Populært innlegg SRM Skrevet 1. september 2016 Populært innlegg Skrevet 1. september 2016 I natt var vi tilbake i hus etter 2 måneder i Børgefjell 19
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 1. september 2016 Populært innlegg Skrevet 1. september 2016 Liten kveldstur til Konges utsikt ovenfor Sundvolden, med utsikt til Tyrifjorden, Hole, Ringerike, Norefjell, Vikerfjell. Ble også en tur innom Abortjern for en rast og litt fiske. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kongens_utsikt 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 4. september 2016 Populært innlegg Skrevet 4. september 2016 En kort tur i dag - har i det siste hatt noen morgener med en vensterhæl som er vond å trå på, så jeg har roet ned litt for å forebygge en eventuell utvikling i retning av Plantar fasciit. Men finværet i dag måtte brukes til en liten tur Jeg og en turkompis fant ut at ingen av oss hadde gått på Askøy, så da ble det en ganske lett tur på godt og vel 5 km, opp til Kolbeinsvarden 231 moh og innom Storevarden 217 moh (forhenværende 7-fjells-fjell) på tur ned. Turen oppover til Kolbeinsvarden gikk veldig greit, og vi var langt fra alene - det var vel 12-15 personer på toppen. Litt mer kronglete mellom Kolbeinsvarden og Storevarden, bommet på stien et par ganger og måtte tilbake - og her og der var det dyvåt myr, mens andre steder var det klyving med utlagt tau. På Storevarden var det flott utsikt og mye mindre folksomt - etter at vi tok av hovedstien ned fra Kolbeinsvarden, møtte vi faktisk ingen før vi var ned på veien igjen Utsikten mot Bergen fra Kolbeinsvarden: Utsikten mot Bergen fra Storevarden: Så da er vel "Kom deg ut dagen" i boks for min del 14
Populært innlegg Lar5 Skrevet 4. september 2016 Populært innlegg Skrevet 4. september 2016 3 kommuner, 2 kommune topper, 17km. 4 1/2t.. Kjørte til øyungen hyttefelt(Ringsaker) og gikk derfra, mot danseren og rondanestien. Denne følges en bit før man tar av mot tuva, Ringsaker høyeste topp på 1090moh. På toppen der var det i grenseland med shorts og gjennombløt t-skjorte. 14grader og lyngen slo i vinden.. Fortsatte rask videre på stien mot tatrungskampen. Jeg skulle østover mot Stor-elvdal, men der var det ikke noe sti, men mye myr var det.. Hadde jo sporet fra en eller anna fremme på ut.no appen(4G langt til fjells her..) han hadde vært frempå og prøvd seg et par ganger, men gjort retrett så jeg. Men så tidlig at det skulle gå ann og komme over på nedsiden av de to største kulpene, og mellom de verste myrene. Det var bare og finne ut hvor en skulle skjære av stien. Terrenget er jo ganske likt, så fant ut at det var greit og ha noe og holde kursen etter. Ca 100 meter fra stien sto det en typisk steinblokk og på ryggen mot hemmelkampen var det flere varder og blokker og sikte etter. Kom over tørrskodd på 17minutter/1km. (brukte tracking) Man ser partiet lett på kart da terrenget flater ut og holder seg rundt 1050 meter. Og som skrevet de to største kulpene syntes godt. Så da var man i Stor-elvdal, fin utsikt mot Jotunheimen, rondane og Alvdal Vestfjell. Og selvsagt sørover med mistberget og skreia som de mest karakteristiske. Fin sti på ryggen sørover mot hemmelkampen, noe blokk/sva terreng som var best og slippe seg på nedsiden av. Gikk høyere i terrenget mot hemmelkampen og der er det en del opp og ned pga av isbreen har skura "litt" i fjellet.. Sørsida av hemmelkampen, der hvor Ringsaker, stor-elvdal og åmot møtes er åmot høyeste punkt, 1063moh. Derfra er det rene motorveien ned mot svartkampen, fin hardpakket sti med jord dekke. Oppe på svartkampen mista jeg stien av enn eller anna grunn. Fortsatte sørover men mere vestover. Sjekka GPS. Var kommet for langt vest. Så mere østover igjen. Hvordan stien ble borte for meg skjønner jeg enda ikke for det var jo 2 felts saue sti når jeg fant den igjen.. Fint sti siste 4km, bare og holde seg østafor den største myra på sør-øst enden av øyungen. Mye stier på kryss og tvers her! Igjen på rondanestien noen meter før stien går mot parkeringsplassen. 11
Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 4. september 2016 Populært innlegg Skrevet 4. september 2016 Gikk på tur over vidden i Bergen i dag. Endelig skikkelig godvêr! 16
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 5. september 2016 Populært innlegg Skrevet 5. september 2016 Nydelig høstvær her sør på sør-vest landet, så ble t-skjorte og kortbukse opp til Husefjellet i Lund kommune. Turen går nesten rett fra E39, så hvis noen er i området så kan jeg anbefale den. Jeg mistet jo stien og begynte å vandre over en myr og opp blåbærkratt, men fant fram til slutt og fulgte stien greit ned igjen. 17
Populært innlegg friluftsRemi Skrevet 8. september 2016 Populært innlegg Skrevet 8. september 2016 Vært på skoletur til Godøysund de siste tre dagene. Så fantastisk flott område, og så fantastisk skoleklasse! 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 8. september 2016 Populært innlegg Skrevet 8. september 2016 Opp på Damsgårdsfjellet, 7-fjellsruten baklengs til toppen av Nygårdslien, så opp Gravdalsfjellet og ned til Viggohytten. For et år siden var det her kun en branntomt, før vinteren kom var det en grunnmur på plass, og nå begynner det å se bra ut i kveldssolen: Kom meg videre ned til bussholdeplassen i Nipedalen i rolig tempo. Vurderte i går å gi beskjed om at jeg kom til å avspasere i dag for å ta en biltur til Sognefjellet og en kort 2K-tur opp til Steindalsnosi - men droppet det. Angret meg på jobb i finværet i dag, men trøsteturen i kveld avslørte at det var like greit. Hadde en overtråkk på søndag som jeg ikke har kjent mer til, men med litt belastning begynte ankelen å verke ganske fort. Har jeg skikkelig flaks, kan det bli verkefri ankel og like godt vær om en ukes tid (eller to) 12
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 9. september 2016 Populært innlegg Skrevet 9. september 2016 (endret) Kom akkurat hjem fra en 5 dagers tur i Dolomittene i Italia. Turen var basert på såkalt ''Via Ferrata'' klatring gjennom stålkabler som man sikrer seg i. Veldig trygt og enkelt opplegg. Vi hadde utgangspunktet å bestige rundt 5 topper med høyde opptil 3 500 moh. Reiste gjennom det norske ekspidisjonsseslskapet ''Hvitserk''. Blant den vakreste turen jeg har lagt ut på og kan varmt anbefale videre. Seriøst opplegg med mye inkludert i en rimelig pris. Vår lokale guide ''Jackamo'' En person som har valgt å ikke knytte seg til familie men heller dedikert hele livet sitt rundt klatring. Virket til å være den lykkeligste mannen i hele Italia. Endret 9. september 2016 av Mørkeblå 24
Gittiamo Skrevet 9. september 2016 Skrevet 9. september 2016 Det der så ut som en knalltur @Mørkeblå 2
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 10. september 2016 Populært innlegg Skrevet 10. september 2016 Topptur og fisking i Fyresdal Etter en travel uke på skolen er det alltid godt å komme seg til fjells! Denne helgen gikk turen til et av Fyresdals høyeste fjellpartier. Les hele rapporten her! 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 10. september 2016 Populært innlegg Skrevet 10. september 2016 Fargerikt på Storwarz (Røros) selv om himmelen er grå. Nydelig dag ute etter en uke i utmattelseståka. 11
