Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 22. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 22. februar 2016 Sen tur på Søndagen 15
Populært innlegg Xperiment Skrevet 23. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 23. februar 2016 Igjen en liten tur i Skrimfjella. Fra Stølte P over store Støltefjell til Støltevann og Ivarsbu til P. Bare 1.5 timer for hele 1.2 mil runden og 460 hm opp/ned. Vi ta sekk fylt med tinger, for å prøve ekte skitur med hammok. Total vekt var 15 kg. For oss ny rekord. Været var ganske bra og så vi tenkte å stå på ski hele pause fra jobb og gå tilbake etterpå. Takk for turen. 10
Populært innlegg Xperiment Skrevet 26. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 26. februar 2016 En to dags tur med overnatting i DNT hytta i Skrimfjella. Masse gøy å gå fra Omhold P til Ivarsbu etter til Darrebu og til Presterseter om Vindoren fjell og tilbake. (Det var idag dag 3.7 mil og 1280 høym) ...flære ganger siste måned. Jeg synes jeg kan gå sammen med fjellforum- folk til høyere turer nå. Vi ses! 10
Populært innlegg Haugelarsen Skrevet 26. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 26. februar 2016 Ordentlig hverdagsfriluftsliv i dag. Raska med meg noen saker og ting, litt snop og en halv sekk med ved. Tusla til nærmeste skau for å ta formiddagsluren i hengekøya jeg fikk til jul. Et deilig lite avbrekk. 13
Populært innlegg a_aa Skrevet 26. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 26. februar 2016 I går sydde jeg på noen horisontale hemper i innsiden på linningen på Keb-buksa jeg fikk knallpris på for en uke siden. Den er et par-tre tommer romsligere enn nødvendig i livet - den var merket 37 tommer (bruker vanligvis 36-37), men den føles som 39-40. Jeg fant ut at jeg skulle teste om bukseseler var behagelig og ikke minst ventilerende med så romslig lividde, derav syingen. Hadde nemlig liggende bukseseler av enkleste sort (elastiske bånd med borrelåser, fulgte med en langrennsbukse en gang) som trengte sånne hemper. Første Keb-tur gikk opp til Damsgårdsfjellet i strålende sol - men med en aldri så liten vegg av nedbør som nærmet seg fra nordvest: Jeg satset på at den vill gå nordøst for meg, og litt overmodig tenkte jeg å nyte en rødspritfyrt kopp kaffe mens jeg så på at Bergen ble dynket i hagl og snø: Etterhvert begynte bygeveggen å sige i min retning, så jeg avsluttet kaffepausen hastig og dro sørvestover til Holefjellet - der var det bare å erkjenne at ruten hejmover allerede var begynt å merke nedbøren. Her var det bare å få på vindjakken, legge ponchoen i lårlomma, krumme nakken og komme seg hjemover: På andre siden av bygen (som slett ikke var så ille), dukket atter Laksevåg opp på tur nedover Holefjellet: Keb-buksa funket ypperlig, den - litt varm, så ventilasjonsmulighetene satte jeg stor pris på. Og det var veldig behagelig med bukseseler 13
Populært innlegg lasse5214 Skrevet 26. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 26. februar 2016 30 km på truger den siste uka. snart 10 kg mindre fett. Jeg koser meg veldig. God helg til dere her i forumet. Hilsen Lasse http://www.lassemyrdal.com/423943309 16
Hege P. Skrevet 27. februar 2016 Skrevet 27. februar 2016 Stadig småturer i nærområdet, men det regner heldigvis ikke hver gang. 9
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 27. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 27. februar 2016 (endret) Taraldsviktinden, Kongsvika En tur innom Taraldsviktunnelen. Noe mere snø enn antatt for å kunne kjøre gjennom Endret 27. februar 2016 av Mørkeblå 20
