Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 29. september 2016 Populært innlegg Skrevet 29. september 2016 Var på tredagerstur i Fyksesund. Padlet kajakk til camp, gikk en tur opp i fjellet, lagde mat på bål og brenner, sov i telt. Det var veldig vått. Selv om jeg hadde tatt med meg "mer enn nok ull" ble alt jeg eigde vått, men jeg holdt meg heldigvis varm. Siste natten blåste det så mye at jeg ikke fikk sove mer enn maks to timer i intervaller på ti minutter. Men alt i alt var det en veldig koselig tur, og alle i turfølget holdt humøret oppe til tross for forferdelig vær. 13
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 29. september 2016 Populært innlegg Skrevet 29. september 2016 Ny tur i nærområde, denne gangen fra Smeden ved Klekken, og opp gamle Ringkollvei. Det var mye vind på toppen i dag på 702 MOH. Vondt i stå i kasta. Ble marinert entrecôte med pastarett. Fant en ny sti, men tok den ikke, da vi ikke visste hvor vi havnet. Stod ikke på kartet. Turen var på 93 etg. og 13000 skritt i følge iPhone. Oppvask i en sølepytt. 10
Populært innlegg Trine RS Skrevet 29. september 2016 Populært innlegg Skrevet 29. september 2016 Ikke på tur i dag, men i helga som var Arbeidshelg, men siden litjtupp skulle være hylende Belieber på lørdag og reiste fredag- tenkte mor at nå kunne hun komme seg på tur:) Skulle i tillegg se på en hytte på Oppdal- så da passet det godt med en tur til Blåhø igjen. Fryktelig knot med å finne den hytta lørdag kveld. Ble nesten svarte natta før jeg kom fram, ingen adresse å plotte inn.....men kl 21 sto jeg parkert foran hytta inn mot Gjevilvatnet. Ikke en kjeft å høre eller se, her måtte man bare bestemme seg for å ikke være mørkredd Opp i rett tid, og kl 0915 var jeg på vei. Gledet meg til en tur alene, men var mange andre som også hadde tenkt seg til Blåhø denne dagen. Smågrått , men helt greit vær. Begynte å blåse litt opp på veien. Oppe på toppen 1240. Der var det ikke værandes vær, så tuslet ned igjen og tok en matpause i le ved vannet. Mange med hunder på tur denne dagen, angret litt for at jeg ikke hadde tatt med meg bikkja mi- selv om hun ikke hadde dugd noe særlig som vakthund kvelden før Ned til bilen igjen ca 1530. Hadde da tenkt å ha min egen 3 retters middag før jeg dro hjem ( altså- et halvt eple til forrett, real som hovedrett og en stripe helnøtt til dessert ), men Belieberen varsla at hun var på Alvdal- så da satte mor snuten mot Trondheim og pizzabaking. Tror både datra og mora hadde ei toppers helg 10
snurrehaler Skrevet 30. september 2016 Skrevet 30. september 2016 (endret) I dag har vi gått til Fiskløysa via Fiskløysåsen. Fin tur med ca 1/3 utenfor sti i veldig lettgått terreng. Spennende for både meg og bikkjene. Mye spor etter skogens dyr Endret 30. september 2016 av snurrehaler Skriveleifer 8
Populært innlegg turgåer Skrevet 30. september 2016 Populært innlegg Skrevet 30. september 2016 Favoritturen så langt i Tatrafjellene, fra Štrbské pleso til Rysy og så ned til Lysá Poľana. Fin, spiss topp. Gøyal og bratt nedstigning ned til Polen-siden med kjetting på alle utsatte partier. Det er veldig likt norsk natur, men fryktelig mye billigere å spise, drikke og bo. (: Ulempen er mengden folk, så det skal bli godt å komme hjem til den norske fjellheimen. 12
Populært innlegg +Walle Skrevet 1. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 1. oktober 2016 (endret) Nyter putringen fra denne fantastiske saken, nå på morgenen ☺️ Stemningsbilde fra i går kveld. Endret 1. oktober 2016 av Walle 20
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 1. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 1. oktober 2016 I går gikk turen til Elfin Lakes, nær Squamish her i BC, Canada. En flott og lettgått tur opp til noen små innsjøer på en rygg med utsikt til spektakulære fjell og vulkaner i Garibaldi Park. På turen tilbake møtte vi ei binne med to unger noen hundre meter etter Elfin Lakes. Binna dukka opp på stien 6m forrran oss og ble like overrasket som vi ble. Men binna tok det helt med ro og ropte på ungene før hun tok en lett jogg ned i ura under oss. Hadde det vært på vårparten med yngre unger er det ikke sikkert at binna hadde tatt det like rolig som hun gjorde nå. Selvsagt lå kameraet i sekken akkurat da vi traff bjørnene, men fikk tatt ett par bilder av de før de stakk å gjemte seg i skogen. Nordamerikansk storskog med Pilot Mountains i sør. Atwell Peak og Mount Garibaldi (2675m), fjell som ligger på kanten til vulkanske krater som fortsatt er aktive. Ved Elfin Lakes 22
