Populært innlegg +Miamaria Skrevet 30. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 30. mai 2016 Det ble to turer på meg i helgen, en til lands og en til vanns. Foreløpig er det kun den som gikk til vanns som ligger i bloggen, HER. Knallflott vær, så det ble en ganske lang tur fra formiddag til ganske sen ettermiddag. Herlig, når det er så fint at man forlenger turen flere ganger. (Ikke minst, når man har muligheten til det, fordi man har sjåfør som kan plukke opp ett eller annet sted langs ruten.) 10
tklami Skrevet 30. mai 2016 Skrevet 30. mai 2016 2 hours ago, Hammer said: Fint å se turfolk med skikkelig bil Må jo kose meg på veien og. Selv om når det blir knøttstier og veldig dårlig vei tenker jeg av og til tanken at jeg kanskje ikke har riktig bil. Men alfaen har ikke svikta meg på noen fjellvei/grusvei enda, men har nå lurt på noen ganger om jeg kommer til å komme fram. 2
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 31. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 31. mai 2016 To små topper idag, Åmotfjellet og Knudknuten i Sokndal kommune! Skikkelig sommervær her nå  Ved Knudknuten ser man tydelige spor etter gruvedriften ved Sandbekk. En "slalåmbakke" av sand og rester etter sivilisasjon i form av variere, bolter og diverse konstruksjoner. For en eller annen grunn synes jeg slike plasser er fantastisk fascinerende, kanskje mest fordi jeg har sett for mye filmer og lest fantasy bøker. Og kanskje fordi det er en del historie bak alt dette. Fascinerende er det iallefall. 13
Thomas E Skrevet 31. mai 2016 Skrevet 31. mai 2016 11 minutes ago, awesomevicc said: To små topper idag, Åmotfjellet og Knudknuten i Sokndal kommune! Skikkelig sommervær her nå  Ved Knudknuten ser man tydelige spor etter gruvedriften ved Sandbekk. En "slalåmbakke" av sand og rester etter sivilisasjon i form av variere, bolter og diverse konstruksjoner. Mine barndoms trakter Fine turer der!
awesomevicc Skrevet 31. mai 2016 Skrevet 31. mai 2016 5 minutter siden, Nimrad skrev: Mine barndoms trakter Fine turer der! Veldig fint! Utforsker mer og mer av området nå som jeg har flyttet tilbake til Dalane
Populært innlegg steingrd Skrevet 31. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 31. mai 2016 Mye småturer om dagen, så her kommer en liten samlepost. fremdeles hjemme i pappaperm herlig tid å være hjemme! Forsøkte å komme meg til et lite vann i nærheten som jeg utrolig nok aldri har vært ved. Navnet er Styggvann og det ligger litt ufremkommelig til. Med bæremeis la vi ut fra Losby, vandra grei sti, men etter en stund syns jeg det hadde vært litt for mange høydemetre. Sjekka Gps og var i ferd med å bestige kollen ved siden av. Minsten var trøtt og sulten, så vi ga opp vannet og tok matpakke og retur heller. Fin tur, til tross for bom Samme kveld ble det vandring og fisking med en kompis, uten unger. Maikveldene er herlige, lange og lyse! Resultatet ble en finfin 500g ørret, her tror jeg dog det går større saker, så hit skal jeg tilbake. I dag ble det trilling til et lokalt lite tjern, Knuttjern, grei tur i stekende varme. Matpakke og kaffe og en herlig dag. Er så deilig å ha sånne plasser i gangavstand hjemmefra 15
Populært innlegg REs Skrevet 31. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 31. mai 2016 (endret) Nå var det så lenge siden jeg hadde gått en tur i nytt terreng at jeg bare måtte ta en tur. Hva med Skurvedalen? Denne dalen er planlagt innlemmet i et kraftutbyggingsprosjekt og i dag var olje og energidepartementet på befaring sammen med representanter fra Turistforeningen og Naturvernforbundet. I følge info fra Stavanger Turistforening skal dalen være lett tilgjengelig fra sjøen, men i dag tenkte jeg at jeg ville se om jeg fant en annen vei. De som var på befaring fløy sikkert inn med helikopter, og hvis disse politikerne er så lite fjellvante at de ikke kan gå så kan det godt tenkes at de ikke har evne til å forstå det de ser heller. Men jeg ville også inn og se på Skurvedalen og i dag formiddag så salet jeg opp og stilte meg i kø for å ta fergen over til Tau. Turen over gikk i henhold til ruta, men et stykke inne på veien oppdaget jeg at jeg trengte mer diesel. Det er langt mellom pumpene inne på Strandalandet så det ble å gjøre vendereis tilbake til Tau for å tanke. Med full tank bar det så av sted mot Songesand. Veien over til Songesand er nyere enn kartet mitt, Lyngsvatnet 1313 III, og derfor var det ikke så lett å finne ut hvor det var lurest å starte spaserturen. Jeg endte til slutt opp inne på Hatleskog hvor jeg ble sittende