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 28. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2016 En kort men lang tur til Gursli gruvene og videre til Øvre Myssa med min stefar og familiens unge ungarer. Selve turen er ikke lengre enn omtrent 5 km, men vi tok en avstikker til en topp hvor vi brente bål og grilla pølser, drakk kakao og spiste "stekt" banan med sjokolade. På turens høyeste punkt var det egentlig perfekt skiføre (etter det lille jeg vet om ski og føre). Herlig tur i helt fantastisk vær! Lenge siden jeg har gått i det området selv, men så at det var satt opp nye skilt, i regi av Opplev Dalane, og godt markerte stier. Planen utover våren blir å utforske nærområdet samtidig som jeg blir friluftslivvandt 10
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 28. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2016 (endret) Haukebøtinden, Tjeldsund Eneste fjellet jeg observerte sola traff. Er de små øyeblikkene som teller Endret 28. februar 2016 av Mørkeblå 15
Populært innlegg a_aa Skrevet 28. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2016 Et mål for meg i 2016 er et dusin turer "over vidden", og inntil i dag lå jeg litt "etter skjema" som Per Jorsett ville sagt det, med en tur på to måneder. Da jeg våknet i morges , så det ikke ut som det skulle bli noen tur i dag - det var "ertesuppe" utenfor, kunne knapt se nabohuset over gaten. Slo fra meg turen, og slappet av - og først etter at en god kopp kaffe hadde sparket i gang hjernen, slo det meg at tåke nede i Bergen ikke betyr tåke 5-600 meter høyere opp. Sjekket webkamera på Ulriken, og der var det strålende sol. Pakket på 15 min og rakk bussen til byen med to minutters margin, jogget fra Festplassen til Fløibanen og rakk den med ett minuttsmargin - og fem kvarter etter at jeg gikk ut døra, tok jeg et bilde nær toppen av Rundemanen av en fortsatt tåkefylt Bergensdal/Puddefjord, jeg startet i tåkesmørja helt til høyre i bildet: Det var lett gåføre helt til jeg kom ned fra Rundemanen og skulle bryte av mot Jordalen - da ble det blytungt når man ikke hadde ski eller truger. Måtte ha en liten stopp for å få igjen pust, knaske i meg litt frukt og mote meg opp til turen opp Trappefjellet: Etter å kommet meg halveis opp der, begynte jeg å vurdere fjellvettregelen om snuing og null skam etc med fornyet interesse - men heldigvis ble det litt lettere å gå etter å ha kommet opp på toppen. Men jeg var bekymret fordi jeg anslo at jeg da hadde brukt en knapp time på den siste kiilometeren - og det er ti av dem mellom mastene på Rundemanen og Ulriken... Det viste seg imidlertid at lettere terreng og føre hjalp godt på farten, selv om jeg stadig ble forbikjørt av skigåere. Tok en pause på Vardegga ca to timer etter Rundemanen, med kaffekoking og litt varm mat - det gjorde godt i en småtrøtt skrott Da var også tåkelaget nede i sentrum dunstet bort, på den annen side begynte det å dukke opp flere høytflyvende skyer: Turen gikk videre mot Ulriken, og når jeg gikk der i gummestøvler med brodder påsatt, og stadig sank ned til knærne i snø, og så på utsikter som dette...: ... så tenkte jeg med meg selv "Du har ikke prioritert skiutstyr ennå, nei? Idiot!" 17
Populært innlegg Blackbrrd Skrevet 28. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2016 Da har jeg unnagjort en uke med skiturer på Blefjell, på mandag til torsdag etter jobb og en litt lengre tur på lørdag (23km) og min lengste skitur hittil på 34km nå på søndag. Totalt ca 10 mil på ski. Føler virkelig jeg har fått utnyttet skiføret. Siden det er vinterferie, så har det også vært kjørt opp hver eneste dag, med så å si perfekte løyper. I dag startet turen litt over kl 11 fra Storli, rett opp til Solobua og derfra til Strutåsen. Sistnevnte strekning var det helt utrolig masse folk. Jeg og kjæresten gikk nesten å vasset i folk. Løypa tok oss fra Strutåsen mot Fagerfjell, og det ble plutselig nesten folketomt etter at vi tok til høyre i krysset mot Fagerfjell i stedet for den mest brukte løypa mot Krøkla, Vasshølet og Bletoppen. Vi gikk ikke helt ned til Fagerfjell, men tok bakveien opp til Krøkla. Det var der vi sjekket GPS-en som da viste 20km. What? Det hadde vært en veldig lett tur så langt, og ingen av oss var spesielt sliten. Utsiken fra Krøkla var helt fantastisk. Turen gikk derfra rett ned til Strutåsen, Solobua og ned til Storli. Bildene er fra ovennevnte tur og turen dagen før til Gunnulfsbua og Vasshølet. 12
Populært innlegg Dal-z Skrevet 28. februar 2016 Populært innlegg Skrevet 28. februar 2016 Vintertelting i 18 minus sammen med ungene, @MonjaHD og hunden vår. Koselig. Ådneram er fint. 17
Heriks Skrevet 3. mars 2016 Pålogget Skrevet 3. mars 2016 Ok, det er jo litt begrensa hvor gøy det er å gå tur på et hogstfelt. Men sannelig ble det utsikt på flateste Østlandet også når trærne forsvant (Låveggåsen er vel ikke mer enn 200-og-noen meter, og dette er ikke på toppen). Fått beita her noen år så blir det bra. 9
a_aa Skrevet 4. mars 2016 Skrevet 4. mars 2016 Tok en tur opp på Løvstakken fra bussholdeplassen i Solheimviken etter jobb i dag, det skyet litt over etterhvert - men det var da fortsatt blå himmel hist og pist da jeg kom til toppen: Vel oppe, kllipset jeg sammen PirateBug-en og la opp to-tre håndfulle porsjoner med tørt trevirke jeg hadde med. Fyrte opp (jukset med litt rødsprit ), og varmet kaffevann samt tre pølser. Det var en kald trekk der oppe, så det var godt med noe varmt å bite i, og å varme hendene nær flammene: Spekulerer for tiden på om jeg skal pensjonere den enkle PirateBug-en i semi-rustfritt stål, og oppgradere til titanbasert løsning - men det koster jo en del, og jeg har begynt å mistenke meg selv for at det egentlige ønsket mitt er å kunne skryte av en fancy konisk rentbrennede løsning med godt navn, istedet for å tusle rundt med en billig kinakopi av en bålbeholder... Bug-en veier jo bare 135g med pakkposen (uten bunnlokk, ved, kjele etc), så det er jo grenser for hvor mye en titanløsning kan spare meg av vekt. Og den funker jo faktisk helt fint som bålbeholder med kjelestøtte Nåvel, titanløsningen er garantert noen hakk bedre, men om den er så mye bedre at det er verdt pengene er jeg fortsatt i tvil om. Etter at pølser var fortært og kaffen skylt ned, gikk turen ned til Melkeplassen - her er et tilbakeblikk fra nedturen, toppen av Løvstakken til venstre: Fin tur! 8
7homas Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 a_aa skrev (På 4.3.2016 den 19.36): ....pølser..... Ekspander Hvordan flasker er det du har ketchup og sennep på der?
a_aa Skrevet 5. mars 2016 Skrevet 5. mars 2016 @7homas: eBay er din venn Kjøpte 10 stk SMALL PLASTIC BOTTLE HDPE - 100ml - SWIPE - NATURAL med Twist top for et drøyt år siden, og bruker dem til både ketchup, sennep, rødsprit og alkylkatbensin. Sistnevnte er litt på kanten, av de 10 flaskene jeg kjøpte var det en topp som ikke var helt god - og jeg er glad det ikke var bensin på den... I tillegg er ikke bensin en av væskene som er nevnt som tålbare. Men de har holdt over ett år nå, da Trenger jeg mer enn å etterfylle Svea èn eller to ganger på turen, tar jeg heller en større Trangiaflaske for bensinen. Da risikerer jeg heller ikke å spyle pølsene med bensin når jeg skulle ha sennep... Ellers er jo PirateBug-en (som jeg har døpt det fordi den ser ut som en forenklet kopi av forseggjorte Littlbug Junior fra USA) også kjøpt på eBay: Outdoor Cooking Camping Stainless Steel Wood Stove Pocket Alcohol Stove. Leveres helt flat, men sidene i blir krumme etter første fyring. Kjelestøttene er i duktilt stål og man bøyer dem til selv. På eBay finnes også en versjon med rette kjelestøtter som tres i et kryss (har den også), den er mer tungvint å pakke både fordi man da får en miks av krumme og flate metalldeler og fordi pakkposen er et lite hakk mindre. 2
