friluftsRemi Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Enig med @Bjarne H.S., eventuelt kan man legge ett av bildene i denne tråden, og linke til sin egen turrapport-tråd 2
HegeJohnsen Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Dagens tur gikk til Ruglråen - en canyon skapt under siste istid. 100 meter dyp og 6-7 km. lang. Vi sto på kanten av canyon'en, men må prøve å komme oss ned selve juvet en annen gang. Fra vårt ståsted var det ikke mulig i dag. 100 meter rett ned mer eller mindre. Kjente suget i magen og turde ikke gå helt på kantene. 5
Populært innlegg a_aa Skrevet 18. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 18. juni 2016 En stadig økende nordlig vind, opp mot kuling utpå ettermiddag/kveld i Bergen i dag, og jeg benyttet anledningen - nær toppen av Damsgårdsfjellet - til å se hvordan oppsettet med StS Nano Tarp funket når det ble vind litt over normalen: Det er lavt, smalt og nesten ikke langt nok - men igjen: Som nødløsning er dette godt nok Etter at jeg hadde satt den opp, krøp jeg inn og slappet av og bladde i en bok - og plutselig var en halvtime gått. Da jeg krøp ut og reiste meg opp, ble jeg overrasket over den kjølige vinden jeg ikke hadde merket under TarpPonchoen, vindjakken ble funnet fram umiddelbart. Pakket sammen og gikk over til Holefjellet og ned derfra - fin tur Satser på å raffinere TarpPoncho-løsningen litt - må lage noen "ferdigløsninger" som gjør den kjappere å få opp og ta ned. Feriepenger er til for å brukes, og noe dyneema- og karbon-greier er ventet i postkassen snart... 10
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 19. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 19. juni 2016 (endret) Satte meg i bilen og kjørte fra Kongsberg til Notodden og så nesten opp til Gavlesjå. Etter ca en time parkerte jeg bilen, men bensinlampa hadde lyst gult den siste kilometeren. Hmmm... Turen går innover en fin sti en kilometer eller så før det bærer bratt oppover lia. Hadde ikke spist lunsj, så etter hele 15min fra jeg startet satt jeg med ned og spiste et par skiver på svaberget. God unnskyldning for å ta en pause i bakken! Stien fortsetter bratt oppover til den flater ut mens den går i motsatt retning av toppen. Det er litt kronglete å gå her fordi fjellbjørken gjerne legger seg litt på tvers, men bra sti. Etterhvert kutter stien opp til ryggen og resten av turen går med fantastisk utsikt. Fra toppen av Himingen er det fin utskikt mot Gaustatoppen Slettefjell i forgrunnen til venstre, Mælefjell, Blåtjønnfjell og Heksfjell lengre bak til høyre: Litt lengre unna er Brattefjell og Vindeggen (i horisonten). Var innom Brattefjell i fjor, noe som var en veldig fin tur! Jeg droppet benveien ned som en hytteeier jeg snakket med for et par år siden sa han hadde brukt opp. Det er veeeeeeeldig bratt. Det er kanskje 1km i luftlinje ned til bilen som står på parkeringsplassen. ... Kom meg vel ned, etter å ha trillet hele grusveien ned for å spare bensin og fikk fylt opp tanken. Hele turen inkludert kjøring tok faktisk ikke mer enn 4,5 timer, så hadde faktisk fint rukket å ta denne turen etter jobb nå midt på sommeren. Endret 19. juni 2016 av Blackbrrd 14
Isak Knutsen Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 Fiskekonkurranse i Assævannet Denne helgen var jeg deltaker i en liten fiskekonkurranse. Det var mest for morro skyld, det ble ikke mye fisk og det ble heller ikke stor fisk, men jeg kom på pallen:) Les artikkelen her: https://isakfriluft.wordpress.com/2016/06/19/fiskekonkurranse-i-assaevannet/ 3
