Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 6. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 6. juni 2016 To topper i dag. Kommunetopp i Holtålen/Røros først; Nyvollhøgda. deretter Rogne som ikke figurerer på noen liste, men som likevel var en nydelig topp. Helsikes stigning den første km, noe slakere mot toppen. Pause ved Hessjøen mellom de to toppene. En perle som hittil ikke har vært besøkt av meg. Kommer helt sikkert igjen! 16
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 7. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 7. juni 2016 Ny dag, ny topp Valget i dag falt på Kvernskardet ved Røros. Startet fra Skistuggu og fulgte lettgått og tydelig, men umerket sti til topps. Et lite stykke falt stien sammen med T-merket sti fra Røros til Narjordet. 13
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 8. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 8. juni 2016 Har besøkt min fineste varde hittil, på toppen Eldsfjell i Egersund kommune! Flott varde, men aner ikke hvem som har bygget den. Ikke er det sti opp til den heller, noe som jeg synes var superkult, for på en måte var den litt hemmelig Også er det sinnsykt mye myrull i år! Aldri lagt merke til så mye før i alle fall. Hadde med en hel gjeng på tur, og selvsagt galningen(hunden ikke meg!): På vei ned var vi innom en slags heller, der var det bygget "vegger" av stein, og en eldgammel ovn som var nesten rustet i stykker. Vet ikke om det er for gjetere eller fra krigen, men spennende det også Så er det noe som sier meg at jeg snart bør investere i et bra kamera... 21
Populært innlegg +ost Skrevet 8. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 8. juni 2016 Sykemeldinger kan brukes til så mangt, for min del handler det om å komme seg ut for raskest mulig å få overskudd i hverdagen igjen. Takker da for den enorme jobben som legges ned i diverse turorienteringsopplegg rundt i det ganske land. Jeg bruker nå "stifinneren" fra Nydalen skiklubb ( i Oslo) som før og nå har gitt meg mange fine turer på nye stier. Mandag 6. juni tok jeg "sort tur 4", opp langs vestsiden av elven fra Skar i Maridalen opp til Øyungen, opp til Sellanrå og Tømte og ned igjen på østsiden av elven. Flotte nye stier, morsom orientering og overraskende mye kulturhistorie gjemt i nesten ubrukte stier og tråkk. Tirsdag 7. juni tok jeg "rød tur 2", en flott runde fra Mobekken opp mot Movatn og Gaupekollen. Inkluderte også krigshistorie i denne turen i tillegg til orienteringen da ruten tok meg forbi to plasser jeg lenge har hatt lyst til å besøke. Det første var restene etter et tysk bombefly, et Dornier, som styrtet på Hansakollen i 1942. Restene ligger der fortsatt, heldigvis har ikke skuelystne tatt med seg suvenirer. Det neste, like ved, var minnesmerket over en illegal radiostasjon, Corona, og stedet der operatørene ble skutt da stasjonen ble oppdaget bare tre måneder før krigen var over. Lunsjen ble inntatt fra utsiktspunktet på Gaupekollen. På returen fulgte jeg gamle hesteveier, bygget på 30-tallet for å trekke tømmer vinterstid ned til byen. Utrolig fascinerende å se byggverkene som fortsatt ligger der, rart at ikke disse veiene brukes som stier i større grad, de er gode å gå på. Resultatet av dagens tur: Så er det bare å fortsette å gå videre for å bygge opp overskuddet og mestringen av hverdagen igjen. #overskuddsjakta 18
Populært innlegg Heriks Skrevet 8. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 8. juni 2016 Blir dårlig med planlagte turer med et definert mål om dagen, så tusler rundt (les: henger etter) på hundelufteturer i Nes og tar bilder Verste er at selv om jeg har kjøpt meg turkamera så er det ofte mobilen som blir med likevel og kvaliteten blir så som så .. men men, bedre enn ingen bilder blir det nå. Var ute på et lite fotooppdrag her en kveld, og det var så flotte skyer! Holde disse unna en vanndam er nesten umulig. 16
