Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, a_aa skrev:

@Gittiamo: Å bære på en kaffekvern i 20 km fortjener respekt :D 

Jeg bar ikke den, men jeg er veldig glad for at den ble med hele veien. Var kaffen sin det :D Bar allikevel nok - ingen av oss er redde for litt vekt i sekken ;) 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Den 24. april 2016 at 14.28, Rolf_E skrev:

Kommet hjem etter 2 flotte dager i Finnemarka med en kompis. Herlig vær, men noe snø i terrenget enda så litt krevende ferdsel i skyggeområder.

DSC_0205.JPG

Finnemarka leir.jpg

Hva heter tarpen til høyre?

Endret av Kimmern
skrivefeil
Skrevet (endret)

I dag ble det en tur til Bjørndalsfjellet. Fikk faktisk med meg naboen også. Testet ut en type turkaffe som jeg fikk av min kone for ganske lenge siden. Husker ikke helt når, men nå hadde den stått og fristet meg lenge nok.

WEB_Image -1692352029.Jpeg

Den funka helt greit, men litt mye ameras for to kopper kaffe. Et par "strips" med nescafé gold 2032-r.jpg gir bortimot samme resultat på halve tida og med mye mindre søppel.

Endret av REs
  • Liker 6
Skrevet

Langhelg på hytta var planen, men i ettermiddag returnerte jeg til byen og treningssenteret. Regn, vind og råtten snø er ikke min greie. Håper fortsatt på noen vårskiturer, men tror vi må litt høyere opp og muligens til mindre myrlendt terreng. 

Bildet er tatt i løpet av den halve timen det var solgløtt på fredag. 

image.jpeg

  • Liker 5
Skrevet (endret)

I dag ble det sykkeltur igjen. Trening til sønnens Nordsjøritt. Vi startet på Tu, litt nord for Bryne. (Ca. midt mellom Bryne og Kåsen.) Planen var å følge siste etappe på løypa til Nordsjørittet inn til mål. Vi syklet inn Lalandsveien og tok av nordover på postveien mot den beryktede "Tubakken" eller "Tnghagbakken". De lærde strides litt om hva den skal hete, men den blir ikke lettere for det. Her har de fleste vert på sykkelen i to til tre timer og hadde sikkert helst sett at det var mer nedoverbakke, men nei. Her skal den siste sisuen suges ut av lunger og muskler og det er ikke rart at mange gir opp og leier sykkelen til toppen.

Tinghaugbakken.jpe

Selv måtte jeg ha et lite "pitstopp" midt i bakken for å få igjen pusten, syklist2.gif

mens min sønn satt på setet og trillet opp så lett som en lek. (Men så hadde han mye nyere sykkel enn meg.)  boy-on-bike.jpeg

 

På toppen av bakken ligger Tinghaug. En gammel tingplass fra folkevandringstiden / tidlig middelalder. Like ved Tinghaug ligger Krosshaug. Her var det et høvdingesete fra omtrent samme tid og her ble også en av de rikeste "dronninggravene" i Norge fra denne tiden funnet. http://www.fornminner.no/AmS/01-04-klepp/krosshaug-klepp.htm

Hvor lenge velstanden på Tinghaug og Krosshaug varte er ikke så godt å si, for historikerne vil ha det til at når vikingene gjorde sitt inntog i historien og begynte å seile sine langskip til utlandet for å hente rikdom så skal det ha gått nedover med velstanden i dette området. Det sies at de siste som bodde her livnærte seg delvis av jordbruk, men også av å plyndre vikingenes handelsskip som kom sørfra langs Jærkysten på vei til vikingenes boplasser i Ryfylke og nordover til Avaldsnes.

En del av løypa går på private gårdsveier og er ikke åpen for ferdsel utenom rittet, så vi setter kursen mot Klepp stasjon og videre til turstien langs Frøylandsvatnet. Frøyland har nok vert et fruktbart område allerede i folkevandringstida siden området er oppkalt etter den norrøne fruktbarhetsguden  Frøy. Fremdeles er dette området preget av både landbruk og industri. Her ligger blant annet den verdenskjente Kvernelands plogfabrikk (Kvernaland ASA)  en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner og -redskaper. En av deres store suksesser var vendeplogen som var en lett og funksjonell plog for steinrik jord som gjorde det mulig for bonden å pløye begge veier. http://dokumentarkiv.jaermuseet.no/libs/dokumenter/327.pdf  Vendeplogen skal visst ha blitt produsert med så mange som 12 skjær.

Fra Kvernaland trillet vi videre forbi Orstad og Foss Eikeland. Da jeg var liten pleide vi å sykle til Fossen på Foss Eikeland for å bade. Denne fossen har laget en renne i berget som den renner over og vi var ganske tøffe når vi våget å hoppe ut øverst i fossen og rutsje ned denne renna. Ofte til fortvilelse for laksefiskere som håpet at elva skulle være full av laks, ikke badende unger.

Så gikk det rundt sørsiden av Stokkelandsvannet, hvor jeg som barn fisket mine første ørret, så videre forbi Tronsholen, inn Kyrkjevegen til Austrått og ned den bratte Høgevollsveien eller Krampadalen / Krampen som den blir kaldt på grunn av de krappe svingene hvor både syklister og bilister har fått seg en snartur ut i geografien. Så er det bare flate veien inn til mål ved Sandnes kulturhus.

Konemor var på besøk hos noen slektninger på Lura, fremdeles med sykkelstativ på bilen, så da slapp vi heldig vis de siste 20 kilometrene hjem til Tasta.

Vi har ikke hatt gjennomkjøring av den midtre delen siden den stort sett går i flatt terreng nordover lang kysten av Jæren. Dette er vanligvis en flott opplevelse når det er fint vær, noe det visst bare har vert tre eller fire ganger i løpet av de 17 gangene rittet har vert arrangert. 91 km med regn og motvind er mer vanlig så nå får vi bare krysse fingrene å håpe på like bra vær som i 2014, for da var det helt fantastisk.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nordsj%C3%B8rittet

Sykkelskilt lite.gif

 

 

Endret av REs
  • Liker 5
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.