a_aa Skrevet 19. juni 2016 Skrevet 19. juni 2016 Den 5.6.2016 at 22.11, a_aa skrev: 6 av 12 turer "over vidden" i år er i boks Og nå er jeg for første gang foran skjema til dusinet, tok tur nr 7 i dag Det ble kjøligere i dag, og i morgen kommer regnet tilbake - godværet får en hvilepause, med andre ord. Regnet med at det ville være tørt og fint å gå, og det var det - der det vanligvis er gjørmehull som krever hopping fra sten til tue (eller krokete omveier), var det stort sett null heft i dag. Med tørre stier går det ganske fort, selv om man ikke løper - fra jeg gikk av bussen på Festplassen til jeg var ved Ulriken, tok det 3 timer og 1 kvarter (og nei, jeg tok ikke Fløybanen opp ). Utsikten mot Gullfjellet (som jeg enda ikke har vært på, til tross for mange år i Bergen) frister til en tur som går enda noen hundre meter høyere: Kamerabatteriet flatet ut etter tre bilder, dessverre. Jukset ned fra Ulriken, og tok banen - et kne og ei hofte som av og til bestemmer seg for å verke, var sikkert glad for det 9
Heriks Skrevet 20. juni 2016 Pålogget Skrevet 20. juni 2016 Har funnet ut at hvis jeg skal skyte stevner hver helg så kommer jo sommeren til å være over før jeg får brukt det teltet mitt noe særlig. Så denne helga prøvde jeg å kombinere. Tok turen til Rena, skytebanen på dagen og teltplass med utsikt på natta. Funka fint det, men angra litt på at jeg hadde satt opp skytetid kl. 09.00 søndag morgen når jeg hadde 1,5 times gange/reisevei tilbake til banen Hemmelfjellet i Åmot har forøvrig fantastisk flott utsikt i alle retninger. Ikke noen komplisert tur heller 5 km på grusveg/svært tydelig sti. 9
Populært innlegg Kay :) Skrevet 20. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 20. juni 2016 Var en tur over Besseggen i går søndag. Var lite folk på stien. Litt sol og skyer om hverandre. Tok båten inn til Memurubu kl 14:25 og gikk den vanlige ruta tilbake. En rolig og ålreit tur. 4 - 5 snøpartier på stien, men man ville nok klart seg i et par joggesko om det er å foretrekke. Legger ved noen bilder På vei over Valdres flye på tur hjem 14
Populært innlegg tklami Skrevet 20. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 20. juni 2016 Hadde en tur opp til surtningshue på lørdag. Dagen startet med lett yr/regn og gikk etterhvert over til litt tåke som kom og gikk. Men etter noen timer ble det ganske fint en periode. Så det var med andre ord veldig ustabilt vær. Hadde nå med klær for alt mulig av vær, så det var ingen problem. Ble en fin og lang tur. Toppen hadde litt myk snø som en til tider bare gikk rett igjennom så måtte tenke endel for hvert skritt en tok så det ikke ble noen skader 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 21. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 21. juni 2016 Markatur i går i nydelig vær, dog iskald nordavind. Innlagt lunch på Grønlia. Holdt på å få slag da jeg kom dit og så at det var folk overalt. En mandag kl. 13?? Viste seg å være en gruppe på 40 mennesker som skulle ha lunch i tillegg til "vanlige" markatravere. De forsvant heldigvis inn i hytta etterhvert slik ay skogens dype stille ro ble sånn noenlunde gjenopprettet. Retur om Skjelbreia og Klokktjønna tilbake til Vådan. 11
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 23. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 23. juni 2016 Ikke i dag, men i går. Ny topp på Røroslista kan krysses av (Rambergsfjellet). Bonustopp ble Ramberget som faktisk hadde en flottere utsikt enn listetoppen. Overskyet nesten hele dagen, men varmt og vindstille. Perfekt turvær egentlig. Bildet viser en navnløs tjønn mellom de to toppene. 14