Gjest Skrevet 8. juni 2016 Skrevet 8. juni 2016 (endret) Skal begynne å bidra litt i denne tråden jeg også! Hadde en tur innover i Setesdal vesthei siste dagene. Jeg håpte på å komme opp på Urdalsknuten(1434m) som er vest agders høyeste topp. Men det var svært usikkert da jeg selvfølgelig visste at enkelte elvekrysninger kunne bli vanskelige. Sekundærmålet var å se nye Bossbu, som har høstet mye skryt. Selv om hovedmålet selvfølgelig, som alltid, var å bare kose seg på tur. Jeg startet fra Berg i Valle med fjellsko på beina og ski/sko i og på sekken. (Alle bilder er med iphone) Gikk mot Stavskarhytta som ligger ett par timers marsjing unna. Her satte jeg fra meg fjellskoene og tok på meg skiskoene. Men med fortsatt skiene på sekken opp Stavbrokka, som er en relativ tung stigning, uten at det er veldig mye å rope varsku for. Vel oppe kom skiene på! Ser nedover Stavskar på vei opp brokka. Det var mye av og på med ski innover fjellet. Men mest på, om en gikk litt taktisk. Kom frem til Bossbu 6 timer etter jeg gikk fra bilen og innkvarterte meg på hunderommet der. Bossbu var kjempefin. Nøktern men moderne, med flott vindusfasade over Botnsvann og mot Urdalsknuten. Neste dag gikk turen videre mot Urdalsknuten. Og her dukket det opp utfordringer. Broen 5 minutt unna Bossbu var relativt ødelagt og jeg så utfordringer i å få meg selv og 2 bikkjer over der. Den ene bikkja er en "valp" på 7-8 mnd og den andre en rutinert 6 åring. Men det gikk strålende og over all forventning. Går/hopper/svømmer den eldste først, følger den andre etter:) Broa: Etter denne krysninga gikk det med ski på bena langs hele Botnsvatnet. I utoset ned mot Gjuvatn endte det som jeg egentlig visste. Bom stopp før en frådende elv. Så da ble det å gå ned til Gjuvatn og så gå over alle "toppene" på vei tilbake mot Bossbu, istedetfor langs vannet. Fik fin utsikt der også, i ett fantstisk sommervær. Bar overkropp og faktor 30 hele tida. Senere på turen kom jeg over Jervespor. Mine egne skispor var så og si smeltet fra den ene dagen til neste. Så disse kan ikke ha vært mange timene gamle. Artig! Synes jeg, men sauene som snart skal gå her, synes sikkert ikke det. På vei hjemover mot bilen gikk jeg oppom Svarvarnuten (1378m) som er en av de bedre utsiktstoppene her i området. Her ser du bl.a Gaustatoppen når forholdene er gode. Utsikt vestover mot Urdalsknuten: Stemningsbilde fra terrassen på Bossbu: Fin tur, over og ut! Endret 8. juni 2016 av Fenriken
Gjest Turlyst Skrevet 9. juni 2016 Skrevet 9. juni 2016 @Fenriken Inspirerende og flotte bilder. BRA turrapport!
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 9. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 9. juni 2016 Litt av et væromslag i Rørosregionen! Fra varmest i landet tirsdag ettermiddag til svinkalde 1 grad og snøbyger i går og i dag. Norge i et nøtteskall Gårsdagens tur ble til to turer. Den første rett fra hytta og opp til ei lita bu ved foten av Novola. Kjapt unnagjort på drøye 50 minutter t/r. I sol og sludd om hverandre. Deretter ble det en kveldstur til Midthøgda (Røros PF >100 m) fra Rugldalen. Stort sett skyet vær og mye vind gjorde det til en hustrig tur, men tar gjerne turen en gang til når sikten er bedre. 13
awesomevicc Skrevet 10. juni 2016 Skrevet 10. juni 2016 Liten tur i går på gamle postveien mellom Liland og Navrestad. En lite gått sti med kulturminne skilt 7
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 10. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2016 Utetime i naturfagstimen i dag resulterte i MÅNEBILDE!! Stol aldri på elever som får låne lærer'ns kamera 13
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 10. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 10. juni 2016 (endret) Tok med hunden å dro til mine besteforeldre bosatt på Meløy. Helgelandsbukken Stæra henter mat til ungene. Bestefar henter posten Endret 10. juni 2016 av Mørkeblå 17
Populært innlegg a_aa Skrevet 11. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 11. juni 2016 Da jeg kom hjem etter noen lønningspils (feriepengehalvlitere er kanskje mer presist?) i går kveld, bestemte jeg meg for å teste Borah Bug Bivy som jeg mottok tidligere i uken - så rundt midnatt bar det oppover Holefjellet, og rundt en av toppene der fant jeg noen m² med gress like vest for en furu som kunne skjerme litt for morgensolen. Var vindstille og litt knott i luften - fine testforhold . Var på plass i posen før klokken ble ett, og sov som en stein til litt før klokken seks - da ville halvliterne ut igjen... Før jeg akte meg ned i posen og tok på sovemasken igjen etter lensingen, knipset jeg et par bilder av den meget komfortable soveplassen: Sov videre i nesten tre timer til, før det var på tide å stå opp. Veldig fornøyd med bivyen Heiv soveposen opp i en furu så den fikk tørke litt (med morgensolen hadde det også kommet en skiftende bris) mens jeg mekket en morgenkaffe i finværet: Etterhvert pakket jeg sammen, og tok standardturen min over Olsokfjellet og Damsgårdfjellet nedover igjen. Innen jeg var nede i lunsjtider, var den knallblå himmelen blitt dekket av et skylag som seg inn fra sørøst - men jeg kunne jo glede meg over å ha fått med meg de tidlige godværstimene ute 15
HegeJohnsen Skrevet 11. juni 2016 Skrevet 11. juni 2016 Dag 1 på grunnkurs havpadling er gjennomført i dag. Mye "bading" og redning + noe padleteknikk og frisk luft hele dagen = dødsliten. 9
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 11. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 11. juni 2016 Vi kom litt sent av gårde og da det ble sludd i luften fant vi ut at vi skulle campe et vann tidligere enn planlagt. Skiftene vær med lave temperaturer og sludd, hagl, og innimellom regn så ble det mer kosetid i teltet enn tid med fiskestenger. Selv om sommeren tidvis glimter til er det nå tilbake til mer normalt "vårvær" her i Vest-Finnmark og det har ligget på 3-8 grader siste uka. Men heldigvis er det ingen som klager så lenge man kan kose seg litt ekstra i teltet.... 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 I dag ble det enda en tur der litt av oppmerksomheten var rettet mot utsyr, og ikke bare naturnyting. Av og til mistenker jeg meg selv for å kjøpe nytt utstyr for å ha et uangripelig teknisk formål med å ta en tur, bare for å ha et godt argument når mitt lateste hjerneområde argumenterer for sofa og at stier og fjell i nærområdet allerede er sett utallige ganger... Fikk jo første overnatting i Borah Bug Bivy natt til i går - den passet ypperlig sammen med liggeunderlag, pose og pute I dag ville jeg se hvordan bivyen passet sammen med min StS Nano TarpPoncho (kombinert tarp/regnponcho), og for å toppe det skulle den igjen settes opp med bruk av TrekPoden min (kombinert fotostativ/vandrestav). Gikk opp Gravdalsfjellet fra Nipedalen, og passerte en Viggohytte som virkelig begynner nærme seg ferdig - fint å se, og det var mye folk som ville se det der. Fortsatte videre oppover et lite stykke, gikk av stien og fant et fint sted å begynne med utstyret. Hadde med billig line fra Biltema som jeg kuttet til etterhvert som jeg trengte. Ville ha temmelig lav bakkant mot vinden (og regnet som jeg måtte forestille meg), men likevel litt høyde lenger fram - da var en renneløkke rundt halsen på regnhetten genial for å få den ekstra høyden. Det gikk ganske fort og greit: Staven i framkant er et 70cm karbonrør (kuttet av fra en Biltema vandrestav) som får plass inne i Trekpoden. Det ble slett ikke verst Gadd ikke ta frem liggeunderlaget og blåse opp det, det var åpenbart at det ville gått bra. TarpPonchoen er akkurat litt for liten (jeg er XL-størrelse, tarpen anslår jeg er optimal for en S, kanskje en M) til at jeg ville brukt den fast på turer der jeg forventer regn. Som en minimums-løsning om jeg skulle bli overrasket av noen byger på godværstur, er den imidlertid ganske så smart - det var faktisk trivelig å ligge under der . Hadde den vært 20 cm lengre og 15 cm bredere, tror jeg jeg kunne klart meg med en sånn på en ukestur i lavlandet, selv om det ble noen regnnetter. Pakket sammen da skyene ble mørke og truende (ble det lyn og torden?), og bega meg hjemover - men skyene trak seg stadig til siden, og da tok jeg meg god tid langs stien og nøt solen. Faktisk la jeg meg ned en stund og bare slappet av - minner meg om tittelen på en gammel Calvin & Hobbes-bok: "Lazy Sunday Book" 15