å studere kartet for å finne en lur rute opp på fjellet. Det er merket et par stier nordover fra Hatleskog men det er sikkert de bratteste stiene som finnes før du må bruke klatreutstyr, og jeg hadde ingen planer om å prøve meg på disse. Mens jeg satt der dukket det opp en annen bil med et godt voksent ektepar. De var ute i samme ærend som meg, men skulle ikke gå i dag, bare planlegge en senere tur. Det ble litt frem og tilbake og siden klokka nå var langt på dag så ble jeg rådet til å ta en tur inn til Sundmork. En støl som lå ca. 2 timers gange inn fra veien litt lenger nord. Dette skulle visst være en fin tur. Dette hørtes ut som et bra forslag og etter å ha utvekslet litt kartinformasjon, de hadde nyere kart enn meg, så snøret jeg på meg støvlene og trasket innover. Terrenget var relativt lett å gå og det vekslet mellom høyfjellsterreng og ung bjørkeskog. Faktisk et ganske fint sted å gå tur på en tirsdag. Vel inne på Sundmork ble det litt mat og etterpå kom fiskestanga frem. Jeg fisket både i Sundmorkvatnet og i Rundatjønna. Det var en del småfisk, men ikke noe å ta med hjem. Det var kanskje litt tidlig for de største fiskene enda. Det ble retur i samme sporet som jeg gikk inn, og da jeg kom tilbake til bilen viste klokka at jeg faktisk hadde vert ute i 5.5 timer. Vel gjemme kunne kona fortelle at det var merket sti fra Songesand og opp Skurvedalen via Bakken. Hvorfor tenkte ikke jeg på det? Jeg har jo gått hele Nordsiden av Lysefjorden to ganger og begge gangene har jeg overnattet på Bakken gård. Ja ja, da får det bli en ny tur en annen gang det er fint vær. Ung bjørkeskog - Og noe høyfjellsterreng. Sundmork. Er det noen som forstår hva som er så skremmende med rennende vann at det på død og liv må samles i et rør? Jeg trodde det bare var beveren som ikke tålte denne lyden. De som er like gamle som meg husker sikkert en sang som heter "Bare en blåveis" som ble sunget av gruppen Barock og hvor det nevnes en del enkle ting som er grunn god nok til å holde fred. Jeg er kanskje en enkel sjel, men jeg synes faktisk at både fioler og andre små ubetydelige ting som finnes i disse heiene er grunn nok til å la disse områdene få lov til å ligge uberørt. Men det er tydelig at tilbedelsen av Mammon nok er for sterk blant våre makthavere til at dette vil la seg gjøre. En mann skal en gang ha sagt: "Forlat dem for de vet ikke hva de gjør", Jeg sier "FORLAT DEM IKKE, DE VET HVA DE GJØR." Og nå får jernhesten overta. Og sannelig var ikke også fergemannen på plass helt etter planen. Endret 31. mai 2016 av REs 19
Gjest Turlyst Skrevet 2. juni 2016 Skrevet 2. juni 2016 Min datter og undertegnede fikk disse på tur i går:-) Mobilkamera er kjekt å ha.
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 3. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 3. juni 2016 Kveldstur i områdene ovenfor Klæbu sentrum i går. Bratt opp til Svarthammaren hvor vi kunne konstatere at sommerdisen har kommet og ødelegger for den lange sikten. Videre til Byatjønna før retur hjem. 13
HegeJohnsen Skrevet 3. juni 2016 Skrevet 3. juni 2016 Første turen gikk til treningssenteret for styrketrening. Deretter bil til hytta og videre til Storwartz hvor Kvitsteinshøgda var målet. Deilig ettermiddagstur med historisk sus. 7
+Bjarne H.S. Skrevet 4. juni 2016 Skrevet 4. juni 2016 Tilbake etter et døgn ved Vigdarvatnet i Sveio sammen med kjekk ungdom! 9
Populært innlegg steingrd Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Er på hytta på Tonsåsen i helga og i dag gikk turen til Bangsbergatn. Andre verdenskrig er et tema vi stadig prater om på tur, ungene syns det er spennende å høre om og nettopp her var det store kamper i april 1940. Flott dag i fantastisk vær, det ble 1 mil og 300 høydemeter og mye fint terreng. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Nydelig tur til Rensjøen (Holtålen) i dag. Fortsatt is på deler av vannet som ligger på under 800 moh. 12
Populært innlegg turgåer Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Ingen snøstorm i Innerdalen i dag tidlig (i motsetning til forrige besøk)! Det var vindstille på toppen, skyfri himmel og stekende sol. Det var igjen et par bratte partier med snø, så ikke alle synes Innerdalstårnet er helt klart ennå (flere snudde). Kjempefint tårn! 19