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 24. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 24. juni 2016 (endret) Man skal ikkje sova bort sumarnatta.. Og når man heller sover bort ettermiddagen pga hodepine og lysskyhet blir man opplagt til kvelden. Ble ikke helt mett på fjelltur etter helgens tur til Rondaståk, så da helgevasken var overstått pakket jeg en sekk og satte meg i bilen og kjørte til fjells 23:30. Uten konkret mål eller ønske om å kjøre for langt ble et vann tett ved veien målet. Telt og sovepose var med i sekken i tilfelle det var for fint til å stikke hjem. Området viste seg å være nesten bare myr, så teltnatt fristet ikke, men vakkert og fredfylt var det. Fikk en god pause ved en benk ved vannet, med vakker himmel, vakende fisk og gjøk og dyr på sommerbeite i bakgrunnen. De beitende dyrene viste seg å være en flokk kyr som tok følge med meg tilbake til bilen, ellers hadde jeg selskap av både rev, hare og diverse fugler. Hjem igjen og i seng til 02:00. Satser på å sitte enda litt lenger og få med soloppgangen også neste gang. Endret 24. juni 2016 av Elisabethsk Forminsket bildene litt. :) 14
Lar5 Skrevet 24. juni 2016 Skrevet 24. juni 2016 (endret) I går på st-hans aften passa det med en tur til Løtens høyeste topp, gjetholen(gitvola på kartet) 850moh. Helt nord i kommunen med grensegata mot åmot, hvor og rondanestien går mot brennsætera. Dette er det lokale bloksberg, hvor det foregikk heksebrenning på 15-1600 tallet. Området er fredet og består av urskog. Det ligger også 2 konglomerater langs stien på rundturen over/rundt toppen. Det ble i fjor høst satt opp et utsiktstårn på 5-6 meter der. Sånn at man ser over tretoppene. I klarvær ser man f.eks; trysilfjellet, rendalsølen, mistberget på Minnesund og et par topper i Jotunheimen. Endret 24. juni 2016 av Lar5 9
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 25. juni 2016 Pålogget Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. juni 2016 Kjapp tur til simskarhytta i sommervær med mine to gutter. Han yngste var kjappest og måtte be om lov før han løp I fra oss. Jentene stoppet litt før hytta. Skiføret forsvinner fra fjellet nå i denne varmen. Fisket har vært usedvanlig bra og jeg har fått fiskeforbud. Flotte fisker i topp kondisjon 19
SRM Skrevet 25. juni 2016 Skrevet 25. juni 2016 1 minutt siden, Kjell Iver skrev: Kjapp tur til simskarhytta i sommervær med mine to gutter. Han yngste var kjappest og måtte be om lov før han løp I fra oss. Jentene stoppet litt før hytta. Skiføret forsvinner fra fjellet nå i denne varmen. Fisket har vært usedvanlig bra og jeg har fått fiskeforbud. Flotte fisker i topp kondisjon Toppers! og fisken stamemr fra?;)
Kjell Iver Skrevet 25. juni 2016 Pålogget Forfatter Skrevet 25. juni 2016 18 minutes ago, SRM said: Toppers! og fisken stamemr fra?;) 39 meter fra hytta. Det er ikke ukjent at n fiplingvatn har ok fiske men den er lunefull 1
Populært innlegg aleks Skrevet 26. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 26. juni 2016 (endret) Kjørte fra Koppang, forbi Rondane og til hytta vi har i Ål. Var der i over en uke med ulike turer i området. Rondane Hytta under rosa himmel Frøkna på toppen av Reineskarvet 1722 moh. Her ser vi mot Hallingskarvet. Her ser vi bikkja med Hallingskarvet i bakgrunnen. Tatt på toppen av Kyrhovda 1150 moh. Fjellveien. Denne stien kan man følge et godt stykke fra fjellet i Ål og over til Hol og videre inn i Skarvheimen. Endret 26. juni 2016 av aleks 22
Populært innlegg fumigatus Skrevet 26. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 26. juni 2016 Min mor er en dame som liker å gå i bruktbutikker. Mye artig man kan finne der. Jeg hadde fortalt henne at jeg ønsket meg nytt bad på hytta, i tilfelle hun skulle dumpe over noe brukanes. Kanskje særlig på hytter som domineres av menn, har jeg litt blanda opplevelser med den personlige hygienen. Ikke det at litt skitt er farlig, men stikkord: utedass, pissing i guds frie og felles mat og matlaging. Altså, vaske henda er et rimelig minimumskrav. Men det krever selvfølgelig at ressursene er tilgjengelig. Et slags bad med andre ord. Og her forleden fikk jeg det jeg trengte. Supre greier som jeg syntes passet godt med interiøret forøvrig. Min samboer forstod viktigheten av å få testet ut disse fasilitetene fort som svint, så i går ble jeg innvilget et døgn til skogs. Så med kald pils i sekken, og nytt "bad" under armen bar det inn i villmarken "Badet" ble kjapt satt opp. En liten bit av kjøkkenbenken var alt jeg måtte ofre Suksess! Da var det lett å feire med bading og en kald øl på koietrappa. Ble sittende til klærne hadde tørka. 17
7homas Skrevet 27. juni 2016 Skrevet 27. juni 2016 14 hours ago, fumigatus said: .....Suksess! Da var det lett å feire med bading og en kald øl på koietrappa. Ble sittende til klærne hadde tørka. Det har kommet noe helt nytt nå. Husker ikke helt hva det heter nå, men man bader uten klær. Ja, jeg vet det - det er helt sjukt 3
fumigatus Skrevet 27. juni 2016 Skrevet 27. juni 2016 4 timer siden, 7homas skrev: Det har kommet noe helt nytt nå. Husker ikke helt hva det heter nå, men man bader uten klær. Ja, jeg vet det - det er helt sjukt Haha. Jeg kan forsikre om at både badingen og timene på trappa ble gjennomført i nettoen. Svette skjorter må også tørke. Nå er det ikke så sjelden at jeg sprader rundt i skauen kun iført Crocs og caps. Dog hender det også at en følelse av skam skyller over meg, og selv om ikke det finnes folk på mils avstand, tar jeg på meg en truse i det minste. Og ber bikkja pent om unnskyldning 4
a_aa Skrevet 28. juni 2016 Skrevet 28. juni 2016 Trimtur over fire "topper" i dag Begynte på oppstigningen til Damsgårdsfjellet nøyaktig to timer før bussavgang 21:33 i Nipedalen - og siden det var en hel time mellom avgangene, speedet jeg opp litt for å være på sikre siden. Det ble nesten for mye av det gode, etter èn time hadde jeg passert toppen av Damsgårdsfjellet (344 moh), Olsokfjellet (353 moh), Holefjellet (306 moh) og var godt opp mot toppen av Gravdalsfjellet (351 moh) allerede - var varm og svett da jeg knipset et tilbakeblikk mot de tre første fjellene: Det var jo ikke noe vits i å fortsette i samme tempo og sitte ved bussholdeplassen og vente en halvtime, så jeg skrudde tempoet godt ned, plukket av fem flått på tur oppunder shortsen og tok noen omveier og avstikkere. Her er floraen i Nipetjørna: Fin tur i fint vær 9
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 29. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 29. juni 2016 Sommer og sol = sjø, har jeg hørt. Personlig liker jeg egentlig fjellet best også om sommeren, men når man er i byen og ikke kan dra til fjells, er en runde på Ladestien en onsdag formiddag en grei deal. Tur er tur , eller?? 10
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 1. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 1. juli 2016 Her ble det en liten padletur i går, i aldeles nydelig vær. Flere bilder HER. 13
a_aa Skrevet 2. juli 2016 Skrevet 2. juli 2016 Fokus for turen i dag, var disse små blå smaksbombene: Rakk bare å håndplukke (evner ikke å bruke de bærplukkerne uten å mose bær og dra med masse rusk og rask) en knapp liter før nedbørsfronten skyllet inn over Bergensfjellene noe tidligere enn ventet. Da var det bare å slenge på ponchoen og komme seg hjem igjen - og nå sitter jeg her og spiser nymodne blåbær med en selvmekket vaniljesaus 7
Populært innlegg einarf Skrevet 2. juli 2016 Populært innlegg Skrevet 2. juli 2016 (endret) En liten tur utafor stuedøra i dag, oppvarming til ferien. Glemte å si at det er fra Savalen. Endret 2. juli 2016 av einarf 11
Anbefalte innlegg