Gittiamo Skrevet 11. september 2016 Skrevet 11. september 2016 I mangel på tid til lang skogstur, men overskudd på naboer som trengte å luftes, så ble det stolpejakt i byen i dag. www.stolpejakten.no Morsomt konsept og en fin måte å aktivere folk på. Vi møtte flere på jakt i dag. Det er satt ut 50 stolper her og hver stolpe er merket med en QR-kode. Og så er det om å gjøre å finne så mange som mulig. Finnes stolpejakt flere steder her til lands. Så jeg tok med et par naboer på tur i dag. En med to ben og en med fire ben. De hang på mens jeg løp i front med kartet og registrerte stolper. Det er jo gøy å gå etter kart jo. Fikk unna 37 stolper på to timer og 12 km. Men da gikk telefon og labrador tom for strøm, så da ga vi oss (labbeliten egner seg ikke i skogen. Hun er en pysete byhund. Ellers hadde jeg tatt med henne til skogs). 6
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 12. september 2016 Populært innlegg Skrevet 12. september 2016 Regnet ganske seriøst i Jotunheimen på lørdag, så i toppturen ble droppet og turen lagt inn under bakken. Her fra Dumdalsgrottene nord for Krossbu. 14
Populært innlegg REs Skrevet 12. september 2016 Populært innlegg Skrevet 12. september 2016 I dag ble det tur på "Høgjæren", eller det var selvfølgelig i går, men siden det ikke er en post som heter "Hvor var du på tur i går", så ble det under tur i dag. Min danske venn ringte på torsdag og ville ut på tur, overnattingstur. Men siden jeg har planlagt helgetur neste helg og siden værmeldingen for lørdag var ganske dårlig, så ble det en søndagstur på Høgjæren. Selv om dansken bor på Lye, like utenfor Bryne så hadde han ikke vert her før. Vi gikk fra parkeringsplassen ved Holmavatn og inn til Steinkjerringa, "Norges ensomste skulptur", en tur på ca en time. http://www.hahistorie.no/turar-i-historisk-landskap/steinkjerringa.aspx Så ble det retur via Synesvarden og med en innlagt matpause så ble det en luftig tur på noe i underkant av tre timer. En passe fin tur, på "Jærens tak", en søndag i et fint høstvær. 12
HegeJohnsen Skrevet 12. september 2016 Skrevet 12. september 2016 Når regnet ga seg i går, kom jammen sola frem. Feiret med en liten tur i terrenget ovenfor hytta. 8
Populært innlegg tklami Skrevet 13. september 2016 Populært innlegg Skrevet 13. september 2016 (endret) Ble en tur fra Oslo til Jotunheimen til Oslo igjen på søndag. Var litt sånn testprosjekt for å se om det går ann og ta en dagstur dit. Det ble en lang dag sånn sett men det fungerte. Eneste blir nå kjøreturen hjem som nok til tider kan bli vanskelig. Rart med det, en blir litt trøtt når en slår seg ned etter noen timer i fjellet. Turen gikk til rasletind, egentlig en enkel topp å gå til, men samtidig syns jeg ikke utsikten var av de beste (dvs. jeg kunne se langt for all del, men den var ikke så spektakulær blir vel mest riktig å si), men for all del det var en fin tur som kunne skimte med sol, regn, sludd og snø. Når det så var kuling så kunne den snøen piske litt og 😉. Det lå et fint melisdryss over alle fjell på 2000 meter og opp. Endret 13. september 2016 av tklami 11
Gittiamo Skrevet 13. september 2016 Skrevet 13. september 2016 Tøft @tklami noe du kommer til å gjøre igjen? Eller blir det for drøyt? #fjellabstinenser
tklami Skrevet 13. september 2016 Skrevet 13. september 2016 2 hours ago, Gittiamo said: Tøft @tklami noe du kommer til å gjøre igjen? Eller blir det for drøyt? #fjellabstinenser Kan absolutt gjøre igjen, må bare passe på og få sovet ok natta før jeg kjører avgårde. For det er bilturen hjem bøygen kommer. Men i verste fall så er det bare å ta en liten halvtime på øye ved siden av veien. Så er en jo våken nok til å fortsette turen tilbake.