Populært innlegg snurrehaler Skrevet 2. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2016 Jeg liker denne tråden. Perfekt for meg som sjeldent går noe mer enn dagsturer I dag gikk vi denne turen, nydelig vær og som alltid så møter man aldri noen med en gang man går av grusveien og inn på sti! Siden kartet mitt ikke har hørt om stedsnavn så slenger jeg på litt! Starta fra Stryken og igjennom det jeg *tror* heter Rødputtdalen, så gikk vi ned Djupdalen og rundt Nordre Djupdalstjern. Forlot grusveien og inn på skogsti midt i mellom Lille daltjuven og Mantjernet. Her kosa jeg meg med halve kvikklunsjen min før vi gikk videre nedover. Forbi Håndkleputten og opp til noen hytter. Her svingte vi mot øst, i retning Skillingen. Midt inni her et sted var det så fin utsikt at jeg måtte stoppe for å spise resten av sjokoladen min. Snublet (bokstavelig talt) ut på grusveien og trasket på den de siste to kilometrene. hjemover. Nøtteliten gjør seg klar for vinteren: Håndkleputt hytta: Og er man gærn hundedame, så ER man gærn hundedame. Gutten nyter utsikten: Utsikt til Harestua: 14
larserikm Skrevet 2. oktober 2016 Skrevet 2. oktober 2016 Hele familien på tur, inkludert kona og minstemann i vogn. Parkerte i Lommedalen, der ved Burudvann-veien. Inn langs veien, stikkvei til høyre - der er vårt turparadis. Teltplassen "vår" som ingen andre bruker og som de to eldste gjerne ville vise mamma. Kakao og kalde pannekaker på haugen vår. totalt 45 minutter ekstremt lettgått grusvei. Stor glede for alle. 6
Populært innlegg Heriks Skrevet 2. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2016 Har pakket hundene på flyttelasset og kommet meg hjem igjen til Nes. Er så deilig å bare åpne døra og gå rett ut på tur ... Så trasker rundt på jordene, beitene, myra og skogen rundt her. Helt topp! Dagens soloppgang og nedgang... Deler plassen med denne, og div. annet villt rådyr og elg blant annet. To stykker som er relativt fornøyd med å kunne løpe ... Og når man har mosjonert (og vært mye ute hele dagen) er det viktig å slappe godt av etterpå 14
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 2. oktober 2016 En fin tur med familien opp på Bæråsen i dag. Etter nesten 2 uker på tur i Indre Troms var det godt å komme på hytta. Det kommer mer og mer melis i fjellene, og mens vi sitter der kommer det en byge med litt hvitt i. Det går uomtvistelig mot vinter! Mellom bygene stekte allikevel solen godt. Blodpøls med sukker på er god turmat! 14
Johan2000 Skrevet 2. oktober 2016 Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Inte idag, men igår. På grund av en massa bortförklaringar (väder/vind, dåligt fokus etc) så blev det cykling i Lördags. Helt OK tur, men inte vad jag hade tänkt, alltså. Sörkedalen upp, och vidare mot Kikut. En del folk på Kikut, men inte lika hysteriskt som när jag var där förra året. Höstferie, säkert många som är på hytta. Jag jobbade mig vidare upp mot Gjerdinge Dam (heter det väl). Tänkte ta lunch där, men platsen förpestades av några som satt och rökte (tobak). Det gillade jag inte. Men jag fick med mig en bra bild därifrån i alla fall. Så jag åkte ned till Katnosa, där jag brukar ta lunch. Inga konstigheter. Kan konstatera att en Trekk 'n' Eat mellan REAL-påsarna inte är så dumt. Ganska kort tur, men en hel del uppför, totalt sett. Fint väder och varmt. Vid Gerdinge Dam (eller vad det heter) Katnosa. Fire Maple F5. Wake up and smell the titanium! Endret 2. oktober 2016 av Johan2000 8
Populært innlegg Markus Ingebretsen Skrevet 3. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 3. oktober 2016 Fin og enkel tur til Vetafjellet idag, i Gausdal vestfjell. Knall sol og friske høst temperaturer. Mye folk i fjellet, er vell høstferie rundt omkring. Hærlig å se snø på fjelltoppene i horisonten. Måtte den trekke nedover raskt! 11
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 5. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 5. oktober 2016 Nydelig oktobervær! Tok med valpen og en venninne litt opp i heia, lagte bål og bød på pølser, pinnebrød og hjemmelaga potetsalat. En suksess! 14
Kristin_E Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Er det en liten Briardvalp @awesomevicc? Veldig søt (og veldig OT).