Populært innlegg Isak Knutsen Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 (endret) I helgen var jeg 3 dager å fisket i Birtedalen. Det er lenge siden jeg har fått så mange fiskeopplevelser på en tur! Det er klart at fisken er sulten... Les hele den fantastiske turen her: https://isakfriluft.wordpress.com/2016/06/12/villig-orret-i-telemark-pa-kryss-og-tvers-i-birtedalen/ Her er noen bilder: Endret 12. juni 2016 av Isak Knutsen 14
Populært innlegg whistler Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 Jeg og @Tor-Erik-L-77 har hatt en fin-fin tur med barna på Skrim i helga. Full rapport kommer etterhvert 18
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 Dag 2 på grunnkurs hav er ferdig og kjæresten og jeg er de stolte (og meget slitne) innehavere av våttkort med oblat for "hav". Vil ikke akkurat si at jeg kan padle nå, men vi har iallefall lært litt grunnleggende teknikker samt redning om man skulle ramle ut av kajakken. Et grunnlag for å evt. bygge videre på med andre ord. Dagens tur gikk derfor i sjøen utenfor Øysand Camping til Gaulosen. Ikke så veldig langt, men greit nok for 8 ferskinger på sin første kajakktur. 13
Populært innlegg turgåer Skrevet 12. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 12. juni 2016 Lørdagen startet med besøk hos Helsport i Melhus som hadde åpen dag. Det føltes som at hundrevis hadde møtt opp. Alle teltmodellene var utstilt på plenen, og når dørene åpnet, ble et par rimelige demovarer revet vekk fra hyllene. Turen gikk så rett til Innerdalen. Helt siden første gang jeg så Skarfjellet, visste jeg at jeg skulle opp hit. Utsikten måtte jo være fantastisk. Det var den. Samme kveld ble det nye teltet testet. For en som er vant med et telt på fem kilogram, var et Superlight-telt helt forbausende lett. Det vil ta noen overnattinger før jeg kan gi det en vurdering. På søndag drog jeg en svipptur innom Litldalen med bil for å studere nibbene og nebbene, og skjønte fort at ja, det var absolutt en god idé å besøke dem. Turen gikk fra Hoven opp til Litlkalkinn på fin sti (i motsetning til gårsdagen, hvor så godt som hele turen gikk på løs stein), og så var det trasking i snø opp til toppen nordøst for Hårstadnebba. Utsikten er den mest spektakulære jeg har opplevd. Den slår Romsdalseggen. På grunn av litt knapt med tid, stoppet turen der. Neste gang blir det besøk på selve Hårstadnebba og Langrabbpiken, skjønt det er fare for at stupet jeg gikk langs i dag faktisk er høydepunktet. Det er fare for at jeg drar til Sunndalen neste gang òg … 20
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 13. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 13. juni 2016 Satt hundevakt i helga, så ble en tur til Lille Presteskjær Fyr. Aldri vært der før. Ganske kult egentlig. Noen måtte kjøle seg ned litt i sjøen 13
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 13. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 13. juni 2016 Søndagens prosjekt ble å bestige Ø4 og Ø5 på Hovsnebba. Snudde på samme tid i fjor i skaret mellom Ø3 og Ø4 da det var vått fjell her med noe nysnø, Denne gangen kom jeg meg videre da det var mye mindre snø enn i fjor. Utfordringene sto i kø her, først og komme seg nede i skaret, så opp til Ø4, før skaret ned og opp til Ø5 ba på spenning! Skaret mellom Ø3 og Ø4. Ø3 til Ø4: På tur ned i skaret kom jeg til ett punkt kanskje 3m over bunnen hvor det smalnet veldig til og hvor luftigheten tok godt tak i kroppen med 1400m ned på den ene siden og 700m på den andre siden. Faktisk så den på 700m mest skremmende