustiene i Kanadaskogen. Hadde blå himmel og strålende sol helt til jeg kom opp til Nipetjørna, da begynte vinden å øke og et skyteppe å trekke foran solen mens jeg tok bratt-ruten opp til Gravdalsfjellet. Hadde tenkt å ta en kaffestopp der, men når solen var gjemt, var vinden sur og kald - selv med ekstra skjorte og vindjakke med hette - så jeg fant ut at det ikke var et blivende sted. Knipset et bildet av regnet på tur inn fra vest, og satte kursen nedover: Idet jeg begynte å gå oppover Holefjellet, viste det seg at skylaget ikke var så forbasket kompakt - solen begynte å skinne igjen, og det var atter trivelig å være ute i lett bekledning. Og da fant jeg ut jeg skulle lage meg en kaffekopp likevel - og siden jeg også hadde med noen pølser, kokte jeg opp nok vann på spritbrenneren til at pølsene kunne varmes i en vannrest etter kaffebryggingen. Fikk utnyttet så å si all varmen fra spriten også, da Kjøkkenbenken så slik ut: Ettermiddagsol, kaffe og noe varmt å bite i Nøt stunden inntil jeg syntes regnværskyene hadde kommet nært nok, da satte jeg kursen hjemover. Gikk i sol nesten hele veien ned, vinden hadde viftet ned mye løv så det var uvant lyst på stien hist og pist - lite skygger fra trærne og gult løvteppe. En flott tur der jeg fikk med meg nok en pen oktoberdag før det varslede kveldsregnet ankom 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 26. oktober 2016 Årets første skitur på meg og min fru, på Norefjell. Det er ca 15 cm med bløt fin snø, flott såle snart nok til å kjøre spor. 6-7 km lang trasé. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabethsk Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Skogstur med elendig hodelykt . Lite å vise flotte bilder av , men frisk høstluft og mørk skogssti er fint i grunnen det og. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Xperiment Skrevet 28. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 28. oktober 2016 Tilbake til vinteren. I går funnet jeg kilometerlange sandstrender hvor jeg tilbrakte lange dager i Mallorca. Etterpå furt tilbake til Norge og så tenkte meg å hopp inn direkte til første snø - samme dag Kongsensdammen, Kongsberg Hyggelig å bli hjemme 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Phoney Skrevet 30. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2016 Siden det har vært fint vær i helgen ble det en liten tur til Forfoten. Ikke mange kilometerene å gå fra Durud, men hundene syntes vi burde forsøke å ta igjen noen som hadde gått foran oss så holdt litt vel godt tempo både til og fra Fikk også min første ørret, litt mer moro enn abbor. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2016 Det er en "nymontert" værradar oppe på et fjell i Sømna kommune - Ingebrigtvarden. Et flott fjell - med en usedvanlig god utsikt mot Leka og leia på grensen mellom Nordland og Trøndelag. Gutten på 7 har stadig nevnt at han kunne tenke seg en tur opp dit - og siden fjellet er med i den lokale fjelltrimmen var det målet for dagens utflukt. Som foregikk i et øsende regnvær. Heldigvis ble det oppholdsvær på toppen slik at vi fikk spist lunch uten for mye styr. Gutten sprang bort til masta mens vi spiste. Jenta på 6 mangler nå bare 2 topper - før hun har klart voksenkravet som fjelltrimmer - 10 topper. Gutten mangler 3. Det klarer vi kanskje før året er omme - om det ikke legger seg is..Barnekravet er uansett i mål for lenge siden 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 @Kjell Iver: Dere ser jo rett ned på Melstein mellom Sømna og Leka også - du kjenner vel historien derfra? I disse Halloween-tider er den jo en sann gammel skrekkhistorie: https://finnbakk.wordpress.com/2016/09/10/hun-stikker-av-hun-stikker-av/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 53 minutter siden, a_aa skrev: @Kjell Iver: Dere ser jo rett ned på Melstein mellom Sømna og Leka også - du kjenner vel historien derfra? I disse Halloween-tider er den jo en sann gammel skrekkhistorie: https://finnbakk.wordpress.com/2016/09/10/hun-stikker-av-hun-stikker-av/ Den historien kjenner jeg godt til ja - stygg sak. Fikk den fortalt av en gammel mann på hurtigruten. Utrolig at folk kunne bosette seg på slike utposter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 30. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2016 Dagens tur gikk til Kongens Utsikt, hvor vi så ned på Storøya i Tyrifjorden, hvor gårsdagens tur gikk. Storøya er vel mest kjent for Norges fineste golfbane. Her er det laget en flott tursti som er variert og fin. Totalt ca 4,5 km. Et tips hvis dere står i kø på E16 er og svinge innom øya, parkere ved båthavna og ta turstien rundt. Meget godt merket. Det går bilvei ut til øya. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin_E Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 I går ble det en kort tur fra Movann i Maridalen. Tok turen opp til Slåttemyra og videre over til Burås. Kom over en nydelig sti i en eventyrskog😊 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Xperiment Skrevet 31. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) I går funnet jeg et foss det ligger ved siden av Kongsberg- Heistadmoen i militær sted; men ute av dette terreng. Vannet heter Jøgerfossen og har historiske bakgrunn. Egentlig er det et fint utfartssted men det finne ingen vei at man kan brukes som er offentlig. Fra DNT funnet jeg første informasjoner. Engang til veien er i nærheten av et stor gran (bakside av andre huset, når du kommer fra aktivitetsparken.) Man kan gå videre til et små stein-beton- hus nesten til vann og da er et dør man kan åpen. Bakom begynner et bratt stoll nedover til fossen-fot. Stoll var et bunker (i 1943), når man gå til venstre halvvei og da er også to romer. Når du gå videre et annen side et utgang med fint utsikt seg te. Mer informasjoner også på Youtube. Endret 31. oktober 2016 av Xperiment feilrettinger 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg nesning Skrevet 2. november 2016 Populært innlegg Del Skrevet 2. november 2016 Gikk en veldig fin tur for noen dager siden opp hit: Stien var godt merket. (DNT was here?) Kartet var oversiktlig: ...og fjellvettreglene var også på plass: Stiene var godt tilrettelagt: og etterforsyning er ingen problem: Dette var et sted i Nordkina, ikke langt i fra en liten by (3 mill. innbyggere) i indre Mongalia. Helt paddeflat foran fjellmassivet: Men for en utsikt i andre retningen: Faktisk må man betale for inngangen. Det var mange mennesker på tur (det er alltid og overalt mange mennesker i Kina så klart) og det var skriking og skravling og til og med musikk på toppen. For en opplevelse! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
7homas Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 15 hours ago, nesning said: .......og fjellvettreglene var også på plass:..... Spesielt #2 er fin...ikke lov til å spytte i naturen. Og litt spesielt å ikke få en som faktisk kan Engelsk, til å lage den Engelske oversettelsen Ser ut som en morsom tur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg