Populært innlegg awesomevicc Skrevet 16. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 16. mai 2016 Tur til Rennesøyhodnet idag, fint vær og masse utsikt over Stavanger og fjordene 10
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 17. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2016 Tok turen til Store og Midtre Ringstind på søndag i det fint været. Nok med folk da, men det er jo pinse! Store Ringstind til venstre Store Austanbottstinden (t.v.), Store Ringstind midt i og Soleibotntindane (t.h.) sett fra Midtre Ringstind Folk på Store Austanbottstinden, sett fra Store Ringstind Mens det ikke gikk helt som planlagt for noen andre 18
7homas Skrevet 17. mai 2016 Skrevet 17. mai 2016 52 minutes ago, Þróndeimr said: ......Mens det ikke gikk helt som planlagt for noen andre Likte de fete bildene, til og med det av Luftambulansen, men ikke omstendighetene rundt det.
HegeJohnsen Skrevet 17. mai 2016 Skrevet 17. mai 2016 Etter å ha vært på hytta siden siden torsdag kveld ble det endelig en solrik dag i går. En deilig avveksling fra snøbygene som har gått tett hele perioden. Planen var å sjekke ut utsikten fra Gråberget (867 moh). Dit kom jeg aldri. Ca en km fra toppen smalt det til i tjukkleggen på vei oppover en god sti. Aner ikke hva som skjedde eller hvorfor, men intense smerter medførte avbrutt tur. Kom meg tilbake til bilen på et vis og hjemme på hytta ble det å lage en provisorisk ispakning av frosne sommerkoteletter og holde benet høyt hevet resten av kvelden. Antar det er en muskelruptur jeg har pådratt meg, men håper at tursesongen ikke er over før den i det hele tatt har begynt. Bildet er fra en pause jeg hadde ved Rismotjønna på vei tilbake til bilen. 7
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 17. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2016 Vi dro en liten gjeng ut i går til Svartvann like bak Gaupekollen i et håp om ikke å bli vekket av korps og russ. Og så klart for å være ute i det herlige været og endelig sove under åpen himmel igjen. Helt perfekt sted for litt ekte nasjonalromantikk. Helt til russen fant ut at Skar var et fint sted å teste høyttalere 10
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 17. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2016 Fisketur sammen med Ally i dag på nasjonaldagen. Passer meg utmerket! 12
Populært innlegg Per Fredrik Skrevet 17. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2016 Da ble det tur på Krokskogen 15-16 mai. Omsider kom jeg meg av gårde. Dette er første fotturen siden jeg kom hjem fra sykehuset for 5 år siden. Teltet er Helsport Ringstind light 1 som jeg fikk kjøpt på outlet siten til Helsport for 1.499.- Dette er en utgått modell, men med en «ståhøyde» på 110 cm, flott for meg med mine 187 cm. Utgangspunktet var like ved Sollihøgda, (E16, Buskerud) og derfra innover mot Toresplassen. Toresplassen er jaktslottet på Krokskogen. Toresplassen var en av de første og største plassene som ble ryddet av finner på Krokskogen, det var rundt år 1650. Opprinnelig ble plassen kalt "Svartkiend", men fikk sitt nåværende navn etter eieren Tore Jørgensen, sønnesønn av den første brukeren. Hoffjegermester Thomas Fearnley kjøpte plassen i 1870. med skog-, jakt- og fiskerett for 80 spesidaler Hans etterkommere driver i dag Toresplassen. Teltplassen jeg fant var ved vannet nedenfor Toresplassen. Flott teltplass, men en grisekald natt. Får holde meg i Krokskogen til snøen smelter på Hardangervidda. 1-3 juli skal jeg på blueskonsert på Finse. Det er mange sport etter skogfinnene på Krokskogen som bygninger, stedsnavn, sagn og tradisjoner Skogfinnene brente skog for å så rug, neper og korn i aska. Spor etter dette er lag med trekull rett under dagens markoverflate. Mange bistod norske soldater i flere av krigene mot Sverige. 16
Populært innlegg turgåer Skrevet 17. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 17. mai 2016 (endret) På søndag gikk turen til Vollasetra og videre oppi traktene der. Det var snøfritt frem til Vollasetra (ca. 750–850 moh.). Opp til 1000 moh. var det ufyselig grøtsnø, som verken egnet seg til ski, truger eller føtter. Fra 1000 moh. og oppover var snøen kram og fin, skjønt truger var nødvendig ca. neste 200 høydemetre. En spontan tur innom Innerdalen endte selvsagt med at jeg ble der natten over. Enhver hadde gjort det samme i det været som var mandagen! Værmeldingen lovet en håndful timer med klarvær og opphold på tirsdagen – nok til et forsøk på tårnet – men akk. Snøbygene sluttet aldri. Bare for å få gått litt, ble det en tur innom Vassfjellet på vei hjem. Nå er endelig Vassfjellet så godt som snøfritt. En sterk kontast til helgen for to uker siden, da snøen startet på 330 moh. Ikke la deg lure av den blå himmelen; det kom både hagl- og snøbyger mens jeg var der. Endret 17. mai 2016 av turgåer 15
Populært innlegg Heriks Skrevet 19. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2016 Det nærmer seg fjellstøvelsesong men enn så lenge litt mange snøflekker, så ingen topptur til Eidsfjell i dag. Det ble noen km likevel. Starta på turen oppover, men frista så lite å base gjennom snø med ei bikkje som drar som en arbeidsgamp uten å vite noe om underlaget så snudde når det begynte å bli mye snø på stien. Kom et stykke opp i fjellbjørkeskogen ... Så støkka vi ei rype og det er ingen tvil om hvem som går tur med hvem ... Brutus med påheng ... småfugl eller struts, spiller ingen rolle. Fugl er fugl! og konsentrasjon og kontakt forsvinner som dugg for solen. Så vi juksa og fant en annen topp 12
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 20. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2016 Selv om jeg var trøtt og sliten etter jobb i går hadde jeg lyst å komme meg ut litt. Man angrer jo aldri på en tur! Gjegningsheia hadde fått nye skilter og merking, og siden jeg aldri hadde vært der spurte jeg min stefar om ikke han ville joine på tur. Han hadde lite lyst å gå så langt, men tydeligvis så virker "Men da går jeg bare uten deg, jeg" like bra på voksne menn som på små barn Det var nå noe grått og disig, men veldig fin tur i herlig terreng på omtrent 7 km (iallfall ruta vi tok)! Gikk en rundtur og kom ned ved Gursligruvene der de utvant molybden i sin tid. Fant en ganske stor stein med tydelige rester av metallet. Selv har jeg bare sett noen små flekker på små steiner før. Kom ned til rester av en grunnmur. Ettersom det var første gangen jeg gikk den veien, var grunnmuren litt imponerende og dobbelt så stor som bildet viser. Litt usikker på hva slags bygg som stod her, men det var jo i forbindelse med gruvedriften. Så til turens store skuffelse: Det er blitt "fikset på" stien ved gruven. Det er et område man må gjennom et hull i fjellet, hvor det er flere gruveinnganger. Disse har alltid vært stengt med et lite gjerde og sunn fornuft (og lokal kunnskap) har holdt folk fra å gå for langt inn og falle i en sikker død. Nå har disse gruveinngangene fått mer solid gjerde og det er satt opp kjetting for å "avgrense" stien. Jeg synes virkelig det har ødelagt sjarmen ved denne plassen. Greit nok gruveinngangene, men er den kjettingen nødvendig? Er jo ikke som at man tar feil av hvor man skal gå... Til Gursligruvene har jeg gått siden jeg var liten, skoleklasser har hver gang returnert med alle barna i godt behold UTEN disse kjettingene. Merket at den der følelsen av å være på en gjemt, hemmelig og uberørt historisk plass forsvant helt... 12
tklami Skrevet 20. mai 2016 Skrevet 20. mai 2016 Ble en liten tur ut i Nordmarka etter jobb i går. Været var sånn usikkert for litt regn så var god fuktighet i Luft. Hodet mitt så at i dag ville det være vaking. Kom inn til vannet og som bestilt vaket fisken, ingen store fisk her, men så er vannet lite da. Ble 3 fisk på land, to små pinner og en på 300g. Prøvde et par forskjellige fluer først som ingen fisk ville ha, før jeg satt på vespertina og da ble det liv. Men jeg så ikke en eneste døgnflue på vannet 8
Populært innlegg Heriks Skrevet 20. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2016 Ignorerte værmeldinga og reiste avgårde uten mål og ingen større mening enn å lufte voffsen i dag. Pleier å bli litt mer spennende de turene jeg legger litt mer planleggingsarbeid i, men i dag ble det en skikkelig oppdagelsesferd. Og hva fant jeg? Ikke stort annet enn en lang skogsbilveg, som gikk mer oppover enn jeg trodde (oppdaget jeg når jeg skulle gå ned igjen) Ikke den mest spennende turen, men fant da litt utsikt (til tross for noen regntunge skyer). Det lille regnet som skulle komme, skulle selvsagt treffe meg ... var litt vått siden jeg like gjerne la igjen regntøyet hjemme men men ... bikkja var fornøyd så målet ble nådd. Så på kartet i ettertid at det hadde vel vært noen andre stier å følge enn en skogsbilveg, det får bli neste gang. Utsikt mot Eidsfjell i dag også ... Regnværstur ... 14
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 20. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 20. mai 2016 Stod opphold på værmeldingen så fikk tatt en tur idag også! Passer hunden Kry så hun ble selvsagt med på tur. Var en ny tur for meg, endte opp med å gå litt feil. Pytt sann. I høyden var det svært tåkete, men litt lavere i skogen er det nydelige farger. Forelsket i våren! 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2016 En kjapp tur til Fagerlivatnet i Nærøy, for å stemple et "turtrimkort" (sammen med min spreke mor). Prøvde noen få kast med fiskestangen (aner ikke om det er fisk i vatnet overhodet), men det var såpass med vind der oppe at vi dro nedover igjen ganske raskt. Flott tur 10