awesomevicc Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 1 time siden, Kristin_E skrev: Er det en liten Briardvalp @awesomevicc? Veldig søt (og veldig OT). Det er det ! Et fluffy skjeggemonster på 4 måneder 1
a_aa Skrevet 5. oktober 2016 Skrevet 5. oktober 2016 Sjefen inviterte til tur på Lyderhorn før lunsj i dag, og vi var 10-11 kolleger som fikk oss en tur i virkelig flott vær På turen nedover greide jeg å lande forkjært så en ankel ble sur, og i tillegg rive et hudflak fra en finger - er blitt alt for uvant med å gå i flokk, antar jeg Utpå kvelden kjentes ankelen mye bedre ut, og jeg fant ut at jeg skulle ta en forsiktig test av ankelen og "reparere" turdagen litt, så den endte bra. Ble en rolig tur opp Holefjellet ikke lenge før solnedgang, og nær toppen ble det første bålfyring i "Piratebug"-en siden i vår en gang Bak kjelen er Lyderhorn og en nedadgående sol, og til høyre er Realposen som ble kveldsmat sammen med en boks IPA. Akkurat da de siste resten av sol forsvant bak Lyderhorn, var jeg god og mett, og hadde pakket og var klar til nedturen igjen. Ankelen var litt surere nedover enn oppover, men tror likevel at dette vil heles fort. En flott turdag, alt i alt 9
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 7. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 7. oktober 2016 Nydelig tur til toppen av Raudhammaren fra Pantslåtten ved Røros i dag. Ny topp på Røroslista kan dermed avkrysses. Jeg har aldri noen gang sett et fjell som er så gjennomhullet av gruver. Overalt hvor jeg gikk var det en gruveinngang. Bildet er tatt på returen og vannet heter Djupsjøen. 12
Gjest LEO Skrevet 7. oktober 2016 Skrevet 7. oktober 2016 Ligger i Sylan i Hilleberg Akto. I morgen blir det fjellrev og frokost på senga! Blåser så jæ*** at jeg ikke hører hva jeg skriver og magen er full av ost. Klokka er 20:00 og jeg fatter ikke hvordan jeg skal holde meg våken en time til....Mitt bidrag til "Hva spiser du på tur?" er Ostefondue, sjampis og Grappa! Tungt å bære, tungt å sove på
Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 8. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 8. oktober 2016 (endret) Tok en #nattinaturen på Fløyen i natt. Utrolig deilig å stå opp med solen skinnende midt i fleisen! Turfølget sov i hengekøye. Jeg skulle egenlig sove i solotelt, men hadde visst glemt både stengene og pluggene.... Så da ble det under åpen himmel! Brukte teltduken som bunnduk under madrassen. Tok ikke med speilrefleksen, så kvaliteten er så som så... Endret 8. oktober 2016 av kvitknekt La til et bilde til 16
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 8. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 8. oktober 2016 Så, idag blev den av - tur till Sulefjellet strax nordväst om Hemsedal. Skulle ha gjort den förra helgen men ställde in på grund av dåligt väder. Startade i god tid vid Eldrevatn med cykel. Massor av uppförsbacke, men till slut kom jag till sjön i änden på vägen. Satte cyklen där och drog upp till vad jag trodde var toppen. Fin utsikt, men hade den inte varit bättre för höjden lite längre i väst? Klockan var bara halv 1 och jag hade gott om tid, så jag gick vidare. Väl värt besväret, en riktigt fin tur med utsikt ned till östlandet åt ena hållet, långt ut på västlandet åt andra hållet. I princip hela Jotunhemien i norr och Lodalskåpa långt i fjärran i nordväst. Det mesta av jotunheimen från Austabotntind i väst till Mugna och Rassletind i öst. Hurrungane. Lodalskåpa kan skymtas i fjärran. Go west... Sjön där vägen slutar... Eldrevatn på väg tillbaka till min lilla röda bil. 17
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 8. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 8. oktober 2016 Topptur til Litj- og Storsvenuken. Sol fra nesten skyfri himmel, men iskald vind over tregrensa. 14