Populært innlegg Nekkoy Skrevet 4. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 4. juni 2016 Overnatting under open himmel, take 2 Turen gjekk til Nivane i Ørsta i lag med ei venninne. Klok av skade frå fyrste under-open-himmel-tur i år så hadde eg overlatt ansvaret for kjøkken til henne, OG handla inn fancy-smæncy augebind (beste 50 kr eg har brukt på lenge!). Lite visste eg at problema skulle kome frå ein annan kant denne gong. Etter å ha lagt meg til for kvelden merka eg nemleg at eg etterkvart låg på bakkenivå. Det er ein vesentleg skilnad på dei 7 cm underlag synmaten gir når den funkar, og dei 7 cm som manglar når den IKKJE gjer det. Lite søvn på utenatt nummer 2 og, med andre ord. Med unntak av sterkt skrantande nattesøvn var det ein flott tur! Høg trivselsfaktor med mat, snacks og øl og god stemning. For ikkje å snakke om enorme mengder kaffi i solsteiken. Og møte med eit rypepar påsjekker'n og flott solnedgong. Så får det berre vere at ein er sånn omtrent 7 timar i minus på søvn og har fått tidenes raudfarge i sola. 17
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 (endret) Når jeg står for utdrikningslag, så blir det ut i det fri. Etter en hektisk tur rundt i byen på dagen med blant annet et besøk til Fangene på Fortet (gøyalt) så må man vekk. Kvelden og natta ble tilbragt i Oslofjorden og jeg fikk sove under åpen himmel igjen og til en sol som aldri gikk helt ned. Endret 5. juni 2016 av Gittiamo 14
Lindap Skrevet 5. juni 2016 Skrevet 5. juni 2016 Ikke noe tur, men i går har jeg hjulpet med å lage en natursti i nærområdet. Det kommer til å bli fint og stien har både utsiktspunkt og en naturlig bålplass i en hule. En del av stien har i mange år blitt brukt som søppeldunk av en hytte-eier. Der har jeg stått i noen timer og ryddet og sortert avfall. 4
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Skisesongen er ikke helt over enda! Kjørte opp til Kanndalssetra og parkerte der på 515m. Gikk 1km innover dalen og opp til 580m hvor det var bare å spenne på seg skia. Turen gikk opp til Staveskoren (1508m) mellom Ryssdalsnebba og Skjorta i Sunndal/Nesset kommune. Pga kjøligere vær de siste dagene fikk jeg ei nedkjøring på utrolig bra slusj imotsettning til forrige helg da det var mye varmere. Jeg måtte gå ett lite stykke med skiene på ryggen, men det er helt greit! Staveskoren til venstre Fra skaret med Staveskoren forut Utsikt fra toppen 20
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Søppeltur i dag, til Haugesunds bortgjemte badeoase, Asalvika. 13
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Første tur til fots opp på Novola. Kun noen få snøfonner som ligger igjen nå 10
Populært innlegg whistler Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Finfin telttur med hele gjengen i helga! Ørret ble det også 15
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Trælneshatten opp er et lokalt motbakkeløp. 567 meter opp. Rekorden er noen og tyve minutter - noe vi ikke skulle prøve oss på. Vi har hatt en ganske aktiv helg og å avslutte med denne fjelltoppen - som er mer som en voksentopp å regne - hadde jeg kanskje ikke trodd. Men ikke en sur mine fra ungene på denne turen heller. De skulle på toppen uansett - og vi hadde kun en pause på vei opp. Noen bratte partier i starten.. Første pause. I bakgrunnen har man stedet Berg i Sømna kommune. God og passe stigning oppover Noen har malt varden på toppen ganske passende På turen nedover går det unna - og jenta holder på å jabbe hål i hodet på meg nedover. Skulle ikke tro at hun begynte å bli sliten.- Nei finne de vanskeligste partiene ned hele tiden.. En fin årstid nå. 16
Populært innlegg a_aa Skrevet 5. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 5. juni 2016 Den 9.5.2016 at 23.59, a_aa skrev: And today: Gimme five! Og i dag er jeg kommet halvveis, gitt - 6 av 12 turer "over vidden" i år er i boks Flott start fra Ulriken i ettermiddag, strålende turvær: Fint så se tilbake på den samme masten i det fjerne, midt i oppstigningen til Rundemanen en mil senere: Selv om det fortsatt var en og annen snøflekk liggende i nordhellinger på turen, føler jeg at våren nå har glidd over i sommer her - og jeg liker det 14
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 6. juni 2016 Populært innlegg Skrevet 6. juni 2016 Her ble det en kveldstur i går. Veldig stor fjære, altså mye fint å se på grunne områder. Fikk sørget for året juniruller også. (Det kan vel bli flere, men den obligatoriske er gjennomført.) Hele turen i bloggen HER. 10
Isak Knutsen Skrevet 6. juni 2016 Skrevet 6. juni 2016 (endret) Hadde en fantastisk fisketur i Fyresdal i helga. Les om turen her: https://isakfriluft.wordpress.com/2016/06/05/flott-fisk-i-fyresdal/ Blogg: https://isakfriluft.wordpress.com/category/hjem/ Endret 6. juni 2016 av Isak Knutsen 9
Anbefalte innlegg