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 5. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 5. mars 2016 Det er en snørik vinter, og knea funker igjen (hvertfall godt nok), så da er prosjekt skiglede/skiteknikk på banen igjen. Her et par bilder fra denne uken. Ett fra Nordmarka i Klæbu utenfor Trondheim en helt vanlig mandag (fridag) og ett fra dagens tur på fjellet fra hytta. 11
Populært innlegg Mørkeblå Skrevet 5. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 5. mars 2016 Ble 3 høye topper idag. Lavangstinden - Tverrfjellet og Årsteinhornet 15
Populært innlegg Johan2000 Skrevet 5. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 5. mars 2016 Skurvefjell, Hemsedal 12
Hege P. Skrevet 7. mars 2016 Skrevet 7. mars 2016 (endret) "Jammen så se til å få tatt det bildet da! Ha'kke tid til å stå her!" En liten trugetur bakom åsen. Taran Akita har løpetid og har det fryktelig travelt med å komme hjem til nabogutten Trym. Nero Buhund er kastrert og er opptatt med å fange en annen slags mus nede i snøen. Han har det ikke travelt. "Jaddajadda! Kommer! Skal bare.." Endret 7. mars 2016 av Hege P. 6
Populært innlegg a_aa Skrevet 7. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 7. mars 2016 Kjapp ettermiddagstur i dag - i nydelig vær! På bildet har jeg kommet meg opp på Damsgårdfjellet, og under solen ligger Gravdalsfjellet - og over der gikk ferden i dag. Men siden det var mer "firefjellsvær" enn "tofjellsvær", gikk ruten dit via avstikkere til Olsokfjellet og Holefjellet . Fin tur, og den gikk i propert tempo, synes jeg Veldig lett å gå, hardpakket snø/is perfekt for brodder. Siden det blir mer gråvær fra onsdag av, er det ikke utenkelig at jeg legger opp til å gå hjem fra jobb i morgen ettermiddag - en tur over Lyderhorn (over hodet mitt på bildet) kan jo bli en fin måte å nyte resten av finværet på. 10
Populært innlegg a_aa Skrevet 8. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 8. mars 2016 a_aa skrev (På 7.3.2016 den 20.07): ... er det ikke utenkelig at jeg legger opp til å gå hjem fra jobb i morgen ettermiddag - en tur over Lyderhorn ... Ekspander ... veeeeldig langt fra utenkelig, faktisk : Bratt men så å si isfritt på oppturen fra sør, og slakere men isete på nedturen nordover. Begge deler gikk flott i finværet 10
Populært innlegg lasse5214 Skrevet 9. mars 2016 Populært innlegg Skrevet 9. mars 2016 Hei Siden dette er en tråd for småturer vi går daglig så kommer det en her. Den er ekstremt kort. Så kort at den normalt ikke kan klassifiseres som tur, overhode. Men den skjedde like fult i dag. So here it goes: Jeg har en fast rutine når det gjelder en del ting. Søppel og vedbæring er to av disse. Begge er særdeles viktig. Ikke vil jeg ha huset fullt av gammelt søppel og ved må jeg ha for ikke fryse spent ihjæl. I dag bestemte jeg meg for å gå ut med søpla. Samle sammen knyte poser osv. Proviant for turen unødvendig. Jises det er jo bare 50 meter tur retur. Sandaler og shorts passet kanskje litt dårlig men det funket. Selv om det er 1,30 cm med snø rundt meg. Kamera med for å dokumentere reisen. Rundt 0 grader og delvis sol. Turen gikk meget bra. Søppel ble avlevert, bilde tatt og returen like så. Blir nok en tur i skålen etter ved seinere i dag. Så hvorfor i huleste lage en tur rapport av å gå med søpla? Jo, jeg har nettopp blitt sånn noenlunde i form. Gått mange mil på truger i løs snø siste ukene. Så for en uke siden fikk jeg influensa. Det er det flere tiår siden jeg hadde sist. Ei uke i senga med 40 i feber. Herre Jesus som jeg synes synd på meg sjøl. Orket ikke en eneste matbit. Selv vårt gode fjell kildevann smaker metall. Måtte sitte å tisse, skalv så mye av frost rier at det å stå å tisse var helt uaktuelt. Ja, bla bla bla... Nå er jeg på bedringens vei, klarere å holde på nudler og tynn kaffe, yuhuuu... Derfor folkens er faktisk en tur ut med søpla helt sjef. Skålen neste. Bilde er fra dagens tur Kos dere Lasse http://www.lassemyrdal.com/423943309 10
Anbefalte innlegg