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 9. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 9. oktober 2016 Jeg har hatt en skikkelig grisete helg. Lørdag dro vi til Valdres og Leira for å være med på buføring av gris. Noen hundre griser befinner seg hele sommeren ute på setra for å gjøre seg fete, men nå som jula nærmer seg så var det på tide å få de ned fra fjellet. Igår tok vi en pulje på ca 100 gris som vi førte ned de 7 km fra seters til gård. Så skal dere ha god juleribbe fra bingefrie griser, så sjekk ut Fjellgris. Det var mye folk med og mye vasing, så jeg begynte med å gjete folk først. Men sånt har jeg ikke tålmodighet med, så jeg valgte å ta over elitegrisene i tet og føre de nedover. Perfekt jobb for en som meg, som antagelig var en border colli i mitt forrige liv. Og for noen herlige og vennlige dyr. Sosiale og bare glade men de ble varme og kom de over en sølepytt var det mageplask og alle bremser på. Det var energikrevende å holde deres motivasjon oppe hele veien, men de var jo så greie allikevel. Etter at griser var plassert på gården, så stakk jeg og noen venner opp igjen til fjells og slo opp telt. Gribbe het stedet sånn omtrent. Og fra camp hadde vi en helt latterlig vakker utsikt mot Hurrungane og Jotunheimen i solnedgang. Er det rart man blir lykkelig av å være ute? Fikk grilla marshmallow på bål og tatt noen slurker whisky også gitt. Søndag våkna vi opp til rimfrost og etter hvert begynte det å snø. Ble en kort men fin tur i deilig snøvær. Jeg blir jo helt tussete glad av sånt To liggeunderlag og to soveposer gjorde susen og selv om det ble -7 på kvelden så frøys jeg aldri. Men jeg er amatør når det gjelder å sove ute i kuldegrader. Å tine tannkrem kom jeg på litt vel sent 23
Populært innlegg a_aa Skrevet 9. oktober 2016 Populært innlegg Skrevet 9. oktober 2016 Ble en tur i det flotte Bergensværet i dag også. Opp Damsgårdsfjellet, så over til Olsokfjellet med en lang pause der jeg bare nøt solvarmen. Deretter bar det over til Holefjellet og videre til Gravdalsfjellet - der stoppet jeg og fyrte opp spritbrenneren (DIY Fancee Feest, 14 gram som fortsatt ikke har brutt sammen) og lagde meg en god kopp kaffe. På turen nedover, da jeg nærmet meg Nipetjørna, oppdaget jeg at jeg bare hadde 13 minutter igjen til bussen skulle gå fra snuplassen i Nipedalen. Og det var én time mellom avgangene. Ergo ble det løping i ulendt terreng (bratt og masse røtter) - men jaggu kom jeg fram halvannet minutt før bussen skulle gå. Bussen sto parkert på andre siden av veien, og hadde ikke startet opp ennå for å kjøre fram til holdeplassen. Andpusten, varm og silsvett fant jeg fram mobilen og kjøpte bussbiletten, og ventet på at bussen skulle starte og plukke meg opp. Og ventet og ventet. Og ventet. Bussen nektet å starte, gitt - flatt batteri elns: Snakket med sjåføren som mente at han snart ville få hjelp eller ekstrabuss - men etter 15-20 minutter bestemte jeg meg for å gå fjellene hjem igjen i stedet. Det var jo fortsatt strålende turvær - og å utvide fra en 2,5 timers tur til en 4 timers tur på en sånn dag var egentlig null heft. Så da bar det oppover Gravdalsfjellet igjen, denne gangen tok jeg den litt luftige ruten opp ved nordenden av Nipetjørna - der må det litt klyving til. Etter å ha passert Gravdalfjellet og kommet opp på Holefjellet (som jeg skulle gå nedover), begynte magen å komme med mishagsytringer - klokken var blitt halvfem, og det eneste den hadde fått så langt i dag var to kopper kaffe. Ny pause i solen, denne gangen med litt frukt fra sekken. Hadde en Realpose der også, men det ventet entrecote hjemme, så den ble spart Fortsatte nedover, og konstaterte at akkurat i disse dager - mens vi har en periode med kjempevær - er høstfargene på sitt utpregete og fineste 12
hesthov Skrevet 9. oktober 2016 Skrevet 9. oktober 2016 På lørdag var jeg på tur på "Bøneplassen" i Oslo området. Fint sted! Her er noen bilder: https://fonolitt.wordpress.com/2016/10/09/bonneplassen 4
Anbefalte innlegg