Populært innlegg turgåer Skrevet 13. september 2016 Populært innlegg Skrevet 13. september 2016 Utsikt mot Les Drus / Aiguille Verte fra Signal Forbes (le Montenvers) i de franske alpene. Fantastisk landskap og fantastisk vær (skjønt litt for varmt!). Jeg tror imidlertid godværet er brukt opp nå. 12
Populært innlegg a_aa Skrevet 15. september 2016 Populært innlegg Skrevet 15. september 2016 Tok ut en feriedag i dag. Startet bilen kl 0600 i morges, retning Tindevegen og Ringsdalen. Kom fram sånn at jeg kunne starte mot Dyrhaugryggen kl 1100, i disig men fint vær. Etter tre kvarter passerte jeg varden som markerte platået som kalles Øvre Dyrhaug, en flott plass, fant jeg ut (hadde egentlig tenkt å dra dit etter jobb i går og overnatte, men værgudene nektet å ta ordre fra yrs symbolvarsling - så da værradar og webkamera viste regn og tåke, kansellerte jeg ute-overnattingen i siste liten). Dette er visstnok et obligatorisk foto når du er på Øvre Dyrhaug, her tror jeg vi ser Ringstind, Austabottentindane og Soleibottentindane, samt deres tvillinger: Etter to og en halv time med svetting, kom jeg til "postkassen" på toppen av ryggen, der utsikten andre veien viste Skagastølstindane i all sin prakt: Våget meg et stykke bortover eggen, men droppet å ta Store Dyrhaugstind, det fikk holde med "Nordre", derfra er det nesten ikke mulig å se "postkassevarden" i starten på eggen i dette tilbakeblikket: Kom meg ned igjen sånn at jeg startet returen mot Bergen kl 1700 og rakk da å være hjemme i passende tid. Er veldig godt fornøyd med å ha fått min totusenmetertopp nr 2 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 16. september 2016 Populært innlegg Skrevet 16. september 2016 Morgentåke som aldri forsvant i dag. Droppet dermed å gå på toppen av Storsola. Skal jeg slite meg opp til over 1700 moh med en kropp som ikke funker p.t skal jeg hvertfall ha utsikt! Fine farger, god temp og vindstille i fjellet er likevel en fin dag ute. 11
Kjell Iver Skrevet 17. september 2016 Pålogget Forfatter Skrevet 17. september 2016 En usedvanlig bærhøst i år. 40 liter tyttebær plukket og ikke minst rensket. Sylting pågår - men fryseren er full! Det er visst ikke så vanlig å pille bær lenger. Det var mange år jeg ikke gjorde det selv heller, men må si det er gode opplevelser i skogen på høsten. God trim er det og. Så fikk vi testet noen barneplukkere - som bare var noe møl (piece of crap som de kaller det over there) Ungene vil ha sånn som vi har - og det skal de selvsagt få til neste høst. 9
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 17. september 2016 Populært innlegg Skrevet 17. september 2016 Ble en tur til Store Smørstabbtinden med ei gruppe forrige helg i langt fra bra vær. Fikk ikke noe regn, men utsikten var ganske sparsommelig fra toppen. 12
Populært innlegg Kjellis Skrevet 17. september 2016 Populært innlegg Skrevet 17. september 2016 Kom hjem fra telttur i dag. Ble hverken rype eller fisk på meg, men hadde det ganske fint likevel 🙂 14
Anbefalte innlegg