ut! Videre ned var berget formet som en bratt kniv, dessverre avrunda uten sprekker og tak på så jeg turte ikke å prøve meg noe sørlig på den. I stedet jobbet jeg meg ned ei smal sjakt mot nord. Her var det noe våt jord og gress, men fant etter hvert noen gode tak. Måtte 4-5m ned før jeg kløyv opp igjen til nederst i skaret. For å komme meg opp til Ø4 møtte jeg en loddrett vegg, men litt på nordsiden var det ei smal sjakt/sprekk som gikk ned mot skaret. Er bare snakk om 2m opp til noen gode tak, men få tak, skråstilt berg og svært høy luftighetsgrad gjør nok dette punktet til Hovsnebbatraversens nest drøyeste punkt (etter Tande). Hadde ett godt tak med høyrearma, men fikk ikke helt plassert venstre fot slik at jeg nådde opp til ett tak som lå oppi sprekka. Var vanskelig å se hvor god taket var, og derfor tok jeg ikke helt sjansen på å 'hoppe' opp. Kommer seg fortere opp her med bedre klatresko enn mine Crispi Skarvan som fort glir om jeg kun har 1cm brede hyller å tråkke på! Etter litt om og men fikk jeg plassert venstre sko slik at jeg kunne kontrollert løfte meg opp å ta tak i taket med venstrearma. "Yes" sa jeg til meg selv, for det taket var knall! Fra da ble det enkelt og det var bare å komme seg opp i sprekka og videre opp til Ø4. Fra Ø4 mot Ø5. Fra Ø4 gikk veien videre ned i ett nytt skar til Ø5. På tur ned i skaret kom jeg ned til ett taufeste over en hammer, kanskje 3-4m ned til fjellet. Her var det ikke mulig å klatre ned uten sikring, men jeg fant ganske fort noen fine sprekker vest for hammeren som tok med zikkzakk ned i skaret. Videre opp på Ø5 ble det ganske bratt klyving mellom store steiner. Her var det mye mose og noe nysnø så det var ganske glatt. Helt øverst var det en ganske artig smal sprekk jeg måtte igjennom for å komme meg helt opp. Hammeren som noen hadde klatra ned/opp. Jeg fulgte sprekka under ett stykke ut før jeg kløyv videre opp og over hammeren Profil av Ø5 sett fra skaret mellom Ø4 og Ø5. Utsikt tilbake på Ø4 og videre langs traversen fra toppen av Ø5. Fra Ø5 har man egentlig flere muligheter, man kan fortsette videre til Furunebba, eller gå mot Furuveita og enten gå ned Tjuvdalen, ned Furuveita eller tilbake til normalveien opp Hovsnebba under Kufonna. Pga. mye snø tok jeg retur samme vei og fikk klyvd/klatret meg litt mer kjent med skarene. I det jeg passerte Ø3 tikket meldingene inn om oppmøte ASAP på pub i Trondheim! Gikk effektivt opp til Hovsnebba hvor jeg signerte boka. Ble lett jogg/hopping ned til bilen, 1t 15min fra toppen og ned. 18
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 14. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 14. juni 2016 Nok en godværsdag i fjellet og den ble benyttet til å samle en topp til på lista Holtålen PF>100m (Grønfjellet) + fjelltoppen Bottenhamran som ikke figurerer på noen liste, men som er en mye finere topp en Grønfjellet som når sant skal sies skuffet mye både på selve toppen og utsikten derfra. Ingen varde på Grønfjellet, men jeg tror jeg har en aning om hvorfor det heter nettopp Grønfjellet Bottenhamran er en fin liten topp som så absolutt kan anbefales. 10
Populært innlegg JensM Skrevet 15. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 15. juni 2016 Hadde en liten fjelltur i helga. Opplevde alt fra snøvær til strålende sol. MEN, absolutt ikke ene eneste fisk... Mulig det er for tidlig enda? 13
friluftsRemi Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Nærturer teller vel også? Utsikt over Bergen 7
+Bjarne H.S. Skrevet 18. juni 2016 Skrevet 18. juni 2016 Det er mange flotte bilder og turer her i denne tråden, MEN har man flere bilder man vil vise, så hadde det vært kult og flott om man laget en EGEN tråd/turrapport fra turen. Jeg synes (min mening altså!), at det holder med ETT bilde. Jeg liker å se bilder fra turer, men det kan bli litt mange hvis det ikke følger en ledende tekst til bildene som i en turrapport. Kanskje er jeg litt sær. Ikke vondt ment. 4
Anbefalte innlegg