+Bjarne H.S. Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 Var tidlig opp i dag for en formiddagstur i Sveio med fiskestanga. Det ble to i håven til slutt. 7
Populært innlegg Heriks Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2016 I dag har jeg og Brutus utforsket Gjuvsgrendi og Åsbøseterdalen ... det er som navnet tilsier et juv og en seterdal Klarte ikke å få frem "juv-følelsen" på noe bilde men der var det langt ned visse plasser! Har en topptur eller to der inne jeg skal få gjort unna, så neste gang skal jeg spandere de 70 kr. i bompenger og kjøre en 7-8 km lengre inn enn det jeg gjorde i dag, ikke helt umulig at jeg skal bruke det som utgangspunkt for en telttur ved en passende anledning heller. Så, da er ferieuka nesten til ende og det er på tide å sette kursen tilbake mot hjemlige trakter, til neste gang det passer å ta en tur ... 12
eirikw Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 11 minutter siden, Heriks skrev: I dag har jeg og Brutus utforsket Gjuvsgrendi og Åsbøseterdalen ... det er som navnet tilsier et juv og en seterdal Klarte ikke å få frem "juv-følelsen" på noe bilde men der var det langt ned visse plasser! Har en topptur eller to der inne jeg skal få gjort unna, så neste gang skal jeg spandere de 70 kr. i bompenger og kjøre en 7-8 km lengre inn enn det jeg gjorde i dag, ikke helt umulig at jeg skal bruke det som utgangspunkt for en telttur ved en passende anledning heller. Så, da er ferieuka nesten til ende og det er på tide å sette kursen tilbake mot hjemlige trakter, til neste gang det passer å ta en tur ... Åsbøgrend og Juvsgrenda er virkelige perler. Jeg vil anbefale deg å ta turen helt inn i Breisetdalen og opp i Himfjella. Der er det virkelig flott! God tur! EirikW 1
Heriks Skrevet 21. mai 2016 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, eirikw skrev: Åsbøgrend og Juvsgrenda er virkelige perler. Jeg vil anbefale deg å ta turen helt inn i Breisetdalen og opp i Himfjella. Der er det virkelig flott! God tur! EirikW Takk for tipset! Det skal jeg gjøre en gang
Populært innlegg a_aa Skrevet 21. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2016 Det ble en tur til i pinseferien i Trøndelag, denne gang til Høgråna sammen med mor og svigerinne. Kan ikke klage på trønderværet i kveld, her er utsikten sørover mot Folda: I nord ser man Vega i disen mens Leka er klar: Veien ned var enkel - gå mot solen og Vikna-øyene: Fint å få noen sånne turer når man tar noen feriedager i barndommens rike 13
Populært innlegg +Miamaria Skrevet 22. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 22. mai 2016 Det ble en flott liten kveldstur i går, fikk til og med lurt med et par andre damer. Har store planer om å ta med dykkerbrillene en gang i nærmeste framtid, for det er utrolig mye artig å se på bunnen av havet. Men i kajakken ser man jo kun ordentlig når det er helt stille på overflaten. Alle bildene og blogginnlegget finner du HER. 11
+Bjarne H.S. Skrevet 22. mai 2016 Skrevet 22. mai 2016 Tur i lånt fiskekajakk i dag. Søkkevåt uten å velte. 8
Kjell Iver Skrevet 22. mai 2016 Pålogget Forfatter Skrevet 22. mai 2016 21 timer siden, a_aa skrev: Fint å få noen sånne turer når man tar noen feriedager i barndommens rike Takk for bilder fra fjellområder som det er lite bilder i fra her på forumet! Jeg ser jo de fjellene her i fra, men grensen for min utferdstrang går ved fylkesgrensen - og nordre del av Nord-Trøndelag er jeg ikke særlig kjent. 1
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 23. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 23. mai 2016 Hekta på grønn blåbærlyng og lukten av furu! Tur til Skopollen, en fin rundtur med litt utsikt iblandt Hadde med husets galning og tror vi var veldig nærme en elg. Så veldig ferske spor og hunden luktet den(og ville snu for å gå hjem, ingen elghund der altså), men så ingen. 10
Kimmern Skrevet 23. mai 2016 Skrevet 23. mai 2016 (endret) Riktignok ikke i dag, men helgen i det minste. En øks i leggen og vanskelige forhold for å bære den skadede på båre resulterte i ambulansehelikopter. Alt gikk heldigvis bra! Endret 23. mai 2016 av Kimmern 5
Populært innlegg Heriks Skrevet 24. mai 2016 Populært innlegg Skrevet 24. mai 2016 Har vandra elvelangs i Kongsvinger et par kvelder, og nå begynner det å bli mye vann. Måtte legge om turen i dag gitt, for å slippe å vade .. 11
Anbefalte innlegg